Filmer du gillar som alla andra ogillar

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Kanske, samtidigt känner jag ingen som ser en sån film som inte är den typ som läst alla Harry Potter böcker eller ser allt i genren.

Men en del, likt jag själv, blir ju medsläpade på dessa filmer.

Tror ingen ”vanlig” vuxen person i sinna sinnens fulla bruk går och ser t.ex. nya Thor-filmen.

Men jag tror du har rätt i att man kan jämföra Marvelfilmerna med 90-talets massproducerade Van Dam eller Steven Segal filmer. Men jag tror ändå publiken är rätt annorlunda.
Min svåger och mitt ena syskonbarn är inte klassiska nördar mer än att svågern älskar lp-skivor samt är lite smått technörd och har en oförståelig fascination för ipa samt att syskonbarnet är en gamer men dom älskar Marvel filmerna

Ingen av dom har någon som helst insyn i loren eller origin storyn eller något kring dom olika Marvel karaktärerna eller skurkarna osv men dom älskar Marvel .

Har du varit på bio och sett hur publiken ser ut på en Marvelfilm , jag kan säga att det är inte uteslutande nördar och fanboys



Marvel har blivit the the new every man cinema experience är min teori .
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Tycker fråga Dängrott väckte är så intressant att jag följer upp den vidare.

På 90-talet fanns det massa usla filmer för omogna pojkarhjärnor att se på. Drösvis av dåliga actionrullar. Men kan väl knappast funnits så mycket för tjejer att se på förutom hyperfeminiserade rom-coms och my little ponny filmer.

Idag känns det som att situationen är den omvända. Det finns massa lättuggade tjejiga lättactionfilmer av Marvel eller Harry Potter stuk.

Men vad ser killarna på? Mugglarna som gillar hockey, våld och naket och som tidigare såg på The Predator, Rambo eller eller Westernfilmer?
Sedan tycker jag din uppdelning av manliga och kvinnliga actionfilmer lider av att jag aldrig sett någon data på att marvel filmerna är mer populära med kvinnor än män. Finns det någon sådan data?
Min lika subjektiva uppfattning är snarare tvärt om att de är lite mer populära oss män en kvinnor.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,814
Men en del, likt jag själv, blir ju medsläpade på dessa filmer.

Tror ingen ”vanlig” vuxen person i sinna sinnens fulla bruk går och ser t.ex. nya Thor-filmen.
Med tanke på vad @gabrielledebourg och @Mundo redogjort för om filmernas inkomster så måste de här mystiska ovanliga människorna ha en jävla massa kompisar.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
@Conan du efterfrågar vad hockeykillarna som såg på actionfilm med Arnie och Stallone på 80/90-talets manliga motsvarigheter ser på idag


Svaret är Marvel och DC .

Marvel och DC och super Hero filmer har idag fyllt rollen av 80/90-talets actionfilm.

Det känns idag lika mainstream att gilla Marvel som det var att gilla filmer med arnie och Stallone på 80/90-talet
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,814
Jag är ju lärare i gymnasiet för en skola med elever som har det väldigt gott ställt men på alla andra sätt torde räknas som vanliga. De flesta killar och tjejer där gillar i princip samma filmer. De allra flesta gillar Marvel, DC och andra superhjältar. Har hört många långa diskussioner från såväl killar som tjejer om vilken av hjältarnas superkraft som vore ballast att ha. Den största skillnaden jag kan komma på är att fler tjejer gillar skräckfilm än vad killarna gör.

Sen är nog egentligen tv-serier mer poppis bland eleverna än filmer, men även där gillar killarna och tjejerna mycket samma. Alla elever, killar som tjejer, var eld och lågor över en animerad serie som jag tror hette Arcane. Tidigare så var tv-serien om The Flash omåttligt populär bland eleverna.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,258
Location
Kullavik
@Conan du efterfrågar vad hockeykillarna som såg på actionfilm med Arnie och Stallone på 80/90-talets manliga motsvarigheter ser på idag
Svaret är Marvel och DC .

Marvel och DC och super Hero filmer har idag fyllt rollen av 80/90-talets actionfilm.

