Nekromanti Film och Böcker

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
556
Location
Gävle och Åland
1. Jag ser mycket gärna filmer och jag läser mycket gärna böcker och ägnar mig nästa dagligen åt båda. De tillfredsställer två ganska olika behov: Filmer ger utlevelse, upplevelse, brinner och sprider effekt, ungefär som kraftfull musik. Böcker fyller på mitt eget behov av bränsle, ger idéer och infall som jag omsätter i egna tankar och bilder. Jag skriver som ni kanske vet en egen bok, "Svavelvinter", som snart kommer i tryck, och i romanen har jag många referenser till andra böcker. Jag ser mig i skrivandet som del i en lång och sammanflätad tradition där delarna bygger på varandra och jag kan känna en personlig närhet till författare över tid och rum. Jag känner inget behov av att distansera eller utmärka mig gentemot andra i detta utan vill känna närhet och uppskattar i alla blygsamhet när andra bygger vidare på sådant jag skapat. Text talar direkt från människa till människa.

En film ger inte samma personliga närhet, därför att den är skapad av en mängd personer och så gott som alltid även har passerat styrelserum och kommersiella filter där skaparnas intentioner grumlats, inte sällan med manipulativa avsikter. Ändå älskar jag film. Den ger ofta inspiration och starka känslor, men mer sällan direkta impulser. När jag skriver tänker jag själv nästan alltid i bilder och scener och klipp mellan dessa. Jag kan också njuta av hantverket i en film: dialog, skådespeleri, scenografi, foto.

2. Jag läser hellre boken först och retar mig ofta på filmens förenklingar. En stor svaghet hos film är att det inte finns utrymme för bokens resonemang och bakomliggande tankar. Ta som exempel "Rosens namn": en utmärkt film som helt fuskar bort det bakomliggande tankegodset. Man klarar inte ens av att redogöra för varför boken har titeln "Rosens namn" utan tvingas förfalla till att titeln syftar på den pilska flickan som förför novisen. En smörig poäng åt såpakulturen.

3. Jag har ännu inte stött på en bok baserad på en film som varit värd att läsa, men är välvilligt mottaglig för förslag. (Återstår att se om det går att skriva en roman på ett rollspel ;-)

4. Film är förströelse, "uppåttjack", medan böcker tillför perspektiv. Båda är för mig personliga upplevelser.

Hälsar
Erik "Brior" Granström
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,978
Location
Linköping
The Movieman strikes back

Ja, efter svaren i denna tråd är jag faktiskt väldigt förvånad. Så gott som alla läser hellre böcker än ser film. Det är mycket förvånande eftersom samhället i stort hellre verkar se filmer. Även om även vissa här betonar tidsaspekten, att ni hellre läser en bok men att ni inte har tid med det. Detta är synd. Skriv mindre på forumet och läs mer böcker!

Hur tror ni detta kommer sig? Har helt enkelt de som föredrar film inte svarat eller vad kan det bero på? Vad tror ni? Är det kanske till och med så att även samhället i övrigt hellre skulle läsa bara de hade tiden? För tid kan man göra sig, det gäller bara att prioriteram och ibland måste man prioritera sig själv.


Då får jag väl säga att jag hellre ser film då bara för att bryta mönstret lite. :gremwink:
Jag läser inte så mycket, men när jag väl gör det så har jag oftast väldigt trevligt så man kan ju undra över varför jag inte läser mer (vilket jag gör, undrar alltså).

Varför gillar jag film mer då? Hmm, jag gör som jag brukar göra och skapar lite kategorier:

[color:\\"red\\"] 1: [/color] Inspiration
Star Wars episod 4-6 är så fruktansvärt överlägset i skapande av dagdrömmar (Feuflux regisserar dagdrömmar (ibland följetonger över lång tidsperiod, ibland bara en enskild scen) i sängen när han har gått och lagt sig sedan så långt tillbaka att jag inte kan komma på att jag någonsin inte har gjort det) att det är tråkigt. Ingenting annat kommer i närheten. Inga böcker kommer i närheten av att kunna dra igång min fantasi på det här viset. De 4 böckerna om Shannaras Ättlingar kommer rätt nära, första boken där var snorbra, de två i mitten mer en transportsträcka och sedan var den sista nästan snorbra den med. Nu ska man förvisso komma ihåg att jag inte läst särskilt mycket så... Ooh, Enders Game måste jag nämna här med. För att gå tillbaka till film så har i princip varenda film med Martial Arts-inslag triggat min fantasi. Oj, glömde bort de första Eddings-böckerna, sagan om Belgarion right? (jag vet att det är inne att ogilla Eddings, men skit på er! :gremgrin: ). Visst, jag stör mig på en del grejer i hans böcker, men blir jag inspirerad så spelar ju det ingen större roll i ett längre perspektiv. (Jag har troligtvis fått mer inspiration från onlineserier än böcker, men de fanns ju inte med i din jämförelse. Ett tag hade jag en dagdröm med It's Walky-tema, men den är slut nu.)

