Nekromanti Fiktiva kvinnor som inte spelar på sex

Status
Not open for further replies.

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Kanske borde skrivit att tråden handlar om action och äventyrs karaktärer?
Damer som spelar på sex kan göra detta vare sig de vill eller inte. Typ Leia som får haremsdräkt på sig eller Axa som slänger pälsbyxan efter tre serierutor.
Muminmamman och Snorkfröken må förlåta mig. Men det är inte riktigt den genren vi är ute efter.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
RasmusL;n322347 said:
Du uttrycker dig oklart, både vad gäller trådens syfte och vad du menar med "spelar på sex". Om jag inte anstränger mig för att tolka dig välvilligt ser jag det här påhittet mest som ett alibi för att ägna sig åt extremt grabbigt och ganska sexistiskt snack om att kvinnliga karaktärers värde kommer ur att objektifiera dem. Jag försöker förstå, så förtydliga gärna!
Nu låter ju du som lite av en moderator här. Det är väl tämligen solklart vad TS menar med inlägget om t ex Modesty Blaise? Att en fiktiv karaktär spelar på sex för att nå sina mål är väl inte sexistiskt? Det är väl kallsinnig taktik?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
skaraborgarn;n322350 said:
Kanske borde skrivit att tråden handlar om action och äventyrs karaktärer?
Damer som spelar på sex kan göra detta vare sig de vill eller inte. Typ Leia som får haremsdräkt på sig eller Axa som slänger pälsbyxan efter tre serierutor.
Muminmamman och Snorkfröken må förlåta mig. Men det är inte riktigt den genren vi är ute efter.
Det gör ingen direkt skillnad om du inte beskriver vad du ska ha den här långa listan på namn till! Är det något som ska diskuteras? Är det en undersökning? En trollning? Vad?!
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Se det som en tankelek.
Vill du inte skriva spå behöver du inte. Känns nästan som en del känner sig lite hotade konstigt nog.
Lie mer glimt i ögat om jag får be.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Grisodlar'n;n322352 said:
Nu låter ju du som lite av en moderator här. Det är väl tämligen solklart vad TS menar med inlägget om t ex Modesty Blaise? Att en fiktiv karaktär spelar på sex för att nå sina mål är väl inte sexistiskt? Det är väl kallsinnig taktik?
Om du inte hade en så ful avatar hade jag kysst dig!:)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,929
Location
Ludvika
skaraborgarn;n322342 said:
Om du förstår vad som menas spela på sex så får vi nog vänta med denna debatt tills du växt till dig.:wink:
Du brukar alltid skriva vad menar du när jag skriver någonting. Uttrycker jag mig så oklart eller har du behov av att vara övertydlig?
Du skriver ofta väldigt oklart, och ibland motsägelsefullt. Jag tror det har att göra med att du ibland hoppar över vissa i sammanhanget viktiga ord. Som "inte" i din första mening här. Så var gärna tydligare. Jag vill ju svara på _dina_ frågor, inte skräpa ner tråden med orelaterade saker.

