Nekromanti Favoritregel, kanske arkeologi?

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Nu när det (som vanligt) pratas regler och system, så funderade jag lite på vilka regler (bitar av system) jag själv gillar bäst, samt möjligheten att spåra dem.

Jag är verkligen ingen storläsare av regelsystem, men ibland så tappar jag ju hakan över hur smart och snyggt något kan vara löst.

Här är tre stora favoriter..

DnD5, fördel och nackdel. Hela "slå två i stället för en och ta sedan högsta/lägsta" är så jävla smart. Det är underligt att regeln inte fanns i originalet av spelet. Jag stötte dock på något liknande tidigare i Barbarians of Lemuria (har ingen aning om vad den regelmotorn heter), där rullar man 2t6 i normala fall, men kan vid fördel eller nackdel rulla 3t6 och ta de två högsta/lägsta. Hur långt bakat kan vi spåra detta?

Noir, antal kulor. När du slår ditt attackslag med ett skjutvapen avgör tärningarna även antal spenderade kulor under rundan. Så simpelt, så snyggt, så jävla festligt! Men, varifrån kommer detta? Jag blev ju helt till mig när jag läste regeln, för det var helt nytt i mina ögon. Var det helt nytt?

BRP, blackjack. Slå under ditt färdighetsvärde, men slå så högt som möjligt. Denna lilla tweak på allas favoritpingis* gör systemet dubbelt så roligt. Och det här systemet behövde bli dubbelt så roligt. Pendragon ska det tydligen komma från enligt mitt slöa minne. Hur undgick 25 svenska varianter av BRP att stoppa in detta?

Frågeställning:

Har du en favoritregel? berätta vilken och om du vet varifrån den kommer.

Vet du varifrån någon nämnd regel kommer? berätta!

*delad förstaplats möjligen, whatever!
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,120
Eftersom du redan täckt in ett gäng bra grejer får jag dra till med en personlig favvo: exploderande skadetärningar. Ett hagelgevär i Mutant 2089 som gör 7T6 i skada blir helvetes mkt roligare när de alla exploderar. Det kan bli precis hur sjukt som helst. Det finns heller aldrig någon attack som inte kan vara dödlig, något som annars kan saknas.

Exakt var det dök upp först vet jag inte, men jag har sett det i WFRP 2e.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Regeln i prosopopé som säger att ingenting i världen har några namn. Vilket då skapar meningar som 'kvinnan som längtade efter regn tog sig ner till vägen som nästan var bortglömd.' Ok, kanske ingen strålande poesi så här på kvällskvisten men poängen är att regeln skapar så fina sago-lika surrealistiska berättelser, vilket också så vitt jag kan förstå är syftet med regeln.

I allmänhet regler som reglerar hur det pratas vid spelbordet är något jag verkligen går igång på. På samma tema är regeln i nerver av stål att allt berättande sker i första person dåtid, ur nerver av ståls perspektiv oavsett vem som berättar, dvs även om det inte är min rollperson så säger jag 'sen gick jag ner på gatan och regnet tilltog'. Träffar sin genre så oerhört rätt.

Sen skulle jag också vilja nämna en regel som jag tror att jag i princip aldrig använt men som ändå fungerar vilket är regeln om "På ett annat sätt" i Archipelago 3 som säger att om någon berättar något om din rollperson som du inte är sugen på ska hända så kan du lägga in ett veto genom att säga 'på ett annat sätt' och jag tror att poängen med regeln egentligen är att det gör att folk vågar berätta saker om andras rollpersoner eftersom de är trygga med att det finns ett veto där men att det i praktiken är väldigt sällan som den faktiskt uttalas.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,988
Location
Ett häxkräl
Jo, Pendragonslag kommer från Pendragon och uppfanns alltså så vitt jag kan förstå av Greg "50%-geni, 50%-förvirring" Stafford,

Jag har hittat ett typ jättegammalt rollspel i en röd låda där man får erfarenhet genom och endast genom att plundra gamla gravar och källare på skatter. Vid första påseende låter det helt bisarrt (som om det är gjort av någon som fått hela sin världsbild präglad av ett ûberkapitalisktiskt samhälle där personlig utveckling mäts via bankkontot), och efter som resten av reglerna är rätt ogenomtänkta så blir man kanske först lätt bekymrad. Men tänker man ett varv till så inser man att det är helt genialt. Det skapar ett fantastiskt fokus för spelmötena och är egentligen allt som krävs för att få rollfigurerna motiverade att äventyra. Ja, om ens äventyr består av gamla gravar och källare fyllda med skatter då. Undrar om spelkonstruktörerna hade tur när de tänkte där, eller faktiskt var genialiska på riktigt.

