Skarpskytten
Ödestyngd världsvandrare
Regler för tid, slumpmässiga möten, resurser och utforskande.Vad är det i grottkrälande som gör att ett visst regelsystem passar bättre än ett annat? Vilka krav ställs på reglerna?
Regler för tid, slumpmässiga möten, resurser och utforskande.Vad är det i grottkrälande som gör att ett visst regelsystem passar bättre än ett annat? Vilka krav ställs på reglerna?
Nej, vi talar om "gå in i en grotta pga valfri motivering och överlev faror och kom ut (förhoppningsvis) med skatter/motsv". Dvs inte fullt så snävt!Om vi talar om grottkräl som Gygax tänkte sig det så har jag bara testat LL och Mentzer. Det är juntyp samma spel, men Mentzer är bättre skrivet, så det får väl beskrivas som mitt favoritspel.
Jag tror inte det ändrar mitt svar. Jag har grottkrält med diverse traditionella (icke-DnD)-spel och nya varianter av DnD och de är alla klart sämre än gammel-DnD.Nej, vi talar om "gå in i en grotta pga valfri motivering och överlev faror och kom ut (förhoppningsvis) med skatter/motsv". Dvs inte fullt så snävt!
Hur ställer du dig till spel som ibland kallas NSR (snarare än OSR/D&D-kloner)?Jag tror inte det ändrar mitt svar. Jag har grottkrält med diverse traditionella (icke-DnD)-spel och nya varianter av DnD och de är alla klart sämre än gammel-DnD.
Aldrig läst eller testat något av de mer kända sådana, de lockar mig inte riktigt. Har läst His Majesty the Worm, ett fint spel men inte riktigt den upplevelse jag vill ha. GammelDnD har mer eller mindre allt jag känner att jag behöver just nu.Hur ställer du dig till spel som ibland kallas NSR (snarare än OSR/D&D-kloner)?
Tänker typ Bastionland-spelen, Cairn, Knave osv!
Don't fix what ain't broken!Aldrig läst eller testat något av de mer kända sådana, de lockar mig inte riktigt. Har läst His Majesty the Worm, ett fint spel men inte riktigt den upplevelse jag vill ha. GammelDnD har mer eller mindre allt jag känner att jag behöver just nu.
Nej det är ju inte väsensskilt, även om man då slopar "strict record of time and resoures" samt går ifrån "combat as a failure state" litegranna. Inte för att strid är ett mål i 5e-grottkräl med XP for gold, men det är inte heller riktigt lika mkt rysk roulette som i B/X/etc.Jag tror inte det ändrar mitt svar. Jag har grottkrält med diverse traditionella (icke-DnD)-spel och nya varianter av DnD och de är alla klart sämre än gammel-DnD.