Nekromanti Final Fantasy

Douggie

Warrior
Joined
16 Oct 2000
Messages
332
Location
Norrköping
Re: Final Fantasy, the Hobbyprojekt

Nu har ni gnällt nog. Final Fantasy The Spirits Within är Hironobu Sakaguchis egna lilla dröm om att göra en film helt enkelt. Om ni vill att den ska ha en handling värdig namnet final fantasy får ni också räkna med att den skulle vara ungefär lika lång som något av spelen. Så lägg av och gnäll, lämmna en sjysst film ifred.

För övrigt rekommenderar jag många av Quentin Tarantinos filmer. Och säg inte annat.

// Douggie
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,537
Location
Stockholm
Re: Final Fantasy, the Hobbyprojekt

Stämmer inte riktigt.

Det genomsnittsliga FF-spelets handling skulle lätt kunna bantas ner til 2-3 timmar. Jag menar, 99% av tiden man spelar går ju åt till strider och "utforskning".

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Tja..

Den kan väl suga även om den har en anledning att suga eller hur? Att det inte var meningen att den skulle vara bra är väl ingen undanflykt.

Fast nu tycker jag faktiskt att den är väldigt bra. Mycket nöjd.



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Nu när jag tänker på det..

Nu när jag tänker på det.. Vad är "djupt" egentligen? Måste handlingen vara "djup", komplex och mångbottnad? Eller ska filmen ta upp ett speciellt och viktigt ämne? Eller måste den vara pretentiös?

Ifall det räcker med att filmen har något viktigt att säga så är ju egentligen alla sagor djupa iochmed sensmoralen på slutet. Mer respekt för sagorna och goda berättelser!



/Arvidos Magus- Som tror han stavat prententiös fel.. /images/icons/frown.gif
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Re: Final Fantasy, the Hobbyprojekt

Frågan är hur mycket spel det skulle vara kvar ifall man pressade in allting på 2-3 timmar.

//Martin
"Ge aldrig råd för den dumme tar dem inte och den vise behöver dem inte."
 
Joined
17 Jun 2000
Messages
72
Location
Ekenäs, Finland
Jag larvar mig nog mest... Men...

...varför skulle han inte vilja ha kål på spökena? Det var ju hans mål, att slå undan de utomjordiska invaderarna och det lyckades han med... Även om Aki tog åt sig all ära, det svinet ;)
(Det kan ju vara att Aki fick någonform av hallucinationer och paniksyner när Gray dog, man vet aldrig)

"Mutta suomalaiset juovat toki olutta"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Det är ju klart!

Det är ju klart att han ville ta kål på spökena! Han hatade ju dom. Jag tycker faktiskt att det var trevligt att han hade mer nyans än dom flesta "skurkar", det var lättare att tycka synd om honom än hata honom. IMHO.



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Nu när jag tänker på det..

Och måste en film vara "djup" för att vara bra? Räcker det inte att man tycker om den?

"A voice of chaos in a reasonable world"
www.senileape.cx
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
jag har inte sett filmen ..... och med tanke på att handlingen är något i stil med "demoner från yttre rymden hotar med att äta upp allt liv på jorden. en ond general vill döda dem med en dödsstråle, men snälla doktorn vill istället förstå dem, eftersom de är en del av gaia" så tänker jag inte göra det heller....

Lave -nu får alla finnas bäst de vill
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,795
Location
Göteborg
Animationerna gör den sevärd ändå [nt]

nt=no text

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Som sagt så gillar JAG den.

..även för dess handling. Om han nu inte vill se filmen för handlingen skulle det nog vara rätt tråkigt att se den för animationerna.



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

and

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
89
Va!!!!

Vad kommer myten från att någon (framför allt matrix) skulle ha ett sådant fantastiskt och djupt manus...... världen är inte vad den ser ut att vara yada-yada.... alla de nämnda filmerna är filosofiskt ren dynga.... visst dom är skitbra filmer..... men de avhandlar inte ens de frågor de själva ställer... det vore som om det vore en djup diskussion att säga: Vad är meningen med livet (på ett blåögt patetiskt viss) och sedan sluta där.... Ursäkta....

And
 

and

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
89
Snyggt men ren skit om du inte gillar spelen.

Visst snyggt, fascinerande, ett basic Final Fantasy äventyr (med cid minus chokoboer) med alla ingredienser som ett av deras spel har (utom längden och mängder av meningslösa fighter) men som film betraktat, om du inte spelar spelen, eller är fascinerad av datoranimationer utan bara gillar film: REN SKIT.

Trista skådespelare och ett ointresant manus är nog det enda som vi kan och bör förvänta oss att den "vanliga betraktaren skall se

And, som mest blev besviken på att ingen hade bizzart hår.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,208
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Stela ansikten? Njae...

Har inga klagomål på stela ansikten. De datoranimerade ansiktena tycktes ha lite svårt att uttrycka starka känsloutspel, men oftast kändes de så levande, så. Säga vad man vill om filmen, men animationerna var ofattbart snygga. Jehovas Vittnens pamfletter är ljusår bort.

- Ymir, som gillade filmens grundkoncept som faen, även om själva genomförandet av handlingen var ganska dåligt.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Snyggt men ren skit om du inte gillar spelen.

Nu är jag inte ett så där jättestort fan av Final Fantasy-spelen, men om jag inte missminner mig så kännetecknas de till stor del av folk med mangafrisyrer och gigantiska svärd som slänger brutalt gigantiska spells, som t ex får en komet att slå ner i huvudet på motståndaren. Just dessa element tyckte jag var tämligen frånvarande i filmen.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

and

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
89
Re: Snyggt men ren skit om du inte gillar spelen.

Nja.... jo.... eller kanske...

Filmen följer inte Final Fantasys estetiska koncept..... men dn följer FF historie berättande och innehål...

And
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jo!!!

Ymir har redan påpekat det. Så varför tar du inte och läser svaren på det inlägget?



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Silverblade

Veteran
Joined
26 Apr 2001
Messages
89
Location
Motala
Lever inte riktigt upp till förväntningarna, kanske beror på att jag så en verision som hade väldigt dålig kvalité på bilden. Annars en hyfsade film.

Fast ship? You've never heard of the Millennium Falcon?
[Han Solo]
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,705
Location
Värnhem, Malmö
Re: Snyggt men ren skit om du inte gillar spelen.

Jag gillar spelen men gillade ändå inte filmen. Det är skillnad på en biograf och en PlayStation, som bekant.

Sedan jag skaffade min värjkäpp är spelarna mycket lugnare...

- Bobby
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,705
Location
Värnhem, Malmö
Re: Nu när jag tänker på det..

Nej, en film måste inte vara djup för att vara bra. Däremot kanske Ymir gillar "djupa" filmer (vilket jag också gör), medan Arvidos föredrar filmer där man säger något "djupt" som sedan avhandlas på ett (i mitt tycke) banalt sätt. Faktum är att jag mer gillar filmer som helt ignorerar "djuphet" än sådana som ska ha någon flummig Yoda-visdom i bottnen. Att jag sedan ändå ibland gillar StarWars och Matrix kan nämnas för rättvisans skull =).

Sedan jag skaffade min värjkäpp är spelarna mycket lugnare...

- Bobby
 
Top