Nekromanti FBOT Daemon!

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Browsern (min i alla fall) frågar efter varje när man har med en parameter (tex http://troberg.mine.nu/randomfileserv/sig120/rollspelsig.jpg?x=1.jpg).
Min browser (IE6) är smart nog att se att parametrarna är identiska och inte fråga servern fler gånger än nödvändigt. I det här fallet hade man ju önskat att den inte var fullt så smart, men normalt sett är det ju en rimlig strategi.

Så för väldigt många (de allra flesta) har vi nog samma avatar när den förekommer flera gånger på en och samma sida.

/Mikael
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Browsern (min i alla fall) frågar efter varje när man har med en parameter (tex http://troberg.mine.nu/randomfileserv/sig120/rollspelsig.jpg?x=1.jpg).http://troberg.mine.nu/randomfileserv/sig120/rollspelsig.jpg?x=1.jpg).[/b]

Min browser (IE6) är smart nog att se att parametrarna är identiska och inte fråga servern fler gånger än nödvändigt. I det här fallet hade man ju önskat att den inte var fullt så smart, men normalt sett är det ju en rimlig strategi.

Så för väldigt många (de allra flesta) har vi nog samma avatar när den förekommer flera gånger på en och samma sida.


För att vara lite teknokratisk här, så tänker jag bara påpeka det faktum att IE laddar om alla bildobjekt (bland annat) var gång man resizar fönstret eller aktiverar något på sidan ifråga.

Din browser må vara jätteintelligent, men den laddar fortfarande om alla objekt från dess källa var gång du gör något som helst på sidan förutom scrolla i princip.

Det är en av anledningarna till att en blogdesigner fick en stor och väldigt saftig räkning från sin ISP. Hans nya hemsida hade en stor bild i bakgrunden, alla som körde IE laddade om den väldigt många gånger så fort de var på hans sida. Detta genererade väldigt mycket trafik..
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Din browser må vara jätteintelligent, men den laddar fortfarande om alla objekt från dess källa var gång du gör något som helst på sidan förutom scrolla i princip.
Det där var jag ju tvungen att testa direkt...

Nej, inte min IE6. Jag slängde ihop en sida med både en textbox och en knapp, förutom bilderna. Trots ihärdiga försök med både resizning, skrivande i textboxen och tryckande på knappen, blir det ingen omladdning av bilderna.

Kanske i någon äldre version...

/Mikael
 
G

Guest

Guest
Inte min ie6 heller, men jag har inte det andra problemet heller (det som du hade).
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Inte min ie6 heller
Då tycks vi ha konstaterat att IE inte har det problemet, åtminstone inte längre...

men jag har inte det andra problemet heller (det som du hade).
Öh, vilket var det andra problemet? :gremconfused:

Vi pratade tidigare om att alla trobergs avatarer (och mina) på den här sidan är identiska i IE6, trots DynAvatar. Ser du något annorlunda i din IE6?

/Mikael
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Din browser må vara jätteintelligent, men den laddar fortfarande om alla objekt från dess källa var gång du gör något som helst på sidan förutom scrolla i princip.

Det där var jag ju tvungen att testa direkt...

Nej, inte min IE6. Jag slängde ihop en sida med både en textbox och en knapp, förutom bilderna. Trots ihärdiga försök med både resizning, skrivande i textboxen och tryckande på knappen, blir det ingen omladdning av bilderna.

Kanske i någon äldre version...


Okidoki. Då får jag väl gå med på att det inte är så i senaste versionen av IE :gremsmile:. Dock är det så i de äldre vilket gör det bekymmersamt.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Dock är det så i de äldre vilket gör det bekymmersamt.
Jag känner inte igen problemet alls, så låt oss testa med IE2.0 på Windows NT 4.0 ... nej, finns inte där.

Kanske på IE 3.01 på Windows NT 4.0 ... nej, inte där heller.

Någon speciell version du vet att problemet finns på?