I Mouse Guard börjar varje spelmöte med att det är "SLs runda", och då kan de använda sina egna rollfigurers nackdelar mot sig själva för att få kryss. Efter ett tag byter man och det blir "spelarnas runda" och då får man göra en handling per kryss man har. Riktigt smart och elegant, har ingen aningen varifrån det kommer. Tyvärr är MG världshistoriens sämst skrivna rollspels, så jag har aldrig lyckats fatta hur det fungerar och därför än mindre vågat spela det. Men det känns som något som det går att göra mer av. Dock endast för hipsters.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,362
Skarpskytten; I [I said:
Mouse Guard[/I] börjar varje spelmöte med att det är "SLs runda", och då kan de använda sina egna rollfigurers nackdelar mot sig själva för att få kryss. Efter ett tag byter man och det blir "spelarnas runda" och då får man göra en handling per kryss man har. Riktigt smart och elegant, har ingen aningen varifrån det kommer. Tyvärr är MG världshistoriens sämst skrivna rollspels, så jag har aldrig lyckats fatta hur det fungerar och därför än mindre vågat spela det. Men det känns som något som det går att göra mer av. Dock endast för hipsters.
Jag har förstått det som att Mouse Guard är en förenklad och mycket tydligare version av Burning Wheel. Jag har dock heller aldrig riktigt greppat systemet så det står ospelat i hyllan. Misstänker ändå att BW är betydligt besvärligare skrivet.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,988
Location
Ett häxkräl
Paal;n260499 said:
Jag har förstått det som att Mouse Guard är en förenklad och mycket tydligare version av Burning Wheel. Jag har dock heller aldrig riktigt greppat systemet så det står ospelat i hyllan. Misstänker ändå att BW är betydligt besvärligare skrivet.
Jo, MG är BW-light men just det systemet i MG kommer så vitt jag mins inte från BW,

Har läst (?) att det ska ha inspirerats av Pendragons (igen detta spel!) vinterfaser, men det är något helt annat (en administrativ sekvens för att uppdatera karaktärer).
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
slanfan;n260405 said:
Noir, antal kulor. När du slår ditt attackslag med ett skjutvapen avgör tärningarna även antal spenderade kulor under rundan. Så simpelt, så snyggt, så jävla festligt! Men, varifrån kommer detta? Jag blev ju helt till mig när jag läste regeln, för det var helt nytt i mina ögon. Var det helt nytt?
Tack så mycket. Det kanske finns något tidigare rollspel som har samma/liknande modell för ammoåtgång, men inget jag känner till. I de tidiga iterationerna av systemet var ammoåtgång ett extra tärningsslag för ett slumpvärde, men när vi hade spikat Lägsta/Högsta/Alla som avläsning på grundslaget så försvann det (då det ändå var rätt klumpigt) och kulorna lästes av direkt från ditt anfallsslag. Jag är själv mycket nöjd med designen då det skapade oväntade taktiska djup i systemet när det används tillsammans med Ödestärningar - då höga slag ofta innebär framgång, men också innebär att mycket ammo har gått åt för att nå resultatet.

En favoritregel finns i Rolemaster/Spacemaster och det är att just resultat 66 i crit-tabellerna är oftast överdjävligt bisarrt farlig och spektakulär. I vanliga fall så vill man slå högt på crit-tabellerna, men här ville man även få, eller inte få, just 66 på sitt t100-slag. :)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,196
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det finns, to my mind, ett enda bra system för förbättring någonsin i rollspel. Det systemet är förbättringsslagen i Eon.

Men jag ska inte tråka ut er med det. Låt mig nämna några mindre välkända mekaniker istället.

Jag älskar:

- Tenra Bansho Zeros mekanik att man är funktionellt odödlig tills man tickar i en box som säger att man är beredd att dö för det man ska kämpa för just nu, och därmed får en bonus på tärningsslagen.

- Dreads jengatorn. Skapar en otrolig nerv som är perfekt för one-shot-skräckscenarion, dvs precis vad Dread är gjort för.

- Star Wars tvåskaliga tärningsmekanik med successes/failures och advantages/threats. Så man kan lyckas, men med threats, eller misslyckas, men med advantages, eller misslyckas med threats, etc.

- Apocalypse Wörlds sex moves. Ja! Uppmuntra rollpersoner att knulla för tusan!

- Westerns mekanik att nackdelar används för att powwra fördelar, så man kan ha tex nackdelen "Kvinna" men i vissa situationer overrida den genom att spendera nackdelspoäng på fördelen "Som en riktig karl."
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,494
Location
En mälarö
Ymir;n260580 said:
Det finns, to my mind, ett enda bra system för förbättring någonsin i rollspel. Det systemet är förbättringsslagen i Eon.

Men jag ska inte tråka ut er med det.
Jag vet inte hur det funkar. Du får gärna tråka ut mig om du vill.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Ymir;n260580 said:
- Apocalypse Wörlds sex moves. Ja! Uppmuntra rollpersoner att knulla för tusan!
Inom modern film (och även i vissa TV-serier) är det vanligt att skådespelarna rullar runt med varandra i sänghalmen. Kort och gott så har de sex.
Men får man se att skådespelarna har ett riktigt samlag kallas det för porr.

