Nekromanti Fenix 2/09

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Dante tycker tydligen att Mouse Guard är ett bra spel. Som av en ren slump anlände mitt beställda exemplar idag, samtidigt som det nya numret av Fenix, som innehöll en recension av det. Nu är det dags att se om Dante har rätt, eller om han blivit mutad. :gremwink:

/tobias
 

Gäst.

Veteran
Joined
8 Feb 2007
Messages
149
Vem bryr sig om mössen när det finns fel i sannolikhetsartikeln!
Att få minst åtta på 1obT6 är inte alls 1/18. Det är ju heeeeelt vettlöst.

Antingen betyder "minst 8" åtta eller över. I så fall är det 1/6*5/6=5/36

Eller så betyder "minst 8" allt upp till åtta. I så fall är det 1-(1/6*4/6)=8/9
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Vilket betyg är det som ska vara 9, då? :gremlaugh:

(Vi behöver verkligen mer recensionskritik på det här forumet. Det är inte klokt vad folk kan häva ut sig oemotsagt annars. Speciellt om intropacks till magic.) :gremwink:
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Jag tycker det är bra att det finns fel i artikeln, då kanske folk tänker till lite själva. Däremot så känns det lite omotiverat att använda beteckningen obT6 i en annan betydelse än vad man gör i eon och neotech. För det dom och du räknar på är ju en exploderande T6 och inte en obT6 som ju funkar så att man vid sexa slår två nya tärningar.

Sannolikheten att slå minst 8 (dvs 8 eller över) med en sådan är förövrigt ca 6.9%
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
nia på innehåll.. det är inte ett perfekt spel. fast egentligen skulle jag satt, om det var möjligt, 9,5 på båda...
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Jag har inte hunnit läsa så mycket än men det verkar vara ett matigt nummer. Synd att Petter Bengtsson aldrig intervjuade oss om Haragada som det var tal om, men det kan vi ju leva med.
 

Gäst.

Veteran
Joined
8 Feb 2007
Messages
149
Oj, menar du att ob betyder att det högsta värdet slås om med två tärningar?

Dvs att om jag slår 6 med 1T6 så får jag istället slå 2T6? Är inte risken då stor (10/36)att man får ett lägre resultat än vid första slaget?


Eller behåller man sexan i beräkningen och lägger till de nya tärningarna? (i så fall är det 1/6 att slå minst 8 med 1obT6)
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Ja, eller alltså folk får väl slå sina tärningar hur dom vill men i de största (enda?) svenska rollspelen som använder beteckningen obT6 så är det så det funkar. Slår man en sexa så tar man bort den och slår istället två nya tärningar. Och ja man kan ofta få ett lägre resultat än 6, fast sannolikheten för det är inte 10/36.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Min Fenix kom vattenskadad, tvi. Då är det inte roligt att läsa alls. Snabb genombläddring visade dock att de recenserade Oskrivna Blad, hurra för indiespel! :)
 

Gäst.

Veteran
Joined
8 Feb 2007
Messages
149
Ha, du har rätt. ob tärningen räknas väl även på de nya täningarna? Så tex tärningskombinationen 6 -> 6,6 -> 1,1,1,1 ger ett lägre resultat än den ursprungliga sexan.

I Noir finns spärr och maxade täringar som funkar ungefär som det ob-system som förklaras i artikeln.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Björn den gode said:
Och ja man kan ofta få ett lägre resultat än 6, fast sannolikheten för det är inte 10/36.
Sannolikheten slå <6 på 2T6 är visst 10 på 36.

Sannolikheten slå 2 är 1 på 36.
Sannolikheten slå 3 är 2 på 36.
Sannolikheten slå 4 är 3 på 36.
Sannolikheten slå 5 är 4 på 36.

1+2+3+4=10 på 36.

Således, om du väljer (om du ens kan välja) "slå vidare" om du slår en sexa är det hela 27,8% risk du får ångra ditt beslut.

Detta är också anledningen jag tycker 6 -> 2T6 är en dålig och icke-intuitiv regel. Kan man välja om man vill slå om stoppar det upp flödet i spelet; helt i onödan enligt mig.

