Nekromanti Filmatisering av serier

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Slipper man superhjältarna blir det bra

>>>Dessutom är ju hela den amerikanska västkusten totalt hjärndöd så man kan ju inte vänta sig några storverk
från de vanliga hollywoodmanusskribenterna. Kommer något bra, då kommer det från europeer som Moore eller Gaiman. (Good Omens skall filmatiseras 2003)

Moore och Gaiman är naturligtvis bra (t o m lysande), men kanoniseringen av dessa två leder lätt till att man missar en hel del nytt och bra som faktiskt produceras av amerikaner. Bra amerikanska serieförfattare just nu är t ex:

• Brian Michael Bendis, med album som Jinx, Torso, Fire & Goldfish på sitt samvete samt månadstidningarna Alias, Daredevil och Powers. På förekommen anledning: missa inte heller Bendis härliga Hollywoodsatir Fortune and Glory.
• Greg Rucka, produktiv kille där framförallt månadstidningen Queen & Country är mycket läsvärd
• Brian Azzarello, mästaren på hårdkokta deckar/thrillerserier med månadstidningen 100 Bullets och diverse miniserier

se'n ska man ju inte prata om undergroundkillar som Paul Pope (snart med ny miniserie på Vertigo!), Dan Clowes (mannen bakom Ghost World är ju oxå amerikan), Peter Bagge (som, hör och häpna, snart kommer med en Spindelmannen-one shot på Marvel!), Richard Sala m fl...

mvh
Örnie
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: !!!!

Jag är dock rätt säker på att Adam West skulle göra en suverän Batman i en mer trogen filmatisering av Dark Knight Returns =)
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Re: Kryssmännen

Det finns en lång lista på sorgliga försök att göra superhjältar på film; den förra Spindelmannen-filmen, alla Batman utom den första (och den överlevde enbart tack vare Jack Nicholson), och så Stålmannen och Stålflickan... för att inte nämna Judge Dredd. Tja, vad säger man? Pinsamt. Minst. Men jag tillhör den skara av människor som gillade X-Men. Tråkigt var dock att de dödade senator Kelly och att tjejerna var så bleka i sina roller. Rouge var söt men inte alls så stark och självständig som i serierna, liksom Storm och Jean.

Oöverträffad serietidningsfilm är dock Unbreakable, som ju nästan är som att bläddra direkt i en tidning. Filmningen är underbar!

/Daniel
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Kryssmännen

Den andra Batman-filmen är ju den bästa! Sjukt surrealistisk sörja med konstiga kostymer och tragiska huvudroller. Underbar!
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Mystery Men rular fett!

Ungdomar ...
Förvisso så har jag väl inte passerat de 30 riktigt ännu... men efter sommaren så...
Fast å andra sidan händer det ju att jag fortfarande får visa id vid någon av våra starvarorsinrättningar. /images/icons/cool.gif O det känns skönt
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Re: Slipper man superhjältarna blir det bra

Good Omens skall filmatiseras 2003

Va? Ska den? Var har du fått höra om det?

Vill veta! Vill veta!

Ridijeck
som älskade den boken
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Slipper man superhjältarna blir det bra

Jag läste om det på Imdb, där de påstår att Terry Gilliam ska regissera filmen och att man ska ha börjat arbeta på projektet april 2002. Jag tror iofs på Imdb, men man ska ju komma ihåg att det kan gå lite som det vill med sådana här filmprojekt. Jag tror att jag läste om en X-men-film i någon av de första X-men-tidningar jag köpte, och det tog ju typ tio år innan det blev någon riktigt film av de planerna.

Det kan alltså hända hur mycket som helst med planerna på Good Omens. Ha inga förväntningar på någon färdig film 2003 alltså, men förhoppningar kan du ha. Planerna finns säkert.

/Rising
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Slipper man superhjältarna blir det bra

Dessutom är ju hela den amerikanska västkusten totalt hjärndöd så man kan ju inte vänta sig några storverk från de vanliga hollywoodmanusskribenterna. Kommer något bra, då kommer det från europeer som Moore eller Gaiman. (Good Omens skall filmatiseras 2003)

*hostvästkustenhost* Ursäkta. *hostwoodyallenhost* ^_-


Storuggla, gillar att peta på Rising
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Woody Allen är väl en typisk New Yorkare?

Woody Allen är ju en urtypisk östkustintellektuell. Hans rullar går nog hem betydligt bättre bland de lite torra östkustarna än de vulgära västkustarna, ska du se. Tänk på Jay Leno och Letterman. Skillnaden är ju glasklar. Eller lyssna på västkustrap och östkustrap. Det är ju alltid så att östkustarna är kulturella och kluriga (så klurig som man nu kan bli om man är amerikan) medan västkustarna har fin solbränna och är blåsta i huvudet.

Okej, jag generaliserar liiite, men principiellt är det ju typ så.

Woody Allen må leva eller vara född långt ut på västkusten, om det vet jag föga, men han är ju en typisk New Yorkare, är han inte?

Det finns ju folk som bor i göteborg som är stockholmare, så det är ju typ ungefär samma sak.

/Rising
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Woody Allen är väl en typisk New Yorkare?

Jag skulle dra mig för att kalla Woody för en "typisk" New Yorkare, betänkandes hans meriter och ... hm, ja, den där grejjen, men han är född och uppvuxen i New York, ja. För övrigt vill jag se Hollywood Ending nu!


Storuggla, as far OT as he dares to be
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Lobooooooo!

Lobo! DET skulle jag vilja se! Fan va bra han skulle göra sig på film!
Nu är ju Lobo den enda "äventyrsserie" jag någonsin läst då, men.. :)*
För övrigt anser jag att Spawn var en tuff film!



*Överdrift. Jag har läst några mer..
 
Top