Nekromanti finns det något crpg värt att kallas rollspel?

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
de flesta verkar vara en himla massa springande fram och tillbaka och döda monster. tråkigt som fn med andra ord...
enda undantaget jag känner till är fallout2
(baldurs gate är segt, systemet är skumt (*AC*) och världen är ologisk... (man KAN inte vara ond.... försök själv...)
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Ingen två utan etta

just det!
Fallout är bra det med, ettan har enligt mig bättre story än tvåan, och mer Talking heads. Känns mer välgjort, förutom vissa små detaljer som de rättat till i tvåan, grafiken är i stort sätt samma, defenetivt värt att kalla rollspel.

Så det så!
 

Dart

Warrior
Joined
16 Aug 2000
Messages
227
Location
Sandviken
Re: Ingen två utan etta

Deus Ex finns det nått roligare än att skjuta den goda terrorist ledaren som alla tror att man ska hjälpa i huvudet nej just det:)

"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Tja..

Fallout 2 är ett utmärkt exempel..

Men Planescape Torment är bättre.. Mycket bättre...

Det är väl lite tråkigt att det inte går att spela ond i BG, men det går det inte i alla rollspels äventyr heller..

Jag är själc ganska kräsen med vad jag kallar för crpg (skulle ALDRIG kalla ett FF spel för crpg..) men just Fallout 2 & Planescape Torment är två spel jag skulle kalla för det.. BG2 och Icewind Dale har jag inte spelat mig igenom så de kan jag inte säga nått om..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Själv tycker jag att Exile I, Exile II, Exile III och Blades of exile är helt undebara spel. Jag älskar dem. Fast det är förstås en del springa-runt-och-hacka-monster.
Demosarna finns att ladda ned här: http://www.spiderwebsoftware.com/products.html
Det är bara att klicka lite grann : )

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Jag skulle definitivt kalla Balldurs Gate 1 och 2 för rollspel. Jag tycker inte något av dem är segt, tvärtom har de nog de klart bästa handlingarna jag träffat på i ett crpg. Systemet får man väl tycka vad man vill om men det är det gamla Ad&D systemet vilket är ganska välanvänt. Det fungerar enligt mig bättre i ett crpg än i vanligt rpg. Världen tycker jag är rätt bra. Har dock inte läst några böcker om den eller rollspelat i den. I tvåan finns det fler vägskäl där man väljer det goda eller onda alternativet. Dock ska man inte tro att bara för man har något evil alignment (caotic-, neutral- eller lawful-) så är man ingen Sauron-ond person. Eftersom det är ganska vanligt med evil alignments i spelet skulle i så fall städerna vara fulla av mindre krig osv. Dessutom kan man ju som tidigare sagt inte vara helt ond i vanligt rpg heller om inte äventyren är skrivna så.

C
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
*Håller med*

Planescape Torment är definitivt det bästa crpg:t jag har spelat, och är det crpg som är närmast ett vanligt rollspel enligt mitt tycke.
Spelet var så bra och mångsidigt så att jag spelade igenom det två gånger efter varandra!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,486
Location
Helsingborg
Re: *Håller med*

Jo, både Fallout och Planescape är rollspel enligt min mening fast Planescape tröttnade jag på för man pratade nästan heeela tiden.

/[color:green]Han</font color=green> som skakar på huve't och ryser när folk kallar Diablo för rollspel
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: *Håller med*

öhm... det är väl det man gör i rollspel också? :o)

Men man behöver inte prata.. man kan lätt slå ner folk man inte vill prata med.. om man vill gå den vägen..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Barcelona
Fallout

Åhhh. Fallout i mina tånaglar. Fallout i mina njurar. Fallout i min hud. Fallout, som forsar genom mina blodådror likt såsig vaniljyoghurt.

Blev lite poetisk där.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Fel förutsättning

"de flesta verkar vara en himla massa springande fram och tillbaka och döda monster. tråkigt som fn med andra ord..."

Precis som man inte bör göra några djupare jämförelser mellan levande rollspel och bordsrollspel på grund av skillnaderna i de båda medierna, så bör man inte heller göra en djupare jämförelse mellan bordsrollspel och datorrollspel, av exakt samma skäl. Mediet CRPG har helt andra förutsättningar än bordsrollspel. Således kan de inte jämföras annat än ytligt.

Så svaret på din fråga kan vara "ja, på samma sätt som lajv" eller "nej, på samma sätt som lajv" beroende på hur snäv man är i sina definitioner av vad rollspel är.

Som kuriosa kan jag ju nämna att om du nämner termen "rollspel" till en japan så antar han i nio fall av tio att du menar konsoll- eller datorrollspel. Vill du prata om "riktiga rollspel" så bör du använda frasen "taiburutopu ròrupuraigu" (japanifiering av "tabletop role-playing"), vilket enligt samma 90% japaner inte är "riktiga rollspel".

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag kan karate...

...och åtskilliga andra japanska ord. /images/icons/wink.gif

Däremot har jag oerhörda problem att pussla ihop orden till för japaner begripliga meningar (de är inte särskilt begripliga för andra heller). Dock har jag, utan att studera ett enda poäng japanska, lyckats dirigera en flock japanska turister till rätt gate på Landvetter. Fast det var ju oerhört mycket fniss i turistflocken, förstås...

Så nej, jag kan inte allt. Det är för mycket att lära sig. Däremot är jag oerhört bra på att snappa upp saker och ting, till exempel små popcornkunskaper om japansk kultur, japanska språket och annat småskumt som man egentligen inte har den minsta nytta av i verkligheten. /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Jag kan karate...

"Så nej, jag kan inte allt. Det är för mycket att lära sig. Däremot är jag oerhört bra på att snappa upp saker och ting, till exempel små popcornkunskaper om japansk kultur, japanska språket och annat småskumt som man egentligen inte har den minsta nytta av i verkligheten."

Jo...om du gör ett japanifluerat rollspel ;-)

Riddaren - har en kusin som kan japanska flytande, fast hennes mamma är ju också japanska


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Re: Jag kan karate...

Jag trodde du skulle säga något i stil med: Jag kan karate och tae-kwon-do, varför jag kan spöa upp folk på både japanska och koreanska. :gremsmile:

Fly me to the moon and let me play among the stars<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by eventhorizon on 2001-01-17 17:01.</EM></FONT></P>
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Re: Jag kan karate...

Jag trodde du skulle säga något i stil med: Jag kan karate och tae-kwon-do, varför jag kan spöa upp folk på både japanska och koreanska. :gremsmile:

Fly me to the moon and let me play among the stars
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Jag kan karate...

Själv så han jag läsa en halv termin japanska..

innan jag fick reda på att jag hade kommit in på kursen ...

jag hatar verkligen SYO konsulenter.. :o(

Om de hade varit lite snabbare så hade jag läst två terminer japanska nu.. fick nöja mig med en termin latin..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: *Håller med*

>>ryser när folk kallar Diablo för rollspel
Hear! Hear! Trevligt att höra att NÅGON håller med om det...
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Jag kan Ninjutsi....

Ärligt, jag kan! (okej minimala kunskaper men ändå)
Jag kan inte tala japanska som du (avundsjuk) men kan däremot skriva litegrann, med japanska tecken då. Hade en fröken från japan i lågstadiet så man fick lära sig lite då...

Så det så!
 
Top