Så eftersom du exempelvis inte verkar mena "KVINNOR som spelar på sex" när du skriver "kvinnot som spelar på sex" utan även "män som använder kvinnor för att göra porr" så får du gärna förtydliga dig lite.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,676
Location
Eslöv
Cissi;n322249 said:
Vill bara lägga till här att har ni inte sett Netflix reboot av She-Ra än borde ni se den! Två säsonger ute redan, säsong 3 kommer i Augusti!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
skaraborgarn;n322355 said:
Se det som en tankelek.
Vill du inte skriva spå behöver du inte. Känns nästan som en del känner sig lite hotade konstigt nog.
Lie mer glimt i ögat om jag får be.
Men om du inte beskriver _syftet_ så är det svårt!! Jag tycker att delar av tråden känns potentiellt ofräsch, så lite obekväm är jag allt. Jag upplever en väldigt manscentrisk stämning som inte känns helt lysande.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
RasmusL;n322365 said:
Men om du inte beskriver _syftet_ så är det svårt!! Jag tycker att delar av tråden känns potentiellt ofräsch, så lite obekväm är jag allt. Jag upplever en väldigt manscentrisk stämning som inte känns helt lysande.
Du påminner om alla lärare som jag haft. Vad jag skrev, vad jag sa, vad jag gjorde möttes alltid av frågor och misstänksamhet. Varför? Jo för de visste inte var de hade mig. I ett land där man bara diskuterar med folk med samma normer och samma värdegrund än en själv är detta säkert otäckt att inte veta vem man talar med.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,676
Location
Eslöv
Grisodlar'n;n322366 said:
Va fan, har hon fått cykelbyxor under kjolen? Det hade hon väl inte förut?
Nä. Klart hon har bytat kläder, gamla She-Ra kom ju ut för över 30 år sedan. Ofräscht att ha på sig samma kläder i trettio år kan jag tycka!
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
RasmusL;n322365 said:
Men om du inte beskriver _syftet_ så är det svårt!! Jag tycker att delar av tråden känns potentiellt ofräsch, så lite obekväm är jag allt. Jag upplever en väldigt manscentrisk stämning som inte känns helt lysande.
Nu fattar jag inte vad du menar, faktiskt. Manscentrisk stämning blir det kanske när inte fler kvinnor skriver i tråden, vad vet jag? Och varför blir du obekväm av en lista på fiktiva karaktärer?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
Grisodlar'n;n322352 said:
Nu låter ju du som lite av en moderator här. Det är väl tämligen solklart vad TS menar med inlägget om t ex Modesty Blaise? Att en fiktiv karaktär spelar på sex för att nå sina mål är väl inte sexistiskt? Det är väl kallsinnig taktik?
Okej, så frågan är alltså om det finns kvinnliga karaktärer som inte använder sex som en kallsinnig taktik för att nå sina mål?
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Mundo;n322370 said:
Nä. Klart hon har bytat kläder, gamla She-Ra kom ju ut för över 30 år sedan. Ofräscht att ha på sig samma kläder i trettio år kan jag tycka!
Ja, där har du ju en viktig poäng, faktiskt. Däremot tycker jag att det är synd att hon inte har åldrats med 30 år. Det finns nog allt någon slags åldersfascism i dagens samhälle. En 55-årig frånskild She-Ra med söndercurlade ungar hade varit grejer, det.:wink:
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
RasmusL;n322373 said:
Okej, så frågan är alltså om det finns kvinnliga karaktärer som inte använder sex som en kallsinnig taktik för att nå sina mål?
Det är ju bara ett forum. Skjut från höften och chansa på att du har uppfattat TS riktigt. Är du rädd att missuppfatta TS? Det gör väl ingenting om man har fel och kanske kommer med något som är lite OT eller skevt? Det är inte någon tenta det här.

Men du kanske är ute efter att sätta någon slags fulstämpel på TS, då är du nog helt fel ute och bör kanske hålla tand för tunga. Det är nämligen sådant som mobbare sysslar med. Jag kanske har fattat dig fel nu?
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
skaraborgarn;n322381 said:
Varje gång man tar upp sex blir det bråk. :sad:
Nej. Varje gång man börjar sexualisera och objektifiera och i samma andetag försöka dölja det med någon form av oskyldig "Låt oss lista kvinnliga karaktärer"- snack så blir det dålig stämning.
Eftersom syftet med den här tråden har bytts från "Rada upp kvinnliga karaktärer", som du sa igår och då var det inget gnäll just FYI, till "Låt oss sexualisera och behandla kvinnor som sexualobjekt och sedan vara förvånade över att den enda kvinnan i tråden är moderator", så stänger jag den.
Eventuellt öppnar jag den igen efter helgen, men just nu har jag ingen lust att vakta på det här tills det spårar ur.
Cirkulera och håll ögonen öppna på om den öppnas igen.

/Cissi
 
Status
Not open for further replies.
Top