Favvo-system för grottkräl?

zonk

muterad
Så vilka är era favvo-system för grottkrälande? Och nu menar jag inte bara OSR här!

Själv har jag haft förbaskat mkt trevligt med Into the Odd där, måste jag säga. Sen har jag en stor soft spot för post-apoc-bunker-krälande i Nuked! oxå, även om systemet är lite hitan ditan vad gäller balans.. (det är rätt hårtslående att få specialförmågan som ger dubbel skada med hagelgevär, och ett hagelgevär)

Electric Bastionland är nog det grottkrälande jag haft roligast med, som att skära i smör. Därmed sagt tycker tycker jag om vibesen i Shadowdark och de senaste åren har det blivit mitt go to-dungeonspel.

Så vilka är era favvo-system för grottkrälande? Och nu menar jag inte bara OSR här!

Själv har jag haft förbaskat mkt trevligt med Into the Odd där, måste jag säga. Sen har jag en stor soft spot för post-apoc-bunker-krälande i Nuked! oxå, även om systemet är lite hitan ditan vad gäller balans.. (det är rätt hårtslående att få specialförmågan som ger dubbel skada med hagelgevär, och ett hagelgevär)

DnD är en klassiker. Lite mer lättviktig Savage Worlds.

Cog.

För att helt lämna OSR spacet: Base Raiders: Superpowered Dungeon Crawling

Alla superhjältarna och superskurkarna har försvunnit efter en stor crossover… Men deras prylar är kvar! Så man spelar folk som dungeon crawlar The Bat Cave och Doctor Dooms slott och grejer för att sno dyra grejer eller saker som kan ge en superkrafter som sedan kan användas för att sno farligare grejer. Spelet hanterar också hur detta påverkar världen när all makten inte är i händerna på ett fåtal utan alla som vill det nog kan lära sig magi eller få Doctor Octopus armar.

För att helt lämna OSR spacet: Base Raiders: Superpowered Dungeon Crawling

Alla superhjältarna och superskurkarna har försvunnit efter en stor crossover… Men deras prylar är kvar! Så man spelar folk som dungeon crawlar The Bat Cave och Doctor Dooms slott och grejer för att sno dyra grejer eller saker som kan ge en superkrafter som sedan kan användas för att sno farligare grejer. Spelet hanterar också hur detta påverkar världen när all makten inte är i händerna på ett fåtal utan alla som vill det nog kan lära sig magi eller få Doctor Octopus armar.
Låter najs! Vad är det för typ av system? Tärningspölar? T100?

Låter najs! Vad är det för typ av system? Tärningspölar? T100?

FATE. Så snabbt och lätt. Det är en version av Strange FATE så systemet för att bygga, få nya och använda superkrafter är faktiskt riktigt bra.

Jag har nog haft roligast med Rolemaster/MERP. Men det är en lite annan känsla att banka monster med de reglerna, inte riktigt samma grej som OSR jagar.

Jag har nog haft roligast med Rolemaster/MERP. Men det är en lite annan känsla att banka monster med de reglerna, inte riktigt samma grej som OSR jagar.
Har aldrig lirat Rolemaster/MERP, vad hade du sagt skiljer sig mest?

Tempot.
:)

Men det är en investering som ger något tillbaka. Skadetabellerna gör väldigt mycket för närvarokänslan.

Det är kanske fusk, men jag har haft allra roligast med grottkrälande i brädspelsformat. HeroQuest eller Drakborgen, för lite olika tagningar på upplevelsen.

Back