Fienden ibland oss (The Enemy Within: Remixed)

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
960
Sedan förra året spelleder jag en bitvis ganska rejält omarbetad version av den klassiska kampanjen "The Enemy Within", ursprungligen till 1:a utgåvan av Warhammer Fantasy RP. Eftersom jag inte har något annat läge än "idiotambitiöst" har jag dels tweakat om settingen ganska mycket, dels frankensteinat ihop egna regler. Reglerna vi använder är ett BRP-hack som först och främst är en hybrid av Hjältarnas tid och Mythras men som lånat bitar från diverse andra system också (inte bara BRP). Jag kan skriva mer om reglerna om det till äventyrs finns något intresse för det.

Jag har numera en blogg som jag dokumenterar kampanjen på så jag tänkte helt enkelt länka till den (och sen länka till vidare uppdateringar vartefter). Där finns spelrapporter och lite, än så länge mycket kort, om hur settingen modifierats. Bloggen är på engelska pga internationell läsekrets men varje sessionsrapport har också en länk till ett googledoc med den mer fullständiga recapen på svenska, dvs våra interna krönikor/rapporter.

The Enemy Within: Remixed
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
205
Det här låter jättehäftigt!

Tillägg: jag spelledde TEW på 80-90-talet och har själv funderat på att köra kampanjen med ett annat system, typ EDD eller RQ, så jag är verkligen nyfiken på hur du gjort.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Har läst kampanjen för några år sedan, och är själv sugen på att SLa den, men avvaktar lämplig MYZ- hack (Forbidden Lands kan nog också funka).
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
960
henke;n333080 said:
har läst kampanjen för några år sedan, och är själv sugen på att sla den, men avvaktar lämplig myz- hack (forbidden lands kan nog också funka).
myz?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
crilloan;n333091 said:
Nu blev jag nyfiken, ffa på hur regelhacket ser ut

/C
Det arbetas på alla möjliga hacks vad jag sett på MYZ motorns Facebook grupp, men är också rätt säker på att man pratat om just warhammer nånstans.

sen finns det ju andra hacks till warhammer. Läste igenom streets of Marienburg för något år sen, men jag gillar inte riktigt. Att career-systemet försvinner. Tycker det är för viktigt för att bantas bort.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Gillar verkligen vad du har gjort med världen. Om jag någonsin får för mig att spela i GWs värld så kommer jag sno det här upplägget. Historiker som jag är måste jag ju bara applådera sättet du använder historiska kunskaper på.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
jag har också ägnat (alldeles för mycket) tid åt att omstöpa Old World, på många sätt med samma syfte som dig. Om det är till någon nytta så finns det lite kartresurser här:

Reikland, politisk karta:
https://www.cartographersguild.com/attachment.php?attachmentid=77246&d=1446817456

Old World, omstöpt:
https://www.cartographersguild.com/attachment.php?attachmentid=69067&d=1415973138

Altdorf, överambitiöst ofärdigt projekt:
https://www.cartographersguild.com/attachment.php?attachmentid=81156&d=1457956119
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
960
Måns;n333108 said:
jag har också ägnat (alldeles för mycket) tid åt att omstöpa Old World, på många sätt med samma syfte som dig. Om det är till någon nytta så finns det lite kartresurser här:

Reikland, politisk karta:
https://www.cartographersguild.com/attachment.php?attachmentid=77246&d=1446817456

Old World, omstöpt:
https://www.cartographersguild.com/attachment.php?attachmentid=69067&d=1415973138

Altdorf, överambitiöst ofärdigt projekt:
https://www.cartographersguild.com/attachment.php?attachmentid=81156&d=1457956119
Spännande! Att faktiskt rita om kartan övergick t o m mina ambitioner. :)
Vore kul att höra vad som ligger bakom de olika namnen etc, men det kanske förtjänar en egen tråd?
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
960
crilloan;n333112 said:
Ditt :grin:

Har Mythras och funderat på att ta in delar av det, som du verkar ha gjort

/C
Det är en salig blandning, men det jag fr a har tagit från Mythras är "specialeffekterna" i strid, mer eller mindre tweakade för att passa med den lite annorlunda regelmotorn. Jag retroengineerade också om en del detaljer från Hjältarnas tid och Järn till just specialeffekter, vilket gick rätt smidigt (t ex i Järn när skadetärningar blir exploderande om försvarsslaget misslyckas etc).

