Finns det något bra system för belastning?

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,313
Jag tycker inte att det är skoj att sitta och räkna gram för vad saker väger på mitt karaktärsblad. Men jag vill fortfarande ha regler för belastning eftersom det gör expeditioner och resande till roligare utmaningar.
Finns det något enkelt och kul system för belastning?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
I expeditions-modulen till Rotsystem, Dina Ängder Gröna, försökte jag skapa ett system som kändes intuitivt och "realistiskt" utan att kräva att man räknade gram eller spelade tetris. Det blev ett slags blandning mellan att ha "slots" och vikthantering.

Såhär ser det ut, i korthet:
1626008713314.png

Så man bryr sig inte så mycket om saker som får plats i fickan (räkna hur många fickor du har, du kan bära ungefär så många såna grejer), och sen blir det ganska lätt att räkna i övrigt. Tanken är att Belastning ska vara både tyngd och hur otympligt/skrymmande något är.

Sen finns det en utrustningslista som ser ut lite såhär:

1626008853823.png
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Ja, vi pratade ju om det så du vet vad jag tycker, men skriver ändå för trådens skull.

Jag kan gilla använda ganska detalijistiska system där allt vägs och räknas - om det finns ett tydligt avgränsat syfte. Som att resa genom rakt genom vildmarken på en viss tid eller när utrymmet i flyktkapseln är begränsat. Mitt exempel är Warhammer 2nd som ju räknar allt och ger avdrag för olika grader av överlastning. Alldeles för detaljerat för vardagsspel med papper och penna men bra för just sådana syften. (Och ganska lätt att hantera i Roll20 faktiskt.) Mutant År noll får också till det bra tycker jag.

Men rent allmänt för löpande spel utan sådant fokus tycker jag alltid bärförmågesysyem har någon brist - antingen kräver de för mycket bokföring eller så kan de inte hantera "fel" belastning (dvs beroende på läge kan RPn antingen bära för mycket eller för lite).
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Jag läste någonstans om ett belastningssystem i ett OSR-spel som gick ut på att SL när som helst kan be någon av spelarna läsa upp sin inventory och ifall någon runt bordet skrattar så bär du för mycket.

Jag är nog inte helt säker på att jag vill använda det i praktiken men det är ju charmigt!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,675
Location
Värnhem, Malmö
I mina OSR-regler funkar det som följer:
Rollpersonen har tre "lådor". Varje låda har mellan 3 och 9 rader, beroende på rollpersonens Styrka.
Har rollpersonen inte någon ryggsäck eller liknande har man bara tillgång till den första lådan, som representerar vad man har på kroppen.
Varje full låda ger +1 på belastning.
Rustning skrivs inte in i lådorna, utan ger +0 till +2 i belastning.
Särskilt stora föremål, typ tvåhandsvapen och sköldar, ger +1 på belastning direkt.
Småsaker (mindre än en näve) räknas inte, eller skrivs upp som grupp.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,840
Location
Off grid
Har gett upp hoppet om att hitta ett vettigt och enkelt system för att att hantera belastning. Kör därför med följande empiriska riktlinjer istället.

- Man kan bära ett ”normalt” antal små föremål på ett naturligt sätt (dolk i skida/pengar i fickan/smycken runt halsen/pistol i hölster etc.) utan att behöva ha kontroll på vikten.
- Man kan bära ca 10 kg och ett långt vapen utan större hinder som del av sin klädnad/på kroppen. (Vapenbälte, stridssele, större fickor)
- Man kan bära ca 25 kg på ryggen eller med annan bra bäranordning. Man kan gå längre sträckor men kan inte göra utmanande fysiska rörelser eller strida obehindrat.
- Om man bär något otympligt alls ( T.ex. bal toapapper, rustning i delar, tårta eller liknande) är man kraftigt begränsad i rörelser tills man släppt det, oavsett vikt.

Halvera vikterna för hober/ankor, dubblera för väldigt starka personer.

