Nekromanti Fenix #3, 2011 är urtrevligt!

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Senaste numret är verkligen urtrevligt. Jag vill helt enkelt säga det, för jag vill att Tove och Anders, och alla duktiga skribenter som bidrar med bra material, ska veta det.

Ett extra tack från mig till Åsa (kan inte stava ditt nick utan att tjuvkika), of course, med tanke på alla recensioner hon ideligen sliter ihop till varje nytt nummer. Det kräver trots allt sin tid och sitt engagemang.

Bra nummer, indeed. Inte för att jag är superhjälte-killen. Trikåer och klichéartade gadgets och dylika är absolut inte min grej. Kanske har att göra med att jag är världens sämsta nörd i övrigt och inte har läst en massa coola comics eller sett en massa awesome serier på TV.

Hur som haver, helheten i #3 är skandalöst bra. Det är ett smockat nummer med trevliga intervjuer och flertalet intressanta recensioner. Som Tove skriver (utan att jag citerar ordagrant) är det här genomslaget av svenska rollspelsprodukter alldeles underbart. Sedan tycker jag också att det är alldeles förträffligt att Tove ger sig åstad och levererar så mycket som hon gör i det här numret. Hör inte till vanligheterna, enligt min erfarenhet, att redaktörerna skriver såpass mycket material själva. Som sagt, allt kräver sin tid. Cred till Tove.

Kort sagt: Stort tack för #3, 2011 för det är verkligen ett mysnummer, vare sig man är superhjältsnörd eller inte. Fläsk med material och kul läsning, Gurgehs serie-scenario, Rosenbergs trevliga illustrationer... Jag njuter av ett kalasnummer!

... skriver solvebring som gärna vill bidra med lite positiv anda och beröm då de senaste trådarna i det här forumet behandlat en hel del negativ kritik. Kreativ kritik är bra, men man måste ju även lyfta fram ja- och hurraropen och det speciellt när de är välförtjänta. =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,549
Location
Rissne
Jag tycker också att det här var ett riktigt mäkigt nummer - och inte bara för att null State blev recenserat och jag själv är med på intervju, utan för att det var massor av bra spel som recenserades (och som jag blev sugen på att köpa), samt att scenarierna för en gång skull intresserade mig (annars brukar det mest vara fantasy eller coriolis, och det har jag noll användning för), plus att det var.... eh, lärorikt att läsa mer om new Horizon.

(Tyvärr är ju den svenska som används i artikeln om spelet, där världen/raserna introduceras, representativ för killarnas språkliga förmåga... De har inte mycket till korrläsning, och verkar inte ha nån kompetent redaktör alls)

Nåja, ett riktigt fett nummer, och jag kan egentligen inte klaga på något alls.

Och vad gäller superhjältar får man väl tack och lov säga att det inte bara var "clichéartade gadgets och trikåer" som var fokus; visst finns det sånt i superhjältegenren men inte bara...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
(Tyvärr är ju den svenska som används i artikeln om spelet, där världen/raserna introduceras, representativ för killarnas språkliga förmåga... De har inte mycket till korrläsning, och verkar inte ha nån kompetent redaktör alls)
Ajaj... That's never fun-fun.
Inte läst om det än. Jag brukar dra ut på min Fenixläsning riktigt, riktigt länge. Dels pga. tidsbrist men också för att det är kul om tidningen räcker längre. =)

Och vad gäller superhjältar får man väl tack och lov säga att det inte bara var "clichéartade gadgets och trikåer" som var fokus; visst finns det sånt i superhjältegenren men inte bara...
Du menar alltså att jag ska behöva lägga min fördomar på hyllan och verkligen läsa de där äventyren? :gremwink:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,549
Location
Rissne
solvebring said:
Du menar alltså att jag ska behöva lägga min fördomar på hyllan och verkligen läsa de där äventyren? :gremwink:
Det tycker jag. Supergängetäventyret är ju rätt "fånigt", men det är ju nånstans lite meningen. Men jag uppfattade helt klart inte Malmögrejen som särdeles fånig.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank said:
solvebring said:
Du menar alltså att jag ska behöva lägga min fördomar på hyllan och verkligen läsa de där äventyren? :gremwink:
Det tycker jag. Supergängetäventyret är ju rätt "fånigt", men det är ju nånstans lite meningen. Men jag uppfattade helt klart inte Malmögrejen som särdeles fånig.
Ah, okej. Då ska jag fan ta och göra det då. Jag lovar. Om inte annat för att Reine gjort ett så bra jobb med illustrationerna.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Den senaste Fenix var helt klart mycket intressant med många godbitar. Även om jag heller inte är ett jättefan av superhjältar så var det ändå mycket godbitar.

