Nekromanti Feedback på drakarboken!

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Prata om drakar här tack. [tråden nålas en stund]

På begäran av Ljusetsriddare så nålas den här tråden temporärt. Den kommer avnålas så fort den blir för lång. Se detta som en slags samlingstråd för frågor om den nyutkomna drakarboken.


/Naug
 

Herr_Billing

Veteran
Joined
23 Feb 2004
Messages
9
Location
Haninge
Pax vobiscum!
Jag tyckte att modulen verkade genomtänkt och väl utformad.
Jag skummade igenom den direkt förutom kapitlen "hemligheter" och "legender", som mina fascistiska spelledare undanhåller mitt Eon-kunskapstörstiga sinne.
Hur som helst så var det två saker som jag kanske skulle vilja sett i modulen, nämligen en form av humanoid drakman som man kunde ha som grund för en exotisk rollperson samt ett eller flera yrken att associera med drakar. I övrigt lämnade modulen inte mycket att önska.
En detaljfråga kring molnryttarna:
Hur tätt samarbete har de med liljans garde? Konkurrenter, lakejer åt dessa eller rentutav en del av det? Tacksam för svar.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Drakmän, drakspecifka yrken och Molnryttare

Jag skummade igenom den direkt förutom kapitlen "hemligheter" och "legender", som mina fascistiska spelledare undanhåller mitt Eon-kunskapstörstiga sinne.
Vilket jag tycker de gör helt rätt i.... :gremgrin: (säger han som själv har hållt hela drakboken, förutom vissa bitar av kapitlet om pseudodrakar, hemlig för sina spelare)

Hur som helst så var det två saker som jag kanske skulle vilja sett i modulen, nämligen en form av humanoid drakman som man kunde ha som grund för en exotisk rollperson samt ett eller flera yrken att associera med drakar. I övrigt lämnade modulen inte mycket att önska.
Vad gäller drakmän så övervägde jag detta men då det smakade för mycket standardfantasylösning så kunde jag inte med det. Dessutom skulle det säkert lukta DoD rippoff då Drakarboken säkert kommer att jämföras av många med DoD:s gamla drakarbok (den med drakmästare, drakhybrider och en drake för varje element ni vet?).
Vad gäller yrkena så kan ju faktiskt i princip varje yrke förknippas med drakarna om man ser till den potentiella makt/kapacitet en rollperson vanligtvis innebär. Fast jag antar att du syftade på mer drakspecifika yrken vilket jag ett tag också övervägde (med yrken som typ Dräpare, Molnryttare och Flygdragon - drakväktare kändes dock inte särskilt aktuellt som ett yrke då det ju mer är ett livskall) men insåg att jag inte skulle kunna rymma inom bokens begränsning på 64 sidor.
Om intresset visar sig stort kan det dock hända att jag knåpar ihopp en beskrivning på dessa yrken och lägger upp dem på neogames hemsida.

En detaljfråga kring molnryttarna:
Hur tätt samarbete har de med liljans garde? Konkurrenter, lakejer åt dessa eller rentutav en del av det? Tacksam för svar.
Man skulle kunna säga att de bägge två har ett ganska intimt sammarbete omändock väldigt olika funktioner. Liljans garde fyller ju funktionen att främst värna om samhällets inre kärna medan Molnryttarna, med hjälp av sin stora mobilitet, gör det möjligt att hålla ihopp ett splittrat folk genom långväga kommunikation bortom riktes gränser.
Rent formellt sett står dock Molnryttarna under Liljans garde. Detta då gardet står rakt under sanariska alliansens ledarskap (Liljans råd) medan Molnryttarna främst administreras av thismstammen som i sin tur styrs av autokraten som i sin tur lyder under Liljans råd. Närhet till toppskiktet primeras alltså.
Observera att dessa tankar inte är att betrakta som helt officiella då sanariska alliansens uppbyggnad inte är riktigt färdigställd ännu men förhoppningsvis kommer att kunna avhandlas i en eventuellt reviderad och utökad version av boken om alver.


