Nekromanti Filmatisering av serier

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Det verkar som om det har blivit på modet att filmatisera serier igen. Bara i år kommer det tre filmer baserade på serier: "From Hell"(egentligen baserad på en s.k "Graphic Novell" eftersom serietidning inte låter tillräckligt fint), Spindelmannen och något till blaj som jag har glömt vad det heter. Vad tycker ni generellt om filmatiserade serier, hur tror ni att filmerna blir och vad tror ni om framtiden? Förbluffa mig med era smarta slutledningar./images/icons/smile.gif
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Av min erfarenhet - skratta inte! :-( - så blir det bara pannkaka av tockna rullar. Vi såg det i Judge Dredd, Spindermannen, Sanctuary, Läderlappen och i Fist of the North Star.
Av någon anledning så verkar Hollywood ha fått för sig att bara för att förlagan har pratbubblor så behöver man inte göra en bra film, fansen sväljer lydigt och ber om mer, likt goda getter.

Tvi. Jag tror inte det blir bättre, snarare sämre. jag väntar med skräck på filmatiseringen av Dork Tower eller Knights of the Dinner Table.


Storuggla, muskrat ramblings
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
X-men blev helt okej, eller?

"Tvi. Jag tror inte det blir bättre, snarare sämre. jag väntar med skräck på filmatiseringen av Dork Tower eller Knights of the Dinner Table."

Det vore ju skithäftigt! Med rätt regissör och manus så skulle det kunna bli en riktigt bra film också.

"Vi såg det i Judge Dredd, Spindermannen, Sanctuary, Läderlappen och i Fist of the North Star. "

Såg klipp ifrån en gammal spidde-film på filmkrönikan igår. Den var riktigt rolig i sin uselhet./images/icons/smile.gif
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Det blir nog bara bättre och bättre. Med dagens datateknik kan man göra mycket som var svårt att åstadkomma för bara ett par år sedan.

MIB brukar ju folk gilla, första Batman, Reeves Stålmannenfilmer, X-men, Spawn, Blade och Crow brukar anses som bra filmer. Långsamt börjar det bli bättre men kan man göra kalkoner inom alla andra genrer också så varför inte superhjältefilmer? Speciellt om man bara ser färgglada rutor med slagsmål sida upp och sida ner.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag kanske skulle skrivit jag där. Och då jämför jag främst med tidningen, inte med filmkonst i allmänhet. Men det hade blivit jobbigt att stylta upp det och såäga saker som "de här tycker kritiker är bra", "de här tycker biobesökare är bra", "de här tycker seriefans är bra" osv.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Kryssmännen

Tänk om de ändå kunde göra film av några av Frank Millers album om Sin City. Det hade varit fräckt.
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
Blir det någonsin bra?

Och svaret är väl ett klockrent njet på den frågan.
Var matrix serie först? i så fall finns det åtminstonde EN halvbra serie till film konversion....
resten är väl mest skit:
spawn, barb wire, xmen osv osv....

vid närmare eftertanke: vissa når precis över godkäntribban: stålmannen, batman, from hell....
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Kryssmännen

"Tänk om de ändå kunde göra film av några av Frank Millers album om Sin City. Det hade varit fräckt"

Kanske, tyvärr tycker jag att herr Miller blir töntig så fort han ska skriva manus. Tänk på att det ändå var han som skrev manus till Robocop 2 och 3, de var ju inte så häftiga precis. Nästa år ska det komma en ny Batmanfilm (en prequel) där Frank Miller påstås stå för manus. Vågar man hoppas på ett storverk att jämföra med Dark Knight Returns?

Jag är skeptisk.

/Rising
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Slipper man superhjältarna blir det bra

När hollywood bara tar en seriefigur och klafsar ihop ett manus blir det nästan alltid skrattretande uselt. Har man ett seriemanus att utgå från så blir det oftast betydligt bättre.

From Hell verkar ju lovande, fast jag väntar mer på att andra Moore-serier ska filmatiseras. Watchmen, kanske? Kanske inte. Den är berättad på ett sätt som är unikt för seriemediet, skulle aldrig gå att översätta till rörliga bilder. Lite nyfiken är jag ändå på "League of Extraordinary Gentlemen" som eventuellt ska upp på biograferna nästa år. (enligt imdb)

I Juni/Juli så kommer underbara Ghost World till Sverige (vansinne, den var ju nominerad till en oscar, ska det behöva ta mer än ett halvår innan rullarna kommer hit?) och trots att jag redan sett den på min dator så kommer jag att rusa in i biosalongen så fort biljetterna släpps. Extremt bra manus, extremt bra karaktärer, extremt bra Thora Birch och extremt ok och mysskön rulle.

