Nekromanti Fick Fenix idag ;-)

The_Gorger

Hero
Joined
28 Aug 2002
Messages
920
Location
Strömstad, Västra götalands län
Åsikter

Bra nummer. Lite väl mycket recensioner kanske, men annars helt ok!
Väldigt bra ledare! Det är en viktig sak att trycka på. En annan likartad poäng är ju att vi(rollspelare) måste anmäla oss till fler scenarier och spela mer, samt spelleda mer. Annars kommer konventen att förfalla till någon sorts Magic- och Warhammerträsk, och det är det väll ingen som vill?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,902
Location
Stockholm
Äh, det var väl inget.

Jag fick min Fenix igår. :gremsmirk:

Det första som slog mig var att tryckeriet verkligen vräkt på med trycksvärtan. Många bilder är alldeles för mörka, och Götterdämmerungartikeln är ytterst svårläst på grund av den dunkla bakgrunden.

Trist. Hoppas att Anders och Tove får lite pengar tillbaka från tryckeriet som kompensation.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Det första som slog mig var att tryckeriet verkligen vräkt på med trycksvärtan. Många bilder är alldeles för mörka,

Det syntes rätt tydligt på seriestripparna också; nog för att de utspelas på natten och nere i grottor och så, men... (Det hände för ett par tre nummer sedan också, om än inte lika tydligt.)

Man tycker ju att det där borde vara något som tryckeriet kan ställa in ganska enkelt Att saker blir väl så bleka är jag ganska van vid, men det här inträffar väl mer sällan.

--
Åke, som undrar på vilket sätt hr Örnebring liknar Birger.
 

krämer

Veteran
Joined
7 Sep 2005
Messages
31
Har man som jag sett Hr Örnebring i mässingen behöver man inte fråga det :gremgrin:

Annars tyckte jag att det var ett ganska välfyllt nummer, synd bara att väntan till nästa nu är så lång.

krämer
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Åsikter

Lite väl mycket recensioner kanske, men annars helt ok!

Du menar att det alltså fanns annat i tidningen förutom recensioner? Jag hittade inte det.... :gremgrin:

Foggmock - enbart bitter för att ingen längre skickar gratisprylar för recension till honom
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Jag har inte fått mitt nummer. Kanske lyckades inte min nya adress komma in i systemet fort nog.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Kanonnummer. Med spets om mitt namn hade varit rättstavat. ,-)

(kudos för att det var konsekvent felstavat iaf)
 

Terrasol

Veteran
Joined
31 Aug 2005
Messages
53
Re: Birger +Rävsvans

Frågan är om det inte är ett litet självporttätt också? ;-) I samma strip...

// Terrasol
 

Hakuryu

Veteran
Joined
3 May 2003
Messages
4
Location
Åkersberga
Re: Åsikter

Jo, det var lite väl mycket recensioner och "blickar framåt", men spelledarartikeln fanns ju också.

Själv tyckte jag att det var lite tråkigt att äventyret till MUA var ett fd utgivet äventyr (Spelledarskärmens). Om Järnringen ville sprida det hade ju mutantforumet varit en bättre plats. Men för de som inte har skärmen är det ju kul.

Att många spelkonstruktörer önskar ett nybörjarspel är ju bra, så det vore kanske bra om dessa konstruktörer gjorde mer än bara önskar! Åtminstone ett sådant verkar ju vara på väg, och det är iofs positivt för hobby.

Då jag själv lider av spelgrupp-där-ingen-har-tid-att-spelasyndromet (jag själv är inräknad i problembilden) har jag föga behov av nya spel, men det är kul att se att hobby lever och frodas. Med nytt blod kommer väl detta att fortsätta.

Det var också skönt att höra att Tove är ordentligt på bättringsvägen. Hoppas de får ut nästa Western-upplaga som planerat. Hoppas också att de anpassar New Mexico för nya upplagan.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Götterdämmerung

Gött att det inte var meningen att Götterdämmerung-artikeln skulle vara så svårläslig. Synd att det ändå blev så.

En sak jag tycker är intressant är Fenix' relation till sina annonsörer. Jag skulle bli mäkta förvånad om Western 4 fick en sågningsrecension tryckt i Fenix (ja, av flera anledningar). Men Fenix är hursomhelst modiga nog att våga såga en grundbultsprodukt från en av sina största annonsörer (det första äventyret till ett spel som fått kritik att detta äventyr inte var med i grundutförandet, spelets namn är Götterdämmerung, annonsörens Riotminds).

Det som konfunderar mig än mer är att recensionen är mycket mer kritisk än betygen (besvikelse till intryck, godkänt innehåll). Jag vet att jag ryckt citaten ur sitt sammanhang, och det är ju klart bättre att läsa recensionen i sin helhet. Hursomhelst så tycker jag att recensenten Svante Landgraf verkar vara besviken på innehållet, men ger ändå ett godkänt betyg*.

Fenix/Svante Landgraf said:
[...]borde fördjupa och närmare definiera världsbeskrivningen från grundböckerna [...] Tyvärr är så inte fallet.
Värre är att äventyret är väldigt ologiskt upplagt.
Intrigen är inte sammanfattad någonstans.
Har positiva kommentarer fallit bort ur recensionen på grund av platsbrist?

// Anton, ska spela Übel Staal snart och får nog en egen uppfattning.

