Nekromanti Fenix #3, 2011 är urtrevligt!

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Re: Erh... Jahapp

Laowai said:
Personligen läser jag fenix recensioner för att veta om spelet har bra regelsystem, om världen håller, om layouten håller och om spelet är roligt.
Huruvida konstruktörerna kunde ha klätt på sina illustrationer lite mer är för mig ovidkommande, eller det kunde kanske ha hittat ett bättre forum. Typ, wrnu :gremsmile:
(duckar för flame)
Tja, vi har alla grejer vi tycker är mer eller mindre ointressanta. Det är det väl ingen som säger emot - jag själv t.ex tycker att regelsystem är helt sjukligt ointressanta, jag byter generellt ut regelsystemen på spel jag köper ändå - så för mig är regelsystemsinformation i recensioner ganska ovidkommande. möjligen gillar jag att veta hur många sidor som är regler kontra annat, eftersom jag ogillar att spendera pengar på spel där böckerna är 90% regler och 10% värld...

Min poäng: Vi tycker olika saker är viktiga i recensioner. Och man får helt enkelt köpa att recensenter ibland nämner saker som man är ointresserad av.

Det betyder inte, tycker jag, att man bör inkompetensförklara recensenten.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,893
Re: Erh... Jahapp

krank said:
Min poäng: Vi tycker olika saker är viktiga i recensioner. Och man får helt enkelt köpa att recensenter ibland nämner saker som man är ointresserad av.

Det betyder inte, tycker jag, att man bör inkompetensförklara recensenten.
Det var ungefär exakt min poäng när jag klev in i den här tråden.
 

Spilåpipa

Veteran
Joined
14 Apr 2008
Messages
29
Re: Erh... Jahapp

krank said:
kan inte bero på överkänslighet? Jag menar, det är ju inte som om recensionen av New Horizon hade särdeles många ord som handlade om de sexistiska illustrationerna t.ex.
Nä, mer att jag är trött på att matas med politiskt korrekt mummel var jag än vänder mig.

krank said:
Och att Roos påpekar när ett spel är alltför sexistiskt är inte att "uppfostra" eller "driva en samhällsagenda". Det handlar om att kommentera de egenskaper spelet har. Att du inte håller med om att spelen har dessa egenskaper betyder inte att det automatiskt blir "samhällsagenda".
"Alltför sexistiskt"?? Alltför vadå varedusa? För mycket för oss vanliga att hantera?
För att kommentera egenskaperna hos spelet, mjo mja, då vet jag ju att jag ska hålla mig borta. Men samtidigt får jag en bild i huvudet av vitaminbrist, hemstickade koftor och plakat och det vill jag inte få när jag läser en speltidning.

krank said:
Null State har exakt 50% bilder på tjejer resp. killar, lika många bilder på aktiva killar resp. tjejer, något fler fiktiva tjejspelare än killspelare i spelexemplen. Null State är i allra högsta grad skapat med en mycket medveten genusagenda.

Ändå har jag inte hört en enda som klagat på att det är "krystat" eller liknande.
Det är bra att du håller dig inom det tillåtna ramverket. Guldstjärna för att du tippade över lite extra till den bättre sidan. Fortsätt så.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Re: Erh... Jahapp

Skrev inte regelsystem först för att det är det jag tycket är viktigast, utan det var mest ett exempel. Jag nämner även världen, layout och att spelet överlag är roligt som exempel.
Att en specifik detalj i min post inte livar med det du anser vara viktigt gör inte att vi har vitt skilda åsikter.
Det sagt, jag tycker inte att jag har inkompetensförklarat åsa. Jag tycker bara att illustrationernas sexism eller inte tog för mycket plats. I övrigt vill jag minnas att jag skrev att recensionen var bra.

Sen vill jag påminna alla (detta är absolut inte riktat mot dig specifikt Krank) om McFisks boost tråd. Tror att vi alla kan tjäna på att inte hugga riktigt så snabbt, även om diskussionen och tråden är välidgt infekterad.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Erh... Jahapp

Vitulv said:
solvebring said:
Och bara för att, så gjorde jag lite snabbforskning om Null State - KRANK! minsann - varför kommer du undan med lättklädd actiondam på bild? Fyy dig
Ehm, vilken bild pratar vi om?
... Jag kan inte minnas en bild i NS som objektifierar kvinnor, eller män för den delen?