/Mikael
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Jag känner inte igen problemet alls, så låt oss testa med IE2.0 på Windows NT 4.0 ... nej, finns inte där.
Kanske på IE 3.01 på Windows NT 4.0 ... nej, inte där heller.
Någon speciell version du vet att problemet finns på?
Min gissning: Inte en speciell version utan speciella förutsättningar, tex (och nu gissar jag bara utan att ha ett hum om problemet) vissa konfigurationer med frames eller HTML-versioner.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Min browser (IE6) är smart nog att se att parametrarna är identiska och inte fråga servern fler gånger än nödvändigt. I det här fallet hade man ju önskat att den inte var fullt så smart, men normalt sett är det ju en rimlig strategi.
Inte alltid, parametern kan ju tex var "Fetch=CurrentNumberOfLoggedInUsers" eller något annar som kan ändra sig medan sidan laddas, eller "GetNumberMethod=Random" som alltid ska ge olika respons. Requesten är en parameter till servern, det är upp till servern att avgöra vilket svar den ska lämna, och därmed kan man inte veta att det alltid är detsamma.

Oftast funkar det, men det är inte en korrekt hantering.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Min gissning: Inte en speciell version utan speciella förutsättningar, tex (och nu gissar jag bara utan att ha ett hum om problemet) vissa konfigurationer med frames eller HTML-versioner.
Mycket möjligt. Men jag har ju ett yrkesmässigt intresse att lära mig om problemet, även om det bara uppträder i vissa specialfall.

Lite googlande gav bara någon som hade upplevt problem med preloaded images, men det verkar som om han hittade felet i sitt JavaScript efter en stund.

Några fler ledtrådar, Yrkoon?

/Mikael
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Om du stavar mitt nick rätt så kan du få en liten ledtråd.. :gremsmile:

Här kommer en link där jag senast läste om problematiken: Bloginlägg om det hela

Det kanske hjälper dig lite på vägen. Men du kan ju annars pröva att slänga ihop en liten webbsida med bilder, text och css med variabla värden på bredd och höjd. Sedan när du ändrar storlek på fönstret så uppdateras det i vissa fall genom att ladda om alla objekt.

Du kan få en sida att testa med av mig, som jag vet uppför sig annorlunda i olika browsers. Jag har inte orkat fixa färdigt så att det är exakt samma beteende i alla webbläsare. Fy mig. Gallerilänk som är bra testsida.

(Naturligtvis måste du kolla i din loggfil för din webbserver för att se om det verkligen laddas om eller inte.)
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Om du stavar mitt nick rätt så kan du få en liten ledtråd..
Sorry, Yyrkoon. Jag kände precis när jag skrev det att det saknades något, men jag hade huvudet fullt med annat och postade utan att kolla stavningen.

Här kommer en link där jag senast läste om problematiken: Bloginlägg om det hela
Gav ju inte direkt något exakt svar. En användares browser hade fastnat i något oändligt reload-läge. Men eftersom den användaren knappast var den ende som surfade dit med IE den dagen, ger det inte så många ledtrådar. Jag fick inte helt klart för mig om Jon lyckades ringa in problemet heller.

Det kanske hjälper dig lite på vägen. Men du kan ju annars pröva att slänga ihop en liten webbsida med bilder, text och css med variabla värden på bredd och höjd. Sedan när du ändrar storlek på fönstret så uppdateras det i vissa fall genom att ladda om alla objekt.
Jag tror jag låter det vara. Jag är övertygad om att man kan få vilken browser som helst att gå i spinn med rätt mängd JavaScript, CSS och manipulerade av DOM:en. Så länge man håller sig på en rimlig nivå verkar inte IE ha några problem med reload av bilder.

/Mikael
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Requesten är en parameter till servern, det är upp till servern att avgöra vilket svar den ska lämna, och därmed kan man inte veta att det alltid är detsamma.
Finns det inte en cache-control header som man bör sätta i responsen för att styra detta? Har ett svagt minne om det.

/Mikael - orkar inte kolla upp detaljerna just nu
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
OT: Kod & skräpwebbläsare

*snip*

Du har svaret rakt framför ögonen om du bara ids läsa de kommentarer som fanns i det bloginlägget. Om du inte orkar läsa dem, tänker jag klistra in dem här.


<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="blue">/images/hr.gif</td></tr></table>

Axel on 21.10.04:

Why should someone do that? I guess that the whole shit happened not on purpose. My guess is it has to do with IE!

OH NO… I’m blaming Microsoft! Yes and No. Yes, because IE behaves strange! ...and No because it is your code John, causing the problem.

