Nekromanti Fetishister, förena er!

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
eller den som kommer med försenade böcker...

herre jösses. Tur att man slutat gå på bibliotek :gremlaugh:

chrull
 

Grasshopper

Veteran
Joined
2 Dec 2003
Messages
34
Ballt inlägg! :gremlaugh: Jag håller helt klart med om reptilfolk!!! Här är några andra förslag:

* Peruker av rokoko-modell
* Riddarromantik (har jag sagt att jag älskar Västmark?) :gremgrin:
* Irrbloss. Varför finns det så få irrbloss i rollspelen!? Det är ju det häftigaste älvfolket!
* Lustiga monster, som megaser, hyggelmonster och rubbitar
* Drakar som bara är djur, som inte kan prata eller använda någon magi (jag gillar förstås den andra sorten också)
* När coola vapen som kastknivar och oxpiskor blir lika bra som de "verkligt" bra vapnen.
* Jätteamöbor (eller shoggoths)
* Riktiga häxor av pomperipossa-typ, med vårtor på näsan
* Plymer, fjädrar, snoddar och band som svajar i vinden.
* Ryska pansarfordon och gamla korroderade fabriker.
* Slott med kupoler av arabiskt snitt.
* Rymdskepp som är rödvitrutiga på Tintin-vis.
* Tollkarlar på Disney-vis, som slutar kunna trolla om man pillar bort rubinen som sitter i änden på deras trollstav.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
* Tollkarlar på Disney-vis, som slutar kunna trolla om man pillar bort rubinen som sitter i änden på deras trollstav.
Bristen på vissa sorters trollkarlar i rollspel är egentligen upprörande.

Ett av de bästa magisystemen i litteraturen fanns i gamla Pellefant. En trollkarl behöver två saker - en trollstav eller ett trollspö (som är svåra att få tag i eller tillverka) och de rätta formlerna. De senare kan man memorera - det är inte fråga om någon kontroll eller så, det gäller bara att rabbla rätt sorts ord - eller man kan läsa dem ur en trolldomsbok. Att upphäva magi kräver t.ex. bara en första klassens trollstav och formeln Retura reverta bicka backa bick back buck .

Trollstavar har personlighet - moster Myskos trollspö kunde t.ex. aldrig skada folk, så om man försökte få någon att 'flyga i luften' exploderade de inte utan började bokstavligen sväva.

Hur man gör trollstavar och forskar fram trollformler framgick aldrig, men är antingen något som tar mycket lång tid. Det är också inte bara möjligt utan också vanligt att framställa magiska drycker, pulver etc. En sådan mixtur kan framställas på ungefär samma tid som man lagar mat, men man måste ha receptet.

Sånt här skulle vara mycket häftigt i ett rollspel, men det närmaste jag sett är lite spån från Johan Rising.

Erik
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Re: Saker jag glömde

Bara om det är stora skurkar. Men idealet är ju att nästan enbart ha stora skurkar som inte ens är onda. Helst ska det vara två grupper som har olika mål eller åsikter som kämpar mot varandra, och hela tiden drabbar samman i mindre bataljer på olika sätt. eller så.
Nej, även små figurer får hämnas. En av mina mest lyckade moraliska tillrättavisningar av spelarna var när de helt brutalt slaktade en hel by av svartnissar (eller liknande), män, kvinnor och barn. Alla utom en. Byns medicinman kom undan, och använde den lilla magi han kunde till att följa efter spelarna och ställa till det för dem. Han stal prylar från en av dem och placerade dem i någon annans packning, han stal av köpmän och placerade i deras packning, han stal deras mat i vildmarken, han stal en kniv av dem och stack ner en NPC som gruppen hyste olika meningar om osv. Gruppen nästan utplånade sig själv, de kopplade aldrig vad som pågick.

Fotograf: Gardener.
Modell: chrull
Plats: chrulls lägenhet.
Redigerare: Schenström.
Det där var nog mer än vad någon ville veta... Vad ni har för er är er ensak.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
En lista... Komplett, troligtvis inte.

*Älvor
*Värjor
*Intressanta kläder. Menar kvinnomodet under vissa tidsepoker är så föbaskat snyggt så man blir ju avundsjuk.
*Vampyrer (nej jag gillar inte spelet vampire)
*Möjlighet till swashbucklande om det är ett "heroeiskt" spel
*Starka kvinnliga karaktärer
*Catgirls (humanoida kattflickor)
*Riktigt rejält onda skurkar
*Ädla hjältar
*Magi i olika former. Lite trött på levande fälthaubits a la AD&D..
*Steampunk
*Pirater
*Lista på inspirationskällor för aktuellt spel. Dvs filmer, böcker etc som är lämpliga om man skall spela det.