I den första versionen använde jag också Mythras' handlingssystem, men jag fann det för fiddly att hålla reda på Action points i längden. Efter att ha experimenterat med Järns system med taktiska "stanser" i strid (roligt men tidsödande och skapar ett extra lager av abstraktion) har jag nu senast landat i en förenklad handlingsekonomi inspirerad av Savage Worlds: du kan välja att göra fler än en handling i rundan men då blir alla svårare (och du kan inte göra samma sak två gånger, det måste vara olika handlingar). Reaktioner (pareringar etc) kan man också göra flera men de blir svårare och svårare.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Theo;n333138 said:
Det kan väl gå för sig. :)

Det ser väldigt intressant ut. Speciellt tycker jag att systemet för BEP känns väldigt vettigt. Har du lust att utveckla det? Är det helt enkelt 1BEP/5 prylar?

Påverkar detta även Initiativ?

Även nyfiken på vad Själ gör. Magiska HP?

Alkemi ser spännande ut!

Ja, en fråga till. Det verkar vara lite mer detaljerade rustningsdelar. Hur avgörs om de hjälper eller inte+
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
960
Tackar som mycket. Allt är som sagt knyckt från olika håll. :)

Måns;n333176 said:
Det ser väldigt intressant ut. Speciellt tycker jag att systemet för BEP känns väldigt vettigt. Har du lust att utveckla det? Är det helt enkelt 1BEP/5 prylar?
Belastningssystemet är plankat rakt av från Lamentations of the Flame Princess, med undantag för att mitt är en aning snällare (LotFPs "Belastad"-nivå omfattar bara motsvarande 2 BEP och inte 2-3 som mitt). Det var det enklaste och elegantaste jag hittade. :)

Men i princip, ja - plus att "stora" föremål (tvåhandsvapen och annat stort/åbäkigt) ger ett extra BEP styck och att rustning också ger extra.


Måns;n333176 said:
Påverkar detta även Initiativ?
Nej, i nuläget bygger Initiativ bara på rustning (som i HT) plus att en eller ett par förmågor kan påverka det. Belastning kanske borde väga in också, men jag tror det straffar sig tillräckligt med de andra effekterna.


Måns;n333176 said:
Även nyfiken på vad Själ gör. Magiska HP?
Själ är typ Sanity points. Mina regler för sånt - skräck och mental hälsa - är huvudsakligen plankade från Clockwork & Cthulhu, de reglerna lät sig lätt göras analoga med mina skade- och läkningsregler (som i sin tur närmast bygger på Pendragon).


Måns;n333176 said:
Alkemi ser spännande ut!
Alkemireglerna har jag tagit rätt så rakt av från BRP-supplementet Enlightened Magic. Regler för "riktig" magi håller jag först nu på och styr upp närmare, men det har bara varit ett fåtal SLP som haft tillgång till magi hittills. I min omskrivna version av världen finns det ju inga magiskolor osv heller utan alkemi är den respektabla formen av lärd "magi".

Måns;n333176 said:
Ja, en fråga till. Det verkar vara lite mer detaljerade rustningsdelar. Hur avgörs om de hjälper eller inte+
Som i de flesta system med träffområden - när man tar skada avgörs träffområde (antingen genom att vända på anfallsslaget eller i vissa fall bara slå procenttärningar) och har man rustning på träffområdet så skyddar den. Siffran till vänster om snedstrecket är mot krutvapen och till höger mot annat.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
960
Skarpskytten;n333178 said:
Riktigt coolt. En HT - Warhammer - hybrid?
Tackar, igen. Ärligt talat är det väldigt lite Warhammer-DNA i själva reglerna (det är nog bara typ Ödespoängen).

Grundstommen är som sagt HT med Hjältarnas Väg och sen har jag blandat in bitar från t ex Mythras/RuneQuest (stridseffekter, träffområden, differential rolls, gardering/passiv blockering, erfarenhet/förbättring), Pendragon (skador/läkning), Clockwork & Cthulhu (skräck/mental hälsa), Lamentations of the Flame Princess (belastning), GURPS (en del förmågor och detaljregler här och var, skador mm), D&D (icke-dödlig skada mm), BRP: Enlightened Magic (alkemi + en del om ritualmagi), Ghastly Affair (magi, under konstruktion dock) och Savage Worlds (handlingsekonomi i strid).


Skarpskytten;n333178 said:
Hur gör du rollformulären?
I Word, i brist på tekniskt kunnande för något bättre. Det blev ett väldigt petgöra med tabellerna. :p
 
Top