Nekromanti Filmtips - Hero - lyckades jag undvika spoilers?

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Jag såg den kinesiska filmen Hero här om dagen. Jag rekommenderar den även om jag tycker att Crouching Tiger... kanske var ett snäpp bättre.

Berättelsen var intressant, scenerna var tårframkallande vackra och det fanns mass-scener som fick mig att rysa då jag är svag för "många statister som gör saker samtidigt-scener". Gott om action av det fantasifullare slaget - realism undanbedes. Våldsam, men inte bloddrypande.

Två killar som satt bakom mig och envisades att kommentera filmen tyckte att den sög, så som vanligt är ju smaken som baken.

Jag ger den i alla fall fyra kalligrafipennor av fem möjliga i "Kinesisk action-grenren", om Crouching... är en femma. Klart sevärd!
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Jag har redan så smått börjat tröttna på flygande kineser, men filmen är sevärd ändå, om så bara för sitt budskaps skull och det snygga sätt som det förs fram på.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Dåså, kanske ska se den isåfall !!

Hemmm, varför inte !
Då skulle man kanske skulle ta & se den då !
 

Lord Duregar

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
246
Location
Kristianstad
Jag tycker att den verkar bra, diggar när de slåss lite overkligt :gremlaugh:

Två killar som satt bakom mig och envisades att kommentera filmen tyckte att den sög, så som vanligt är ju smaken som baken.
Var det raggare eller knutters? de har ofta terminetor ''fans'' och Rambo ''fans''
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Hero är underbar!

Jag tycker Hero är en fantastisk film. Först och främst tänker man på det visuella och ingen film är så vacker som Hero. Handlingen är sparsmakad på ett bra sätt och jag tycker om hur karaktärers personlighet berättas ur kampscenerna så dessa inte bara blir coola utan har ett djup. Filmen har också ett regimbudskap som lätt kan ses som positivt om man inte tänker noga.

Jag förstår att filmen jämförs med CTHD men de är egentligen inte speciellt lika filmer förutom att de är wuxia-filmer. Filmerna är enligt mig lika bra fast på olika sätt och jag ger båda 5 i betyg. Jag hoppas att de extra 18 minuter som Miramax tvingade regissören att klippa bort tillför ännu mer när den längre versionen kommer på DVD.

Två killar som satt bakom mig och envisades att kommentera filmen tyckte att den sög, så som vanligt är ju smaken som baken.
Smaken är som baken men på bio ska man hålla käften. Jag avskyr när folk inte har vett att vara tysta under filmen.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Hero är underbar!

Smaken är som baken men på bio ska man hålla käften. Jag avskyr när folk inte har vett att vara tysta under filmen.
Speciellt på riktigt usla filmer, det är så svårt att sova när folk snackar.

(Jag har faktiskt somnat på bio en gång. Numera har jag lärt mig och blir inte iväglurad på filmer som 'Den onda dockan'.)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Hero är underbar!

Då är det ju värre när folk stör pianisten med snacket.

Somna på bio. Hm. fler än 20 gånger är det nog det har hänt :gremlaugh:

chrull
 

Ambition

Veteran
Joined
29 Jun 2002
Messages
29
Location
Uppsala
Re: Hero är underbar!

"Filmen har också ett regimbudskap som lätt kan ses som positivt om man inte tänker noga."

Jag skulle jättegärna se att du förklarade för mig då hur man inte ser det som positivt. Jag är rädd för att de där fånigheterna med "enat rike" försämrade mitt intryck av hela filmen. Orättvist? Kanske det.

/Ambition, som alltid gråter när älskande skadar varandra. Speciellt i flödande röda dräkter.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Ymirs recension