Ljusetsriddare - som redan börjat skriva lite på material som nog kan tänkas dyka upp i Alver 2.0
 

Tesfforp

Warrior
Joined
3 Dec 2003
Messages
226
Location
Stockholm
Re: Drakmän, drakspecifka yrken och Molnryttare

En i min spelgrupp som är nekromantiker har sagt att han ska alstra massa nekrotropiska filament och dissipera dem okontrollerat vilket ger en säker död för en person med en sån klen kropp (gûrd).
Allt detta för att kunna göra en ny rp som ska vara molnryttare, för att han trodde att den skulle finnas med som yrke i drakarboken. Vår spelgrupp har inte boken än, men jag fick reda på det när jag läste inläggen här.
Som du skriver Fast jag antar att du syftade på mer drakspecifika yrken vilket jag ett tag också övervägde (med yrken som typ Dräpare, Molnryttare och Flygdragon
Du skriver även detta Om intresset visar sig stort kan det dock hända att jag knåpar ihopp en beskrivning på dessa yrken och lägger upp dem på neogames hemsida.
Jag visar intresse för detta och undrar om du skulle kunna komma på något snabbare och inte lika genomtänkt exempel så att han i min spelgrupp inte blir helt förstörd.

Tesfforp, vill skita i att gå i skolan och köpa drakar nu!
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Nu ska jag inte vara en gnällspik, utan först berömma Ljusetsriddare och hans team för en efterlängtad och välskriven bok. Mumma för SL!

Några saker tänkte jag dock på när jag läste drakarnas profil. Enligt M&M (tror det finns i MiM också) har jag för mig att drakar skulle ha 20 skadekolumner, tycker nästan det är lite mesigt med 10... (kobolden tar över :gremcool:)
Sedan beskrivs också att det finns varelser med relativt psyke 16 (alltså PSY: (16)) och över, dessa beskrivs som vida överlägsna mänskligt tänkande. Själv tycker jag att åtminstone Lumian borde ha den typen och nivån på sitt PSY, då det passar beskrivningen av deras extremt intelligenta planering. Om inte Lumian har den nivån, vilka varelser skulle då vara värdiga den?
(Egentligen är ju det här dock inga större problem, då man som SL ju kan ändra hur man vill i sitt Mundana. Jag bara undrar lite allmänt.)

Språkligt sätt är boken rättstavad, men grammatiken blir stundtals lite fel, speciellt när det gäller att skilja på "sin" och "hans/hennes/dess".

Boken gav dock svar på många av mina frågor kring drakarna, den var snyggt illustrerad och som sagt välskriven. Kanske var den dock lite kort, hade gärna sett att den tagit lite längre att läsa igenom och varit lite mer innehållsrik.
Men överlag, snyggt jobbat! Fortsätt i den stilen!
 

Stridsfursten

Veteran
Joined
12 Mar 2004
Messages
29
Location
Sthlm
skummade igenom boken igår natt

i prnncip så gillade jag det mesta om hur boken var utformad!
allt med Pseudodrakar och hemlighetskapitel och legendariska drakar och allting! det var lysande...

då var det till vad som saknades:

kanske ett yrke till hade varit tufft, "drakpräst" eller liknande.
vars största mål i livet är att få reda på så mycket som möjligt om dessa underbara varelser...

vad tycker egentligen drakar om mänskliga magiker, och
vad tycker drakar om Vandöda och Nekromanti?

hade inte Liljans garde några drakar i sin tjänst??
isåfall varför fanns inte dom beskrivna i boken?

får drakar extraskador som vanligt??

det var frågorna jag tänkte på just nu....

bilderna i boken var helt okey!

boken kommer nog att komma till använding, speciellt delen med Pseudodrakar!

i övrigt: bra jobb med boken!!
 

HerrBjörn

Warrior
Joined
26 Jan 2004
Messages
241
Location
HAninge
Sedan beskrivs också att det finns varelser med relativt psyke 16 (alltså PSY: (16)) och över, dessa beskrivs som vida överlägsna mänskligt tänkande. Själv tycker jag att åtminstone Lumian borde ha den typen och nivån på sitt PSY, då det passar beskrivningen av deras extremt intelligenta planering. Om inte Lumian har den nivån, vilka varelser skulle då vara värdiga den?
Håller fullständigt med på den fronten...
Nu visar det sig att drakar (pseudodrakar) är mycket vanligare än man först trodde...

