Favoritrollspel just nu?

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Vilket är ditt/dina favoritrollspel just nu, och varför? Jag är nyfiken på att se bredden av spelade rollspel på WRNU.

För egen del är favoriterna just nu Fantasy World och Ironsworn. Bubblare är Tassar & Morrhår (som vi plockat upp efter 8 års paus), Call of Cthulhu Sverige och Monster of the Week.

Fantasy World (PbtA) har flera bra designval, intressanta klasser, lagom många drag, utgångspunkt i gruppen (the fellowship) och lämpar sig väl för den typen av spel som vi vill köra just nu. Något som inte är så bra är systemet med issues/doubts. Det känns svårt att skriva dem på ett sådant sätt att inflödet av "growth points" blir lagom stort. Reglerna dyker nog snart upp på DriveThruRPG eller så kan man använda den omfattande SRD:n.

Ironsworn är briljant för solorollspel och kooperativt/spelledarlöst. Av allt att döma fungerar det bra även för spelledarlett spel. Jag blev positivt överraskad över hur väl Oraklet och dragen ger stöd för oväntade vändningar i berättelsen. En genomläsning av regelboken var tillräckligt för att kunna komma igång att spela. Det finns utmärkta digitala stöd. Jag använder Ironsworn/Starforged-systemet i Foundry VTT. På tal om Starforged så är det Ironsworns syskon, som utspelar sig i rymden. Det är Shawn Tomkin som skrivit det också. Vill man ägna sig mer åt grottkräl(-ish) finns expansionen Delve till Ironsworn.
 
Last edited:

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Just nu lutar det lite åt Alien, eftersom reglerna är rätt exemplariska för att trycka in 8 personer med olika viljor i en trång plåtburk och kasta ut den i rymden. Det passade som handen i handsken för det äventyr jag satt och skrev på.

Sen som alltid är det Skrômt, eftersom det gör precis det det ska i skräckrollspel. Till skillnad från många andra.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Just nu CY_BORG och Drakar och Demoner.

CY_BORG för sin oförlåtande värld och den inblick i regellätta OSR-liknande spel det ger mig (som inte spelar någon OSR förut). Äntligen tillbaks till cyberpunk-genren som var det jag spelade nästan mest när jag var ung (förutom CoC och WFRP).

Drakar och Demoner för att jag vill spela det nu när spelet är släppt i slut-PDF och för att jag vill lära mig spelet och skriva ännu bättre grejer till det. Skön stämning, lätta regler som inbjuder till improvisation för spelledaren. "Mirth and Mayhem" typ.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
När det gäller att spelleda, så är det ju givetvis Dunder & Drakar (förstås). :cool:

När det gäller att spela, så är det enda jag får spela för tillfället Star Wars: Edge of the Empire. Och jag får säga att det systemet inte är någon favorit.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Wyrms and Warrens: Det bästa äventyrs fantasy spelet i världen! Inte släppt ännu men man kunde spela Varats Valv till det på Gothcon. Det är fokuserar på helt rätt saker, rikt som guld och lent som smält smör. Det perfekta spelet i genren.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,036
Just nu är det
- KULT, där vi spelar Svarta madonnan. Vi spelar med egna regler, och jag utgår mest från den gamla svenska utgåvan just för att den är på svenska, men kikar även en del på den nya engelska utgåvan.
- Bladerunner, där vi just spelat introäventyret och hade mycket kul med detta.
- Whitehack, där jag just läser nya 4:e utgåvan, och vill skaka liv i min slumrande Whitehack-kampanj igen.

Ja, och så vill jag spela Trophy, som jag bara läst, men är jättesugen på!
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,036
Wyrms and Warrens: Det bästa äventyrs fantasy spelet i världen! Inte släppt ännu men man kunde spela Varats Valv till det på Gothcon. Det är fokuserar på helt rätt saker, rikt som guld och lent som smält smör. Det perfekta spelet i genren.
Vem skriver och skall ge ut det? Och när kommer det? Finns någon länk med info?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
För tillfället Drakar och Demoner och The One Ring.

Drakar och Demoner för att det enligt mig precis lagt sig på the sweet spot mittemellan old-school och nostalgi och innovation och nytänk. The One Ring för att det helt enkelt är så förbaskat bra. Där lyckas man fånga allt jag vill ha i ett midgårda spel.

