Nekromanti Film och Böcker

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Ok, nu var det dags för lite konstgjord andning för det här forumet. Det behövs. det behövs verkligen.

Jag har lite olika tankar om filmer och böcker. Och särskilt filmer baserade på böcker och vise versa.

För det första en simpel fråga: Vad gr ni helst, ser på film eller läser böcker? Vad är roligast, kom inte med bullshit som att det är olika vid olika tillfällen och så. Skriv bara enkelt om vad som är roligast och varför. kanske inte är så enkelt när allt kommer omkring.

Sedan, om en film är baserad på en bok vad gör ni helst då, läser boken eller ser filmen? Båda? I vilken ordning? Stör ni er väldigt mycket på skillnader mellan bok och film?

Om en bok är baserad på en film vad gör ni helst då, läser boken eller ser filmen? skillnader mellan böcker baserade på filmer och filmer baserade på böcker?

I vilka sammanhang läser ni hellre böcker än ser filmer? I vilka sammanhang ser ni hellre film? Ligger olika sinnestillstånd till grund för vad ni helst gör? Om ni är glada, ser ni hellre än film med kompisar då en läser en bok själv, till exempel.

Under detta streck behöver ni inte fortsätta att läsa, ni kan svara på frågorna själva istället.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mina tankar.

För det första. Jag läser hellre än bok. En bok tar mycket längre tid att läsa en vad det tar att se en ilm. det gillar jag. Jag tycker att vi är alldeles för inriktade på att spara tid nu för tiden,. allt ska gå så jävla fort. I vissa fall gillar jag det ju, jag tycker det är bra att datorrna startar upp snabbare och snabbare, att det går snabbare att skriva ut tio sidor än vad det gjjorde förut. Jag gillar att kunna sova så länge som möjligt på morgonen så jag gillar att duscha snabbt och slänga i mig en liten frukost som inte tar en timme att förbereda. Men ibland så tycker jag också att man ska ta sig tid att bara vara för sig själv och ta det lugnt, att känna att tiden är betydelselös. Då finns det inget som är så bra som att läsa en bok. Jag kan läsa en bok i min egen tak, som inte är särskilt snabb, och känna att det är okej, efter två timmar skulle jag kunnat ha sett en väldigt bra film medan jag nu bara har läst fyrtio sidor i en bok som är 999 sidor lång och jag känner att det är okej, det är naturligt. Jag kan spendera så mycket tid åt mig själv, genom att läsa boken. För att ionte tala pom att böcker rymmer så mycket mer än en film. En film kan inte vara hur lång som helst, då tröttnar man, men en bok kan man lägga ifrån sig på ett helt annat sätt och därför kan den vara mycket längre. Osså kan en bok förmedla så mcyket mera känsor och sådant, tycker jag.

Helt naturligt så läser jag då hellre boken än ser filmen. Och ser jag filmen så ser jag den efter jag läst boken. Undantaget är ondskan som jag faktiskt aldrig fått läsa i skolan, däremot fick vi gå på en skolföreställning på filmen så där hade jag inget val. Men nu måste jag ju såklart läsa boken. Jag kan ofta störa mig på skillnader mellan bok och film. Men jag ser till att inte göra det under filmens gång utan efteråt. Om jag börjar störa mig på en massa skitdetaljer i Sagan om ringen-filmen t ex så kommer jag inte kunna njuta av en bra film. Senare kan jag dock klaga på skillnader men jag tycker de filmerna är bra filmer i sin egen rätt. De behöver inte vara helt lika boken. Därför så tycker jag inte om när folk sågar filmerna för att de inte är helt trogna böckerna som är deras bibel (jävlar vad fula de i malmö är som redan köar för biljetterna alltså! De skulle ha kunnat gå dit fyra dagar före och ändå vara först!). Så jag är lite kluven. Jag kan tycka skillnaderna är irriterande, men jag kan gilla filmen för sig och boken för sig, vilket jag är glad för.

Böcker baserade på filmer tenderar att vara så usla att jag inte bemödar mig med att läsa dem. På så sätt skiljer sig film och böcker åt. Böcker kan man göra mycket bra filmer av (även om de inte är helt trogna mot originalet) men filmer gör ingen bra grund för böcker. Det finns säkert undantag. Jag tror att det beror på just det att böcker ger så mycket mer information än en film, i filmer baserade på böcker måste man ofta ta bort saker ur boken (beror ju på vad det är för bok också) men i böcker baserade på filmer måste man lägga till, dessutom brukar inte bra författare vilja göra sådant. En bok kan fungera som manus till en film. att skriva bok på en film är som att skriva manuset efter man gjort filmen.