/Ulfgeir
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Saker jag glömde

slakatar man en by så är det ju en heeeelt annan sak. Men med små fiender så menar jag nu personer som attackerar rollpersonerna utan personlig anledning. Folk som kanske bara vill ta deras pengar, eller får pengar för att döda dem. De felsta sådana behöver inte komma tillbaka för hämnd, utan ska ofta bara vara tacksamma för att de kom därifrån levande.

men hämnd är ju bra...

chrull
Schenström var inte på plats. Men yassilus var det. Sen kaaan Han ha varit där också. det minns jag inte. I vilket fall som helst så hade jag garanterat kläder på mig.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Re: Saker jag glömde

Schenström var inte på plats. Men yassilus var det. Sen kaaan Han ha varit där också. det minns jag inte. I vilket fall som helst så hade jag garanterat kläder på mig.
Jo, vi har ju fotografiska bevis på det. Eller nåt...

Du vet väl vad Mark Twain tyckte:

"Naked people have little influence on history."

Tänk på det.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Vad vill jag ha? Jo, jag vill ha:

* 1800-talets London, med övernaturliga element. Typ Mr Hyde runtsmygandes och Dorian Gray i sociteten.
* Hattar. Höga hattar, eller trekantiga hattar.
*Slängkåpor. Så man kan flasha med dom som Bradd Pitt gör så snyggt i Interview with the Vampire.
* En butler. Han ska ha plommonstop.
* Gärna vampyrer.
* Ännu roligare med Amber involverat.
* Ormmänniskor. Häftigt. Dessa ska finnas att tillgå när man gör de nödvändliga Dr. Livingstone upptäcktsresorna.
* Apmänniskor och rättmänniskor kan vi också slänga in i mixern.
* Dimma. Mycket dimma.
* Gaslampor. Gaslampor är underbart.
* Kråsskjortor. Digga kråsskjortor.
* Rockar är också trevligt, men slängkappor är bättre.
* Gevär som någon galen uppfinnare har hittat på som skuter skedar på helautomatik, ägda av en kille i slängkappa med pälskant.
* Gärna mycket stora högar med t6:or. Som EON-spelare känner jag mig mäktig med stora högar t6:or.


Alltså, vad jag vill ha är ett superhjälterollspel med vampyrisk undertoning i 1800-talets London där man upptäcker kannibalistiska ödlemänniskor i Afrikas djungler på fritiden. Det blir till att skriva då...
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Alltså, vad jag vill ha är ett superhjälterollspel med vampyrisk undertoning i 1800-talets London där man upptäcker kannibalistiska ödlemänniskor i Afrikas djungler på fritiden. Det blir till att skriva då...
Adventure! funkar säkert. Iofs är default-settingen 1920-talet, men det går nog rätt bra att använda på 1800-talet också.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,916
Vitulvs hemliga fantasier

Ok, då kör vi;

* Nazister! (eller liknande, det kan vara kommunister, fascister, stränga kyrkoriddare, uruk-haier eller stormtroopers. Så länge de är disciplinerade, onda och många!)

* Monster (och då menar jag inte sådana som i punkten ovan, utan slemmiga, krypande, flygande saker med massor utav tänder och som sprutar eld och gift och sådant)

* Araber! (Ray Harryhausen-araber, ni vet, Sinbad?)

* Levels! och XP såklart! Let´s face it, rollspel är bara en "finare" variant av Diablo 2, så varför ta bort det som var roligast i det spelet?

* Minas Tirith (eller liknande stad av samma episka och fysiska mått, gärna större än Minas Tirith, med flera kulturer och folkslag. Låt oss säga Neverwinter eller Chronopia istället.)

* Kartor! Kartor till förbannelse. Kartor över världar, världsdelar, länder, skogar, städer, borgar, hus och grottor. Och de skall vara snygga! (läs. gjorda av Niklas Brandt)

* Troll! (Inte D&D-stylee utan DoD6-stuket).

* Bilder på alla förekommande vapen i spelet! Tacka vet jag Eons vapenkapitel. Mycket snyggt. Och Kults såklart.Vapnen får gärna vara trovärdiga. Jag har lite svårt för D&D-vapen.

* Många spelarraser, gärna med sub-raser. Bilder på alla raser.

* Balla och många yrken. Gärna ett fåtal yrkeskategorier med flera "Underyrken". Alla yrken skall vara illustrerade (som i D6E).

* Dungeons!

* Spelledartips i klass med Dungeon Master Guide. Bra för nybörjare - bra för veteraner.

* Slumptabeller för möten/monster. Helt oanvändbara, men roliga!

* Slumptabeller för särskilda förmågor! (Typ som i D6E)

* Fummel och perfekta slag! Ett måste! (i varje fall de perfekta slagen, fummel kan jag motvilligt klara mig utan).

