Nekromanti Finns det någon i Sverige som skapar rollspel på heltid?

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Jag har hört lite olika bud i frågan och det mesta är väl egentligen mer eller mindre ogrundade rykten, men nu är jag tillräckligt nyfiken för att lyfta frågan här. Jag hoppas jag inte verkar alltför naiv (åt endera hållet) för jag har faktiskt ingen aning.

Jag vet inte exakt varför jag undrar detta, men jag skulle väl gissa att det finns någon slags förhoppning i själva frågeställningen. Jag hör då och då om kickstarters som lyckats helt ofantligt bra och svenska rollspel som säljer över hela världen, men det känns inte som att det faktiskt bekräftar något. I grunden är väl detta en fråga om hur rollspelsbranschen i Sverige ser ut. Är det enbart en hobbyistbransch? (retorisk fråga)

Det jag undrar är alltså, som ämnesraden antyder, om någon person i Sverige idag försörjer sig helt på att skriva rollspel och äventyr.
Inget annat jobb, inga bidrag, ingen a-kassa etc. (ett undantag skulle dock kunna vara om ens övriga inkomster är väldigt små i förhållande till inkomsterna från ens rollspelsmakeri).
Det bör väl handla om en längre period också, och inte bara ett par månader då och då. Låt oss säga minst ett halvårs sammanhängande tid för att ha en måttstock.
Jag är för övrigt ganska ointresserad av hur mycket pengar man får in på att skriva rollspel, så länge det täcker ens räkningar och vardagliga utgifter.
Jag är inte särskilt intresserad av namn på eventuella rollspelsmakare (namnen säger inte mig så mycket ändå) utan väljer att istället lita på att mina medforumiter är både ärliga och har tillräckligt god koll på vad som är fakta och rykte i detta sammanhang.

Så, känner ni till någon/några? Och hur många, på ett ungefär?
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Vad jag förstår så jobbar åtminstone tre i Fria Ligan mer eller mindre helt med rollspel. Det var i alla fall vad de sa i sitt senaste podavsnitt om jag minns rätt. Och för ett par år sen jobbade Mattias Johnsson nästan helt med Järnringen och det har nog inte förändrats tills idag (snarare lär de vara fler Järnringare som helt sysslar med rollspel). Helmgast har jag ingen koll på.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Tittar man på allabolag.se listas inga anställda eller löner för Fria ligan eller Järnringen men däremot en anställd på Helmgast (dock listas ingen utbetald lön).
 

NilsK

Ligist
Joined
28 Dec 2003
Messages
441
Location
Stockholm
Ja det finns några. Vi är som sagt tre i Ligan som mer har detta som huvudsakligt jobb (vi är inte anställda utan fakturerar). Det går alltså, men det kräver enormt mycket jobb för att komma dit. Som perspektiv kan jag säga att vi jobbade 4-5 år helt utan lön för att komma hit. Med andra ord, don't quit your day job :) Men det går!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,217
kloptok;n280411 said:
Vad jag förstår så jobbar åtminstone tre i Fria Ligan mer eller mindre helt med rollspel. Det var i alla fall vad de sa i sitt senaste podavsnitt om jag minns rätt. Och för ett par år sen jobbade Mattias Johnsson nästan helt med Järnringen och det har nog inte förändrats tills idag (snarare lär de vara fler Järnringare som helt sysslar med rollspel). Helmgast har jag ingen koll på.
Jag TROR att Johnsson gör så sedan något år tillbaka.

Vad som går ut som lön är ju en annan fråga.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,139
Ja, Mattias Johnsson jobbar heltid med Järnringen men det innefattar även en väldig massa administration. Så det är bara rollspelsskapande på deltid.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,000
Location
Ereb Altor
Jag har ett ganska bra upplägg; jag skriver spel på betald arbetstid! Ok, nu är jag visserligen min egna arbetsgivare men det funkar förvånansvärt bra! ;)

Men lite mer seriöst, problemet med att leva på att skriva, eller snarare sälja spel som man skriver, är att man måste skriva nya hela tiden :) Det kan ju låta ganska mycket att få in 1 000 000 på en kickstarter, men jag blir oerhört förvånad om du efter alla omkostnader och övrigt som hör företagande till ens har en dålig årslön kvar. Och då ska man tänka på att de flesta (alla?) spelstudios består av flera personer.

Det går bevisligen, men för egen del känner jag att det kostar mer än det smakar. Åtminstone om man vill driva en framgångsrik produktlinje under många år.

(Det sagt så kommer sannolikt även jag, mfl, synas på kickstarter eller liknande framöver!)
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,362
Rangertheman;n280426 said:
Ja, Mattias Johnsson jobbar heltid med Järnringen men det innefattar även en väldig massa administration. Så det är bara rollspelsskapande på deltid.
Enligt Mattias Johnsson själv (pratades vid på Gothcon) så jobbar även Martin Grip (nästan) heltid för Järnringen numera.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,447
Location
Stockholm
Sen tror jag att de som jobbar heltid med detta i Sverige idag inte endast skriver regler och äventyr, utan även har hand om flera andra delar i hela cirkusen som ett rollspelsförlag utgör. Typ marknadsföring, kontakt med frilansare, speltestande, podcastande och sånt.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,257
Hur mycket tjänade egentligen Ä-spel på rollspel? Var inte deras stora kassako de bredare brädspelen som kom via sidobolag, tex. Rappakalja och liknande? Eller har jag fått den delen om bakfoten?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,738
Location
Stockholm
Det finns ju ett gäng folk som försörjer sig på att arrangera lajv på olika sätt, men det kanske inte räknas?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,193
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag blir lite förvånad faktiskt. Nu visste jag förstås att Fria ligan är väldigt stora, och översätter sina rollspel till flera språk och så...men Järnringen? Vad får de alla sina inkomster ifrån?