Man får komma ihåg att serier i Amerika inte på långa vägar har samma status som här i europa. Joakim Pirinen är ju lika given på kultursidorna som Bruno K Öijer och Bergman, och känner man inte till figurer som Arne Anka eller Rocky är man ju lika ute som om man inte sett Casablanca eller Citizen Kane. I amerika tycker man att serier bara är "biff!" och "zoom!" och därför blir också filmerna sådär töntiga. Dessutom är ju hela den amerikanska västkusten totalt hjärndöd så man kan ju inte vänta sig några storverk från de vanliga hollywoodmanusskribenterna. Kommer något bra, då kommer det från europeer som Moore eller Gaiman. (Good Omens skall filmatiseras 2003)

Jag skulle helst vilja se en filmatisering på serierna "Dark Knight Returns", "Cages", "Preacher", "Love and Rockets" och hmm... "Electra:Assassin" skulle säkert bli djäkligt flummig :^)

De seriefigurer jag skulle kunna tänka mig att se på film är The Authority, Lobo, Black Orchid och Hellboy.

/Rising
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Slipper man superhjältarna blir det bra

"Dessutom är ju hela den amerikanska västkusten totalt hjärndöd så man kan ju inte vänta sig några storverk från de vanliga hollywoodmanusskribenterna. Kommer något bra, då kommer det från europeer som Moore eller Gaiman. "

Rising, Rising ibland påminner du mig om en väckelsepastor som precis kommit upp i varv. Du står i din predikstol och vrålar om skärselden, armageddon och behovet av moral och värderingar i samhället./images/icons/smile.gif
Jag håller med om att många amerikanska serier är tämlige platta och tråkiga med fokus mest på bröst och tajta dräkter men allting är inte hopplöst i det stora landet i väst. Alla är inte idioter och alla serier är inte värdelösa.

"Jag skulle helst vilja se en filmatisering på serierna "Dark Knight Returns", "Cages", "Preacher", "Love and Rockets" och hmm... "Electra:Assassin" skulle säkert bli djäkligt flummig :^)"

Preacher *dräggel*
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
Slipper man superhjältarna...

...sade han och nämnde Watchmen,"Electra:Assassin", "Dark Knight Returns", Lobo och Black Orchid - 5 klara om än inte jättekonventionella superhjälteserier. "League of Extraordinary Gentlemen" och "Preacher", som väl båda kan kallas superhjälteserier åtminstone med god vilja, samt "Love and Rockets" som jag har för mig har superhjälteinslag åtminstone i början (Jag tänker på Maggie & Hopie-serierna, Love & Rockets var en tidning var det också titeln på en av serierna i den?). Om Hellboy vet jag väldigt litet, om Cages och The Authority noll. Varken From Hell eller Ghost World kan väl beskyllas för att vara superhjälteserier. Men ändå...

Undrar hur det skulle bli om man gjorde en Sockerconny-film.

Nitpickmannen Martin, som just gett sin far "Den universella bristen på respekt" i 47-årspresent.
PS Batman-filmerna 2 och 3 är faktiskt helt ok, tycker jag. 4an... Uma Thurman är cool (och snygg, visst), det finns en del bra repliker - "You're not sending me to the cooler", dräkterna är ganska roliga med bröstvårtor och allt, och det finns en del annat - men på det hela taget är den ju ändå rätt dålig, det måste jag medge. DS
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Slipper man superhjältarna blir det bra

Dark Knight Returns ligger ju faktiskt till grund för första Batman-filmen av Burton. Inte för att de har så mycket med varandra att göra, men ändå.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Mystery Men rular fett!

...eller hur ni ungar säger det nuförtiden.

Om det fanns superhjältar i verkligheten, skulle verkligheten varit som Mystery Men.

"To the disco room!"
Casanova Frankenstein, superskurk

Nightowl
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
????

Hur i hellskotta kan DKR ligga till grund för den filmen??? Det har ju nästan ingenting gemensamt, som du säger, annat än att jokern och batman är med i båda. Snacka om misslyckad filmatisering.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
!!!!

Hur i hellskotta kan DKR ligga till grund för den filmen???

Underskatta aldrig Hollywoods förmåga att göra om saker... (-:
Den var inte tänkt som en direkt filmatisering av den, men DKR var en stark influens när manuset gjordes - och till stor del det som gjorde att projektet togs upp igen.

Batman-filmen kom först på tal i slutet av 70-talet, direkt efter 'Superman the Movie', och i början snackade man om att den skulle baseras på den gamla fåniga 60-talsserien med Adam West (det fanns t.o.m en fan-kampanj som lobbade för att ge honom huvudrollen igen). Sen passerade den genom ett antal producenter och manusversioner, och landade på en rätt mörk version inspirerad av... um, kommer inte ihåg vad kreatörerna hette. (Deras serie gick i svenska Läderlappen när den var svartvit under tidiga 80-talet, introducerade bl.a Dr Fosfor och Clayface III). Manuset föll mellan stolarna när planerna krockade med producenter som inte kunde släppa tanken på tönt-Batman och hela projektet las på is - tills DKR blev en succé och man kunde visa att det fanns ett publikintresse åt det hållet.

--
Åke
 
Top