Ett par spel som hamnar utanför listan är Alien RPG och Tales From the Loop. Jag tänker att jag inte riktigt kan räkna med dem då jag faktiskt inte spelat utan bara läst dem. Men de toppar vill spela-listan.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Faktiskt spel: Solar System. Fantastiskt regelsystem för drama som blev brutalt bortknuffat från scenen av AW/PbtA, trots att det är bättre på ALLA sätt. Vi spelar alternativ-historia av första världskriget med diesel-mecha i den pågående kampanjen.

Drömmar om spel: Drakar och Demoner jag är lite småpepp på att göra något av det nu när det kommer en ny version snart. Både att spela och att skriva, kanske till och med blåsa liv i podcasten igen för att prata DoD.
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
600
Delta Green. Nyförälskad till gränsen på besatt senaste tiden. Förra veckan spelade jag Last things last (för tredje gången) med en av mina bästa vänner som ensam spelare, och det var bland det bästa på länge. Ska bli kul att fortsätta.

Dungeon Crawl Classics. Jag är superförtjust i allt med spelet, men det har fått vila för länge nu. Ska ta tag i att ta det till bordet igen.

Drakar och Demoner. Har hittills bara spelat med barn på jobbet, men gillar det som fan. Det är en jäkla fullträff med känslan av "mitt" Expert (som jag sa) och nytt och skinande. Ska spela imorgon igen (med barn på jobbet).
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,566
Mitt favoritspel just nu, vilket jag dock inte spelat ännu, är Warlock. Jag införskaffade det för att kunna spela något regellätt med Warhammer Fantasy-känsla och där träffar Warlock precis rätt. Spelet tar inte sig självt på för stort allvar. Världen känns lagom smutsig och farlig. Reglerna verkar robusta och lätta att reparera/komplettera efter egen smak.
 

Parzewall

Indierockare
Joined
12 Apr 2020
Messages
35
Location
Gävle
Just nu skulle jag säga Mutant: Hindenburg som vi kört en liten minikampanj med tre händelser i min spelgrupp (mest använt det som fikagenerator då spelarna gärna går på Kafé R-Bajter och käkar frukost, lunch, middag och allt annat där).

Är även sjukt sugen på att få komma igång med Drakar och demoner med nu när det finns officiellt färdiga regler till det. Lär bli ett par ankor skapade till de närmaste spelmötena när vi sätter igång om två veckor
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,727
Location
Göteborg
Mitt favoritspel är såklart alltid det spel jag håller på att skriva på, alternativt det jag just har färdigställt. Så Huldran eller Se och göra i Aliatra. Ska jag inte välja mina egna så blir det svårare, men jag är ruskigt förtjust i Gastkammaren (länge sedan jag spelade det nu!) och Coffee together. Det senare ligger på listan att översätta till svenska någon gång.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Fram till igår tyckte jag nog att Old-school Essentials var favoriten. D&D B/X med bättre disposition och layout, typ.

Men igår kväll började jag läsa Black Sword Hack Ultimate Chaos Edition, och kan knappt bärga mig till jag får det till spelbordet. Ett hack av David Blacks The Black Hack. Ett regelrätt ny-OSR-spel designat för att spela Moorcock-/Leiber-/K.E. Wagner-/Vance-fantasy.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,653
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Fram till igår tyckte jag nog att Old-school Essentials var favoriten. D&D B/X med bättre disposition och layout, typ.

Men igår kväll började jag läsa Black Sword Hack Ultimate Chaos Edition, och kan knappt bärga mig till jag får det till spelbordet. Ett hack av David Blacks The Black Hack. Ett regelrätt ny-OSR-spel designat för att spela Moorcock-/Leiber-/K.E. Wagner-/Vance-fantasy.
Instämmer! Det finns mycket häftigt och inspirerande i denna lilla bok, t.ex. cosmic usage dice för den övergripande kampen mellan Ordning och Kaos.
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Mitt favoritspel är alltid precis det som jag inte spelar för tillfället. Just nu har jag ett sanslöst återfall i BRP-träsket.

Mythras
Läst men inte spelat. Tycker det är ett väldigt snyggt system och jag är nyfiken på hur det kommer kännas i praktiken. Planen är att använda som motor när vi kör vidare med Symbaroum.

Warhammer Fantasy Roleplaying
Håller på att läsa Enemy in shadows och skulle sjukt gärna dra igång att spela det. Det är så kul och mustigt!

Men jag vet hur det är. När sommaren kommer blir jag alltid sugen på OSR, så det är nog en tidsfråga. Också sjukt sugen på att spela nya DoD till sommaren!
 
Top