Jag läser hellre böcker än filmer när jag känner att jag vill vara för mig själv och ha tid för mig själv. Att se en film är för mig mer än social upplevelse, jag kan hyra en film eller gå på bio för att ha en ursäkt för att umgås med mina vänner. Vi snackar ofta mycket under filmens gång och sådant. Filmen står inte självklart i centrum, vilket boken gör när man läser en bok. Alltså är det stor skillnad mellan böcker och film på det planet. Det är som skilda världar. Men jag ser inte film för mig själv, då läser jag hellre en bok (jag vissa filmer ser jag ju såklart själv, de jag har hittat på inte helt moraliskt riktiga vägar). Om jag känner mig nere en tid kan både en bra bok själv och en ilm med kompisarna vara bra.

Hoppas jag inte tröttat ut er allt för mycket

MVH
Balderk
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Vad gr ni helst, ser på film eller läser böcker? Vad är roligast, kom inte med bullshit som att det är olika vid olika tillfällen och så. Skriv bara enkelt om vad som är roligast och varför. kanske inte är så enkelt när allt kommer omkring.
Jag föredrar nog faktsitk en god bok. Av den enkla anledningen att då kan man fantisera ihop sina egna bilder av handlingen. Känns inte riktigt som man kan göra det med en film. Men sen att det är trevligt att se en bra film är ju inet illa det heller.

Sedan, om en film är baserad på en bok vad gör ni helst då, läser boken eller ser filmen? Båda? I vilken ordning? Stör ni er väldigt mycket på skillnader mellan bok och film?
Absolut att man läser boken först !!! Eftersom man inte kan få med allt som står i boken.. Jag brukar nog inte störa mig allt för mycket om det är lite olikheter mellan bok & film. Men är det för stora glapp mellan bok & film så skiter jag nog i filmen..

I vilka sammanhang läser ni hellre böcker än ser filmer? I vilka sammanhang ser ni hellre film? Ligger olika sinnestillstånd till grund för vad ni helst gör? Om ni är glada, ser ni hellre än film med kompisar då en läser en bok själv, till exempel.
Hemm, beror nog som sagt på vad man känner för.. Är jag slitn, så tror jag nog att jag bara slötittar på en film... Men annars så föredrar jag boken att koppla av till.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"kom inte med bullshit som att det är olika vid olika tillfällen och så"

Kan inte hjälpas. Det är bara så dumt att sätta två medier mot varandra på det sättet. Böcker läser jag på tåget. Film tittar jag på hemma. Jag uppskattar en bra bok lika mycket som jag uppskattar en bra film. Vackert foto är lika kul som vackert språk, och en bra historia är en bra historia oavsett medium (förutom i rollspel, där även den tristaste och töntigaste historia kan bli spännande och cool för deltagarna. Rollspel är det bästa historieberättarmediet av alla!).


"Sedan, om en film är baserad på en bok (eller tvärtom, Eksems tillägg) vad gör ni helst då, läser boken eller ser filmen? Båda? I vilken ordning? Stör ni er väldigt mycket på skillnader mellan bok och film? "

Jag föredrar att ta mig an orginalberättelsen först, men ska man sätta filmatiseringar av böcker mot bokversioner av filmer föredrar jag bokfilmatiseringarna 7 dagar i veckan.

Skillnader måste finnas. En filmatisering är en tolkning. Det jag tycker är synd är när filmen tappar för mycket från boken, så att viktiga poänger och budskap försvinner (å andra sidan, inte nödvändigtvis så, jag gillar 2001: A Space Odyssey trots att den är obegriplig utan boken, som jag inte läst). Bokversioner av filmer tänker jag inte ens uttala mig om, det förtjänar den genren inte.



EDIT: Eh, rättade en grej :gremwink:
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
usch, just nu ser jag hellre filmen, men annars är det nog boken
i dagsläget skulle jag nog hellre läsa en serie om det finns någon istället för både filmen och boken, men men

//Netfeed, som kan tipsa om att Battle Royal finns som en riktigt bra manga
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
kunde inte låte bli

Jag uppskattar en bra bok lika mycket som jag uppskattar en bra bok.

