Nekromanti Fiktiva kvinnor som inte spelar på sex

Status
Not open for further replies.

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Detta är inte någon form av feminism. Men hur många fiktiva kvinnor i böcker, serier, rollspel ja vad ni vill spelar inte på sex?

Modesty Blaise är en mycket kompetent dam. Men ibland spelar hon på sina fysiska företräden. Skaparna av serien låter ibland som ett alibi Modesty bli anfallen av ett gäng skurkar. Modesty är klädd i lång kjol som hon sliter av för att slåss bättre. Man råkar ju se benen på henne.

Röda sonja spelar nog på erotiken. Inte tusan går man iklädd en ringbrynjebikini för att de är praktiskt.

Axa har en minimal pälsbikini men den tappar hon ofta.

En dam som är kompetent men aldrig visar något är Yoko Tsuno. Hon är den första jag kommer att tänka på som inte klär av sig.

Vet ni fler damer?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,865
Location
Stockholm
skaraborgarn;n322164 said:
Modesty Blaise är en mycket kompetent dam. Men ibland spelar hon på sina fysiska företräden. Skaparna av serien låter ibland som ett alibi Modesty bli anfallen av ett gäng skurkar. Modesty är klädd i lång kjol som hon sliter av för att slåss bättre. Man råkar ju se benen på henne.

Röda sonja spelar nog på erotiken. Inte tusan går man iklädd en ringbrynjebikini för att de är praktiskt.

Axa har en minimal pälsbikini men den tappar hon ofta.
Det alla dessa fiktiva damer har gemensamt är att deras berättelser skrivits av män. (Fram tills att Gail Simone tog sig an Röda Sonja relativt nyss. Med förbehåll för att jag inte är helt bekant med alla som skrivit manus till serien.)

Det gäller visserligen även för Granny Weatherwax, Tiffany Aching och Buffy Summers som hör till mina favoriter bland fiktiva kvinnor. De tappar dock sällan kläderna och är mer benägna att använda list (de två första) eller spetsiga pinnar (den senare) för att lösa problem.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
RasmusL;n322178 said:
Jag tycker nog att de flesta kvinnliga karaktärer är sexualiserade snarare än att de skulle "spela på sex." Synen på sex är inte jämställd, väldigt binär och ser olika ut.
Kolla här för lite inblick i hur det kan yttra sig:

https://www.youtube.com/watch?v=kMS4VJKekW8
Ligger någonting i det.
Det skulle nog tolkas som provocerande om man skapade en fiktiv kvinnlig karaktär som är huvudperson som inte är vare sig ful eller direkt vacker samt inte sexa till det. Framförallt om det är i bild eller på film.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
skaraborgarn;n322180 said:
Ligger någonting i det.
Det skulle nog tolkas som provocerande om man skapade en fiktiv kvinnlig karaktär som är huvudperson som inte är vare sig ful eller direkt vacker samt inte sexa till det. Framförallt om det är i bild eller på film.
Ja kanske det, framför allt har vi män förvånansvärt svårt att tänka utanför vår socialt konstruerade låda. Så länge det är män som sätter dagordningen och så länge män har en så pass sexualiserad bild av vad "kvinnlighet" innebär kommer det nog inte bli annorlunda i större skala, även om det såklart alltid kommer att finnas motexempel.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Brienne of Tarth? Ronja Rövardotter? Hermione Granger? Éowyn? Alice från Alice in Wonderland? Katniss Everdeen? Dorothy Gale? Korra från Legend of Korra? Eleven från Stranger Things? Jessica Jones? Imperator Furiosa? Rey från Star Wars? Ripley från Alien filmen? Mary Poppins?

Jag känner att listan kan göras bokstavligen talat hur lång som helst.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Mundo;n322183 said:
Brienne of Tarth? Ronja Rövardotter? Hermione Granger? Éowyn? Alice från Alice in Wonderland? Katniss Everdeen? Dorothy Gale? Korra från Legend of Korra? Eleven från Stranger Things? Jessica Jones? Imperator Furiosa? Rey från Star Wars? Ripley från Alien filmen? Mary Poppins?

