Nekromanti Feedback / Era åsikter

Ensis

Veteran
Joined
20 Dec 2000
Messages
54
Location
Nässjö
För det mesta när jag skriver en artikel gör jag det för att få ut något som annars riskerade att ligga som en tickande bomb inom.

Det jag vill komma fram till är att det vore roligt att höra era åsikter och tankar kring ledaren & rollspel och skolan artikeln som jag och en vän hostat fram till fansinet mu. Båda ämnena kan för en del redan tyckas vara uttjötade men ett enkelt medtyckande eller för den delen bruskt visat avsky är nog.

er källa: http://jal.dhs.org/mu
amatör-redaktör: hmpf/ensis
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Bra artiklar! Faktum är att jag ska försöka svara på en del av frågeställningen i den om rollspel i skolan:

Jag tror att skolan generellt är långsam på att reagera på nyheter. Inte för att rollspel är en nyhet i sig förstås, men tanken på att använda dem i undervisningen är relativt ny.
Jag har hört talas om (och säkert du också) Västerås stifts konfirmationsundervisning, som använder ett specialskrivet rollspel som redskap.
Lärare känner till ganska lite om rollspel, och även om man känner till fenomenet, och kan se dess användningsområden som pedagogiskt verktyg (som i mitt fall till exempel) så är arbetstempot i skolan så pass högt att den ganska stora arbetsinsats som krävs för att omvandla en kurs (vilken som) till en vettig övning i rollspelande helt enkelt inte hinns med. Detta gäller för övrigt också en massa andra metoder som vi lärare gärna skulle vilja använda oss av istället för de traditionella. Kort sagt kan man säga att det finns en anledning (tyvärr) till att de flesta lärare använder böcker och följer dem ganska väl...
Jag är dessutom inte helt säker på att det är en pedagogiskt god ide att omandla en hel kurs till ett rollspelsjippo (och jag är inte säker på att det var det du menade heller), och man måste verkligen ta i beaktande att ämnets beskaffenhet avgör lämplighet (jag är t.ex. datorlärare, och kan tyvärr inte se hur man ska kunna lära ut programmering genom en rollspelsmetod). Vidare är det som vi alla vet så att olika människor lär sig på helt olika sätt, och jag är inte säker på att rollspel är ett bra sätt för alla att lära sig saker.

Jag tror dock delvis på din ide. Man kan tänka sig att man i vissa ämnen gör kortare sessioner och kombinerar dessa med andra, delvis mer traditionella undervisningssätt. Dessutom lämpar sig förmodligen rollspel väl som arbetssätt i vissa grupparbeten, kanske med andra alternativ som kan underlätta för de elever som tror sig kunna dra fördel av dessa.

För övrigt ska man inte längre göra specialarbete i gymnasiet, den kursen ersätts till hösten av ett större sk. projektarbete... :gremwink:
 

Ensis

Veteran
Joined
20 Dec 2000
Messages
54
Location
Nässjö
Impulsiv ungdom

Tack! Det värmer att äntligen någon tycker något.

När det gäller Eriks artikel handlar det om precis samma sak. Jag kommer själv ihåg hur vi småskrattade efter jag hade berättat för honom att jag censurerat en bit ur det material han lämnat in till mig. Det är lätt att bli lite tokig när man sitter vid burken och orden bara hoppar ur en, men det viktigaste är trots allt att väcka tankar. Det är något som han sannerligen lyckats med. Så även om ungdomen är en aning impulsiv finns det alltid en tanke bakom. :gremlaugh:

Eftersom nu inte Eriks använder forumet blir det för mig att vidarebefodra dina tankar. Jag skulle tro han blir överförtjust eftersom det här dessutom är den första respons vi fått utanför de lokala föreningarna.
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
att lära gamla rävar sitta...

Fler åsikter isf. från en gammal räv ;)

skapa föreningar på skolan, låna skolans lokaler, var på lärarna att delta!!! saken är den att det åtminstone på den skola där jag jobbar säkert finns en massa rollspelare, men de märks för bövlen aldig. då är det inte konstigt att lärare och föräldrar och annat vuxet fölk inte vet vad spelen är och följaktligen inte kan inkorporera dem i sitt tänkande.
slika initiativ kan aldirg komma från lärare, de måste komma från elever, annars faller de på elevers naturliga vilja att inte vilja som läraren vill ;=)
 
Top