:gremgrin: :gremgrin: :gremgrin:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: kunde inte låte bli

Ha! En sanning som är lika sann idag som den var sann igår.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
//Netfeed, som kan tipsa om att Battle Royal finns som en riktigt bra manga
Ah, såg den för första gången igår. Riktigt bra film faktiskt. KOm filmen före eller efter mangan?

/Balderk
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Delar av min åsikt...

För det första en simpel fråga: Vad gr ni helst, ser på film eller läser böcker?
Filmen har en stor sak som hindrar mig: det tar så lång tid! Kolla på en film täcker ju upp flera timmar i sträck och att hålla på med pauser är bara irriterande i en riktigt bra film. Därför blir det inte så mycket film för mig. Läsa en bok tar offtast ännu mera tid men på ett helt annat sätt. Boken lägger jag ifrån mig och plockar upp lite då och då och får altså mer distans till än en film. Det händer visserligen att jag sträckläser böcker också men det är sällan.

Sedan, om en film är baserad på en bok vad gör ni helst då, läser boken eller ser filmen? Båda? I vilken ordning? Stör ni er väldigt mycket på skillnader mellan bok och film?
Viken ordning spelar ingen stor roll tycker jag. Eftersom det rör sig om helt olika sätt att framföra handlingen kommer upplevelsen aldrig bli den samma. Visst kan skillnader vara irriterande men jag försöker se boken och filmen som olika saker så oftast klarar jag mig :gremsmile:

I vilka sammanhang läser ni hellre böcker än ser filmer? I vilka sammanhang ser ni hellre film? Ligger olika sinnestillstånd till grund för vad ni helst gör? Om ni är glada, ser ni hellre än film med kompisar då en läser en bok själv, till exempel.
Jag läser i perioder. Kanske max två gånger om året får jag ett ryck och läser typ fyra böcker på två veckor. Annars läser jag kanske fyra böcker på resten av året. Jag kollar nästan aldrig på film själv. Jag har aldrig hyrt eller gått på bio själv. Däremot har jag ju sett några tvfilmer själv när jag är trött eller sjuk.

/Tobbe - Som ska läsa större delarna av Brott och Straff de närmaste dagarna.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Jag läser hellre en bok, men tyvärr så har jag ofta inte tid att ge en bok den uppmärksamhet den kräver, vilket i slutänden innebär att oftast klämmer jag en film istället.

Tråkigt, men tyvärr så dyker verkligheten upp ibland och tar uppmärksamheten.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Ja, det är synd att vi har så lite tid nu för tiden. :gremsmile:

Jag har nationellt prov i svenska nu snart och ämnet är just tid, det finns väldigt många intressanta textutdrag och jag funderar faktiskt på att gå på biblioteket och låna vissa av böckerna.

Vissa av texterna jag har läst (inte färdig ännu): Sagan om konungens återkomst av J R R Tolkien (That's right, satan så trevligt att få skriva om den).

Tio Tankar om Tid, Bodil Jönsson 1999

101 Vardagsfilosofiska experiment av Roger Pol Doits

Rymdväktaren, Peter Nilsson (1937-1998), 1995

Livet är det som pågår medan vi sysslar med annat, Lennart Hagerfors, 1991

Kan nog rekomendera att läsa dem bara genom att ha lät textutdragen. Jag tror att man kan få en ganska så bra inblick i ämnet tid genom dem... och börja tänka på tid annorlunda.

MVH
Jonas
 

Rikard

Veteran
Joined
26 Jun 2003
Messages
24
Location
Göteborg
Jag föredrar att läsa böcker för det blir en större helhet i berättelsen. Dom klipper så förbaskat mycket i filmer när dom är baserade på böcker att man lätt saknar vissa moment. Om man tar sagan om ringen del ett som exempel så har dom klippt bort hela skogs biten som jag anser vara väldigt viktig.
Jag ser nog helldre fillmen före boken i sådana fall så slipper ja bli besviken!

/Rikard
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,550
Location
Fallen Umber
Rymdväktaren bör du läsa. Allt Peter Nilson skrev är ytterst läsvärt; han hade ett fantastiskt grepp om språket och en nästan unik förmåga att kombinera klassisk bildning med de senaste rönen inom vetenskapen och fantasin hos en mästerlig sciencefictionförfattare. Rymdväktaren (och fortsättningen Nyaga; de är egentligen bara två volymer av romanen Prujekt Nyaga) är det enda som kan räknas till ren SF, men de flesta romanerna innehåller mystiska element. Min favorit är nog Arken, där man får följa Benjamin som drabbats av odödlighetens gåva, från syndafloden in i en otroligt avlägsen framtid och universums kollaps.