Bättre är att behålla sexan och slå vidare (med en tärning). Enklare, snabbare och mindre förvirrande.

Dessutom är det så "exploderande" tärningar fungerar i alla de spel jag spelat (men då begränsar jag inte mig till svenska spel).
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
ObT6 (OT)

Bättre är att behålla sexan och slå vidare (med en tärning). Enklare, snabbare och mindre förvirrande.
Det fula med det är att det inte blir möjligt att slå 6 med en tärning (eftersom ett resultat på ger ytterliagre ett slag på minst 1. För att det ska bli snyggt bör man låta en sexa resultera i 5+omslag.

/tobias
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Läsövning

Vi gör ett nytt försök, jag skrev
jag said:
Slår man en sexa så tar man bort den och slår istället två nya tärningar. Och ja man kan ofta få ett lägre resultat än 6, fast sannolikheten för det är inte 10/36.
Du skriver att sannolikheten att slå <6 på 2T6 visst är 10/36.

Något annat som är sant är att sannolikheten att dra en spader ur en vanlig kortlek är 1/4, det är också ungefär lika relevant.

Det jag diskuterat i tråden är alltså obT6 som fungerar precis så som jag skrev, att slår man en sexa så tar man bort den och slår två nya tärningar. Precis som ob i obegränsad implicerar så gäller detta även för de nya tärningarna.

Sen vad som är mest förvirrande eller roligast tycker jag är en lite annan diskussion, och i eon har man heller inget val (huruvida det är bra att ha ett val beror förstås på vilken agenda man har, i ett gamistiskt system verkar det ju nödvändigt att man kan få sämre resultat annars är ju valet inget val).

Vad som däremot är förvirrande är att ta ett inarbetat begrepp eller förkortning och hävda att den betyder något annat än vad den brukar betyda.

Kalla de exploderande T6orna för eT6, xT6 eller infT6 eller vad som helst men varför blanda in just obT6, eftersom ob dessutom förkortar ett svenskt ord så är jag helt övertygad om att inget av dina utländska spel använt den förkortningen.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Re: Läsövning

Björn den gode said:
Vi gör ett nytt försök, jag skrev
jag said:
Slår man en sexa så tar man bort den och slår istället två nya tärningar. Och ja man kan ofta få ett lägre resultat än 6, fast sannolikheten för det är inte 10/36.
Du skriver att sannolikheten att slå <6 på 2T6 visst är 10/36.

Något annat som är sant är att sannolikheten att dra en spader ur en vanlig kortlek är 1/4, det är också ungefär lika relevant.
Min gode Björn, det du skrev såg ut att vara ett direkt svar på "Gäst".

Men visst; det kanske blev ett missförstånd. Så därför skulle jag vilja be dig om att skriva ett kortfattat svar på frågan som ställdes. Tack på förhand.

Frågan löd:
Gäst. said:
Dvs att om jag slår 6 med 1T6 så får jag istället slå 2T6? Är inte risken då stor (10/36)att man får ett lägre resultat än vid första slaget?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
I tärningsartikeln var det ju ett förvirrat exempel på bråkräkning också: 1/3 + 1/3 = 1 + 1/3

:)
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Intervjuerna om spelstäder var intressant att läsa. Mer sådant tack.
Den artikeln gillade jag också. Så gillade jag Kindaras. Kan se en PW kampanj i den staden.

Sen vara Saga-artikeln snygg, konkret och inspirerade. Gilla!

Och så väntar jag med spänning på NX, aaaah, det ska bli kul som fan!

Ett bra nummer av Fenix (men var var preview:n på Western 4.0?).
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Äh, det var ju lätt att begripa att de menade 1/3 + 1/3 = (1 + 1)/3
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Det senaste numret har blivit ett av mina personliga favoritnummer, trotts att jag inte läst hela än!
Artikeln om Kindras är riktigt bra oerhört inspirerade och en skön blandning mellan Rom, Mellanöstern och Monty Python. Det enda jag saknar i numret är en eonartikel men man kan inte få allt.

Purgatory, sugen på att se Monty Python... igen :gremsmile:
 
Top