Delvis är det ju en självuppfyllande cykel givetvis. Pengar nog till heltidsanställda = snabbare produktion av spel = fler utgivna spel = mer pengar = mer pengar till heltidsanställda. Vem som helst kan tex se att Fria ligan har en mycket högre utgivningstakt än andra svenska rollspelsföretag.

Men sedan verkar Fria ligans överlägset bäst säljande produkter vara artbooks, inte rollspel. 'The Electric State' sålde flera gånger mer än något svenskt rollspel någonsin gjort på någon crowdfunder. Så att Fria ligan kan ha så mycket pengar känns inte så konstigt - de fuskar genom att vara mer än ett renodlat rollspelsföretag ^_^

Järnringen däremot...vad är hemligheten? Är Symbaroum verkligen en sådan braksuccé jämfört med alla Helmgasts spel? (det verkar verkligen inte så, av en snabb googling på gamla Symbaroum-kickstarters att döma). Har Järnringen några andra inkomstkällor jag inte känner till?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,549
Någon som vet hur det ligger till med Riotminds? Jag uppfattar dem som storleksmässigt i klass med Fria Ligan, men det är kanske helt fel?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,217
Ymir;n280655 said:
Järnringen däremot...vad är hemligheten? Är Symbaroum verkligen en sådan braksuccé jämfört med alla Helmgasts spel? (det verkar verkligen inte så, av en snabb googling på gamla Symbaroum-kickstarters att döma). Har Järnringen några andra inkomstkällor jag inte känner till?
Symbaroum verkar sålts på licens och översatts till flera språk. Säger ju inget om ekonomin i det men ändå. Fram tills Monsterboken har ju inte heller utgivningen gräsrotsfinansierats såvitt jag vet (även om de haft förköpskampanjer) utan bara översättningarna till engelska.

Uppdat: Den franska kampanjen drog in 120 000+ Euro
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
luddwig;n280656 said:
Någon som vet hur det ligger till med Riotminds? Jag uppfattar dem som storleksmässigt i klass med Fria Ligan, men det är kanske helt fel?
Nja, räknar man i omsättning för 2016 (hittar inte för 2017 på nätet) är Fria ligan klart störst (7.1 miljoner) följt av Helmgast (3 miljoner), därefter Riotminds (1.4 miljoner) och Järnringen (1.3 miljoner). Noterbart är att omsättningen 2016 för alla bolagen är markant högre än för 2015. Sen vet jag inte hur bra mått omsättning är i det här fallet, den fluktuerar ju en hel del från år till år för rollspelsutgivare beroende på tidpunkter för spelsläpp och så vidare, men jag hittade ingen uppenbar bättre siffra i detta fall. Och visst har Fria ligan mycket hjälp av Stålenhagböckerna men jag undrar om de inte skulle vara störst även bara sett till rollspelstillverkning.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,139
Ymir;n280655 said:
Järnringen däremot...vad är hemligheten? Är Symbaroum verkligen en sådan braksuccé jämfört med alla Helmgasts spel? (det verkar verkligen inte så, av en snabb googling på gamla Symbaroum-kickstarters att döma). Har Järnringen några andra inkomstkällor jag inte känner till?
Den stora skillnaden jämfört med t.ex. Helmgast är att Symbaroum har en internationell spridning. Utan de inkomsterna tror jag inte att Järnringen hade kunnat ha någon som arbetar heltid med produkterna. Även om kickstartern för Kult: Divinity Lost blev väldigt framgångsrik, så inbringar produkten inga mer pengar så länge den inte finns på marknaden. Hade KDL kommit i december 2016, som planen var, tror jag säkert att Helmgast kunnat ha en eller två heltidsspelskapare idag.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Helmgast stora problem tänker jag är att de inte ger ut några böcker ,Hjältarnas tid undantaget där Krille & co verkar spruta ut böcker. Sedan Eon IV gavs ut har en splatbook (Damarien) och en bok med äventyr (Äventyrens väg) där äventyren och materialet redan gått ut tal alla som kickstartat, Och ödesväven (äventyr )kommit ut. Kult är inte utgivet, Neotech crowdfundas nu.

Järnringen har gett ut en satans massa böcker sen Symbaroum kom ut, plus att de gett ut dessa på flera olika språk.När Crowdfundern för Kult väl är klar tror jag Helmgasts omsättning kommer sticka iväg.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,362
Järnringen har ju ett litet core-team, de är väl bara tre st plus några frilansare och då står Martin Grip inhouse för ALL artwork (utom kartor). Det är väl ett sätt att hålla nere kostnaderna.

Sen har de släppt rätt mycket material sedan 2014 då Symbaroum kom. Ca 8 rollspelsböcker, plus noveller, artbook, kartor och PDFer.

Tror inte heller att kickstarters är bästa måttstocken, de har släppt nästan allt svenskt material via förköp i sin egen webbutik. Samt att det säljs på licens på engelska, tyska italienska och nåt till tror jag? Sen har jag fått känslan av att Symbaroum fortfarande växer i kundkrets vilket ju inte heller speglas så väl av kickstarters, har förstått att det säljs en hel del genom Modiphius med?
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
366
Jag undrar vad det är som gör att helmgast inte kan ta de pengar de ändå har, tex den relativt stora mängd de fick efter kult, och bara sätta en gubbe på att börja skriva åtminstone halvtid. Ta ett tillfälligt lån om det så behövs. Om andra kan, varför kan inte dom? Om fria ligan kunde köra utan lön och bara mata i flera år, varför kan dom inte det överhuvudtaget? Den låga utgivningstakten på Eon är t.ex direkt märklig.
 
Top