Favoritrollspel just nu?

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
Sorcerer - Finns ett par aspekter med Sorcerer som gör att det stannar kvar som favorit för mig. Först att det inte är något specifikt förens vi skapar det specifika, vi måste bidra med något, en idé, en estetik avspark. I nya annoterade utgåvan sammanfattas det hela till ett par meningar om var vi spelar (tid, plats, värld) och ett par meningar om vad demoner "är". Ex. spelar jag just nu en karaktär där avsparken är dagens silicon valley, och demoner är omöjlig tech, AI, etc. Just detta att vi tvingas bidra med något som sen påverkar resten av spelet (vad innebär en demon som är en parasit i den här kontexten? Vad innebär en demon som har egenskapen Perception i just den här kontexten, vad kan jag säga att Perception sträcker sig till? osv. Det låter som att det är en liten grej, men pga hur karaktärer, demoner, förberedelser osv görs så påverkas allt av varandra på ett sätt som kanske inte är så självklart för alla. Den andra aspekten är hur spelet förutsätter visst sätt att förbereda sig på som förutsätter meningarna för tid+plats, vad demoner är, en grundläggande passion och buyin för spelledare och spelare men också spelarnas karaktärer. Det är absolut inte det enda spelet som gör detta, men det är nog det som helt och håller bygger på detta sätt att förhålla sig till prepp och vad rollspelande är, om man inte är med på det tåget så kommer det antagligen inte fungera alls.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,994
Neotech för det är så kul att skriva till!

Kopparhavets hjältar för att det var det senaste spelet jag spelade och det var ett väldigt roligt spelpass!

Barkhäxan för att det är det bästa spelet att introducera nybörjare med!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Själv tycker jag nog att favoritspel är en tung grej som jag inte byter lättvindigt bara för att jag råkar spela något för tillfället eller läst något nytt kul. Så är fortfarande Polaris, Ultraviolet Grasslands, Apocalypse World, Mörk Borg, Into the Odd och så, även om Death in Space i vilket vi nyss avslutade en kampanj ligger rätt nära, och förstås mitt eget Terone/Elegy vari jag har en annan kampanj som fortfarande pågår alltid är ett slags favoritspel om än egentligen i en nyare version. Och så är det ju väldigt kul att skriva till Drakar och Demoner, och så är jag ju väldigt taggad på både svenska Kult och mina egna regelhack av det, och ...
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Aha, det var ett 40K-spel från C7. Samma grundsystem som i WFRP antar jag? Vad är de största skillnaderna?
Yes. De använder samma regelbas som WFRP 4e.

De största skillnaderna är att de har streamlinat det rätt rejält. Förenklat hur Conditions funkar, exempelvis. De har lagt till Advantage/Disadvantage, ändrat hur man lär sig Talents, gjort om detaljer med vapen och skada, osv. Så massa små grejer som tillsammans ser ut att skapa en mycket bättre upplevelse än WFRP 4e RAW.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,537
Location
Göteborg
Hade en tråd om det för ett tag sedan, förmodligen längre sen än vad jag vill erkänna då tiden går så fort. Skall göra ett kort försök till att beskriva! Fysik, rymdskepp etc och egentligen hela settingen började väldigt lik den som finns i The Expanse. Men precis som i Mass Effect så ramlade mänskligheten in i ett ”First Contact War” och de visade sig att galaxen var mycket större än mänskligheten trott när de trevande började utforska sitt eget solsystem. Rymdskepp fungerar som i The Expanse med skillnaden att det går att slå på sköldar. Sköldarna har dock den speltekniska nackdelen att alla kan se om en sköld är på eller inte och den syns lika bra som när ett skepp slår på sin fusion ”torch”. Skölden äter dessutom upp dyra metaller väldigt snabbt så inga skepp använder dem hela tiden av dessa skäl.

Mänskligheten har där vi nu är i kampanjen fått börja deltaga i ”Rymd FN” likt citadellet i Mass Effect. Samtidigt har spelarnas karaktärer upptäckt att hela galaxen bär spår av ett krig mellan två eller kanske flera civilisationer med teknologi som vida överstiger de mest utvecklade arterna som nu existerar. Dessa spår är många miljoner år gamla. Kanske hundratals miljoner år gamla. I de äldsta civilisationerna i galaxen så har de alla en myt om att gudarna stred mot varandra och galaxen aldrig blev sig lik efter att gudarna förintat varandra. Men är alla gudar verkligen förintade?

Samtidigt styr mänskligheten av en ”snäll” AI som har gjort demokrati onödigt och även om en del människor ta viktiga beslut, så är det den goda och upplysta despoten, AI som alla medvetet eller omedvetet lyssnar till, Så även där har RP börjat undersöka med sina kladdiga fingrar om denna AI verkligen vill mänsklighetens bästa och om den ens är en AI byggd av mänskligheten själv eller om den är något betydligt mer sinistert.

Har hur mycket som helst att skriva men vill du veta mer är det bara att fråga! All jag säger om spelet/kampanjen är förmodligen mycket mer spännande för mig som SL och mina spelare än vad det är för er andra. Men som sagt, jag berättar mer än gärna mer till den som vill!
Det låter coolt!
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
353
Location
Södertälje/Uppsala
Hade en tråd om det för ett tag sedan, förmodligen längre sen än vad jag vill erkänna då tiden går så fort. Skall göra ett kort försök till att beskriva! Fysik, rymdskepp etc och egentligen hela settingen började väldigt lik den som finns i The Expanse. Men precis som i Mass Effect så ramlade mänskligheten in i ett ”First Contact War” och de visade sig att galaxen var mycket större än mänskligheten trott när de trevande började utforska sitt eget solsystem. Rymdskepp fungerar som i The Expanse med skillnaden att det går att slå på sköldar. Sköldarna har dock den speltekniska nackdelen att alla kan se om en sköld är på eller inte och den syns lika bra som när ett skepp slår på sin fusion ”torch”. Skölden äter dessutom upp dyra metaller väldigt snabbt så inga skepp använder dem hela tiden av dessa skäl.

