Favoritrollspel just nu?

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,998
Location
Ett häxkräl
Gammal-DnD (har skaffat RC) och Star Wars d6 (försöker skaffa jubileumsupplagan av första utgåvan). Jag vill spela regellätt och utan plot. De här spelen funkar för det. Ibland blir rollspel sämre när de kommer i nya upplagor, och nya upplagor tenderar att bli längre och längre, komplexare och komplexare.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Mitt favoritspel är alltid precis det som jag inte spelar för tillfället.
Samma! Gräset är alltid grönare, och man hittar oftast gnisselkällorna i samband med att man ger sig in och försöker spela…

Mina nuvarande favoriter är Agon, för det verkar så gudaaktigt tydligt vad mitt jobb som spelledare är, och det förstås är roligt att spela mäktiga halvgudar.

Den eviga favoriten som alltid ligger i bakhuvudet är förstås Tenra Bansho Zero, men det kräver både rätt spelare och är knepigt att bygga äventyr till… funderar på att betala någon bättre än mig att skriva ett åt mig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Spelade rollspel? Då kan jag nog inte vara med…

Just nu är mina favoritrollspel att skriva till dels Rotsystem, dels Hemliga Projektet. Även om det senare inte riktigt kommit igång än så har jag ju en jäkla massa idéer och nu snart borde jag kunna få veta vilka av dem som faktiskt kommer att vara med i slutänden. Jag är väldigt sugen på att köra igång på riktigt!
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,307
Location
Kullavik
Favorit vet jag inte men det jag är mest pepp på att komma igång med just nu är nog Blade Runner. Jag tycker Electric Dreams är intressant och vill se hur det faller ut i praktiken.
Samma här...

I övrigt vill jag gärna testa Huldran igen. Vill också testa nya Drakar och Demoner och spela vidare på Ikonernas Nåd (Coriolis) och Chariot of the Gods (Alien RPG). Vill också testa Twilight 2000 och spela klart Mörkret mellan stjärnorna (Upsala sviten).

Sen finns ju den gamla drömmen fortfarande om att få spela igenom Mutant kronologiskt från År Noll-lådorna och zonkompendium via Grå döden och MUA till Mutant Hindenburg. :)
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Call of Cthulhu
Har alltid funnits med på min top 5 lista de senast 30 åren och just nu spelleder jag Masks of Nyarlathotep.

Drakar och demoner
Med fria ligans nya version kommer det här tillbaka på listan igen efter att inte ha varit där sedan på Drakar och demoner experts tid.

WFRP
Har nyss börjat spela Enemy Within och gillar den här versionen av Basic Role Play, för även om det egentligen inte är Basic Roleplaying så är det Basic Roleplaying.

STAR WARS D6
Ett annat sådant där rollspel som haft en permanent plats på min top 5 lista länge.

Pentagram
Mitt egna helt webb-baserade rollspel som inte är riktigt färdigt än, men jag är sjukt nöjd med systemet och om ni är nyfikna finns det här: https://zadrith.com/pentagram/index.php
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Eftersom boken bokstavligen låg och väntade på mig i min säng när jag kom hem så får jag väl säga att det är De fördömda just nu. Fantiserat flitigt om både rollspels- och figurspelshack ett bra tag, klurat på regler för svartkrutsvapen, osv. Var inte ens less på det när vi äntligen hade fått boken klar.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Drakar och Demoner. Har spelat quickstartäventyret med två olika grupper och ser fram emot att få lite mer fysiskt material att läsa och så småning om spelleda. Detta kommer med största säkerhet bli det spel vi kommer spela mest framöver då både jag och spelgruppen verkligen gillade Ridder´s Rös och ser fram emot att spela mer DoD.

Skjut dom i huvudet. Jag är egenteligen inget stort fan av zombies men när en präst från Göteborg gjort ett spel som heter skjut dom i huvudet så blir tom jag så intresserad att jag har planer på några one-shot äventyr framöver.

Symbaroum. Vi spelade klart Kopparkronan, första delen av kampanjen Törnetronen (Väktarens vrede) och några äventyr från äventyrspaketen men sedan räckte inte tiden till då vi även spelat Svärdets Sång, Mutant år Noll, gamla DoD, Gudasaga, TOR 1 och CoC. Även om det är tveksamt att vi får tiden att räcka till för att kunna spela klart hela kampanjen om Törnetronen så är det nog detta spel som jag gillar att läsa mest för tillfället.

Mutant Undergångens Arvtagare. Det här är nog favoriten av alla Mutantspel för min del och men det kom under en tid då jag spelade väldigt lite rollspel men likt Symbaroum så skulle det vara kul att spela hela kampanjen.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Jag vete fasen. Jag spelar just nu Eon IV och Flashing Blades på nätet, och det känns väldigt mycket som husmanskost. Men bäst? Antagligen inte, men absolut bra spel.

Nä, det jag ser fram emot att få spela är Ironsworn, av typ samma anledningar som @Rangertheman säger ovan. Jag är ingen solospelare, så jag vill ha en liten grupp med en liten kampanj på 5-9 spelmöten för att testa det någon gång.