En fråga..
Har alla drakar blod som är lika giftigt som kvicksilver?
Eller är det bara Höga drakar som har det?
(Fick nämligen blod på handen av en pseudodrake igår och fumlade tålighetsslaget :gremsmirk:)

Props. till Jusets riddare & Co!!!
Cya..
 

HerrBjörn

Warrior
Joined
26 Jan 2004
Messages
241
Location
HAninge
Hur som helst så var det två saker som jag kanske skulle vilja sett i modulen, nämligen en form av humanoid drakman som man kunde ha som grund för en exotisk rollperson samt ett eller flera yrken att associera med drakar.
Yrken håller jag med om Billing..
Ända yrket är väll dräpare som det skrivits om innan...

Däremot drakman verkar väll lite oseriöst.. iaf. om det skulle funnits som RP..
För eller senare skulle alla springa runt som drakmän och kasta värsting-drakmagierna på varandra..
Det skulle bli som katastrofala Chronopia vilket jag inte rekommanderar till eon...
Jag hoppas att ni inte håller med Den "drakkåte" Billing...
:gremgrin:
// var tvungen att angripa dig billing :gremcool:
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Relativt psyke

Sedan beskrivs också att det finns varelser med relativt psyke 16 (alltså PSY: (16)) och över, dessa beskrivs som vida överlägsna mänskligt tänkande. Själv tycker jag att åtminstone Lumian borde ha den typen och nivån på sitt PSY, då det passar beskrivningen av deras extremt intelligenta planering. Om inte Lumian har den nivån, vilka varelser skulle då vara värdiga den?

Lumian har självmedvetande och därmed inte relativt psyke.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Fniss [OT]

En i min spelgrupp som är nekromantiker har sagt att han ska alstra massa nekrotropiska filament och dissipera dem okontrollerat vilket ger en säker död för en person med en sån klen kropp (gûrd).
Allt detta för att kunna göra en ny rp som ska vara molnryttare, för att han trodde att den skulle finnas med som yrke i drakarboken.


Skulle jag varit spelledare hade jag haft svårt att acceptera att spelaren skulle få spela molnryttare.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: Fniss [OT]

Skulle jag varit spelledare hade jag haft svårt att acceptera att spelaren skulle få spela molnryttare.
Om man nu inte hade spelat en kampanj som byggde på att minst en rollperson var molnryttare. Då hade det varit svårt att inte acceptera...

:gremgrin:
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Älskade drakmän!

Nej! *klagande tjut*

Åh, vad jag hade önskat att det var med drakhumanoider i boken. Standardfantasy, pyttsan! Det går att göra mycket trevliga saker med det konceptet.

Nåja! Jag får väl acceptera att jag är i minoritet och skriva in dem själv...

/S
 

Heatseeker

Veteran
Joined
25 Oct 2000
Messages
54
Location
Södertälje
En liten fråga kring Drakskeletts delar.

Föremål ger sin bärare -1T6 i alstra osv.. sid 54

hur stort föremål krävs för att få bonusen och får man mer bonus om man har flera föremål?
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Re: Fniss [OT]

Men om rollpersonen misslyckas med några förbättringsslag så kanske han tar livet av sig? Skulle det verkligen funka? ;-)

// avatarex, lite elak
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Re: Relativt psyke

Okej, så varelser med (15+) i PSY styrs alltså av sina instinkter, men är ändå vida mer överlägsna människan i sin intelligens...
Ja, eftersom deras tänkande är ofattbart för en mänsklig hjärna faller det väl sig naturligt att jag inte riktigt förstår mig på dem!

Är fortfarande nyfiken på denna typ av varelser, eftersom det mig veterligen aldrig beskrivits någon sådan någonstans i Neos material. Är det något vi kommer att få se framöver (hos någon demon, kanske?)
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Re: Älskade drakmän!

