Nekromanti FBOT Daemon!

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Idag slängde jag ihop ett snabbt litet python-script som med FTP slumpar och laddar upp bilder till ett hemsideutrymme. På så vis kan man ordna en dynamisk avatar (som troberg) utan att ha en stark server (bilderna laddas upp till en FTP-plats). Jag använder för närvarande systemet (uppdatera den här posten några gånger och se hur min avatar förändras). Jag tänkte att det skulle finnas intresse av detta på wrnu, rätta och lås mig om jag har fel.

För att installera fbot måste du ha den senaste versionen av python installerat på ditt system. Du måste också ha ett hemsideutrymme som du kan nå via FTP. För att installera extraherar du bara arkivet i någon mapp. Sedan kör du configure.py eller ställer in dina inställningar manuellt i fbot.conf. Sedan är det bara att köra fbot.py och se hur fbot laddar upp filer mot servern. All troubleshooting om detta kan tas via PM med mig, eller i den här tråden. Och jo, det kan nog vara bra att se till att servern som hostar din dynavatar tycker att det är okej med de ständiga uppladdningarna. Rent formellt lär de nog inte ha det, men...

Du kan ladda ner fbot som zip [ >> slaven.ath.cx/stuff/fbot-0.1.zip ] eller som tar [ >> slaven.ath.cx/stuff/fbot-0.1.tar ].

Scriptet är något ofullständigt ännu, tillexempel får man inga ordentliga felmeddelanden när något går fel. Jag hoppas ni har överseende med dessa ofullständigheter.

Jag hatar att vara så här jävla duktig, men teknologin måste flöda!
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Fy fan vad bra!

Men jag kan inte se din avatar över huvud taget :gremtongue:

- Vulf
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: Fy fan vad bra!

Nej, fbot är ännu lite buggig och ostabil och dog mens jag käkade rotmos och fläsk. Tydligen mitt i en uppladdning också, eftersom avataren är korrumperad.

Nu sätter jag igång den igen, dock.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Det kan bli en del problem om man laddar om en sida med bilden på samtidigt som fbot gör en överföring. Eller, problem och problem, det värsta som kan hända är att bilden inte visas på sidan. Men jag ska försöka fixa det genom att låta fbot ladda upp till ett sekundärt filnamn och sedan döpa om filen till det primära filnamnet. Det tar trots allt en viss tid för fbot att ladda upp filen till servern (särskilt större filer).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Fast min gör en ny slumpning för varje gång bilden förekommer, till och med när den förekommer flera gånger på samma sida. Dessutom behöver man inte ladda upp bilderna kontinuerligt. Och det är bara jag som har den! Muhaha!
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Fast min gör en ny slumpning för varje gång bilden förekommer, till och med när den förekommer flera gånger på samma sida.

Jo, fbot är ju lite mindre avancerad i det avseende att den lagrar sin bild på en nån annans server. Misstänker att det skulle bli ganska svårt att mata ur nån annans servermjukvara när en viss bildfil anropas av http-servern via FTP. Men jag är rätt kass på det här.

Dessutom behöver man inte ladda upp bilderna kontinuerligt.

Fixat iom fbot 0.2 (istället laddas bilderna upp när scriptet startas och sedan döps de bara om).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Jo, fbot är ju lite mindre avancerad i det avseende att den lagrar sin bild på en nån annans server. Misstänker att det skulle bli ganska svårt att mata ur nån annans servermjukvara när en viss bildfil anropas av http-servern via FTP.
Misstänker att den egentligen är mer avancerad än min RandomFileServ. Min är bara en plugin på 50-100 rader kod, plus lite ren klistra-in-kod för att paketera den som en plugin. Det som gör min enkel att göra är att jag även gjort servern den pluggar in i helt själv, så jag har total kontroll över allt som händer (utom Microsofts pissiga TCP/IP-implementation (som de iofs mot alla odds lyckats fucka upp ännu värr i .Net)) och har dessutom redan en massa funktionalitet i servern som pluginen kan nyttja.