Det känns idag lika mainstream att gilla Marvel som det var att gilla filmer med arnie och Stallone på 80/90-talet
Jag tror du är något på spåret med ditt tidigare resonemang att superhjältefilmer är en ny mainstream-nisch. Det handlar väl helt enkelt om att digital teknik blivit såpass bra att superhjälte-filmer numera går att göra med de enorma specialeffekter som den typen av filmer kräver, medans man på 80/90-talet fick nöja sig med vanliga actionfilmer. Med det sagt så finns såklart den vanliga actionfilmen fortfarande kvar (James Bond, Kingsman, Fast & the furious, Bad Boys, Taken-filmerna etc etc), men kan säkert ha förlorat en del av sin publik till superhjältefilmerna.
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,258
Location
Kullavik
Sen tror jag att t.ex. Batman-filmerna fått ett helt annat dramatiskt djup än filmerna (och pang!boom!donk! TV-serien på 60-talet) som kom innan Nolan. Tänker att det kan tilltala även den som egentligen inte tittar på superhjältefilmer.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Ni kan ha rätt.

Kanske har Marvel hittat rätt tonläge med lagom mycket action, romantik och humor för båda könen och för både barn och men/women-children.

Nu tycker jag visserligen Marvel filmerna är usla, men sanningen är nog att de knappast är mycket sämre än Rambo III eller Dirty Dancing.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Jag är ju lärare i gymnasiet för en skola med elever som har det väldigt gott ställt men på alla andra sätt torde räknas som vanliga. De flesta killar och tjejer där gillar i princip samma filmer. De allra flesta gillar Marvel, DC och andra superhjältar. Har hört många långa diskussioner från såväl killar som tjejer om vilken av hjältarnas superkraft som vore ballast att ha. Den största skillnaden jag kan komma på är att fler tjejer gillar skräckfilm än vad killarna gör.

Sen är nog egentligen tv-serier mer poppis bland eleverna än filmer, men även där gillar killarna och tjejerna mycket samma. Alla elever, killar som tjejer, var eld och lågor över en animerad serie som jag tror hette Arcane. Tidigare så var tv-serien om The Flash omåttligt populär bland eleverna.
Jag jobbar också på gymnasiet. Visserligen på en ganska nördig skola, men även vi har väl en och annan brölhockeygrabb ibland.

Min bild är densamma. De bröliga hockeygrabbarna gillar också Marvel och DC och grejer. Alla kollar på Stranger Things och sånt.

Min egen hockeybrorsa hittade sina första böcker med Guldkompassen.


Så även om man nu skulle definiera brölhockeygrabbarna som "de vanliga" så tror jag att det är nördkultur som gäller även för dem.

Det är ju lite det som är poängen med Marvelformeln – att försöka tilltala en så bred massa som möjligt. Män och kvinnor, nördar och normies.


De enda jag stött på som överhuvudtaget inte konsumerar fantastik eller "nördkultur" är mina egna äldre släktingar. En del av dem kan inte riktigt leva sig in när det blir för "overklit". Jag kan tänka mig att en och annan jämnårig 40-taggare också har samma oförmåga, men det verkar väldigt ovanligt bland yngre.


(As a sideote: Jag är också mycket skeptisk till att andelen brölgrabbar nödvändigtvis skulle vara konstant över tid)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,219

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
En anabolastinn barbröstad Arnie med svällande muskler insmetad i lera är det säkert många som gick igång på under 80-talet
Även senare. Kolla hur kvinnor ger högre betyg på Conan the Barbarian (2011). När jag kollade betygen på ett par muskelfilmer för länge sedan var det samma trend. :D

 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
Känner själv att det är oklart hur filmens humor kring rasism fungerar idag, men jag minns den iaf som rolig.
Säkert problematisk så som man ser på saker idag. Samtidigt är det uppenbart satir. Jag menar Life of Brian blev det ramaskrin kring och den förbjöds i många länder. Barn av sin tid och allt sånt.

Hade Mel Brooks ändrat grejor om den gjorts idag? Säkerligen. Men jag överlåter till någon annan att göra någon sådan genomlysning.

Cog.
 
Top