[color:\\"red\\"] 2: [/color] Emotionell upplevelse
Knockout för filmerna (beror delvis (eller till stor del) på filmmusiken, "bokmusik" hade jämnat ut det hela till viss del). Kommer på noll tillfället då jag fällt tårar över händelser i böcker och ett par tillfället då detsamma hänt under filmtittande. Men, för att det ska bli maximal emotionell upplevelse av filmen så måste jag kolla själv, annars håller jag tillbaka. När jag tänker efter så ser jag nog alltid film själv om jag får välja. Det finns bättre sociala aktiviteter att ägna sig åt om man vill träffa folk, rollspel t.ex. :gremwink: Slutsats, jag blir mer berörd av filmer.

[color:\\"red\\"] 3: [/color] Vilja att få mer
Hmm, här vinner väl böckerna kanske. Inte så konstigt på ett sätt då böcker ofta skrivs i serier medan filmer är fristående. Sedan att man efter Two Towers (baserad på bok så det är väl fusk) och Matrix Reloaded känner "när kommer fortsättningen då, imorgon hoppas jag" är en annan femma. Jag har också problem att sluta läsa i vissa böcker när jag egentligen borde sova eller liknande. Preludium till Stiftelsen var en sådan bok, den har för övrigt ett eget soundtrack då jag hade "She's always a woman to me" med Billy Joel som favoritlåt när jag läste boken och nu kan jag bara tänka på Dors Venabili när jag hör den låten.

Jaha, sådana här inlägg kan man alltså skriva på morgnarna medan magen kurrar efter frukost, så jag slutar här. Om du vill veta varför jag inte svarat tidigare så har jag inte haft tid. :gremwink:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Slutsats

Ja, efter svaren i denna tråd är jag faktiskt väldigt förvånad. Så gott som alla läser hellre böcker än ser film. Det är mycket förvånande eftersom samhället i stort hellre verkar se filmer. Även om även vissa här betonar tidsaspekten, att ni hellre läser en bok men att ni inte har tid med det. Detta är synd. Skriv mindre på forumet och läs mer böcker!
Kom på en tanke, tror du att du skulle få samma svar om du la in samma fråga i nått annat slags forum... Jag menar, på nått sätt så känns det som om just bokläsandet kommer med på "köpet" eller nått sådan när man är rollspelare.. Eller är jag helt fel ute ??

Hur tror ni detta kommer sig? Har helt enkelt de som föredrar film inte svarat eller vad kan det bero på? Vad tror ni? Är det kanske till och med så att även samhället i övrigt hellre skulle läsa bara de hade tiden? För tid kan man göra sig, det gäller bara att prioriteram och ibland måste man prioritera sig själv.
Tjaaa, som sagt...
Tror att det ena inte utesluter det andra när det gäller bokläsning & filmtittande. Allt kanske beror på situationen för tillfället. Man kan ju alltid hoppas på att samhället har tid för både böcker & film.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Rörliga bilder tack.

Jag går mycket hellre på bio än jag sätter mig och läser en bok.

Filmen är så mycket bättre på underhållnig än den tråkiga boken är. Att sitta i en härlig skinnfåtölj i en mörk salong och ha en stor duk framför sig där spektaklet spelas upp är så mycket mycket bättre än bokstäver.
Dessutom går det så mycket snabbare och man kan utan problem hinna med en fyra fem biobesök på en och samma dag...

Bok blir film:
Jag struntar i i vilken ordning jag tar dem. Jag sitter inte och hittar en film jag tänker se och kollar om den är baserad på en bok. Det upptäcker jag i efterhand. Och såklart ska det göras om mycket. Filmen klarar så mycket mer än boken, och därför är det sju-i-helvetes mycket som måste läggas till. Och ska folk orka se filmen så måste man ibland också dra ifrån en massa skräp från boken. Var filmen förbannat bra kanske jag orkar försöka få tag på boken. Om inte så brukar jag strunta i det.

Film->bok
Mig veterligen har jag aldrig prövat det. När det görs så verkar det mest vara just filmen i bokform, och då tappas bara en massa saker bort, och en bra film blir en dålig bok.

Sen har filmen såklart fler fördelar än bara innehållet. Det kan vara en social sak. Om man hyr film eller ser film på tv så får man prata under tiden. Det är dessutom en helt sjukt bra sak att göra när man vill vara ensam ett tag. I biomörker kan ingen se dig grina :gremgrin:. (ni som upptäckte skämtet KAN använda för mycket graemlins...)

chrull
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Filmen kom först, och är dessutom löst baserad på en bok av nån fransk författare. (Det finns några skillnader som att boken är satt i nån framtidsdystopi och så. Minns inte de exakta detaljerna. Någon kanske har mer koll? Google vet annars.)
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
Nytt medium vs gammalt..