Iochmed 'Hero', som den av någon anledning kallas i Sverige (herregud, varför inte översätta 'Ying xiong' till svenska), befäster Zhang Yimou sin ställning som en bildspråkets mästare. Många av hans tidigare filmer har varit otroligt vackra, men här tar han det till nya höjder - 'Hero' är snarare ett konstverk än en film. Färg, form och arkaiska dräkter och arkitektur vävs samman till en helhet som måste vara något av det mest estetiskt tilltalande som synts på vita duken. Handlingen är inte vidare komplicerad, men mästerligt skött - det är svårt att inte dra paralleler till kriminalgåtan i Kurosawas klassiker 'Rashomon'. Liknelser med Chen Kaiges film 'Kejsaren och mördaren' är också svåra att undvika - man har använt samma palatsbyggnad (som rekonstruerades i Xi'an just för denna film), samma uniformer på soldaterna, och den teatraliska kinesiska dramaturgin går också igen, liksom nyckelordet 'Tien sha'. Där 'Kejsaren och mördaren' är ett jordnära epos är 'Hero' emellertid en mer fantastisk wuxia-historia, vilket (faktiskt) är dess svagaste element imo. Yuen Woo Pings stridsscener i 'Chrouching tiger, hidden dragon' tilltalade mig aldrig, men jag trodde att Ching Siu-Tung skulle prestera bättre, viss om hans otroliga koreografi i 'A Chinese Ghost Story'. Men icke. Han kunde inte hålla kämparna på marken, skulle tvunget ha till nån slags luftbalett...och jag tycker faktiskt inte det är snyggt. Det känns för konstlat, som om man kompromissat för mycket med trovärdigheten till förmån för någon slags pretantiös estetik...nej, jag hade uppskatta om man tonade ned stridselementen. 'Hero' har så mycket annat att erbjuda. Såsom Maggie Cheung och Tony Leung, några av de absolut främsta skådespelarna ur den hongkong-kinesiska skolan, med en stor efarenhet av att spela relationer till varandra. Det gör de också här, med enastående elegans...ett intagande, och tragiskt, porträtt av sann kärlek. Zhang Ziyi gör ingen besviken, och ej heller Jet Li - jag trodde han skulle vara det svaga kortet, med tanke på vilka skräpfilmer han annars gör, men Zhang Yimou är känd för att kunna utnyttja folks potential till max. Att en groteskt stor del av budgeten sedan gick åt till Jet Lis lön gör mig ändå illamående. Någon annan, med mer rimliga lönekrav, hade absolut kunnat fylla hans roll.

Där 'Chrouching tiger, hidden dragon' kändes klumpig, plastig och icke-kinesisk är 'Hero' dess raka motsats - skådespelarna och miljöskildringarna är enastående, man förflyttas verkligen till Qin-dynastin, sedan länge förgången tid. Estetiken, dramatiken...det är i sanning en kinesisk film, och trots meningslös wuxia förkroppsligar Zhang Yimou med 'Hero' de värden som fått mig att älska honom som regissör, och kinesisk film i allmänhet.

Full pott till 'Hero', trots allt. Zhang Yimou (och Cheung och Leung) gör det igen.

- Ymir, ex oriente lux
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Den förste kejsaren - historiesyn, inte politik

Vad var det fåniga med det? Att Qin Shi Huangdi lade grunden för ett tvåtusenårigt rike och därmed ändade De stridande staternas tid är j-vligt svårt att förneka.

Porträttet av Shi Huangdi i 'Hero' är mycket nyanserat. Liksom i Chen Kaiges 'Kejsaren och mördaren' framställs han som en maktfullkomlig, intelligent och hänsynslös man, men som genom sin grymhet också uppnådde något gott i slutändan. Ändamålet helgar medlen. Visst kan det ses som ett politiskt laddat budskap, men Zhang Yimou är snarare känd för att bli sågad av den kinesiska censuren än tvärtom. Och att 2200 år senare ta ställning till Qin Shi Huangdis livsverk, som är synnerligen omdebatterat i kinesiska krönikor, bör nog ses som en fråga om historiesyn snarare än politik.

...om det nu var det du, av någon outgrundlig anledning, irriterade dig på.

- Ymir, ifrågasätter
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Japp

Ja...varför inte? Hur man ser på Qin Shi Huangdis påverkan på den kinesiska historien är en fråga om historiesyn - vad man tycker om Jiang Zhemin är en fråga om politik. Det är klart att de går hand i hand, men det går lika klart att separera de båda. Ens åsikter om det förgångna kan vara annorlunda än de man har om nuet, trots allt. Tex är undertecknad långt ifrån historiematerialist, trots sina kommunistiska sympatier.