Annars verkar ju ödlemänniskorna vara ganska mycket åt det hållet, de styrs av drakarna, dyrkar dem som gudar, rider på pseudodrakar och är kanske släkt med dem också (?)
Längtar till Bestialiska folk!
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Re: Relativt psyke

Är fortfarande nyfiken på denna typ av varelser, eftersom det mig veterligen aldrig beskrivits någon sådan någonstans i Neos material. Är det något vi kommer att få se framöver (hos någon demon, kanske?)
Det låter väldigt mycket som någon form av demon ja. Och demonmodulen dröjer.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Relativit PSY och de förbaskade skadekolumnerna

Några saker tänkte jag dock på när jag läste drakarnas profil. Enligt M&M (tror det finns i MiM också) har jag för mig att drakar skulle ha 20 skadekolumner, tycker nästan det är lite mesigt med 10... (kobolden tar över )
Skönt att det är någon som reagerat på samma sak som jag! :gremlaugh: Texten du tänker på finns inte i M&M utan i M&V och mycket riktigt så står det att drakar och andra extremt stora varelser skulle ha 20 skadekolumner. Detta är dock modifierat av någon outgrundlig anledning i och med MiM. Det hela beror på att regelbossarna på neogames helt enkelt enväldigt bestämt att 10 skadekolumner är det absoluta maxtaket som någon varelse kan ha vilket innebär att både drakar och andra fetestora varelser som ex. Wyrden endast har ynka 10 skadekolumner. Det löjliga med detta är att det innebär, om man hårdrar det hela lite, att även megajätten Bengt med en höjd av 100m också bara har 10 skadekolumner, vilket innebär att han om han får ett välriktat dolkstick, för oss kanske motsvarande ett nålstick, faktiskt kan bli ordentligt skadad. Realistiskt? Döm själv... :gremcrazy:

Istället blir man som konstruktör tvungen att ge dem en massa minus på svårighetsökningarna för att de inte ska bli jätteskadade bara för att de inte ska kunna dö av ett litet svärdshugg eller två. :gremmad:

Så för min del får du gärna köra med att drakarna har 20 skadekolumner (jag kör nämligen med det själv också) men någon officiell ändring lär det inte bli - tyvärr! :gremfrown:

Sedan beskrivs också att det finns varelser med relativt psyke 16 (alltså PSY: (16)) och över, dessa beskrivs som vida överlägsna mänskligt tänkande. Själv tycker jag att åtminstone Lumian borde ha den typen och nivån på sitt PSY, då det passar beskrivningen av deras extremt intelligenta planering. Om inte Lumian har den nivån, vilka varelser skulle då vara värdiga den?
Ett vanligt PSY av samma motsvarande nivå/värde som ett relativit värde i PSY bedömmer jag som mer avancerat då det också, som avatarex nämnde, innebär en självmedvetenhet. Djuret i fråga har en själ och såldes också en fri vilja, dvs. att den inte är helt styrd av sina instinkter. Jag vet att det står att ett PSY av 15+ skall innebär förmågor som överstigen en människa men jag skulle då vilja hävda att det gäller en medelmåttig människa (med PSY 10).
Drakarnas höga PSY ska du nog snarare betrakta som någonting mer avancerat än relativt PSY på 15+.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Molnryttare

Jag visar intresse för detta och undrar om du skulle kunna komma på något snabbare och inte lika genomtänkt exempel så att han i min spelgrupp inte blir helt förstörd.
I boken om alver finns en yrkesbeskrivning, jag skulle föreslå att ni använder er av den om ni har tillgång till den boken.
Vad gäller de drakspecifika yrkena så ska jag höra med neogames webbmaster och se om det är OK att lägga upp dem på hemsidan (samt lite annat smått och gott som inte fick plats i boken som exempelvis några mer nya magiska effekter).

Tesfforp, vill skita i att gå i skolan och köpa drakar nu!
Som lärarestudent så tycker jag ju givetvis inte att det låter som en vidare bra idé. Ta istället och plugga ordentligt så att du kan bli en duktig spelskapare en dag! :gremwink:


Ljusetsriddare - som fattade intresse för skolan först när han insåg att han kunde ha nytta av sina kunskaper i rollspelshobbyn
 
Top