/Dimfrost
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
jag tror det är så att mangan baserar sig på filmen som baserar sig på boken eller så är det så att boken baserar sig på filmen

nåja, bra serie iaf

//Netfeed, som skall köpa chobits 3 imorron
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag håller med Eksem i det orättvisa att ställa två medier mot varandra. Överlag föredrar jag dock böcker även om jag hellre ser en bra film än läser en dålig bok. Men för mig är bokläsande oftast ett större projekt än att bara slapna av framför en tv-skärm. När man blir överhopad av en massa kurslitteratur av varierande kvalité eller pluggar intensivt inför en tenta så kan det faktiskt vara skönt att avbryta läsande med något lättsammare.

När det gäller filmatisering av böcker så kan det bli lite si och så. Det är sällan som jag blir inspirerad att läsa den bakomliggande boken efter att ha sett filmen. Undantaget som bekräftar regeln är dock L.A Konfidentiellt som fick mig att börja läsa James Ellroy i större utsträckning.

När det gäller den gamle pajsaren Tolkien(eller farbror Fjös som han blev kallad av sina närmaste vänner) så är det ofta något av en het potatis. Jag anser mig inte vara något fanatiskt Tolkienfan och har inte mordhotat någon sedan dagis(om man bortser ifrån alla skägglösa dvärghatare som ska döden dö!), ändå tycker jag inte att Sagan om de två tornen är en särskilt lyckad filmatisering. Bitvis är den lika bra som första delen men av någon märklig anledning så har de känt sig tvingade till en massa överdrifter och märkligheter som om inte orginalberättelsen var spännande nog. De godas odds är dåliga nog utan att man förvandlar Helms klyfta till någons slags Alamo/buskis med Aragorn som John Wayne och Gimli som Midgårds motsvarighet till Stefan&Krister. För mycket uppenbart publikfrieri riktat mot de yngre biobesökarna som antagligen aldrig har läst böckerna. Men det är min åsikt.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
"Vad gr ni helst, ser på film eller läser böcker?"

Båda såklart, kan inte säga att jag föredrar det ena framför det andra, det känns som att man fått frågan: vad gör du helst, äter eller dricker? Dock kan jag säga var jag helst gör det, läser och ser på film alltså :gremwink: Film ser jag helst på bio och en bok uppkrupen i soffan tillsammans med en nymald och nybryggd mugg java, eller i sängen innan jag jag skall sova.


"Sedan, om en film är baserad på en bok vad gör ni helst då, läser boken eller ser filmen? Båda? I vilken ordning? Stör ni er väldigt mycket på skillnader mellan bok och film?"

Jag läser helst boken först, Det gånger jag läst boken efter jag sett filmen så har jag inte tyckt sämre om boken för detta och min syn på filmerna har inte nämnvärt förändrats på sammasett som när jag läst en bok innan jag sett filmen.

Vad gäller skillnadera mellan bok och film så kan det störa mig det beror på vilka förändringar man gjort.

Exempel på vad jag inte gillar är Firman med Grisham. Tyckte boken var bra men gillar inte filmen eller rättare sagt sista halvan av filmen där man totalt ändrar på händelse förloppet, det blir en helt ny berättelse vilket jag inte gillar, speciellt inte när man ändrar ett "tråkigt" slut till ett glatt slut som i detta fallet. I fallet Firman undrar jag var man överhuvudtaget köpte filmrätiggheterna när man ändå uppenbart inte gillade sista halvan av berättelsen, måste varit billigare att skriva ett eget manus.

Exempel där skillnaderna inte stör är den aktuella SoR-triologin. Anledningen är att jag tycker att berättelsen som helhet respekteras och följs, man försöker föra över det bästa från böckerna till filmerna, att man sedan har bytt en del personen och tagit bort vissa händelser stör mig inte i detta fall.


"Om en bok är baserad på en film vad gör ni helst då, läser boken eller ser filmen? skillnader mellan böcker baserade på filmer och filmer baserade på böcker?"