Mänskligheten har där vi nu är i kampanjen fått börja deltaga i ”Rymd FN” likt citadellet i Mass Effect. Samtidigt har spelarnas karaktärer upptäckt att hela galaxen bär spår av ett krig mellan två eller kanske flera civilisationer med teknologi som vida överstiger de mest utvecklade arterna som nu existerar. Dessa spår är många miljoner år gamla. Kanske hundratals miljoner år gamla. I de äldsta civilisationerna i galaxen så har de alla en myt om att gudarna stred mot varandra och galaxen aldrig blev sig lik efter att gudarna förintat varandra. Men är alla gudar verkligen förintade?

Samtidigt styr mänskligheten av en ”snäll” AI som har gjort demokrati onödigt och även om en del människor ta viktiga beslut, så är det den goda och upplysta despoten, AI som alla medvetet eller omedvetet lyssnar till, Så även där har RP börjat undersöka med sina kladdiga fingrar om denna AI verkligen vill mänsklighetens bästa och om den ens är en AI byggd av mänskligheten själv eller om den är något betydligt mer sinistert.

Har hur mycket som helst att skriva men vill du veta mer är det bara att fråga! All jag säger om spelet/kampanjen är förmodligen mycket mer spännande för mig som SL och mina spelare än vad det är för er andra. Men som sagt, jag berättar mer än gärna mer till den som vill!
Ja, verkligen jättehäftigt. Kul med stora SF-kampanjer
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Och i de omätbara, vad gäller där?
Om jag ska vara lite mer precis:

Cyborg är oerhört snyggt och exceptionellt bra formgivet. Det är en bok jag kan titta i och bara mysa över alla illustrationer, roliga/coola/galna typsnitt, citat/klotter som är roligt och många gånger visar jur världen fungerar på ett unikt sätt. Dispositionen är exemplarisk, tex genom att allt man behöver nära till hands finns på innersidorna av boken. Andra spel får gärna ta efter.

Men mest gillar jag hur beskrivningen av världen blir så bra och träffsäker, hur konceptet både andas rik tradition (en cyberpunksfantast känner igen sig) men också etablerar nydanande grepp (staden Cy är det som finns kvar av urban mänsklighet, utanför den finns bara gigantiska maskiner som skövlar naturresurser). Jag är något av en Chrull fan boi, men jag är säker på att fler skulle hålla med mig: Cy_borg är stilsäkert designat både med avseende på värld/koncept och mer gejmistiska komponenter.

Och det finns massvis med roliga regeldetaljer som verkligen gör det roligt att spela:
Autofire sköts snyggt och snabbt utan tung och tråkig resurshantering, glitches är kul och gör resurshantering spännande, att alla rp startar med en skuld sätter igång spelet snabbt och på ett inspirerande vis. Strider är för övrigt lätta att hantera utan att det blir förutsägbart eller reducerat till trist bokföring.

Mission generatorn är jättebra och kan användas som sådan, men också som grund för inspiration. Det är lätt att "bygga ut" en äventyrsidé.

Jag har precis testat regler och generatorn i en kort tre-sessionerskampanj och blir bara mer sugen! Det finns mycket kvar att utforska!

Finns det något jag saknar eller tycker är bristande? Egentligen inte. Det skulle i så fall vara lite mer regelstöd för fordon (vilket är på gång om jag förstått rätt) och kanske något om hur/om vad som händer om spelet tar ett steg ut i rymden.

Till sist ser jag hur den här regelmotorn är användbar också bortom cyberpunksgenren. Med enkla ingrepp skulle man kunna använda reglerna också för sci-fispel, agentdrama och mer nutida kampanjer. Jag blir sugen på att testa att göra mindre modifikationer bara för att se om man skulle kunna spela KULT eller T2000 med de här reglerna. Min instinkt säger mig att det nog skulle gå alldeles utmärkt.
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
254
Just nu klappar hjärtat lite extra hårt för:

Twilight:2000 pga (a) stridssystemet, (b) hexkrälandet och (c) glädjen i att få planera för en längre story arch som jag kommer att tvinga på spelarna (som hämtar sin inspiration från Max Manus, Hemliga armén, Red Dawn, Flamman och citronen samt Bröderna Lejonhjärta). Därtill det lite tveksamma nöjet med att fortsätta knåpa på min take angående (hemtrakterna runt om och i) Östergötland under/efter sammanbrottet.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Advanced Dungeons & Dragons 2nd edition är mitt favoritspel. Andra spel jag gillar är Amber Diceless Roleplaying, Champions, TORG (gamla), Kult (första), Vampire the Masquerade (2nd), Ars Magica (1st), Alien Adventure Game, GURPS, Star Trek (Last Unicorn), Top Secret/SI.

Vad alla dessa delar är regelsystem som är relativt enkla och snabba, eller har fungerat bra för äventyren vi kört, eller inspirerar att köra dem.

Efter dessa följer en lång linje med spel som är helt ok, och några få som jag inte gillar.
 
Top