Fixat iom fbot 0.2 (istället laddas bilderna upp när scriptet startas och sedan döps de bara om).
Men man måste ändå vara online. Prydligt i alla fall. Är det OK om jag ev tar en titt på den, jag har en del FTP-grejor jag behöver köra vid vissa tidpunkter och det kanske är bra exempelkod så att jag slipper uppfinna hjulet (även om jag är lite allergisk mot Pythons signifikanta whitespaces...). FTP är ett soppigt protokoll på grund av varianter på standarden, så jag slipper helst lösa det från scratch.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Är det OK om jag ev tar en titt på den, jag har en del FTP-grejor jag behöver köra vid vissa tidpunkter och det kanske är bra exempelkod så att jag slipper uppfinna hjulet (även om jag är lite allergisk mot Pythons signifikanta whitespaces...).

Visst... eftersom paketet innehåller den okompilerade koden är det inget problem för dig eller vem som helst att bara ladda ner och kika. :gremwink:

Däremot tror jag inte att det kommer att vara till mycket hjälp... python-tolkaren kommer komplett med en modul för FTP-åtkomst, och de flesta funktionerna som körs från fbot är importerade ur den. Att däremot ta en titt på modulen i fråga (ftplib.py) är nog mer givande i sådana fall. Ladda ner python och kika.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
humm tja, bra jobbat tycker jag !!

Jag hatar att vara så här jävla duktig, men teknologin måste flöda!
Hehe, det är ju tur att det är någon som okar pyssla med sådana saker ju !!

/ Johan K, numera ännu mer förkyld & trött
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,303
Location
Göteborg, Lindome
Min är bara en plugin på 50-100 rader kod, plus lite ren klistra-in-kod för att paketera den som en plugin. Det som gör min enkel att göra är att jag även gjort servern den pluggar in i helt själv, så jag har total kontroll över allt som händer (utom Microsofts pissiga TCP/IP-implementation (som de iofs mot alla odds lyckats fucka upp ännu värr i .Net))
Jag kände att jag också behövde en DynAvatar. Så jag gjorde en i .NET på cirka 15 rader kod...

Fast då använde jag ju hemska Microsofts IIS och ASP.NET 2.0 :gremgrin:

/Mikael
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Det roligaste med den här tråden är att det bara är vitulvs och Johan K:s avatarer jag ser. ,-)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Det roligaste med den här tråden är att det bara är vitulvs och Johan K:s avatarer jag ser.
Jag har en halvpissig ISP, så min lina är nere ibland.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Försvarstal
Försvarstal


fbot 0.2+s system med att byta namn på filerna visade sig fungera rätt kasst. så nu har jag återgått till att använda fbot 0.1 (vilket jag även rekommenderar att andra gör) - vilken dock dör ibland.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Fast min gör en ny slumpning för varje gång bilden förekommer, till och med när den förekommer flera gånger på samma sida
Då tycker min webbläsare (IE 6.0) att du är ugly, för hos mig så är det alltid en och samma bild som dyker upp från din dynavatar. Alltså; det kommer olika bilder vid varje uppdatering, men i en platt tråd där det finns fem Troberginlägg så är det alltid en och samma bild på varenda instans.

Så stone you. Eller... Inte stone you, utan bara "så funkar det inte hos mig, om det nu är något jag missförstått eller som du förbisett."
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,303
Location
Göteborg, Lindome
Det roligaste med den här tråden är att det bara är vitulvs och Johan K:s avatarer jag ser. ,-)
Underligt, loggarna visar inte att jag har varit nere något under dagen.

Fast jag klantade mig lite och glömde att filtrera bort windows lilla thumbs.db när jag väljer en bildfil, så ibland kunde det bli en helsvart ruta. Kanske var det den du såg.

/Mikael - har fixat det nu
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,303
Location
Göteborg, Lindome
Fast min gör en ny slumpning för varje gång bilden förekommer, till och med när den förekommer flera gånger på samma sida.
Men vänta lite nu, browsern hämtar ju bara bilden en gång även om den förekommer flera gånger. Den har ju samma URL, så den hämtas bara till cachen en gång för hela sidan. Det kan du ju inte göra mycket åt på servern.

/Mikael
 
Top