- Ymir, hungrig
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
chrulls uppläxning av Ymir

(herregud, varför inte översätta 'Ying xiong' till svenska)

Vi har ALLTID varit dåliga på att översätta filmtitlar.
Vilket språk orginaltiteln än är på.

'Hero' är snarare ett konstverk än en film.

Film är konst.

Färg, form och arkaiska dräkter och arkitektur vävs samman till en helhet som måste vara något av det mest estetiskt tilltalande som synts på vita duken.
BAH.
Nog har både du och jag sett snyggare saker än det där?
fågelperspektiven i Da hong deng long gao gao gua när snön faller över palatset?

Men visst, för att vara en film på övern 90 minuter håller bildkompositionen helt klart en standard som vi inte får se ofta...

Intressantare är då filmens användande av ljudet. Jag vill minnas att CTHD misslyckades på den här fronten. Man försökte skapa realistiska ljud när man tittar på två personer som fäktas och flyger mil över trätopparna.
Ingen höjdare.
Men i Ying Xiong. lyssna på utnyttjandet av THX-systemet när Måne slår sitt svärd i trädet.

pang liksom.

Men det är en jävligt bra film.
Även om jag, på grund av utmattning, nästan somnade i slutet av filmen andra gången jag gick och såg den nu i helgen...

chrull, ex cinemata lux?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Well...

Vi har ALLTID varit dåliga på att översätta filmtitlar.
Vilket språk orginaltiteln än är på.
Förvisso, men jag stör mig likfullt på att man slutat översätta amerikanska filmtitlar. Men när man plötsligt börjar översätta en kinesisk films titel till engelska...då är något j-vligt fel i det här landet.

Film är konst.
I stand corrected. Du har helt rätt i det.

Nog har både du och jag sett snyggare saker än det där?
fågelperspektiven i Da hong deng long gao gao gua när snön faller över palatset?
Tja, klart du har rätt i det där. Det var ju därför jag skrev 'något av det mest estetiskt tilltalande...'. Klart det finns filmer som är lika vackra, om inte vackrare - 'Sinnui yauman (A chinese ghost story)' är visuellt underbar med sitt drömska sken, liksom perspektiven, snön och palatset i 'da hong deng long gao goa gua'. Men i min bok är ju inget vackrare än den senare...
'Jing Ke ci Qin wang' står inte heller 'Ying Xiong' efter på det estetiska planet. En helt annan sorts skönhet är det dock, trots att filmerna annars liknar varandra mycket...
Men om man söker sig bortom den kinesiska filmskolan är filmer med 'Ying Xiongs' estetiska 'fulländning' (nåja) plötsligt mycket, mycket sällsynta.

Angående ljudet kan jag inte annat än hålla med. Å andra sidan misslyckades CTHD på de flesta fronter i mitt tycke.

- Ymir, övergår till originaltitlar
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
pretton

Förvisso, men jag stör mig likfullt på att man slutat översätta amerikanska filmtitlar. Men när man plötsligt börjar översätta en kinesisk films titel till engelska...då är något j-vligt fel i det här landet.

som med Wo hu cang long för tre år sedan...
Det verkar ju gå hand i hand med antalet biografer i landet filmerna visas på. Dessto fler biografer, dessto mer engelska titlar...

Inte mycket slår "da hong..."... Jing ke ci qin wang är som sagt inte heller så tokig... Den kinesiska spökhistorien har jag ännu inte sett. tänkte ändra på det inom en nära framtid.

Wo hu cang long (CTHD) minns jag pinsamt lite av. Jag borde nästan se den igen innan jag pratar för mycket om den.


För övrigt så tipsar jag alla att försöka få SVT att visa Eric M Nilssons mästerverk Passageraren.
Eric M Nilsson är kanske sveriges främsta regissör någonsin, och av hans över 40 filmer har inte ens fem av dem nått utanför sverige. Nästan alla filmer ägs av SVT och av någon sjuk anledning vägrar de släppa dem på video eller DVD. Får jag se fler filmer som är så bra som Passageraren och Anonym av Eric så kommer jag snart göra ett inbrott på SVTs arkiv och resa världen runt för att sprida hans alster.

