Okej, den här tråden ser inte ut att dö ut och långsamt försvinna ur minnet för att ersättas av andra teman, så jag vill ändå ge den en sista post där jag är lite mer allvarlig.
@mrund har ju förstås rätt: otydliga tärningar (kartor, regler, formulär, mm) är ohjälpsamma om vi
bara vill få ut snabb och effektiv information. Text som har för liten teckenstorlek och oläsbart typsnitt försvårar. Text borde vara läsbar och kommunicera information så effektivt som möjligt för att vi inte ska lägga energi på fel saker.
Men jag vet inte. Min kompis fick jättefina tärningar i present (där tärningen hade ett läskigt öga som rörde på sig inuti tärningen!) Perfekt för Call of Cthulhu! Och extra fina som present förstås. Tärningarna har genast ett
affektionsvärde.
Och alla felmålade tärningar jag köpte med
@Organ! Vi köpte kilovis (!) med knäppa tärningar från en tärningsfabrikör som ville bli av med defekta tärningar: spräckliga, galna färgkombinationer och mystiska storlekar. Jag förvarar dem i en plastkasse och bara att lyssna till rasslet när jag häller upp dem i en skål är underbart.
Någonstsns tänker jag också att ja — de där diamantliknande tärningarna som
@Oldtimer sålde på 1980-talet, de var och
är svåra att läsa av. Det tog och det
tar tid. Men har vi bråttom? Kan man inte få njuta lite av tärningarnas skönhet (om man nu råkar gilla dem), ge sig själv en extra sekund och sedan läsa av dem?
Jag tror att den här posten kan avslutas med att vad det här handlar om är att rollspel(stillbehör) kan vara så mycket (olika). Det finns så oerhört många smakpreferenser och så som jag ser det är det lika olyckligt att tvärt hävda hur tärningar ska (eller inte ska) se ut som att bara en sorts regler borde användas.