Annars är det nog Vindsjäl som lockar mig mest. Varje gång jag tänker på det blir jag sugen på att skriva äventyr till det. Det är nog ett bra betyg.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Shadowdark går löst med naglarna precis där det kliar, väldigt läckert spel.
Känner att jag borde ta en närmare titt på Shadowdark. Det har hyllats från alla möjliga håll på sistone men det lilla jag faktiskt vet om spelet får mig att tänka vanlig OSR. DnD-nära, regellätt, farligt, utforskningsfokuserat.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Det låter intressant. Vill du berätta mer? :)
Hade en tråd om det för ett tag sedan, förmodligen längre sen än vad jag vill erkänna då tiden går så fort. Skall göra ett kort försök till att beskriva! Fysik, rymdskepp etc och egentligen hela settingen började väldigt lik den som finns i The Expanse. Men precis som i Mass Effect så ramlade mänskligheten in i ett ”First Contact War” och de visade sig att galaxen var mycket större än mänskligheten trott när de trevande började utforska sitt eget solsystem. Rymdskepp fungerar som i The Expanse med skillnaden att det går att slå på sköldar. Sköldarna har dock den speltekniska nackdelen att alla kan se om en sköld är på eller inte och den syns lika bra som när ett skepp slår på sin fusion ”torch”. Skölden äter dessutom upp dyra metaller väldigt snabbt så inga skepp använder dem hela tiden av dessa skäl.

Mänskligheten har där vi nu är i kampanjen fått börja deltaga i ”Rymd FN” likt citadellet i Mass Effect. Samtidigt har spelarnas karaktärer upptäckt att hela galaxen bär spår av ett krig mellan två eller kanske flera civilisationer med teknologi som vida överstiger de mest utvecklade arterna som nu existerar. Dessa spår är många miljoner år gamla. Kanske hundratals miljoner år gamla. I de äldsta civilisationerna i galaxen så har de alla en myt om att gudarna stred mot varandra och galaxen aldrig blev sig lik efter att gudarna förintat varandra. Men är alla gudar verkligen förintade?

Samtidigt styr mänskligheten av en ”snäll” AI som har gjort demokrati onödigt och även om en del människor ta viktiga beslut, så är det den goda och upplysta despoten, AI som alla medvetet eller omedvetet lyssnar till, Så även där har RP börjat undersöka med sina kladdiga fingrar om denna AI verkligen vill mänsklighetens bästa och om den ens är en AI byggd av mänskligheten själv eller om den är något betydligt mer sinistert.

Har hur mycket som helst att skriva men vill du veta mer är det bara att fråga! All jag säger om spelet/kampanjen är förmodligen mycket mer spännande för mig som SL och mina spelare än vad det är för er andra. Men som sagt, jag berättar mer än gärna mer till den som vill!
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Hmm... Som oftast är det väl det som man spelar just nu, så Warhammer Fantasy Roleplay 4e antar jag. Men jag ser verkligen fram emot att testa det med de uppdateringar som jag har snott från Imperium Maledictum. Tror att det kommer bli en mycket mer streamlinad upplevelse än RAW.

Mest pepp på att testa just nu är nog Fabula Ultima som väl kan beskrivas som Final Fantasy the roleplaying game. Gillar det mesta i det spelet efter att ha läst det, men har inte fått möjlighet att testa det än.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Hade en tråd om det för ett tag sedan, förmodligen längre sen än vad jag vill erkänna då tiden går så fort. Skall göra ett kort försök till att beskriva! Fysik, rymdskepp etc och egentligen hela settingen började väldigt lik den som finns i The Expanse. Men precis som i Mass Effect så ramlade mänskligheten in i ett ”First Contact War” och de visade sig att galaxen var mycket större än mänskligheten trott när de trevande började utforska sitt eget solsystem. Rymdskepp fungerar som i The Expanse med skillnaden att det går att slå på sköldar. Sköldarna har dock den speltekniska nackdelen att alla kan se om en sköld är på eller inte och den syns lika bra som när ett skepp slår på sin fusion ”torch”. Skölden äter dessutom upp dyra metaller väldigt snabbt så inga skepp använder dem hela tiden av dessa skäl.

Mänskligheten har där vi nu är i kampanjen fått börja deltaga i ”Rymd FN” likt citadellet i Mass Effect. Samtidigt har spelarnas karaktärer upptäckt att hela galaxen bär spår av ett krig mellan två eller kanske flera civilisationer med teknologi som vida överstiger de mest utvecklade arterna som nu existerar. Dessa spår är många miljoner år gamla. Kanske hundratals miljoner år gamla. I de äldsta civilisationerna i galaxen så har de alla en myt om att gudarna stred mot varandra och galaxen aldrig blev sig lik efter att gudarna förintat varandra. Men är alla gudar verkligen förintade?

Samtidigt styr mänskligheten av en ”snäll” AI som har gjort demokrati onödigt och även om en del människor ta viktiga beslut, så är det den goda och upplysta despoten, AI som alla medvetet eller omedvetet lyssnar till, Så även där har RP börjat undersöka med sina kladdiga fingrar om denna AI verkligen vill mänsklighetens bästa och om den ens är en AI byggd av mänskligheten själv eller om den är något betydligt mer sinistert.

Har hur mycket som helst att skriva men vill du veta mer är det bara att fråga! All jag säger om spelet/kampanjen är förmodligen mycket mer spännande för mig som SL och mina spelare än vad det är för er andra. Men som sagt, jag berättar mer än gärna mer till den som vill!
Jag gillar verkligen känslan av att det inte bara finns något dolt att upptäcka, utan också att detta dolda verkar vara (är?) gigantiskt och, gissar jag, kan ha med hela universums tillblivelse och existens att göra. Varför tänka smått och lokalt när man kan zooma ut i extrem skala?! Samtidigt verkar det hela ändå gå att greppa eller åtminstone ana för enskilda karaktärer. Kosmisk skräck (?) i superstort format. Oerhört coolt! Jag tror att fler här inne gärna skulle läsa mer om upplägget i en separat tråd. Är exempelvis nyfiken på hur mycket du som SL själv vet om den verkligt stora plotten och de interdimensionella (?!) existenser som möjligen finns där…
 
Last edited:
Top