Nekromanti Fenix 2/09

Gäst.

Veteran
Joined
8 Feb 2007
Messages
149
Re: Läsövning

10/36 är sannolikheten för att slå under 6 med 2T6 men det är inte sannolikheten för att så under 6 med 2obT6

Så Björn har rätt eftersom jag inte räknade med att det går att få en ny sexa när man slår 2T6 som då försvinner till förmån för ytterligare en tärning.
3T6 kan också gå under den ursprungliga sexan. Dessutom kan man slå sex igen och få slå 4T6 vilket också kan ge ett lägre resultat än 6. Har man riktig jäkla otur kan man till och med få ytterligare en sexa och få slå 5T6 men alla dessa visar ettor så att man borde ha stannat vid sin första 6:a.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Var det allt?! …

Här har jag förskrämt tassat omkring och hukat mig inför den annalkande bajsstormen, och så blir det inte större recensionsdiskussion än så?

»Jag tycker du satte 0,5 poäng för högt i varje kategori.«

Patetiskt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Var det allt?! …

men vadå.. MG är ju ett bra spel... inget att bli upprörd över, även om det var ett överbetyg... :gremgrin:
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Re: Var det allt?! …

Nummret var bra, även om Trudvang saknades.

Artikeln om sannolikhetsläran för gamers var ju käpprätt åt helvete. Förutom skrivfelet som Wilper nämner och den märkliga användningen av en trots allt inte jättevanlig förkortning (jag har aldrig stött på den) så tar artikeln inte upp det absolut viktigaste: Medelvärden! Detta är ju jätteviktigt och dessutom såpass svårt att en förklaring är trevlig för alla oss (inte jag) som inte är jättehaj på matte. Vad blir till exempel medelvärdet på en "exploderande" T6a, dvs att en 6 innebär två nya T6or istället. Eller medelvärdet på 1T10 (ÖP 9-10) där en 9a eller 10a resulterar i en ny tärning vars resultat adderas till den första?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: Var det allt?! …

Vad blir till exempel medelvärdet på en "exploderande" T6a, dvs att en 6 innebär två nya T6or istället.

Medelvärdet på Ob1T6 är 3,75. Att jämföra med 3,5 på en ordinär 1T6.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Jag är förvisso hur partisk som helst (har skrivit stor del av numret), men gillar det också. Bilagan med Krämers stad är en av de bästa i tidningens historia. Dessutom är omslaget det kanske allra snyggaste hittills.

Vad gäller mina stadsskaparintervjuer så avviker de ju en del från annat intervjumaterial i Fenix. Mitt material är längre, rymmer fler intervjuade och det är bara mailintervjuer. Jag har insett att muntliga intervjuer nästan alltid blir sämre, särskilt när de ska stöpas om i text. Skrivande människor är ofta bäst i skrift är min erfarenhet. Vad jag dock funderar på är hur det skulle funka att göra något motsvarande stadsintervjuerna, fast med engelskspråkiga spelskapare. Och då översätta det till svenska.

Bara jag som skulle vilja se ett fylligt Lovecraft-nummer? Där skulle man verkligen kunna göra ett intressant intervjumaterial. Finns ju både bra svenska lovecraftianer (Mattias Fyhr!) och flera bra amerikanska spelskapare (Hite mfl som har gjort det lysande ToC).
 

Tomas Lööw

Veteran
Joined
6 Apr 2009
Messages
23
Location
Linköping
Re: Var det allt?! …

Medelvärden för öppna slag (som i DoD:T):
1T10 => 5/10 ~= 5.5
1T10 (ÖP 10) => 55/9 ~= 6.11..
1T10 (ÖP 9-10) => 55/8 = 6.857
1T10 (ÖP 8-10) => 55/7 ~= 7.857..
1T10 (ÖP 7-10) => 55/6 ~= 9.166..

..och så vidare.

Fråga inte om standardavvikelserna dock, de är sjukt mycket svårare att beräkna exakt. :gremsmile:

För de matteintresserade. Om vi betecknar medelvärdet med X så får vi
för fallet (ÖP 9-10):

X = (1+2+...+8)/10 +(9 + X)/10 + (10 + X)/10
10*X = (1+2+..+10) + 2*X
8*X = 55
X = 55/8

och på samma sätt för de andra fallen.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Re: Nya Wermlands-Tidningen läser Fenix …

Kul!!

Också alltid roligt när rollspelsgrejer når utanför innersta nördkretsarna!
 
Top