//EvilSpook
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
När jag körde Gondica var jag en otroligt snäll spelledare och lät mina rollpersoner bära typ två musköter, fyra flintlåspistoler, värjor, två facklor, tiometer rep, kulor och krut, mat och ett vinskinn. Utan att känna sig allt för hämmande för en svärdsfight om andan föll på.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,313
Husregler för vikt: Låt de som tycker att det är kul hålla på att räkna. Låt de andra höfta.
Det är en bra beskrivning av hur jag brukar sköta det. Men tänk vad fint om det fanns ett faktiskt system som var snyggt och kul, på samma sätt som resurstärningar är för resurser (för det älskar jag).

Jag letar efter en bra lösning till lite hexkräl-husregler jag jobbar på. Just nu ligger nog BEP-systemet bäst till, jag gillar att det är ett abstrakt mått som inte bara mäter vikt utan även hur skrymmande objektet är.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Min standardlösning är att spelaren får ett visst antal rader att anteckna utrustning på. Det kan vara ett fast antal rader eller beroende på till exempel rollpersonens styrka. Som utgångspunkt får spelaren anteckna ett föremål på varje rad. Tre småsaker räknas tillsammans som ett föremål och får stå på samma rad. Otympliga föremål tar upp två eller möjligtvis tre rader. Jag är inte helt säker men eventuellt har jag snott denna lösning från The Black Hack.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Husregler för vikt: Låt de som tycker att det är kul hålla på att räkna. Låt de andra höfta.
En fundering jag har här är vad det är de som gillar att räkna och fippla tycker är roligt. När jag försökt föreställa mig varför jag skulle tycka att det var roligt att fippla med packning så är ju en del av svaret att det är kul att lösa problem och vara smart – det roliga med att tetris:a sin packning är för att man får med sig mer än om man inte gör det.

Litegrann som att "de som vill sitta och opta och pussla med stats får göra det, resten får höfta". Om resultatet är ungefär lika bra känns det ju lite… poänglöst, eller belönings-löst, tänker jag.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
313
Min standardlösning är att spelaren får ett visst antal rader att anteckna utrustning på. Det kan vara ett fast antal rader eller beroende på till exempel rollpersonens styrka. Som utgångspunkt får spelaren anteckna ett föremål på varje rad. Tre småsaker räknas tillsammans som ett föremål och får stå på samma rad. Otympliga föremål tar upp två eller möjligtvis tre rader. Jag är inte helt säker men eventuellt har jag snott denna lösning från The Black Hack.
Det är samma i Kuf/Knave, 10+FYS-bonus föremål kan bäras och otympligt/småsaker tar mer eller mindre än en slot.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Det är samma i Kuf/Knave, 10+FYS-bonus föremål kan bäras och otympligt/småsaker tar mer eller mindre än en slot.
Ja, det är ett system som återkommer i flera OSR-spel med vissa variationer. Tror dock att jag såg det först i The Black Hack.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,675
Location
Värnhem, Malmö
En fundering jag har här är vad det är de som gillar att räkna och fippla tycker är roligt. När jag försökt föreställa mig varför jag skulle tycka att det var roligt att fippla med packning så är ju en del av svaret att det är kul att lösa problem och vara smart – det roliga med att tetris:a sin packning är för att man får med sig mer än om man inte gör det.

Litegrann som att "de som vill sitta och opta och pussla med stats får göra det, resten får höfta". Om resultatet är ungefär lika bra känns det ju lite… poänglöst, eller belönings-löst, tänker jag.
I OSR-spel är det ofta en fråga om avvägningar. Hur mycket utrustning som kanske är bra att ha ska vi lasta med oss? Om vi har hittat en dyrbar men tung skatt, lägger vi av oss våra rustningar för att orka bära upp den? Vad slänger vi ifrån oss för att kunna fly från en övermäktig fiende? Begränsad bärförmåga ger upphov till beslut i spelet.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,313
Ja, det är ett system som återkommer i flera OSR-spel med vissa variationer. Tror dock att jag såg det först i The Black Hack.
Jag läste faktiskt precis regeln i Black Hack, såhär är den (1ed):
A character can carry a number of items equal to their STR with no issues. Carrying over this amount means they are encumbered and all attribute tests are taken with Disadvantage - you can also only ever move to somewhere Nearby. They simply cannot carry more than double their STR.

Det är enkelt och gött, men lite off att alla prylar väger lika mycket, så du kan alltså bära 5 bredsvärd lika gärna som 5 elddon.
 
Top