För det första en simpel fråga: Vad gr ni helst, ser på film eller läser böcker? Vad är roligast, kom inte med bullshit som att det är olika vid olika tillfällen och så. Skriv bara enkelt om vad som är roligast och varför.
Ok.. :gremlaugh: Jag har nog kommit fram till slutsatsen att jag helst, om jag MÅSTE välja, vilket jag egentligen inte kan eftersom jag är bokfantast tilllika, väljer film; det är ett medium som tillför oerhört mycket mer än vad boken gör. Man kan hävda att filmer inte får med samma spektrum av tankar och ingående beskrivning, men då gör man enligt mig misstaget att räkna bort transkriberingen av bok till film som historia. Det kan erkännas att det blir svårare att perfekt transkribera en bok till ett fungerande filmmanus, men det är ju som du också själv hävdar: böcker efter filmer suger, så motsatsen är väl lika svår..*S*

Vad en film har till hjälp som böcker svårligen kan efterrapa, är exempelvis ljudbilden, filmmusiken, soundtracket (ja, jag är soundtrackfanatiker! :gremgrin: Vilket jag mer eller mindre alltid använder mig av, även när jag läser.. Eller spelleder förstås!) som ger ett emotionellt djup åt både bilder och dialog. Vad som i böcker kanske omnämns i tankar under en dialog framförs i film ofta genom soundtrack, eller så försätts publiken i en återkommande stämning med genomgående teman.. Få filmer blir ens i närheten lika givande utan ett fungerande soundtrack, undantaget då möjligen mästerregissören Tarkovskij som knappt alls använder sig av någon form av musik, i tex filmer som "Stalker" och "Solaris", men det tillhör verkligen undantaget.. (De filmerna är dock så suggestiva i sin kuslighet att de nästan frammanar musik hos tittarna..)

En annan fördel som riktigt bra filmer kan använda sig av är att skapa ett eget form av liv och rörelse med omkastande av handling i okronologiskt sammanfogade scener, filmer som "Pulp fiction" och "Reservoir dogs exempelvis, något som inte fungerar tillnärmelsevis lika bra i bokform. Även om det givetvis låter sig göras fungerar det oftast inte med lika stor självklarhet utan att bli svårläst och sönderstyckat; perspektivet på handlingen kanske inte blir begripligt utan att ha läst hela boken. Få sträckläser en bok på kanske ca 500 sidor, och då försvinner tjusningen..

Vad jag däremot inte ska sticka under stol med, som jag själv anser, är att den genomgående kvalitén hos böcker kan vara högre än hos massproducerade filmer, men nu refererar jag mestadels till filmer av (enligt mig) hög kvalité, och då övertrumfar de ofta bokformen. Jag tror tom att självaste Herr Tolkien skulle ha blivit imponerad av Lotr-filmerna, det Hollywood-liknande formatet och manusändringarna till trots..*S*

Sedan, om en film är baserad på en bok vad gör ni helst då, läser boken eller ser filmen? Båda? I vilken ordning? Stör ni er väldigt mycket på skillnader mellan bok och film?
Jag ser först filmen (jag är otålig!), därefter läser jag boken, därefter ser jag OM filmen.. Eftersom jag anser att filmmediet är såpass väsensskilt till sin berättarform stör jag mig inte så överdrivet mycket på SMÅ skillnader; däremot gillar jag inte enormt förkortade och simplifierade handlingsförlopp av böcker; exempel härpå är bla "Dune"-filmen av Dino De Laurentis från -83.. Jag avgudade böckerna, och måste erkänna att jag hatade filmen. (Har lite mer distans till den nu dock) Tv-serien som kom för ett par år sedan är bättre (eftersom böckernas essens bygger så mycket på komplicerade intriger), i synnerhet om man tänker på en tv-series generella budget.

Det finns även filmer som jag tycker vida överstiger böckerna i alla avséenden: "Silence of the lambs" exempelvis..

Och kan någon med handen på hjärtat säga att han / hon tycker att Philip K Dicks novell "Do androids dream of electric sheep" VERKLIGEN ens kommer i närheten av den storslagna sf-dystopi-filmnoir klassikern "Blade runner"?!? :gremshocked: I doubt it.

I vilka sammanhang läser ni hellre böcker än ser filmer? I vilka sammanhang ser ni hellre film? Ligger olika sinnestillstånd till grund för vad ni helst gör? Om ni är glada, ser ni hellre än film med kompisar då en läser en bok själv, till exempel.
Jag tillhör de som vill koncentrera mig på en film, så antingen en nästan tom biosalong, eller hemma med högst EN polare / flickvän / varelse..*S*

Böcker läser jag helst i sängen, på natten (ovanligt va? :gremsmirk:). Och när jag väl börjar läsa sträckläser jag förmodligen..
 
Top