Null State är väl istället ett actionspel där vi slipper se klyschan med en massa tjejer a la silikonbomber, hotpants och löjligt utmananande poser?
Jag tror att han syftar på bilden på sidan 31, där man ser en vacker kvinna med breda höfter, trådsmal midja och stora bröst (som skyls med ett minimalt linne). Den är ungefär lika utmanande och sexistisk som den här bilden, dvs. inte alls.
Sant, och som jag sade i den tråden om Pers bild så talade jag inte om bilden i sig utan om den tröttsamma traditionen av att fantasydamer så ofta ska vara nakna eller halvnakna.
Med andra ord så har du rätt och jag menade inte riktigt så som det blev. Kort och gott.
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Re: Erh... Jahapp

Spilåpipa said:
Är det verkligen så få? Eftersom jag upplever det oerhört tjatigt och tröttsamt måste fröken Roos verkligen funnit en arbetsplattform för sina politiska/samhälls-åsikter på sista tiden.
Eller så märker du just de åsikterna extra tydligt nu när fokus för diskussionen ligger på det. Jag har alltid tagit upp den aspekten, ända sedan jag började skriva för Fenix för fem år sedan. De 25 av 159 recensioner som lägger något som helst fokus på genusaspekten är jämnt fördelade över de fem åren, med undantag för att jag recenserat en ökad mängd rollspel för varje nummer.

Spilåpipa said:
Men jag vill läsa om rollspel och slippa slutklämmen om stackars nedtryckta fantasikvinnor.
Sluta läsa mina recensioner. Det är den enklaste lösningen.

Spilåpipa said:
Och bara för att, så gjorde jag lite snabbforskning om Null State - KRANK! minsann - varför kommer du undan med lättklädd actiondam på bild? Fyy dig
För att det är EN bild istället för varje och för att bilden i samverkan med texten inte är särskilt anmärkningsvärd ur ett genusperspektiv.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,893
Re: Erh... Jahapp

solvebring said:
Vitulv said:
solvebring said:
Och bara för att, så gjorde jag lite snabbforskning om Null State - KRANK! minsann - varför kommer du undan med lättklädd actiondam på bild? Fyy dig
Ehm, vilken bild pratar vi om?
... Jag kan inte minnas en bild i NS som objektifierar kvinnor, eller män för den delen?

Null State är väl istället ett actionspel där vi slipper se klyschan med en massa tjejer a la silikonbomber, hotpants och löjligt utmananande poser?
Jag tror att han syftar på bilden på sidan 31, där man ser en vacker kvinna med breda höfter, trådsmal midja och stora bröst (som skyls med ett minimalt linne). Den är ungefär lika utmanande och sexistisk som den här bilden, dvs. inte alls.
Sant, och som jag sade i den tråden om Pers bild så talade jag inte om bilden i sig utan om den tröttsamma traditionen av att fantasydamer så ofta ska vara nakna eller halvnakna.
Sant, och då får man anta att du tycker att bilden i Null State bidrar till samma, enligt dig tröttsamma, tradition. Trots att du inte anser att någon av bilderna är sexistisk (gah, jag får fortfarande inte ihop ditt resonemang!).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Re: Erh... Jahapp

Spilåpipa said:
Nä, mer att jag är trött på att matas med politiskt korrekt mummel var jag än vänder mig.
Du menar lite som jag är less på att matas med sexistiskt mummel vart jag än vänder mig?

Spilåpipa said:
"Alltför sexistiskt"?? Alltför vadå varedusa? För mycket för oss vanliga att hantera?
Nej; "alltför sexistiskt" ska i sammanhanget förstås som samma sorts uttalande som "alltför dåligt regelsystem", "alltför kass spelvärld", eller varför inte "alldeles för rasistiska llustrationer".

