Nekromanti Filmer

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Några tips

"Vad heter "I rosens namn" på engelska..."

"Name of the rose", möjligen med "the" framför sig. Den svenska titeln är för övrigt "Rosens namn". Varför den heter "Rosens namn" och inte "I rosens namn" blir rätt tydligt i slutet.

Jag har iofs gått på den fnurran förut och beställt hem en bok kallad "I rosens namn" i tron att den hade med filmen att göra. Det visade sig vara en nutidsthriller som handlade om maffian på Sicilien.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Rosens namn

Annars går den ju på Tv lite titt som tätt

/Hr Balderk, har slutat använda sitt namn i signaturen
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Fler filmer

Några till filmer som inte alla är fantasy men ändå ger bra inspiration.

Ivanhoe – den gamla varianten.
Spartacus
Gladiator
Cutthroat Island
Beastmaster
Crouching Tiger Hidden Dragon

Army of Darkness
De tre musketörerna (och "De fyra", samt efterföljaren ”30år efteråt”. Alla med Michael York.
The Musketeer
Beowulf (varning)
Highlander
Dragonheart
Braveheart
En Riddares Historia
Excalibur
Merlin
Ladyhawk
Kött & Blod (Rutger Hauer)
Robin & Marian (Sean Connery)
Scorpion King
Ronja Rövardotter (va fan, vem kan motstå Skallepär?)
Sleepy Hollow
Sword and the Sorcerer (varning Albert Pyun regisserar)
Monty Pythons Search for the Holy Grail
Samt alla avsnitt ur Xena med Joxer the Mighty
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Några tips

"Den svenska titeln är för övrigt "Rosens namn". "

Där ser man, jag var ganska hundra på att den hette i [color:\\"blue\\"]I rosens namn [/color] men fel hade jag. Skall lägga på minnet att det endast är Rosens namn.

Det går att läsa om Rosens namn på internet moviedatabase. Där framgår det att den heter The Name of the Rose på engelska.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Fler filmer

Beowulf (varning)

Kanske den bästa varningen i forumens historia... Undvik filmen, för allt vad ni är värda.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Rosens namn

Typ... Alla! Jag har sett den eller sett att den går på fyran svt och ztv, skulle inte förvåna mig om den gått på tv3 också... Sedan har förmodligen även tv1000 och kanal+ visat den också

/Stavros (testar nytt enligt walium recept :gremsmile: )
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Rosens namn

Och jag är rätt säker på att när jag såg den gick den på femman.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Det finns många, men jag kan rekommendera några stycken:

Merlin: 2,5 timmar lång. Historien fokuserar på trollkarlen Merlins liv (spelas av Sam Neill, övriga medverkande är bland andra Martin Short, och Rutger Hauer), han som senare blev hovmagiker åt kung Arthur. En mycket bra och stämningsfull film, med mycket magi och sagovarelser. Betyg 5/5.

Braveheart: 3 timmar. Mel Gibson spelar skotten William Wallace som vill befria Skottland från Englands styre. Betyg 5/5.

Dragonheart 1 & 2: Båda filmerna handlar om riddare och drakar. Anmärkningsvärt är att Sean Connery (beundra!) gör drakens röst i första filmen. Båda filmerna får betyg 5/5.

The 10th Kingdom: 6,5 timmar, 3 DVD-skivor! Fruktansvärt lång, men det förklaras med att den visades som serie på TV-kanalen Hallmark. Inte bäst, men ändå bra. En ung tjej och hennes klantige far dras in i en sagovärld och måste störta den ondskefulla drottningen. Rutger Hauer spelar för övrigt en elak jägare. Som sagt väldigt lång, men också väldigt charmig. En mysig hund spelar en av huvudrollerna. Betyg 4/5.

Den förste riddaren: Sean Connery som kung Arthur, och Richard Gere spelar Lancelot. Något av en medeltida kärlekshistoria, när Lancelot snor Arthurs fru. Betyg 4/5 (säkert 5/5 om man gillar kärlekshistorier extra mycket).


Kommer inte på fler för stunden, men det är i alla fall några tips.

/Skuggvarg
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
...som även finns i en version gjord för tv och uppstyckad i ett antal avsnitt. Gick på tv för inte så länge sedan.

Den förste riddaren: Sean Connery som kung Arthur, och Richard Gere spelar Lancelot. Något av en medeltida kärlekshistoria, när Lancelot snor Arthurs fru. Betyg 4/5 (säkert 5/5 om man gillar kärlekshistorier extra mycket).
eller betyg 1/5 om man hatar fjantiga kärlekshistorier, en smörig Richard Gere, plastiga rustningar eller ett Camelot som platsar på Disneyland. Filmen har väl för övrigt inte så mycket med Arthur-legenden att göra över huvud taget.

Sedan måste det gått åt en jäkla massa blått tyg för att spela in filmen... :\
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
1 av 5 till "Förste Riddaren"? Okej, olika personer, olika smak. Själv avgudar jag Sean Connery, medan jag står ut med Richard Gere, men inte mer. Jag gillade i alla filmen.
Kände för övrigt inte till det där om Merlin, mer än att den nyss gick på TV. Martin Short som Frick...hehehe...

/Skuggvarg
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Sean Connery är ju kung - fast inte i First Knight. Eller jo.. det är han ju... Äh, filmen var inte bra imho.

Merlin var lite smålustig - fast jag har en förmåga att glömma av när program börjar på tv så jag såg inte så många avsnitt :gremblush:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Lord of the Rings- Men den har du väl redan sett.

Shrek- Till och med det sockersöta slutet är bra.

Time Bandits- På gränsen till fantasy, antagligen på fel sida av gränsen dock.

Willow- Det intressantaste med den är nästan att alla karaktärerna utom Sorsha är direkt utbytbara mot motsvarande karaktär i Star Wars, men personligen tycker jag att de passar bättre i fantasymiljö med drakar och borgar än i fantasymiljö med rymdskepp och dödsstjärnor.

Sedan tog de BRA fantasyfilmerna raskt slut. Däremot finns det många mindre bra och riktigt dåliga att välja mellan...

/tobias
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Däremot finns det många mindre bra och riktigt dåliga att välja mellan..."

...som till exempel:

Barbarian Brothers
Beastmaster 1-3
Jumanji
Gor
Outlaw of Gor
Iron Warrior
Hercules in New York (med Arnold Schwårztavad)
Krull
Dungeons & Dragons
The Dungeonmaster
Heavy Metal
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Dragonslayer

Har jag visserligen inte sett själv men den skall tydligen vara bra med tanke på inspelningsår (1981).
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Köp Merlin på DVD istället. Schysstare bildkvalitet, och så börjar filmen när du vill. Endast 99 kr.

/Skuggvarg
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Shrek och Willow, ja...att jag glömde dem...Shrek såg jag helt nyligen, både på svenska och engelska. Älskade den!
Willow...kan det bli mer klassiskt? Toppfilm!

/Skuggvarg
 
Top