New Horizon verkade väldigt intressant faktiskt.



/Poseur längtar dock mer efter nästa fenixnummer
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Håller helt med! Ett mycket bra nummer!

Och liksom du vill jag gärna berömma Åsas recensioner extra. De var bra! (Efter att ha varit kritisk om desamma i förra numret).

Kul också att Null State fick en så positiv recension. Det är det värt!

När det gäller recensionerna, tycker jag också det var hälsosamt att New Horizon tycker jag det var bra att de fick mycket ytrymme, så att man faktiskt fick en bild av spelet. Det förtjänar ett seriöst svenskt projekt. Mycket hälsosamt i sammanhanget är dock då att böckerna faktiskt recenserades, och, vad det verkar, utan silkesvantarna på.

Äventyret för Supergänget var riktigt skojigt. Det äger en väldigt bra egenskap för Fenix-äventyr generellt - att de är njutbar läsning även om man kanske inte kommer åt att spela spelet.
 

Bornmo

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
305
Location
Jönköping
Jag håller med.
Sitter just och läser SuperMalmö, och även om artikeln innehåller flertalet stavfel som enkelt hade kunnat undvikas genom bättre korrekturläsning, så är det en mycket trevlig artikel/äventyr.

Fenix är annars den enda post, ja förutom lönebeskedet, som jag verkligen ser fram emot...
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Börnmo said:
Jag håller med.
Sitter just och läser SuperMalmö, ... , så är det en mycket trevlig artikel/äventyr.
ja ett asgrymt nummer, och en asbra artikel :gremsmile:

kan inte låta bli att undra om författaren insiprerats av den här kampanjen... :gremwink:
 

remmus

Veteran
Joined
18 Jun 2009
Messages
3
Får för det mesta hålla med, som vanligt var tidningen en trevligt, proffsig läsning.

Om jag måste nämna något dåligt måste det vara New Horizon recensionen, jag stönade redan när jag såg Åsa Roos namn men självklart ville jag inte döma den efter omslaget, och som vanligt med Roos recensioner börjar den bra, proffsig, rak på sak och god balans av ris och ros "nämen Åsa kan ju skriva...en...bra"

När jag ser över illustrationerna är nästan alla kvinnor försedda med exponerade, nästan bara bröst och bara midjor, samt tydligt markerade skrev. Det gör mig illa till mods
...jaha, där försvann den kreditabiliteten i den recensionen, nu misstolka mig inte, hon är fri att ha sådana åsikter, men det finna faktiskt en tydlig gräns mellan att ha en åsikt och att uttrycka den. Jag läser recensioner om en produkt för att få ett neutralt, konstruktivt omdöme om produkten, inte för att höra någons privata samhällsåsikter.

Åsa är helt klart en seriös och flitig skrivare, men hon har lite problem att lämna hennes privata åsikter vid ytterdörren till jobbet ibland.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
remmus said:
...jaha, där försvann den kreditabiliteten i den recensionen, nu misstolka mig inte, hon är fri att ha sådana åsikter, men det finna faktiskt en tydlig gräns mellan att ha en åsikt och att uttrycka den. Jag läser recensioner om en produkt för att få ett neutralt, konstruktivt omdöme om produkten, inte för att höra någons privata samhällsåsikter.
En recension är av definitionen en nedskriven UPPFATTNING, ergo en hög med åsikter. Den kan göras mer eller mindre kritiskt och mer eller mindre objektivt, men orsaken till att man läser den är ju för att få höra en annans person åsikter om rollspel i det här fallet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,549
Location
Rissne
remmus said:
...jaha, där försvann den kreditabiliteten i den recensionen, nu misstolka mig inte, hon är fri att ha sådana åsikter, men det finna faktiskt en tydlig gräns mellan att ha en åsikt och att uttrycka den. Jag läser recensioner om en produkt för att få ett neutralt, konstruktivt omdöme om produkten, inte för att höra någons privata samhällsåsikter.

Åsa är helt klart en seriös och flitig skrivare, men hon har lite problem att lämna hennes privata åsikter vid ytterdörren till jobbet ibland.
Det fär var väl det dummaste jag läst. Varför är det konstigare att man tycker det där än att man tycker till exempel att ett regelsystem är för krångligt (personlig åsikt om hur krångligt ett regelsystem ska vara)?

För mig är den dr typen av information absolut bra, eftersom jag själv ogillar spel där illustrationerna är alltför stereotypa, framför allt vad gäller hur kvinnor gestaltas. Det är information som är viktig för mig när jag bestämmer vad jag ska köpa för spel.