Spilåpipa said:
Men samtidigt får jag en bild i huvudet av vitaminbrist, hemstickade koftor och plakat och det vill jag inte få när jag läser en speltidning.
Och jag vill inte få en känsla av att spelskaparen bara ser tjejer som nåt snyggt att titta på när jag läser ett spel.

Spilåpipa said:
Det är bra att du håller dig inom det tillåtna ramverket.
"Tillåtet ramverk"? Vilket trams. Jag gör det inte för att någon annan vill att jag ska göra det; jag har de bilder jag har för att JAG vill det. Man är inte ett får bara för att man inte håller med dig; det går faktiskt alldeles utmärkt att ha bildat sig en uppfattning och stå för den.



//Krank, trött på att genusperspektiv anses "politiskt" och "uppläxande" medan sexism inte anses vara det
 

Spilåpipa

Veteran
Joined
14 Apr 2008
Messages
29
Re: Erh... Jahapp

Tsianphiel said:
Sluta läsa mina recensioner. Det är den enklaste lösningen.
Ok jag får göra så.

Tsianphiel said:
För att det är EN bild istället för varje och för att bilden i samverkan med texten inte är särskilt anmärkningsvärd ur ett genusperspektiv.
Så du kände till den och reagerade på den i alla fall. Är det något du vill passa på att berätta för Krank nu? Jag hade nog inte funderat mer än två sekunder över den om inte den här tråden hade utvecklats som den gjort. Men så är jag inte fastnitad i genustänk heller. Förutom att jag sparkar och slår när jag får det nedtryckt i halsen, speciellt i en rollspelstidning. Något som jag i min enfald trodde skulle handla om spel, tärningar och sånt simpelt skit.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Re: Erh... Jahapp

Spilåpipa said:
Något som jag i min enfald trodde skulle handla om spel, tärningar och sånt simpelt skit.
Helt tydligt finns det de av oss som tar spel på allvar... och inte anser att det är "simpelt skit".


Spilåpipa said:
Förutom att jag sparkar och slår när jag får det nedtryckt i halsen, speciellt i en rollspelstidning.
Om det var, säg, antirasism du "fick nedtryckt" på samma sätt, skulle du reagera likadant? Om en recensent t.ex reagerade på att ett spel konsekvent bara porträtterade mörkhyade som korkade, apliknande med stor penis? Och alla vita som hjältar som räddade ungmöer undan de onda negrerna?

Eller skulle det också vara att "trycka ner politisk korrekthet i halsen"?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,893
Re: Erh... Jahapp

krank said:
Om det var, säg, antirasism du "fick nedtryckt" på samma sätt, skulle du reagera likadant? Om en recensent t.ex reagerade på att ett spel konsekvent bara porträtterade mörkhyade som korkade, apliknande med stor penis? Och alla vita som hjältar som räddade ungmöer undan de onda negrerna?
Du menar, om någon skulle göra ett rollspel på Conan? :gremsmile:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Erh... Jahapp

Vitulv said:
Sant, och då får man anta att du tycker att bilden i Null State bidrar till samma, enligt dig tröttsamma, tradition. Trots att du inte anser att någon av bilderna är sexistisk (gah, jag får fortfarande inte ihop ditt resonemang!).
Om den bilden också hade visat en tjej som var toppless och något i den stilen så ja, då hade jag gett krank en djup suck och frågat om han var tvungen att vara så kliché. Det enda man kan tolka som "sexigt" i NS-bilden är möjligen den onaturliga höftposen. Men då är man petig, och det är inte det jag var eller är ute efter. Med andra ord finns det inte mycket av traditionen nakna fantasy-babes där inte. Hon har inte ens stora bröst eller hotpants. =)

Med andra ord - nej, jag får inte in den här NS bilden i den tradition jag anser att Pers bild touchar på, just för att han gjorde en halvnaken fantasy-babe a la stereotyp fantasykrigarinna.

Fast det fanns en anledning till att jag drog mig ur den diskussionen, vilket var av skäl som att jag inte kan förklara mig nog bra, vi missförstår varandra och det blir mest jobbigt för oss alla. Vi drog oss ju ur både du och jag för att vi inte lyckades förstå varandra eller pallade att tråckla.

