Favvo-system för grottkräl?

zonk

muterad
Så vilka är era favvo-system för grottkrälande? Och nu menar jag inte bara OSR här!

Själv har jag haft förbaskat mkt trevligt med Into the Odd där, måste jag säga. Sen har jag en stor soft spot för post-apoc-bunker-krälande i Nuked! oxå, även om systemet är lite hitan ditan vad gäller balans.. (det är rätt hårtslående att få specialförmågan som ger dubbel skada med hagelgevär, och ett hagelgevär)

Electric Bastionland är nog det grottkrälande jag haft roligast med, som att skära i smör. Därmed sagt tycker tycker jag om vibesen i Shadowdark och de senaste åren har det blivit mitt go to-dungeonspel.

Så vilka är era favvo-system för grottkrälande? Och nu menar jag inte bara OSR här!

Själv har jag haft förbaskat mkt trevligt med Into the Odd där, måste jag säga. Sen har jag en stor soft spot för post-apoc-bunker-krälande i Nuked! oxå, även om systemet är lite hitan ditan vad gäller balans.. (det är rätt hårtslående att få specialförmågan som ger dubbel skada med hagelgevär, och ett hagelgevär)

DnD är en klassiker. Lite mer lättviktig Savage Worlds.

Cog.

För att helt lämna OSR spacet: Base Raiders: Superpowered Dungeon Crawling

Alla superhjältarna och superskurkarna har försvunnit efter en stor crossover… Men deras prylar är kvar! Så man spelar folk som dungeon crawlar The Bat Cave och Doctor Dooms slott och grejer för att sno dyra grejer eller saker som kan ge en superkrafter som sedan kan användas för att sno farligare grejer. Spelet hanterar också hur detta påverkar världen när all makten inte är i händerna på ett fåtal utan alla som vill det nog kan lära sig magi eller få Doctor Octopus armar.

För att helt lämna OSR spacet: Base Raiders: Superpowered Dungeon Crawling

Alla superhjältarna och superskurkarna har försvunnit efter en stor crossover… Men deras prylar är kvar! Så man spelar folk som dungeon crawlar The Bat Cave och Doctor Dooms slott och grejer för att sno dyra grejer eller saker som kan ge en superkrafter som sedan kan användas för att sno farligare grejer. Spelet hanterar också hur detta påverkar världen när all makten inte är i händerna på ett fåtal utan alla som vill det nog kan lära sig magi eller få Doctor Octopus armar.
Låter najs! Vad är det för typ av system? Tärningspölar? T100?

Låter najs! Vad är det för typ av system? Tärningspölar? T100?

FATE. Så snabbt och lätt. Det är en version av Strange FATE så systemet för att bygga, få nya och använda superkrafter är faktiskt riktigt bra.

Jag har nog haft roligast med Rolemaster/MERP. Men det är en lite annan känsla att banka monster med de reglerna, inte riktigt samma grej som OSR jagar.
Har aldrig lirat Rolemaster/MERP, vad hade du sagt skiljer sig mest?

Det är kanske fusk, men jag har haft allra roligast med grottkrälande i brädspelsformat. HeroQuest eller Drakborgen, för lite olika tagningar på upplevelsen.

Det är kanske fusk, men jag har haft allra roligast med grottkrälande i brädspelsformat. HeroQuest eller Drakborgen, för lite olika tagningar på upplevelsen.
Även digitala spel lämpar sig utmärkt för grottkräl - få rollspel fångar den där isolerade känslan av att vara djupt nere i en dungeon såsom ett klassiskt roguelike (Brogue är favoriten).

Därmed sagt så är det nog sällan just den känslan jag försöker emulera när jag kör grottkräl i rollspel. Mina dungar lutar mer åt pussliga fällor och faktionsspel.

Jag har haft väldigt kul i allt möjligt, svårt att säga en favorit eftersom det är så olika känsla, men tycker nog helt klart basic d&d (moldvay/mentzer) är fantastiskt underskattat att spela helt och hållet by the book.

MERP, mer intensivt otäckt och små korta nerdyk.

Torchbearer, bara spelat någon enstaka gång men väldigt stressigt och intressant hur turns från b/x lyfts ut och blivit så centralt, är egentligen inte jättestor skillnad hur det existerar i de båda olika spelen men effekterna blir annorlunda pga hur olika spelen är i övrigt.

BW mycket mer loose på ett sätt men brutala konsekvenser på andra sätt pga hur systemet funkar. Tror det kanske finns något spelrapport här om när vi spelade BE i Karameikos.

TSoY/SS: lite samma som BW men utan brutala konsekvenser.

The Pool : än mer loose men kan nog kunna bli intressant att testa är olika varianter på hur tid och turns kan implementeras.

Något jag vill spela så är det Storming the Wizards Tower, tyckte det såg helt fantastiskt ut när Vincent Baker skapade det men fick det aldrig spelat. Sen var det tydligen obalanserat så gick sönder på för många spelare…

Men ja, straight up basic har något jäkla speciellt, det prickar i något som känns väldigt unikt och helt rätt. Men kanske bara är för att det är originalet som satte formen…

Vad är det i grottkrälande som gör att ett visst regelsystem passar bättre än ett annat? Vilka krav ställs på reglerna?

Vad är det i grottkrälande som gör att ett visst regelsystem passar bättre än ett annat? Vilka krav ställs på reglerna?
Saker jag vill ha i ett grottkrälssystem:
  • Snabbt och enkelt karaktärsskapande
  • Kvick resolutionsmekanik, snabba rundor
  • Reaktionsslag för varelser
Sen tycker jag det är trevligt om det finns något som skapar angelägenhet hos spelarna, något som driver dem framåt (nedåt?) genom dungen - antingen spelmekaniskt (som Shadowdarks Torch Timer), eller diegetiskt (som Electric Bastionlands Shared Debt).

Saker jag vill ha i ett grottkrälssystem:
  • Snabbt och enkelt karaktärsskapande
  • Kvick resolutionsmekanik, snabba rundor
  • Reaktionsslag för fiender
Sen tycker jag det är trevligt om det finns något som skapar angelägenhet hos spelarna, något som gör att de drivs fram genom dungen - antingen spelmekaniskt (som Shadowdarks Torch Timer), eller diegetiskt (som Electric Bastionlands Shared Debt).
Medhåll. En annan stor fråga för mig är hur strid hanteras. ItO låter dig återhämta dina dont-get-hit-points fort mellan striderna, men attacker gör automatiskt skada. Blir väldigt annorlunda än roll-to-hit, dö vid 0 Kp. Nuked! premierar avståndsattacker genom att låta alla närstrider vara motsatta slag där den som slår bäst gör skada. Dvs, om en motståndare är förjävla bra i närstrid hjälper det inte hur många man är. Å andra sidan är avståndsvapen legio.

Back