Finns det något bra system för belastning?

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Jag tycker systemet i Lamentations of the Flame Princess är hjälpligt elegant och fungerande (det är det jag har plankat till mitt eget BRP-hack). I princip skriver man upp sina föremål på en numrerad lista och vid 6, 11, 16 etc föremål får man motsvarande ett BEP. Varje "stort" föremål (tvåhandsvapen eller stora otympliga saker) ger ett extra BEP, medeltung rustning ger ett och tung rustning två. Har man 2 eller fler BEP är man belastad i någon grad. Små saker som inte ger någon belastning skrivs upp för sig.

Men även det här kräver ju förstås att man håller rätt på och skriver upp enskilda prylar.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,039
Location
Sthlm
Litegrann som att "de som vill sitta och opta och pussla med stats får göra det, resten får höfta". Om resultatet är ungefär lika bra känns det ju lite… poänglöst, eller belönings-löst, tänker jag.
Det ger ju den spelaren en makt över sin rollperson andra spelare inte har "har du räknat dina facklor?" " Nej" "Då är de slut nu" kommer inte hända, tex.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Sedan är det förstås också frågan om vilken funktion man vill att ett belastningssystem - eller annan form av resurshantering - ska fylla.

Den här artikelserien har säkerligen länkats här förut, men om någon missat den så är det bland det bättre och mer tankeväckande jag läst om resurshantering i rollspel:
https://diyanddragons.blogspot.com/search/label/resource management (de ligger i omvänd kronologisk ordning)
Startartikeln här: Mechanics for resource management: Part 1, the easy way
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,031
Location
Ereb Altor
När jag körde Gondica var jag en otroligt snäll spelledare och lät mina rollpersoner bära typ två musköter, fyra flintlåspistoler, värjor, två facklor, tiometer rep, kulor och krut, mat och ett vinskinn. Utan att känna sig allt för hämmande för en svärdsfight om andan föll på.
Jag hade iofs en betjänt, en vagn och bar inget själv om jag kunde slippa! :)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Jag brukar helt enkelt låta spelarna förklara hur de bär grejorna om det börjar bli mycket. När de förklarar så blir det ganska fort uppenbart för alla när det börjar bli löjligt.

Typ:

"OK, du släpar på tre sköldar, ett svärd, en hillebard och full campingutrustning, utan att ens ha en ryggsäck. Kan du förklara hur?"

"Ehm, jag har kanske tjugoåtta händer..."
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,339
Detta landade jag i för mitt system.

Du kan bära 0-7 BEP beroende på din styrka, normalt är 3 eller 4.
Små grejer väger 0 BEP, ett typiskt vapen 1 BEP och tyngre grejer 2-3 BEP.

Det blir ganska enkelt att hålla reda på tror jag och kan skapa intressanta val. Slänger du tältet för att ha en bättre rustning? Behöver du det långa repet? Osv.
 
Last edited:

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
575
Jag gillar ju detaljrikedom och använder ofta system som räknar kilo (inte gram). Jag tycker att begränsningar skapar utmaningar som ger incitament till uppfinningsrika lösningar för rollpersonerna.

I mitt egenskapade alster som är ett homebrew på Neotech så använder jag en A4-sida där jag plottat upp de viktigaste platserna. (man skriver vikt efter namnet, t.ex. Tegelsten 0,5kg).
Vi skriver inte vikt på krimskrams som enkelt får plats i en ficka eller liknande, vi håller oss till att det måste väga minst 0.5kg innan vi skriver ner vikt, men om man har många små saker så skriver vi ner den totala vikten, t.ex om en rollperson samlar småsten och har 250 stycken på sig så blir det 2,5kg eller liknande. Målet med det är, som ni redan räknat ut, att hålla utrustningshantering på ett detaljrikt plan med inte lägga tid på att räkna gram och sänka tempot för mycket.
Bär man mer än man klarar så får man avdrag på sina rörelsehandlingar, men det säger väl sig själv kanske.

Anledningen till att jag vill att man ska skriva plats är för att se om sakerna försvinner eller går sönder. T.ex så tappade en rollperson sin ryggsäck i en fors, då var det bara att stryka allt på ryggsäck-listan, det resulterade i en spännande händelse eftersom just den här rollpersonen bar på hela gruppens proviant.
1626532335903.png
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
575
Jag kan tillägga att min spelgrupp är ganska enkel att ha att göra med. Vi lägger kanske 3 minuter per pass på utrustningshantering. Hade jag haft att göra med en byråkratisk paragrafryttare från helvetet så kanske det hade sänkt tempot mer än vad som är önskvärt.
 
Top