... Så kan vi inte droppa den tråden? Eftersom mest blev en pinsam historia a la missförstånd.
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Re: Erh... Jahapp

Spilåpipa said:
Så du kände till den och reagerade på den i alla fall. Är det något du vill passa på att berätta för Krank nu? Jag hade nog inte funderat mer än två sekunder över den om inte den här tråden hade utvecklats som den gjort. Men så är jag inte fastnitad i genustänk heller.
Det finns inget att säga. Bilden är inte anmärkningsvärd. Null State som sådant är inte anmärkningsvärt ur ett genusperspektiv. På samma sätt som 134 recensioner av rollspel, brädspel eller kortspel inte varit anmärkningsvärda. Om jag hade - som du låter påskina - varit fastnitad i genustänk, så hade långt fler rollspel blivit sågade längs med fotknölarna av mig.

Spilåpipa said:
Förutom att jag sparkar och slår när jag får det nedtryckt i halsen, speciellt i en rollspelstidning. Något som jag i min enfald trodde skulle handla om spel, tärningar och sånt simpelt skit.
Jag föreslår att du tar upp det med Tove och Anders.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,862
Location
Stockholm
Re: Erh... Jahapp

Spilåpipa said:
Förutom att jag sparkar och slår när jag får det nedtryckt i halsen […]
Vänta lite nu.

Att då och då läsa några meningar som uttrycker något du inte gillar är alltså enligt dig liktydigt med att få något nedtryckt i halsen?

Har jag uppfattat dig rätt?
 

Spilåpipa

Veteran
Joined
14 Apr 2008
Messages
29
Re: Erh... Jahapp

krank said:
Helt tydligt finns det de av oss som tar spel på allvar... och inte anser att det är "simpelt skit".
Och folk som vill lira och inte bry sig om könskvotering.



krank said:
Om det var, säg, antirasism du "fick nedtryckt" på samma sätt, skulle du reagera likadant? Om en recensent t.ex reagerade på att ett spel konsekvent bara porträtterade mörkhyade som korkade, apliknande med stor penis? Och alla vita som hjältar som räddade ungmöer undan de onda negrerna?

Eller skulle det också vara att "trycka ner politisk korrekthet i halsen"?
Är detta lika illa som att visa en tecknad kvinna som inte håller sig innanför ramarna? Men ok, om det spelet fanns, så skulle jag nog tycka att det var ganska avtändande. Kanske skratta lite och visa polarna. Skulle du gilla ett spel där det var tvärt om? Det är mer ok va? Är det ett bra spel i övrigt och har häftiga miljöer och gärna en bra kampanj så är jag med. Jag känner mig tillräckligt säker som människa, även om du försöker fiska fram något annat. Är det inte lite sexistiskt att man ska rädda ungmör hela tiden. Inga starka kvinnor?

Om någon avslutade många av sina recensioner med att anmärka på hur rasistiskt det är för att negrerna inte är fler och bättre än de vita, skulle jag snart sucka. Det finns kanske något rasistiskt spel i något underligt hörn av hobbyn (jag menar riktig rasism, inte svensk hitte-på-rasism), jag vet inte, men vi kan nog vara för*plopp* överens om att det inte kryllar av dem och jag skulle nog inte tycka det kändes särskilt bra att handskas med det. Men om dessa recensioner började dyka upp skulle jag just därför ganska snart anta att de är precis lika fåniga som att sitta och fingranska tecknade bilder på kvinnor. Det är ett ickeproblem, en jäkla parentes som skribenten brinner för och i sin iver drar mer i smutsen än stöttar genom att gnälla om det igen och igen. Det enda som krävs är ju att rätt helylle vänsterskruv "antirasist" börjar recensera rollspel i Fenix. Hur många svarta har du med i Null State förresten och vad har de för roller där?