I don’t know what is wrong with it; I’ve got not the slightest clue. But the case is, resizing the page in IE, reloads the images again (not so in Firefox).
Two days ago, (I guess), when I first looked at the new design, and tried out its liquidity in IE, the page did not stop reloading.

It loaded every image again… again… and again …and came never to a stop. Because of that, I closed the browser window! I bet somebody not!!!

The problem with the ongoing reload, is fixed now (how have you done it John, and what caused it?), but still when resizing the page, the images reload for every resize.



<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="blue">/images/hr.gif</td></tr></table>

Jon on 21.10.04:

Alex you beat me to it.

I too am using IE and every time I resize the page it reloads all the images.

Also for every character i have just typed into this textbox it has also reloaded all the images!

Bizarre to say the least.



<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="blue">/images/hr.gif</td></tr></table>

Aleksandar on 21.10.04:

Jon, I see that you are using Apache. I never used it, but the behavior you have here in IE (constant download of all background images) is replicable on IIS, when you set Content Expliration in it.

IE will then re-request each image on any CSS or script that changes the page display. This includes :hover changes, font-weight or background-position change, showing and hiding elements etc.

It’s the same problem that causes flickering when using pixy’s fast rollovers. IE does not cache the images (and even its own .htc files if you use them) and is constantly downloading them again, for each change.

So I guess that you should look for solution somwhere in the server setting. Mind you – not a single browser has any problems with this setting – only IE. I always find it funny that MS’s own products don’t work well together.



<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="blue">/images/hr.gif</td></tr></table>

Roman Filippov on 5.11.04:

Sometimes that happens to IE when you use different background images on hover. It will request the hovered image every time you put a pointer over the link. Also I’ve seen that happen with some glitched out javascripts and IE, it was requesting the same images from the site over and over and over untill i left the page. It was going in a loop for preloaded js images. weird.



<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="blue">/images/hr.gif</td></tr></table>

Och så slutligen en insikt från skaparen av sidan om vad som EGENTLIGEN orsakade problematiken som bara uppstod i IE.

Jon Hicks on 22.10.04:

Sam – it should be fixed now. I was using a javascript to change the stylesheet depending on how wide the browser window was (from The Man in Blue’s ‘resolution dependent layout’ idea). Once I removed this, the reloading seemed to stop in IE.


Det verkar som om det är uppdateringen av CSS som får IE att helt ladda om bilderna. I Firefox laddas bilderna inte om om CSS uppdateras och det är samma fil som används, samma fall i IE innebär att IE laddar ned bilden en gång till. Där är problemet och skillnaden.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Re: OT: Kod & skräpwebbläsare

Det verkar som om det är uppdateringen av CSS som får IE att helt ladda om bilderna. I Firefox laddas bilderna inte om om CSS uppdateras och det är samma fil som används, samma fall i IE innebär att IE laddar ned bilden en gång till. Där är problemet och skillnaden.
Tack för sammanfattningen. Det var ungefär det jag tyckte de kom fram till. Man använder JavaScript för att byta CSS dynamiskt när fönstret skalas om. Visst verkar det onödigt av IE att ladda om helt i det läget, men å andra sidan kan det ju vara en vettig strategi. Jag ger mig tusan på att man kan hitta ett scenario där Firefox ovilja att ladda om ställer till problem.

Det viktiga för mig var att en resize av fönstret i sig inte får IE att ladda om bilder. Det är jag nöjd med.

/Mikael - har en massa tråkigt jobb med sig hem som skall vara klart i morgon bitti
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Finns det inte en cache-control header som man bör sätta i responsen för att styra detta? Har ett svagt minne om det.
Jupp, det finns också, men tyvärr respekterar inte alltid browsern den. Cachande proxys ignorerar i princip konsekvent den, de går inte ner på den nivån i datat de skickar.
 
G

Guest

Guest
Re: FBOT Daemon! [ant]

Jupp, jag ser en ny varje gång jag upp daterar etc, den verkar inte cacha för mig alltså.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Re: FBOT Daemon! [ant]

Jupp, jag ser en ny varje gång jag upp daterar etc
Att du ser en ny avatar för mig och troberg om du uppdaterar sidan är liksom hela idén med att ha en DynAvatar. I det läget skall du få en ny bild.

/Mikael
 
Top