Nekromanti Finns det någon i Sverige som skapar rollspel på heltid?

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Swedish Chef;n280705 said:
Helmgast stora problem tänker jag är att de inte ger ut några böcker, Hjältarnas tid undantaget där Krille & co verkar spruta ut böcker.
På GothCon surrade jag med Krille om att Hjältarnas Tid skulle kunna översättas till engelska. Det är ett välgjort spel med en tydlig profil så jag tycker att det borde kunna konkurrera internationellt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Måns;n280451 said:
Det kan ju låta ganska mycket att få in 1 000 000 på en kickstarter, men jag blir oerhört förvånad om du efter alla omkostnader och övrigt som hör företagande till ens har en dålig årslön kvar.
Ja, jag blir lite förvånad ibland över hur folk ser på pengarna som kommer in på en crowdfunder. Till att börja med tar ju cordfundingsidan en liten del.

Sen så måste du ju leverera en uppsättning böcker/bok till varje backare, vilket inkluderar både tryckkostnad, porto och embalage. Jag tänker att beroende på pris borde detta kunna äta upp åtminstånde 25% av pengarna redan där (killgissar väldigt mycket just nu), och har du sedan utlovat ännu fler böcker och produkter som strechgoals så kan det ju skjuta i höjden ganska snabbt.

Och de pengar man har kvar skall ju sedan täcka alla omkostander för att skapa spelet, om man har sånna, vilket kan inludera illustrationer, layoutande, etc...

Och har du fortfarande några pengar kvar som du vill plocka ut som lön så tillkommer ju skatter och dylika avgifter...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Platon;n280716 said:
Om fria ligan kunde köra utan lön och bara mata i flera år, varför kan dom inte det överhuvudtaget?
Jag kan bara tala för mig själv, men om jag skulle köra utan lön i flera år skulle jag förlora hus, hund, hälsa, fru och troligen förståndet.

EDIT: Med det sagt, om jag var 20 istället för 50 så skulle jag köra!

/Magnus
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,086
I regel hur stor del av intäkterna på ett spel får man i en crowdfunder och hur stor del får man efter att spelet har släppts?

Sen har jag länge närt en dröm om att helmgast ska kunna skaffa en flera heltidsanställda som kan börja spruta ut grejer till Eon.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,153
Rymdhamster;n280726 said:
Ja, jag blir lite förvånad ibland över hur folk ser på pengarna som kommer in på en crowdfunder. Till att börja med tar ju cordfundingsidan en liten del.

Sen så måste du ju leverera en uppsättning böcker/bok till varje backare, vilket inkluderar både tryckkostnad, porto och embalage. Jag tänker att beroende på pris borde detta kunna äta upp åtminstånde 25% av pengarna redan där (killgissar väldigt mycket just nu), och har du sedan utlovat ännu fler böcker och produkter som strechgoals så kan det ju skjuta i höjden ganska snabbt.

Och de pengar man har kvar skall ju sedan täcka alla omkostander för att skapa spelet, om man har sånna, vilket kan inludera illustrationer, layoutande, etc...

Och har du fortfarande några pengar kvar som du vill plocka ut som lön så tillkommer ju skatter och dylika avgifter...
Ja, det verkar som att många tror att det som står i "pledged" när kampanjen slutar, är pengar rakt ner i fickan. Misstänker att en del företag också har överskattat hur mycket som blir över när alla kostnader är dragna.

Jag tror att man som spelskapare ska använda KS för marknadsföring och för att ge en extra guldkant till produkten, inte för att finansiera skapandet av den. Annars är nog risken stor att man hamnar i en ond cirkel där pengarna tar slut innan produkten når marknaden. Utan pengar går det inte att avsätta lika mycket tid, vilket leder till ytterligare förseningar. Dessutom saknas det buffert om det dyker upp oväntade merkostnader.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Ymir;n280655 said:
Men sedan verkar Fria ligans överlägset bäst säljande produkter vara artbooks, inte rollspel. 'The Electric State' sålde flera gånger mer än något svenskt rollspel någonsin gjort på någon crowdfunder. Så att Fria ligan kan ha så mycket pengar känns inte så konstigt - de fuskar genom att vara mer än ett renodlat rollspelsföretag ^_^

Järnringen däremot...vad är hemligheten? Är Symbaroum verkligen en sådan braksuccé jämfört med alla Helmgasts spel? (det verkar verkligen inte så, av en snabb googling på gamla Symbaroum-kickstarters att döma). Har Järnringen några andra inkomstkällor jag inte känner till?
På det du säger låter det ju som att Helmgasts enda betydande inkomstkälla är från Kickstarters om så är fallet kan det ju vara det som är skillnaden mot Fria Ligan och Järnringen, de säljer väl betydliga mängder spel även utanför sina kickstarters?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Evokee;n280731 said:
Sen har jag länge närt en dröm om att helmgast ska kunna skaffa en flera heltidsanställda som kan börja spruta ut grejer till Eon.
Öppen fråga (alltså inte specifikt till dig Ewokee): Har Eon i nuläget en så pass stor kundkrets att heltidsarbetande skribenter är i närheten av rimligt?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Jag tror inte att någon seriös aktör räknar fel på sina kickstarters kostnader för den faktiska fysiska produkten. Det är en enkel kalkyl och skulle vara superkonstigt om den blev fel mer än 5 % som de förhoppningsvis har som oförutsett-post. Att räkna fel på tiden att skriva är nog lätt, det andra är väldigt enkel matte.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Rangertheman;n280733 said:
Ja, det verkar som att många tror att det som står i "pledged" när kampanjen slutar, är pengar rakt ner i fickan. Misstänker att en del företag också har överskattat hur mycket som blir över när alla kostnader är dragna.
RasmusL;n280745 said:
Jag tror inte att någon seriös aktör räknar fel på sina kickstarters kostnader för den faktiska fysiska produkten.
Jag tror inte många företag, eller erfarna producenter gör detta misstag. Däremot tror jag många backare brutalt överskattar hur mycket pengara företaget har att "leka med" efter en kickstarter.

