Fina matchade tärningar är opraktiska. Fight me.

Matchande tärningar är inte viktigt.
Tydlighet är viktigare än fin design.
Större tärningar är bättre än små (upp till någon storlek där det omvända börjar gälla, men det är sant för tärningar i vanliga tärningsstorlekar).

Jag använder gärna färg som en faktor i tärningsslag i mina spel (t.ex. en tärningspöl där en färg får en speciell betydelse vid ett specfikt slag).

Då är det skitdåligt med spräckliga tärningar ("De..... eh, lite mer grönspräckliga tärningarna betyder...").

Så jag vill ha enfärgade tärningar med färger som är så tydligt åtskilda som möjligt. Men jag vill ha flera färger av den tärningssort jag använder (använder oftast bara 10-sidiga). Därför brukar jag tillhandahålla tärningar i tydliga färger till hela spelgruppen. Då har alla samma färger (ofta röda, gröna, blå, gula, vita och/eller svarta).

En matchad uppsättning fina tärningar är bara opraktisk. Särskilt om de är dekorerade och spräckliga. Du ser inte vilken tärning som är vilken, försöker slå 1T100 med en T10 och en T8, kan inte läsa av dem i stearinljussken, etc. Det man skall ha är en liten påse enkla enfärgade tärningar som varierar vilt i färg och storlek.
Rules should reference dice by colour only. Roll the red dice! Now roll five green dice! Now hop on one leg! Sit!

This will be how we play dogs next time (not Dogs in the Vineyard).

Matchande tärningar är inte viktigt.
Tydlighet är viktigare än fin design.
Större tärningar är bättre än små (upp till någon storlek där det omvända börjar gälla, men det är sant för tärningar i vanliga tärningsstorlekar).
Storleken har ingen betydelse!
Studier på rollspelare visar att de flesta föredrar tärningar som är snälla, oavsett storlek.

Jag kommer att tänka på mitt allra första spelmöte. Jag skulle slå en d10, tog den som kändes rätt och slog 12. Det var bra slaget, tyckte SL.

Jag vill inte slåss med trådstartaren, han har helt rätt.
Precis! Har man med nybörjare stt göra är det sjukt smidigt att kunna säga ”slå den gula tärningen!”.

Jag struntar i dina tärningar. Men vad är det här för hipster-emo-grej? Stearinljus på ett spelmöte? Snart kommer någon säga "stämning" och jag bli ännu mer illamående.

Vi möts på kyrkogården i gryningen. Meddela vapen i förväg.
Kan bara hålla med, vi använder lampor, då kan man ha vilka tärningar man vill

En matchad uppsättning fina tärningar är bara opraktisk. Särskilt om de är dekorerade och spräckliga. Du ser inte vilken tärning som är vilken, försöker slå 1T100 med en T10 och en T8, kan inte läsa av dem i stearinljussken, etc. Det man skall ha är en liten påse enkla enfärgade tärningar som varierar vilt i färg och storlek.
1756738557400.png

Jag skäms lite grand. Men på den tiden hade jag ju unga ögon och insåg inte hur hemska de var.
Du behöver inte skämmas. Helt sakligt, objektivt mätt med vetenskaplig metod är just de där tärningarna bevisligen snyggast och mest populära.

//Basse, älskad och uppskattad smakdomare. Och enväldig.

Hos oss har varje spelare sin egen tärningsfärg, med tydliga siffror. Dessutom karaktärsblad i samma färg. Enkelt för spelledaren att hålla koll på vem som slår vad.

För er med dåligt belysta lokaler kanske det kan funka med punktskrift på tärningarna? Alternativt pannlampor.

Back