Jag känner att listan kan göras bokstavligen talat hur lång som helst.
Ja det beror väl på hur stor koll på läget man har. Jag nämnde väl främst action-hjältinnor. Alice i Underlandet är väl lite för ung. Katniss gör väl det lite då hon måste fixa till sig inför Tv sändningar eller vad man ska kalla det.
Att du nämnda så många visar ju på kunskap. Bravo!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Modesty Blaise var insåld till Evening Standard som en Strip Strip, dvs en serie som gick ut på att de kvinnliga huvudpersonen tappade kläderna. Som till exempel Jim Holdaways tidigare serie Romeo Brown. Sedan hade Peter O'Donnel andra planer, men Modesty fick ändå visa sig i svarta underkläder då och då.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Arfert;n322187 said:
Modesty Blaise var insåld till Evening Standard som en Strip Strip, dvs en serie som gick ut på att de kvinnliga huvudpersonen tappade kläderna. Som till exempel Jim Holdaways tidigare serie Romeo Brown. Sedan hade Peter O'Donnel andra planer, men Modesty fick ändå visa sig i svarta underkläder då och då.
Låter som när de spelar in film. Roller "kräver" det. Vilket dessvärre betyder man tjänar mer pengar.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
skaraborgarn;n322188 said:
Låter som när de spelar in film. Roller "kräver" det. Vilket dessvärre betyder man tjänar mer pengar.
Vette fanken. De fem senaste årens mest inkomstbringande filmer var
Star Wars: The Force Awakens
Captain America: Civil War
Star Wars: The Last Jedi
Avengers: Infinity War
Avengers: Endgame

Ingen av dem förlitade sig på att kvinnor skulle tappa kläder, vad jag minns.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
skaraborgarn;n322188 said:
Låter som när de spelar in film. Roller "kräver" det. Vilket dessvärre betyder man tjänar mer pengar.
På Modestys storhetstid, 60-70-talet var i alla fall så. Och sex och nakenhet var något progressivt då, en motkraft mot den konservativa och mossiga borgligheten.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Mundo;n322189 said:
Vette fanken. De fem senaste årens mest inkomstbringande filmer var
Star Wars: The Force Awakens
Captain America: Civil War
Star Wars: The Last Jedi
Avengers: Infinity War
Avengers: Endgame

Ingen av dem förlitade sig på att kvinnor skulle tappa kläder, vad jag minns.
Nej det är inte automatiskt att sex säljer. Men att den kvinnliga karaktären bär tajta kläder eller råkar ha skjortan/blusen etc uppknäppt när karlarna inte har det kan få en att fundera.

Baywatch kunde ju hävda att damernas yrkeskläder var baddräkt...
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jo sex säljer automatiskt. :)
Vad Mundo tog upp var att filmer inte nödvändigtvis behöver sex för att sälja.
Det sorgliga är att Hollywood alltför ofta försker dölja dåliga manus/skådespelare med sex.
 

Tirumbar

Veteran
Joined
30 Aug 2017
Messages
15
Kör MUA kampanjen.

Några av rollspelsvärldens mest badass brudar återfinnes i Pyris med omnejd.

Alfa - ledaren för stridsgrupp Medusa - Stenhård bitch som inte vill döda spelarna för att forntida ammunition är för dyr...
Cia Vrååk-Jancovic - Mercenary delux och absolut badass.
Diva-Lotta DiGrasso - Duelist med två vibrovärjor och dålig attityd.

Ingen av dessa damer jobbar med sin sexualitet som vapen eller behöver räddas.
Jag tror inte heller någon av dem ens underhåller tanken på att lätta på rustningen för att visa lite skinn.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Det finns en hel del att välja på.
Fast det kanske är lättare att minnas de som visade hud?:confused:
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Grisodlar'n;n322235 said:
Barbamamma? Fast det har ju varit mycket göka med tanke på hennes sju barn. Lilla My?
Barbabarnen växte upp ur marken, precis som sina föräldrar. Fast föräldrarna var fullvuxna direkt... Det finns en viss inkonsekvens där...
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Grisodlar'n;n322235 said:
Barbamamma? Fast det har ju varit mycket göka med tanke på hennes sju barn. Lilla My?
Ja v kan nog ta en hel del personer: Malin Kronblom, Pomperipossa, och några till. Men om vi håller oss till lite mer normala typer.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Jag är ledsen om jag inte fattar syftet med den här tråden, men vad är syftet? Att rada upp en massa kvinnliga karaktärer ur populärkultur som är eller inte är sexualiserade? Att rada upp kvinnliga karaktärer öht? Finns det någon ytterligare frågeställning som TS vill diskutera?
 
Status
Not open for further replies.
Top