* Snygga illustrationer. (Annars tar jag inte i skiten med tång)... (jo förresten, jag tar i det med tång när jag slänger det på elden)

* Spelledartips för hur man spelar "erotiska äventyr".

Nåt sånt?

/Vulf
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Få se här:

*Moafåglar eller liknande. Som liknande räknas diatryma och phorrorachus (sp?). De blir ännu ballare om det finns soldater som rider på dem.
*Genomtänkt men annorlunda biologi.
*Flummiga antydningar om namnlösa fasor/fantastiska under.
*Urgamla personer.
*Råttkungar. Alltså en klump råttor som sitter fast i svansarna på ett skumt sätt.
*Hjältar som är kompetenta redan när spelet börjar (det här är extremt perverst har jag förstått!)

/tobias
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
*Rensar sitt sinne från de värsta orenheterna*

*Vettighet, massiv filosofiskt korrekt intern trovärdighet.
*levande, vacker magi med känsla. (igen! med känsla!(insert "orgelvrål" here.))
*Djurfolk, inte så fasligt antromorfa. (Inga startrekvarelser.)
*Npc's som har egna liv, önskemål, drömmar & känslor.
*Vettig ondska. (Jag är inte ond, jag kan bara inte tillåta er att gå med det ni vet, för stadens bästa...)
*Rätt spelledda intelligenta monster.
*Blodigt intelligenta sanna monster. (Då jag spelleder anfaller folk STORA monster, men inte de smarta.)
*Mina udda inkarnationer som t.ex. den elusiva, vackra, rimmande, gisslantagande och i sanning förrädiska variant av "vampiric mist" (dock ack så svaga)..
*Trovärdiga men totalt främmande kulturer.
*Udda vaga antydanden om rasers inte allför små sexualitetsskillnader.
*Urgamla ruiner med tillhörande ondska.
*Rätt spellett (djävelsvårt) & korrekt logiskt (svårt som f*n) tidsmagi.
*Bra spelare.
*Rätt spellett (oxå djävelknepigt) urgamla varelser.
*Enligt mitt kritiska sinne bra spelregler.

Jag antar att om man ser noga nog så är alla udda nog att kallas freaks...
Synd. Jag hade vant mig vid tanken att vara värst.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Halo Jones

Nyligen läst balladen om Halo Jones?
Nej, det var över 10 år sedan...
Den är Moores mest underskattade verk. Det kanske intressantaste i den är skyltarna på svenska i den första tredjedelen!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Re: Halo Jones

Den är Moores mest underskattade verk.
Definitivt.

Det kanske intressantaste i den är skyltarna på svenska i den första tredjedelen!
Första tredjedelen läste jag på svenska, så jag uppmärksammade inte det. Jag får titta genom den engelska noggrannare.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Städer.
Masker.
Värjor (gärna i kombination med masker).
Bibliotek.
Labyrinter.
Halvalver.
Grävlingar. De dyker upp förr eller senare i de flesta av mina scenarion. Ibland har de hatt.
Mynningsladdade pistoler.
Varmluftsballonger.
Kvinnor i manskläder. Tyvärr är deras förklädnad oftast så bra att ingen lägger märke till dem...
Vagabonder, lösdrivare och tiggare.
Socitetsfester i renässansmiljö med kulörta lyktor i trädgården.
Drömmar som verkar utspela sig i tidigare liv.
Historieberättare som verkar känna till för mycket.
Konspirationer.
Nätter.
Musikinstrument, mätinstrument eller i nödfall andra instrument.
Astronomer.
Poeter, musiker och annat löst folk.

Däremot ogillar jag orcher, rädda världen-scenarion och rustningar.

JPS
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Det här var en så mysig tråd att jag känner mig tvingad att svara trots att det kommer att verka som om jag snott alla mina fetischer från tidigare inlägg. Nåväl:

Zeppelinare (kunde inte låta bli :gremwink:)
Märklig teknologi med urverk och liknande, samt kombinationer av magi och teknologi
Urskogsmystik
Krigresande teatersällskap och cirkusföljen
Konstgjorda varelser, dels robotar och dels androider etc (alltså konstgjorda biologiska varelser)
Älvalandet
Gnosticism
Konspirationer
Undergångsstämning
Vemod
Drakar
Snygga vapen, typ stångvapen och värjor med utsirade fästen
Dueller
Organisk teknologi, cyborger och biomekaniska monster
Krutvapen av den icke-moderna sorten
Urtidsdjur
Apor
Stavfajter (staven är ett klart underskattat vapen)
Snygga kläder, innefattande hatt, rock &c.
Dekadens
Högteknologiska (i förhållande till omgivningen) proteser
Uråldrighet
Monumental arkitektur
1600-, 1700- och 1800-talen
Alternativhistoria

Se där, en liten lista på saker som nästan uteslutande finns i Terone. :gremsmile:


/Dimfrost
 
Top