Att INTE reflektera över illustrationerna är minst lika mycket ett aktivt uttryckande av åsikt; varje gång en recensent inte reagerar på illustrationerna så visar den den personliga åsikten att könsstereotypa illustrationer "hör till" eller "är OK".
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Okej...det må finnas saker att anmärka på med Roos recensioner, men hennes -genusmedvetenhet-? Man what? Det här måste vara dan när grisar flyger eller nåt... hur är det mer subjektivt att anmärka på manschauvinism än på dåliga tärningssystem, menar du?

Noir-recensionen way back when (Fenix 2/2007) gav också spelet (välförtjänt) kritik för sin grabbighet. Den recensionen var inte skriven av Roos, utan Henrik Örnebring, och ingen gnällde då...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,549
Location
Rissne
Ymir said:
Noir-recensionen way back when (Fenix 2/2007) gav också spelet (välförtjänt) kritik för sin grabbighet. Den recensionen var inte skriven av Roos, utan Henrik Örnebring, och ingen gnällde då...
Bra påpekan! Hade glömt att det var han som recenserade det spelet. Sen gnällde väl Marcos och så, om man ska vara petig, men ändå.

Påminner mig om en artikel jag läste (men inte kan hitta just nu) om en manlig sportjournalist eller om det var krönikör eller liknande som bytte kön, och plötsligt fick han mycket värre kritik - hon "kunde inget", var "inkompetent", och så vidare. Trots att hon inte skrev annorlunda mot för tidigare.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,893
Location
The Culture
Jag gillar också det här numret, och inte bara för att jag får vika ut mitt spel på sju sidor. Det jag saknar, som jag fick påpekat idag, är att mitt namn inte står med i närheten av artikeln. Man är tvungen att läsa ledaren för att lista ut vem som ligger bakom den. (Nu skulle jag ju själv kunna signera mina serier, men jag har för vara att inte göra det sedan länge, och vanor är svåra att bryta.)

/tobias
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Gurgeh said:
Jag gillar också det här numret, och inte bara för att jag får vika ut mitt spel på sju sidor. Det jag saknar, som jag fick påpekat idag, är att mitt namn inte står med i närheten av artikeln. Man är tvungen att läsa ledaren för att lista ut vem som ligger bakom den. (Nu skulle jag ju själv kunna signera mina serier, men jag har för vara att inte göra det sedan länge, och vanor är svåra att bryta.)

/tobias
Yes, ett vanligt förekommande problem när det gäller artiklar och scenarion med mycket bildmaterial, har jag märkt. Om det inte finns nog med luft trycker de inte in namnet längst bak. Så ja, ska du göra fler sådana för du nog sätta dit ditt namn inledningsvis vid första panelen.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
remmus said:
...jaha, där försvann den kreditabiliteten i den recensionen, nu misstolka mig inte, hon är fri att ha sådana åsikter, men det finna faktiskt en tydlig gräns mellan att ha en åsikt och att uttrycka den. Jag läser recensioner om en produkt för att få ett neutralt, konstruktivt omdöme om produkten, inte för att höra någons privata samhällsåsikter.

Åsa är helt klart en seriös och flitig skrivare, men hon har lite problem att lämna hennes privata åsikter vid ytterdörren till jobbet ibland.
Sorry, men jag kan inte göra annat än att hålla med de övriga som svarat dig. Samt att jag vill understryka att recensioner mycket sällan är opartiska och neutrala. Tvärtom byggs en recension ofta gentemot referenser som skribenten har med sig sedan förut, genom till exempel just egna upplevelser. Ska man kunna recensera något måste man ställa det gentemot någonting och därmed kommer jämförelser utifrån de egna åsikterna.
... Hur ska man överhuvudtaget kunna bedöma någonting utan en utgångspunkt - utan något att jämföra och bolla mot?

Förövrigt tycker jag att Åsa ska ha all cred för att hon vågar visa framfötterna kring genus i hobbyn. Det behövs.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank said:
Att INTE reflektera över illustrationerna är minst lika mycket ett aktivt uttryckande av åsikt; varje gång en recensent inte reagerar på illustrationerna så visar den den personliga åsikten att könsstereotypa illustrationer "hör tilL" eller "är OK".
=) Den kommentaren gör iaf mig glad.
... Sist jag reflekterade över den traditionen i konst och illustrationer på det sättet blev jag fan lynchad. :gremwink:

Well, enough said om det. Jag blir bara glad helt enkelt.
 
Top