<font size="1"> * Sen kuggar jag lite för många tentor, så jag ser nog godkänt som något väldigt bra. </font size>
 

Pontus Löf

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
176
Location
Stockholm
Något om speljournalistik och Mammon

Har inte läst numret ännu (är på annan ort), men att hålla det redaktionella separerat från det kommersiella tycker jag låter som journalistisk mognad. Förhoppningsvis gäller samma procedurer för Western 4 som övriga recensionsobjekt. Det är ju annars en hårfin gräns som jag tycker att Fenix är rätt så duktiga på att bemästra. För det första är det ju en sorts "joint venture" med alla rollspelsförlag och för det andra är mitt intryck att Gillbringarna brinner för att skapa speljournalistik (jfr Sverox). Fenix är ju naturligtvis också en marknadsföringskanal, men inte bara. Annars skulle den inte uppskattas av läsarna.
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: Götterdämmerung

Man får ju också betänka att recensioner som ger ett bra betyg tappar sin sting om inget någonsin sågas. Så att om en produkt från ett företags får dåliga betyg kan det göra att annonseffekten av recensioner som ger bra betyg ökar. Konsumenterna slipper fundera över ifall recensionerna är ärliga eller inte. Eller är jag fel ute som tror att läseran är så här smarta?

Vad gäller betyg kontra text så är det svårt. På dina citat så låter inte betyget nio som så opassande. Du får jämföra med andra produkter som fått betyg i den storleksordningen. Fenix sifferbetyg brukar i allmänhet vara ganska högt satta.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Torkel i line-up

1. Torkel blir klängd på av flicka med rävsvans. (6)
2. Vittnet känner inte igen någon. (GT)
3. Torkel tröttnar. (10)
4. Torkel är skyldig. (*101)
5. Torkel har otur. (13)
6. Torkel får pinne i rumpan av Birger. (S, 14)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Fick trevligt nog min Fenix igår åxå.
Dock har jag inte hunnit läsa den förenns nu i morse.
Lite kommentarer då, gilalde även detat numemr. Kanske lite mycket recensioner bara. Dock är det inget ont i det, snarare tvärtom. Alltid intressant att läsa andras åsikter pm spel & sådant.
Synd bara tt det blev lite klöddigt med färgerna, speciellt då när det gäller GD-artikelen som vart svårläst.
Ananrs så är ju alltid Birger Barbaren en lysande stjärna. Speciellt kul att se lite gästspealnde från Rävsvanns... :gremgrin:

/ Johan K, som snart ska göra våfflor !
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
The Usual Suspects

Rätt! (-:
Tanken var alltså att peta in lite gamla godingar från tiden som Birger egentligen härstammar från (Tuva är väl av lite nyare dato, men hon togs in som vikarie när Torkels ordinarie omslagsflicka plötsligt blev mammaledig).

OK, då drar jag väl de två återstående också...



Han kom från norr och han gick mot söder. Hans yxa var vass och hans hjärna var slö, och var han än gick blev det geggigt. Han var VIDRIG, Vandraren.
Jesper Alméns vederstygglige Vidrig Vandraren var seriefigur i Rubicon (fanzinet), och bidragande orsak till att det senare blev Handboken och inte Birger i tidskriften; de två har vissa likheter. Jag har försökt peta in en guest appearance av Vidrig i olika serier sedan dess, men det ville sig aldrig förrän nu.

Håkan Aldengrans benlöse Dnegel var maskot och kolumnist i fanzinet som bar hans namn. Han hade även sin egen serie där (som fö slutar i ett antiklimax av rent monumentala proportioner) fram till Dnegel #9. Och än idag är det väl ingen som riktigt vet om det där är ett höftskynke eller ett skägg...

--
Åke
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,573
Location
Fallen Umber
Re: Götterdämmerung

Avatarex said:
Det som konfunderar mig än mer är att recensionen är mycket mer kritisk än betygen (besvikelse till intryck, godkänt innehåll). Jag vet att jag ryckt citaten ur sitt sammanhang, och det är ju klart bättre att läsa recensionen i sin helhet. Hursomhelst så tycker jag att recensenten Svante Landgraf verkar vara besviken på innehållet, men ger ändå ett godkänt betyg.


Übel Staal-recensionen said:
[...]borde fördjupa och närmare definiera världsbeskrivningen från grundböckerna [...] Tyvärr är så inte fallet.

Värre är att äventyret är väldigt ologiskt upplagt.

Intrigen är inte sammanfattad någonstans.
Har positiva kommentarer fallit bort ur recensionen på grund av platsbrist?
Nej, några positiva kommentarer föll inte bort på grund av platsbrist. Det ligger bra idéer i grunden, den bakomliggande storyn är spännande och fantasieggande, men framställningen lämnar en hel del i övrigt att önska. Observera även att jag inte kunde beskriva för mycket i detalj vad jag gillade med äventyret, eftersom det skulle kunna förstöra för eventuella spelare.

Det där med sifferbetyg är knepigt. Jag satte väl ungefär lägst betyg hittils på något som recenserats i Fenix, men jag försökte att inte jämföra med andra produkter utan gå efter betygssiffrornas beskrivningar. Visst skulle jag kunna ha satt en fyra på innehåll också, eftersom det i viss mån vad en besvikelse. Se det som en svag femma. :gremsmile:

Värt att påpeka är att jag absolut inte på något vis njöt av att såga äventyret. Tvärtom tycker jag det hade varit väldigt kul om Übel Staal hade varit ett kanonäventyr att inleda en Götterdämmerungkampanj med. Jag gillar idéerna i Götterdämmerung, och hoppas verkligen att inte Fenix stöter sig med Riotminds på grund av mina recensioner.


/Svante Landgraf
 
Top