Bra artiklar! Faktum är att jag ska försöka svara på en del av frågeställningen i den om rollspel i skolan:
Jag tror att skolan generellt är långsam på att reagera på nyheter. Inte för att rollspel är en nyhet i sig förstås, men tanken på att använda dem i undervisningen är relativt ny.
Jag har hört talas om (och säkert du också) Västerås stifts konfirmationsundervisning, som använder ett specialskrivet rollspel som redskap.
Lärare känner till ganska lite om rollspel, och även om man känner till fenomenet, och kan se dess användningsområden som pedagogiskt verktyg (som i mitt fall till exempel) så är arbetstempot i skolan så pass högt att den ganska stora arbetsinsats som krävs för att omvandla en kurs (vilken som) till en vettig övning i rollspelande helt enkelt inte hinns med. Detta gäller för övrigt också en massa andra metoder som vi lärare gärna skulle vilja använda oss av istället för de traditionella. Kort sagt kan man säga att det finns en anledning (tyvärr) till att de flesta lärare använder böcker och följer dem ganska väl...
Jag är dessutom inte helt säker på att det är en pedagogiskt god ide att omandla en hel kurs till ett rollspelsjippo (och jag är inte säker på att det var det du menade heller), och man måste verkligen ta i beaktande att ämnets beskaffenhet avgör lämplighet (jag är t.ex. datorlärare, och kan tyvärr inte se hur man ska kunna lära ut programmering genom en rollspelsmetod). Vidare är det som vi alla vet så att olika människor lär sig på helt olika sätt, och jag är inte säker på att rollspel är ett bra sätt för alla att lära sig saker.
Jag tror dock delvis på din ide. Man kan tänka sig att man i vissa ämnen gör kortare sessioner och kombinerar dessa med andra, delvis mer traditionella undervisningssätt. Dessutom lämpar sig förmodligen rollspel väl som arbetssätt i vissa grupparbeten, kanske med andra alternativ som kan underlätta för de elever som tror sig kunna dra fördel av dessa.
För övrigt ska man inte längre göra specialarbete i gymnasiet, den kursen ersätts till hösten av ett större sk. projektarbete...
