Nekromanti Favoritregel, kanske arkeologi?

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
På tal om allt detta med tärningar för att tracka projektiler...

Jag skissade tidigare på en variant där man utgår från 1t12 på alla ens projektiler när man köpt dem. Efter varje strid/situation där projektilen kan ha slösats slår man en tärning. Om resultatet är lika med eller lägre än nästkommande lägre tärning kommer man använda den i fortsättningen. Slår man 10 eller lägre med sin t12 kommer man alltså slå 1t10 framöver, tills man slår 8 eller lägre. När man är nere på 1t4 och slår 1 eller 2 har man helt slut på projektiler. Ordningen är givetvis t12-t10-t8-t6-t4. Tänkte också på nån fördjupningsgrej som innebär att man börjar på 1t20 istället, men det kändes lite för bra.

Lade sen hela det här sättet med att tracka ammo på hyllan eftersom jag inte tyckte känslan av det stämde överens med resten av rollspelet, och att det kändes krångligare än att bara räkna ner sina pilar från det antal man hade från början.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,024
Location
Ereb Altor
Skarpskytten;n260500 said:
Jo, MG är BW-light men just det systemet i MG kommer så vitt jag mins inte från BW,

Har läst (?) att det ska ha inspirerats av Pendragons (igen detta spel!) vinterfaser, men det är något helt annat (en administrativ sekvens för att uppdatera karaktärer).
Årstiderna i MG är också en fin regel. Överlag är spelet proppfullt av finurlighetet men det är lite svårt. Gillar det skarpt dock.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
Måns;n261379 said:
Årstiderna i MG är också en fin regel. Överlag är spelet proppfullt av finurlighetet men det är lite svårt. Gillar det skarpt dock.
Årstiderna! De hade jag glömt. MG är fantastiskt på alla sätt utom att det är obegripligt.

I första (?) utgåvan av Stormbringer fick rollfigurer som dyrkade Kaos poäng kallade för ELAN (?) när de gjorde saker som deras gud gillade. Max ELAN var 99. Man kunde be sin gud komma och hjälpa en om man hamnade i trångmål, slog då 1t100 mot ELAN. Klarade man dök ens gud upp (i egen hög person) och gav en en hand, men ELAN sjönk med så mycket som tärningen visade.Det känns som en regel som fångar Kaosgudarnas godtycke på ett väldigt bra sätt. Och det satte bra stämning att börja ropa "Arioch! Arioch!" vid spelbordet. [Fritt ur minnet, kan ha missat saker, spelade spelet 1990].
 
Top