Nekromanti Filmer

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
En kasse medeltidsfilmer:
Rosens namn
Ivanhoe (minst tre varianter, från 50-talet, 80-talet och 90-talet)
Jeanne d'Arc (miniserie och långfilm)
Henry V (en med Lawrence Olivier och en med Kenneth Branagh)
La Sorciere
Robin Hood (en uppsjö varianter: RH and his Merry Men, The adventures of RH, RH (tecknad från Disney), RH (ej tecknad, men också från Disney), The zany adventures of RH, RH - Prince of Thieves, RH (mest känd som "den andra" RH), Robin Fick (tysk gladporr), Robin of Sherwood, Maid Marian and her Merry men (de två senare är TV-serier))
Arthur-sagan (en uppsjö versioner, bland annat Excalibur, Merlin, Avalons Dimmor, Riddarna kring det Runda Bordet, First Knight)
Flesh&Blood
Legend
Lionheart

En kasse fantasyfilmer:
Ladyhawke (kan nog till och med klassas som medeltidsfilm)
Willow
Labyrinth
The Dark Crystal
Dragonheart
Dragonheart 2
Dragonslayer
Jason and the Argonauts

Så, det borde hålla dig sysselsatt en stund.
 

neuter

Swordsman
Joined
4 Dec 2000
Messages
451
Location
Valhalla
Som den inbitne Conan-fanatikern jag är, måste jag tipsa om de underbara:

Conan-the Barbarian
Conan-the Destroyer
och Red Sonja

annars när det gäller medeltid så tycker jag att "en riddares historia" är en bra film.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Robin Fick (tysk gladporr),

Ursäkta? Förleder du unga själar i frestelse numera, Krille? ^_-


Storuggla, har annars inget att anmärka
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Ursäkta? Förleder du unga själar i frestelse numera, Krille?"

Jag säger som mor min: "inled mig icke i frestelse - jag kan gå själv!"

Men allvarligt, ingen Robin Hood-samling med självaktning kan vara utan den. :gremwink:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Rosens namn

"Jag har hört mycket om dän där "Irosens namn" vad är det för en film??"

En deckargåta i ett kloster med Sean Connery som fransiskanermunken William av Baskerville och Christian Slater som hans lärling Adso. Den baseras på en roman med samma namn av Umberto Eco. Romanen är dock mer filosofisk och har långa passager på latin, medan filmen koncentrerar sig på deckargåtan.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Två filmtips

/Jag har hört mycket om dän där "Irosens namn" vad är det för en film??"

Det är en filmatiserin av Emberto Echo (rättstavat?) bok med samma namn. Huvudrollen spelas av Sean Connery. Kort och gott kan man säga att det är en deckarhistoria utspelad i kloster under medeltiden. Den är inte det minsta actionfylld utan en i grunden lågmäld verklig berättelse dvs det förekommer ingen magi eller dylikt i filmen, inte heller en massa svärdsfäktande och riddre i skinnande rustning.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Robin Hood (en uppsjö varianter: RH and his Merry Men, The adventures of RH, RH (tecknad från Disney), RH (ej tecknad, men också från Disney), The zany adventures of RH, RH - Prince of Thieves, RH (mest känd som "den andra" RH), Robin Fick (tysk gladporr), Robin of Sherwood, Maid Marian and her Merry men (de två senare är TV-serier))
Du kom ihåg porrfilmen, men inte den mest lysande filmatisering som gjorts om Robin Hood någonsin; Robin Hood - Men In Tights.

/Robin, som tyckte det var passande att för en gång skull använda sitt riktiga namn i signaturen.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Några tips

(Utgår från att det är europeisk medeltid du är intresserad av - beträffande asiatisk hade jag kunnat ge ytterligare tips).

På medeltidsfronten är väl 'I rosens namn' filmen som gäller. Mycket snygg medeltidsskildring, och en suverän film.

Bergmans klassiker 'Det sjunde inseglet' och 'Jungfrukällan' är också högst oumbärliga.

Hrafn Gunlaugssons vikingaspaghetti 'Korpen flyger' och 'Korpens skugga' tillhör också de filmer man bara måste ha sett - inte minst för den ljuvliga 80talssynth-versionen av balladen 'ridom, ridom'.

Annars är det ont om filmer som håller måttet, tyvärr - Mel Brooks 'Karlar i trikåer' är förvisso genial, men, ja...man ska nog inte ta alltför hårt på medeltidsskildringen som sådan i den :)

Pasolini har förvisso filmatiserat Boccaccios 'Decamerone', (och även 'Canterbury Tales', om jag minns rätt), men jag har inte sett den, och med tanke på vad Pasolini annars ligger bakom (Salo) skulle jag inte tro att den är något för allmänheten, direkt...finns att köpa hos filminstitutet dock.

'Braveheart' förtjänar förstås ett omnämnande...säga vad man vill om Mel Gibson, men det är en mycket bra film. Jag tillhör vidare de som faktiskt tycker om 'Den 13:e krigaren'.

På fantasyfronten antar jag också att du menar den klassiska pseudoeuropeiska medeltidsskolan, en filmgenre det gjorts väldigt lite bra inom. 'Sagan om ringen' tar jag för givet att du sett. 'Conan Barbaren' är förvisso en must-see, men det är ju snarare centralasiatisk miljö, egentligen. 'Dragonheart' är väl sevärd, förstås...

Den japanska OAV:n 'Record of Lodoss Wars' är en AD&D-kampanj som blev en bok som blev en tv-serie, och ja...den är standard-fantasy så det skriker om det, men den är rätt bra. Japaner tenderar att se lite mer nyanserat på saker och ting, så trots att det lär finnas ett alignment-system i bakgrunden är 'skurkarna' ovanligt intressanta. Snygga drakar också, även om de sparat in lite på animationerna.

Kommer inte på nåt mer på rak arm som jag med gott samvete kan rekommendera...

- Ymir, vill inte rekommendera vilket skit som helst
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Du kom ihåg porrfilmen, men inte den mest lysande filmatisering som gjorts om Robin Hood någonsin; Robin Hood - Men In Tights."

Näe, den vill jag faktiskt helst glömma. :gremwink:

Fast det finns två TV-serier som jag inte kommer ihåg namnet på, en från sextitalet som lätt känns igen på att de var tvungna att sjunga nånstans i varje avsnitt (Monty Python gjorde en parodi på den i sin sketch "Dennis Moore") och en som går nu som jag vägrar titta på.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Några tips

In the name of the rose, kanske?

/Jonas, inte helt säker, den kan heta "name of the rose" också... eller något helt annat
 
Top