Och ja, jag skulle säga att ett spel där svarta svettglänsande muskelmän räddade bystiga arfrikanska prinsessor undan onda skurkiga vita kolonisatörer med krullmustasch får samma premisser som i ditt spel med jättepenisarna. Och är precis lika sexistiskt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Re: Erh... Jahapp

Spilåpipa said:
Och folk som vill lira och inte bry sig om könskvotering.
Absolut. Men grejen är såhär: Den som vill lira och inte bryr sig har lättare att ignorera de enstaka stycken som nämner sådant. Däremot är det för mig och vi andra som bryr oss användbar information i en recension.

Det är helt enkelt enklare för dig att ignorera än det är för mig att få reda på utan att recensenten säger det, så att säga. Om recensenten inte skriver när bilderna är sexistiska så vet jag ju inte huruvida bilderna är sexistiska, eller hur? Då måste jag köpa spelet för att få veta. Så för mig är det - som sagt - vettig och användbar information, som jag har svårt att få fram om inte recensenten nämner det.


Spilåpipa said:
Men ok, om det spelet fanns, så skulle jag nog tycka att det var ganska avtändande.
Dåså, då vet du hur jag (och tydligen även en del andra med mig) uppfattar spel där kvinnor generellt porträtteras som sexobjekt.

Spilåpipa said:
Är det inte lite sexistiskt att man ska rädda ungmör hela tiden. Inga starka kvinnor?
Det här förstår jag nog inte riktigt vad du menar med... Om man nu håller på och räddar folk hela tiden i ett spel, och det alltid är kvinnor som behöver räddas och män som sköter räddandet, så tycker nog jag att det är rätt sexistiskt oavsett om kvinnorna ifråga är "ungmöer" eller "starka kvinnor". Min poäng var att ge exempel på ett grovt rasistiskt spel; och i den rasistiska eller främlingsfientliga världebilden finns starka sexistiska inslag.


Spilåpipa said:
Om någon avslutade många av sina recensioner med att anmärka på hur rasistiskt det är för att negrerna inte är fler och bättre än de vita, skulle jag snart sucka.
Här förstår jag inte heller vart du vill komma. Menar du på allvar att "många" av Roos' recensioner avslutas med att kvinnor borde vara "fler och bättre" än männen? Eller hur fungerar liknelsen här?


Spilåpipa said:
Men om dessa recensioner började dyka upp skulle jag just därför ganska snart anta att de är precis lika fåniga som att sitta och fingranska tecknade bilder på kvinnor.
Så det vore värt att nämna om något enstaka spel var rasistiskt, men inte om det fanns många rasistiska spel? Hur är tankegången här egentligen?



Spilåpipa said:
Det är ett ickeproblem, en jäkla parentes som skribenten brinner för och i sin iver drar mer i smutsen än stöttar genom att gnälla om det igen och igen.
Fast varför får du bestämma vad som är ett "ickeproblem"? Varför får du bestämma vad som är en "parentes"? För en hel del av oss i den här tråden är det helt uppenbart inte en parentes?

Spilåpipa said:
Det enda som krävs är ju att rätt helylle vänsterskruv "antirasist" börjar recensera rollspel i Fenix. Hur många svarta har du med i Null State förresten och vad har de för roller där?
Jag har tyvärr bara med en mörkhyad, en kvinna ifört niqab som åker motorcykel. Jag skulle gärna ha fler. Vad har det med saken att göra? Försöker du förvandla det här till en diskussion om mig som person och mina spel? Vart kommer det här ifrån överhuvudtaget? Rasismen var ett exempel, om du är bekant med sådana. Det var ett försök att visa dig hur de sexistiska spelen uppfattas av oss som bryr oss. Tydligen missuppfattades min liknelse; jag får försöka vara tydligare nästa gång.

Spilåpipa said:
Och ja, jag skulle säga att ett spel där svarta svettglänsande muskelmän räddade bystiga arfrikanska prinsessor undan onda skurkiga vita kolonisatörer med krullmustasch får samma premisser som i ditt spel med jättepenisarna. Och är precis lika sexistiskt.
Men... det var ju inte att det var sexistiskt som var grejen. Jag gav exempel på ett rasistiskt spelupplägg, och frågade om du skulle tycka att det var alldeles för "politiskt korrekt" etc om recensenten påpekade att det var rasistiskt.
 
Top