Nekromanti Final Fantasy

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,795
Location
Göteborg
Totalt underbar, tycker jag. I min lokaltidning fick den betyget 0/5 med kommentaren: "när de spenderat så lång tid på animationen kan de väl åtminstone spendera en kvart på att skriva ett hyfsat manus"

Jag eldade upp tidningen. Manuset var underbart precis som allt annat. Det enda man kan klaga på är att munrörelserna är lite dåligt synkade med ljudet ibland.


Vad tycker ni?

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,539
Location
Stockholm
En OK film. Jävligt snygg, det går inte att komma ifrån. Storyn var väl godkänd. Har sett mycket mycket värre än så, men samtidigt var det inte något man fick gåshud av direkt.

Det som irriterar mig mest är att idiotin i att göra en final fantasy-film utan att lägga feta jävla super magi grejer - eller dylikt. Samt att det inte fanns någon direkt anledning att göra filmen helt i CG. 97% av scenerna skulle gått minst lika bra, om inte bättre, att göra med vanliga skådespelare och "kullisser". Varför såg man inga helt sanslösa miljöer som nästan hade varit omöjliga att göra på konventionellt sätt?

Filmen får 4,9 av 10 i betyg.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

]:)

Veteran
Joined
11 Mar 2001
Messages
51
Location
Borås
tycker det är synd att filmen inte är fantasy :gremfrown: annars verkar den jävligt bra (jag har tyvärr inte sett den)
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
fantasy är det väl visst... eller kanske technofantasy :)
f.ö tycker jag filmen suger bologny, visst är det snyggt datoranimerat men manuset verkar vara skrivet av en 12-åring.

ett citat ifrån en person som skrivit ett inlägg på <a href="http://www.imdb.com">www.imdb.com</A> angående filmen: <I>"Story and characters are so thin that sometimes its hard to remember/understand the motives of the main characters, why they are doing what they do."</I>



<A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A> | ett digitalt fansin
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
såg den på premiär dagen i största salongen på FS sergel...

det var ju bortkastat.

Filmen är ju sevärd. men absolut bara för animationerna. storyn är som innehåller nog inte en enda flugskit av orginalitet.

dessutom så verkar de ha gjort det lätt för sig. inga snygga vatten scener (ni vet vatten. det som är så svårt att få snyggt...) den enda vätska som är med är lite whisky i ett glas.

Nej. se den inte på bio. hyr den på DVD, då ska man ju kunna vrida på kameran så man kan se alla scener från ett annat håll.. det kan ju vara tufft..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Måste säga att jag är böjd att hålla med kritikerna. Animationerna må ha varit i 3d, men karaktärerna och storyn var platta som en pannkaka. Manusförfattarna verkar dessutom ha haft något slags rip-off marathon.


"Kärlek är för töntar som inte vågar slåss!"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ja!!!!! För guds skull!

Jag såg också filmen idag och jag fattar inte hur man kan tycka att handlingen är svag..??

Nej, den här filmen hamnar på min topplista! Listan över filmer som har ett stort äventyrs och action-underhållningsvärde, och som samtidigt tar upp en djup och filosofisk fråga om vad livet egentligen är.. Och som slutar med att det som är dåligt besegras med frälsning istället för våld. Här är den:

1. Matrix
2. Star Wars
3. Femte elementet
4. Final Fantasy

(Svårt att avgöra vilken som är bäst egentligen..)



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,208
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Dags att dryga mig [Läs ej om du är lättstött]

Hmm...du kan inte ha sett mycket film, du. Finns tonvis med betydligt bättre filosofiska filmer än de där skräprullarna. Skulle nog inte säga att en enda av dem ens kommer i närheten av ordet 'bra'. Fast 'Spirits Within' har jag inte sett än, så på den punkten får jag reservera mig tills vidare. Hur någon kan tycka att Matrix och Starwars är djupt övergår däremot mitt förstånd.

- Ymir, som rekommenderar mästerverket 'Neon Genesis Evangelion' om nån vill se riktigt bra, djup och intellektuellt stimulerande film.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Tja.

Eftersom det verkade som du försökte göra min åsikt obskyr och okvalificerad genom att poängtera ut ytterligare en källa som inte gillade FF, så tänkte jag att jag skulle göra samma sak.. :gremtongue:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Nä, DJUPT är det ju knappast..

..men dom behandlar ett djupt (Alltså viktigt) och filosofiskt ämne. Samtidigt som dom har ett rent underhållningsvärde. Och det slutar med att hotet neutraliseras med empati istället för våld. Det var ju det ja sa, och det måste du väl hålla med om? Dessutom gillar jag dom..


/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Skeptiska röster om FF

Hörde en kul recension på TV. Recensenten ansåg att animationerna var totalt själlösa, att ansikterna var lika döda som de i en pamflett från Jehovas Vittnen. Träffsäkert, utan tvekan. Och säkert alldeles sant. Om jag ska gå och se filmen? Näää, tror inte det.

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.
 
Joined
17 Jun 2000
Messages
72
Location
Ekenäs, Finland
Den är trevlig...

Storyn är intressant och bra.
Dialogen är cliché och smådålig...
Animationen är tillräckligt bra (kom ihåg att Sakaguchi (eller vad han nu heter) inte strävade efter en fotorealistisk film, bara en snygg film... 8^).



Och förresten...
SPOILER VARNING!
Slutet... Ni tror säkert att Aki och Gray räddade världen med sådandär energywhatever, men sanningen är denna (som jag kommit fram till efter att jag sett filmen två gånger, nörd som jag är):
När Hein Använder Zeus för sista gången så ser det ut somom inget skott skulle komma iväg, det gör det dock (eftersom detta egentligen är en propaganda film om Gaia) och det sista skottet träffar rätt och får livet av utomjordingarna.
Att Aki tror att hon ser någon Gaia eller något annat är bara hallucinationer skapade av utomjordningarna som får en extra kick när Gray dör under det sista Zeus-anfallet.
Egentligen är det alltså Hein som är hjälten och som räddar världen...
För hey... Vem tror egentligen att det skulle finnas någon "Gaia" där nere som... yeah sure... 8^)
SPOILER VARNING END!

Och ni som har sett den, har ni hittat den gömda Chocobon? Jag har inte hittat den och jag börjar tvivla på att den alls existerar...

"Mutta suomalaiset juovat toki olutta"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jaså? Coolt!

Coolt om det finns en dold handling. Men en förklaring vore på sin plats.. Varför skulle det vara Hein som dödar spökena?
Näääh.. Du larvar dig nog bara..



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,795
Location
Göteborg
Det svåra med att animera vatten är reflektionerna. Underifrån syns de inte eftersom ljuset kommer ovanifrån. Denna scen var alltså inte så svår att göra.

Personligen skulla jag tycka att det vore illa om de lade in en scen med vatten som inte passade in i (den underbara) handlingen, bara för att säga att "Ha! Titta vad vi kan!" och fördröja filmen ytterligare.

Filmen var underbar. Jag tycker i alla fall det, men alla har rätt till sin åsikt, även om man har en skalle gjord av hönsbuljong.

Vad är det för snack om en dold chocobo (hur stavas det)? Vem har sagt det?

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
nej. men världen beter sig lite som vatten där. dvs det går ringar på ytan. nått vatten är det diock inte tal om.

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Den är trevlig...

Och ni som har sett den, har ni hittat den gömda Chocobon? Jag har inte hittat den och jag börjar tvivla på att den alls existerar...


man kanske måste vrda på bilden? det ska ju gå att göra det i dvd versionen..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 
Top