Ja. alltså. Det FINNS folk som kan fortfarande, även utanför kina...

chrull
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Ahh...Gillade verkligen filmen. Snyggare filmer finns säkert, i alla fall om man får tro Chrull och Ymir :gremwink: , men jag har inte sett någon. De flygande striderna hade jag verkligen inga problem med och Jet Li överraskade. Ett mästerverk helt enkelt. I frågan om hur den står sig emot CTHD så tycker i alla fall jag att Hero klår den med hästlängder. Jag gillade CTHD men Jag gillade Hero så mycker mer... Där CTHD var en fyra är den här en solklar femma...

Kinesisk film verkar spännande. Den där snygga filmen Chrull och Ymir snackade om längre ned (gao goa gua nånting) skulle jag väl kankse också se någon gång. Samt den Röda Lyktan som jag har hört ska vara bra... Men de kinesiska filmer jag inte gillar är hongkong-action och andra martial-arts filmer, som Jackie Chans filmer innan (eller efter också för den delen) han kom till Hollywood. Och Jet Lis andra filmer också för den delen, sådan skit kan man vara utan.

Sedan för att vara OT så tycker jag det är trevligt att Sendrews har visat de allra bästa filmerna hittills i år, särskillt efterom de i Umeå har mycket härligare stolar :gremwink: , men också för att det är roligt för dem...

/Balderk
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Nepp!

Ens åsikter om det förgångna kan vara annorlunda än de man har om nuet, trots allt.

Eh, det förutsätter ju att det finns ETT förflutet att förhålla sig till med neutrala händelser som inte har någon som helst bäring på dagens politiska situation. Historiesynen ÄR politik. se det så här: det finns ingen historia, det finns bara politiskt färgade uttolkningar av en föreställd händelsekedja.
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Re: Hero är underbar!

Jag är rädd för att de där fånigheterna med "enat rike" försämrade mitt intryck av hela filmen. Orättvist? Kanske det.

Tja, jag tycker det är rätt "orättvist" (snarare fånigt) att döma kinesisk politik DÅ med Nuets mall. Ingen historieskrivning är naturligtvis neutral, men jag tror att en förutsättning för Nuet var människor som Qin och Gustav Vasa som sannerligen tog i lite väl hårt ibland. Jag är ingen apologet för diktaturer, men jag tror att det är lite väl lätt att bli "hemmablind".
 

Ambition

Veteran
Joined
29 Jun 2002
Messages
29
Location
Uppsala
Den förste kejsaren - historiesyn, inte politik

Jag ska verkligen undvika att göra några anspråk på att veta ett skvatt om kejsaren ifråga eller kinesisk historia överhuvudtaget. Det är jag den förste att erkänna. Men nu diskuterar vi den här filmens syfte, och då i synnerhet porträtteringen av kejsaren. Den försökte vinna mina sympatier gentemot denna kejsare gentemot att peka på hur ledsen han blev av att han var tvungen att sitta i sitt tokdyra palats med sina tusentals soldater och hundratals filurer i lustiga hattar vars främsta uppgift verkade vara att tycka kejsaren är dödstuff, och föra ett krig vars syfte var att ena riket under hans makt.
Jag tror inte filmen var ett akademiskt inlägg i huruvida kejsarens beslut visade sig historiskt riktiga eller inte utan snarare en fråga; "ska man få göra så här?". Och svaret verkade bli; "det är ett svårt jobb men någon måste göra det". Jag höll inte med.

/Ambition, som av någon outgrundlig anledning inte gillar att "kejsare" eller någon annan ska besluta över hans liv.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Den förste kejsaren - historiesyn, inte politik

Den försökte vinna mina sympatier gentemot denna kejsare gentemot att peka på hur ledsen han blev av att han var tvungen att sitta i sitt tokdyra palats med sina tusentals soldater och hundratals filurer i lustiga hattar vars främsta uppgift verkade vara att tycka kejsaren är dödstuff, och föra ett krig vars syfte var att ena riket under hans makt.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.

Jag tolkar inte alls bilden som ges av kejsaren som sådan. Det är ett ytterst nyanserat porträtt, utan några sympatier åt endera hållet. Zhang Yimou berättar en historia, och låter oss själva ta ställning till dess budskap. Som han brukar.

- Ymir, som fascineras mycket av Qin Shi Huangdi
 
Top