Jag tror också (dock lite orelaterat till det faktiska ämnet) att detta är en sak som oerfarna personer kan göra när de slänger upp en crowdfunder (i vart fall om de börjar utlova stretchgoals). Så jag skulle vara mer skeptisk till en förstagångskickstartare som erbjuder en massa extraböcker än vad jag skulle vara till om exempelvis Fria Ligan gjorde det.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
kloptok;n280683 said:
Nja, räknar man i omsättning för 2016 (hittar inte för 2017 på nätet) är Fria ligan klart störst (7.1 miljoner) följt av Helmgast (3 miljoner), därefter Riotminds (1.4 miljoner) och Järnringen (1.3 miljoner).
Då hade jag grovt överskattat Riotminds. För övrigt blir 2017 års siffror offentliga till hösten, förutsatt att bolagen har kalenderår som räkenskapsår.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Samtliga delägare i Helmgast har andra jobb som får ses som respektives huvudnäring. Däremot har vi ett flertal individer som kan ses som anställda i olika former, men ingen av dessa är i Sverige. För KULT: Divinity Lost så bygger vi upp ett stort internationellt nätverk med skribenter och illustratörer och jag vet att vissa av dessa försörjer sig på arbetet vi lägger hos dem. KULT blir vår största satsning, där flera moduler är under skapande för att se till att det finns ett ständigt flöde av tillbehör till spelet, post-launch. Dessutom kommer spelet att översättas till upp mot 10 andra språk.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,020
Location
Ereb Altor
Big Marco;n280763 said:
Dessutom kommer spelet att översättas till upp mot 10 andra språk.
  • Engelska
  • Franska
  • Tyska
  • Spanska
  • ?
Vore ju fantastiskt kul om svenska rollspel kan sprida sig längre än så?
  • ?Hindi?
  • Mandarin?
  • Japanska?
  • Ryska?
Hur som helst ser det ut som att Kult: DL kommer att bli det största svenska spelet genom tiderna! Och det är coolt!!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag och antal svenska kollegor jobbar på White Wolf, som numera är svenskt. Anställda på heltid. På Västmannagatan jobbar 4 svenskar, en amerikan och en spanjor med spelet, (... plus frilansare och tidsbegränsade kontraktsanställda, främst i USA, men även på annan ort).
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Arfert;n280859 said:
Jag och antal svenska kollegor jobbar på White Wolf, som numera är svenskt. Anställda på heltid. På Västmannagatan jobbar 4 svenskar, en amerikan och en spanjor med spelet, (... plus frilansare och tidsbegränsade kontraktsanställda, främst i USA, men även på annan ort).
Det är så sjukt konstigt att WW är svenskt numera, så jag glömmer alltid bort er. :grin:

/Magnus
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,086
Magnus Seter;n281101 said:
Det är så sjukt konstigt att WW är svenskt numera, så jag glömmer alltid bort er. :grin:

/Magnus
Framför allt är det sjukt coolt ????
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Khan;n280545 said:
Hur mycket tjänade egentligen Ä-spel på rollspel? Var inte deras stora kassako de bredare brädspelen som kom via sidobolag, tex. Rappakalja och liknande? Eller har jag fått den delen om bakfoten?
I den fina stora gröna boken nämns att det var kortspel, typ Doomtrooper, som tjänade in överlägset mest pengar. Vet inte var jag lagt boken, så kan inte citera ordagrannt, men det var inga siffror nämnda heller utan bara just den poängen.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Måns;n280853 said:
  • Engelska
  • Franska
  • Tyska
  • Spanska
  • ?
Vore ju fantastiskt kul om svenska rollspel kan sprida sig längre än så?
  • ?Hindi?
  • Mandarin?
  • Japanska?
  • Ryska?

Hur som helst ser det ut som att Kult: DL kommer att bli det största svenska spelet genom tiderna! Och det är coolt!!
Jag är 90% säker på att både MÅ0, Coriolis och Symbaroum har översatts till brasiliansk portugisiska. Det borde vara en lågoddsare även för Kult, i min mening.

Men jag skulle gärna se den listan på de tio språken. Det låter hur coolt som helst. :)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Arfert;n280859 said:
Jag och antal svenska kollegor jobbar på White Wolf, som numera är svenskt. Anställda på heltid. På Västmannagatan jobbar 4 svenskar, en amerikan och en spanjor med spelet, (... plus frilansare och tidsbegränsade kontraktsanställda, främst i USA, men även på annan ort).
jo, men hur mycket av inkomsterna kommer faktiskt från bordsrollspel? Lär inte White Wolfs stora grej framöver bli datorspel i olika former?
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Khan;n281216 said:
Jag är 90% säker på att både MÅ0, Coriolis och Symbaroum har översatts till brasiliansk portugisiska. Det borde vara en lågoddsare även för Kult, i min mening.

Men jag skulle gärna se den listan på de tio språken. Det låter hur coolt som helst. :)
Symbaroum har även översatts till italienska så jag gissar att det bör vara med bland de hypotetiska tio språken?
 

Drelis

Veteran
Joined
26 Jul 2017
Messages
45
Äventyr ska ju släppas på engelska. Det tror jag kan skapa lite jobbtillfällen för de inblandade där.
 
Top