Kommer inte på någon bok som varit baserad på en film som jag läst, jag känner mig väldigt skeptisk till sådana böcker, antagligen en fördom jag vet men så är det.


"I vilka sammanhang läser ni hellre böcker än ser filmer? I vilka sammanhang ser ni hellre film? Ligger olika sinnestillstånd till grund för vad ni helst gör? Om ni är glada, ser ni hellre än film med kompisar då en läser en bok själv, till exempel."

Läser gör jag när jag är själv man åker ju inte hem till en kompis för att sätta sig och läsa varsin bok i tysthet. Film däremot ser jag gärna tillsammans med vänner.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Okej, låter ju minst sagt lovande.

Ska kanske ta och försöka läsa den någon gång då.

MVH
Balderk
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Magoo svarar

1. Vad gör ni helst, ser på film eller läser böcker?

Inget slår en god bok, min fantasi gör om den till en film.

2. Sedan, om en film är baserad på en bok vad gör ni helst då, läser boken eller ser filmen? Båda? I vilken ordning? Stör ni er väldigt mycket på skillnader mellan bok och film?

Jag läser alltid boken först, ser jag filmen först hoppar jag boken. Jag stör mig på skillnader som är omotiverade - t ex om en person eller en plats i en film har bytt namn jämfört med i boken. Jag tycker heller inte om när skådisvalet är helt fel - ta tex den tuffa och fula eskimån i boken "Fröken Smillas känsla för snö" som i filmen spelas av den bleka, mesiga och modellvackra Julia Ormond. Jag har förståelse för att vissa saker i böcker inte går att föra över till film eller att en filmhistoria måste byggas upp på ett annat sätt än i en bok.

3. Om en bok är baserad på en film vad gör ni helst då, läser boken eller ser filmen?

Jag tror aldrig att jag har läst en bok som baseras på en film.

I vilka sammanhang läser ni hellre böcker än ser filmer? I vilka sammanhang ser ni hellre film? Ligger olika sinnestillstånd till grund för vad ni helst gör? Om ni är glada, ser ni hellre än film med kompisar då en läser en bok själv, till exempel.

I nästan alla sammanhang läser jag hellre böcker än ser på film, även om jag gärna går på bio. Bio är något speciellt för mig eftersom jag vuxit upp i hålornas håla utan biograf (och utan video tills jag började på gymnasiet). Att se bio är för mig den ultimata lyxen - något jag unnar mig, ett nöje tillsammans med vänner, aldrig ensam. Att läsa är mer vardagshärligt och utföres bäst i ensamhet.

Den ultimata njutningen är att besöka ett bibliotek, smita in på ungdomsavdelningen och tjuvläsa ungdomslitteratur...
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Slutsats

Ja, efter svaren i denna tråd är jag faktiskt väldigt förvånad. Så gott som alla läser hellre böcker än ser film. Det är mycket förvånande eftersom samhället i stort hellre verkar se filmer. Även om även vissa här betonar tidsaspekten, att ni hellre läser en bok men att ni inte har tid med det. Detta är synd. Skriv mindre på forumet och läs mer böcker!

Hur tror ni detta kommer sig? Har helt enkelt de som föredrar film inte svarat eller vad kan det bero på? Vad tror ni? Är det kanske till och med så att även samhället i övrigt hellre skulle läsa bara de hade tiden? För tid kan man göra sig, det gäller bara att prioriteram och ibland måste man prioritera sig själv.

/Balderk
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Re: Slutsats

De flesta som hänger på ett forum som Rollspelarkultur läser nog en hel del sciens-fiction och/eller fantasy efter som det är det som oftast räknas som rollspelarkultur. Alla verkar ju däremot gilla film också, bara det att böcker ofta är bättre...
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,895
Location
The Culture
Re: Slutsats

Hur tror ni detta kommer sig? Har helt enkelt de som föredrar film inte svarat eller vad kan det bero på? Vad tror ni?
Jag tror att de som föredrar film inte kan läsa och därför inte har sett ditt inlägg! :gremwink:

Eller kanske att personer som orkar läsa tjocka rollspelsböcker och sedan engagera sig så mycket i spelet att de hittar till ett sådant här forum för att diskutera det läser mer än genomsnittssvensken.

Sedan började jag skriva en liknelse med litteratur som mat och film som godis, men den blev lite för flummig. Den skulle ha avslutats med att jämföra poesi med tuggummi.

/tobias
 
Top