Apocalypse World är rollspelsvärldens motsvarighet till porrfilm.

:wink:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Ensamma vargens utrustningsregler (ett liknande system används av LotFP, men EV var först av vad jag vet).
Utrustningslistan på karaktärsbladen består av 8 linjer. Systemet bryr sig inte om vad saker väger, utan bara hur många föremål man bär på.
Kort sagt kan du bära på 8 pingpongbollar eller 8 kanonkulor.
Det är så fruktansvärt befriande att inte behöva koll på Kg, belastningspoäng och annat jobbigt.

d20 Moderns pengasystem (man kan göra något liknande, men inte riktigt samma, med CoCs Credit Rating).
Ens ekonomiska status anges som en bonus. Alla föremåls värde anges som en svårighetsgrad.
Ska man köpa något slår man en d20 och lägger till sin bonus. Slår man lika eller över föremålets svårighetsgrad har man råd att köpa föremålet, annars har man inte råd.
Aldrig mer behöver man hålla reda på exakt hur många koppar, silver och guldmynt man har.

OSR-spelet Into the Odd har ett enkelt system för att hålla reda på antalet spenderbara saker (som liknar Noirs ammo-regler) för saker som pilar, mat, facklor o.s.v..
Man väljer hur mycket man har av någonting genom att ange en resurs-tärning, t.ex. d8.
Varje gång man förprukar resursen, t.ex. skjuter en pil om resursen var pilar, slår man tärningen. När man slår samma som tärningen, t.ex. åtta på en d8 så minskar resurstärningen ett steg, t.ex. från d8 till d6. När man slår fyra på en d4 är resursen slut.

Original Dungeons & Dragons grupp-initiativ. Monsterna agerar som en grupp och rollpersonerna agerar som en annan. Alla inom rollpersonsgruppen agerar samtidigt, d.v.s. alla spelarna skriker i munnen på varandra när de säger vad de ska göra och rullar tärning samtidigt.
En härligt kaotisk stridskänsla uppstår där ingen riktigt har koll på vad någon annan gör.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
511
Förbrukningstärning kör även Black Hack med, men då minskar resursen vid 1-2 på vilken tärning du än rullar om jag minns rätt. T8 blir T6 som blir T4 och tar slut. Rätt smidigt. Kör samma grej i Ockult Örmästare och Ut mot skären: ett K-värde som står för kvalitet eller kvantitet.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
P.eLL.e;n260632 said:
Förbrukningstärning kör även Black Hack med, men då minskar resursen vid 1-2 på vilken tärning du än rullar om jag minns rätt. T8 blir T6 som blir T4 och tar slut. Rätt smidigt. Kör samma grej i Ockult Örmästare och Ut mot skären: ett K-värde som står för kvalitet eller kvantitet.
Det är faktiskt därifrån det kommer, och inte Into the Odd som anth skriver. Vi använder oss av usage die i det ItO-hack som vi spelar för tillfället, därav förvirringen.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
anth;n260612 said:
Apocalypse World är rollspelsvärldens motsvarighet till porrfilm.

:wink:
Vill bara förtydliga att AWs sex moves inte behöver vara explicit beskrivna. Utan de triggas betydligt tidigare i händelsekedjan. (Vilket är bra, då detaljerade scener med sex oftast (inte alltid, men oftast) mest blir obekvämt.)
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,609
Location
Huddinge
Big Marco;n260651 said:
Vill bara förtydliga att AWs sex moves inte behöver vara explicit beskrivna. Utan de triggas betydligt tidigare i händelsekedjan. (Vilket är bra, då detaljerade scener med sex oftast (inte alltid, men oftast) mest blir obekvämt.)

precis spelet rekommenderar ju till och med "fade to black", så att man inte spelar ut själva sex scenen.
Så jag förstår inte riktigt Anths liknelse mellan AW som rollspelens porrfilm.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,892
Location
The Culture
Jag gillar idén med sex moves, men tycker att de är lite tråkiga eftersom de, till skillnad från alla andra moves, inte involverar ett tärningsslag och därför leder till samma resultat varje gång.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,609
Location
Huddinge
Gurgeh;n260655 said:
Jag gillar idén med sex moves, men tycker att de är lite tråkiga eftersom de, till skillnad från alla andra moves, inte involverar ett tärningsslag och därför leder till samma resultat varje gång.

En del har tärningslag andra inte, jag tycker om att det är en blandning.
Det är för mig en del av karaktären, om man jämför en hardholder med en driver till exempel så är det lite av hardholderns grej att vara statisk och man ska veta var man har honom, därför är det logiskt att man vet vad effekten av att ha sex med honom är.
Drivern är annorlunda, drivern är flyktig och ibland frånvarande där tycker jag det är rimligt att det är ett slag som antingen kan leda till att ni lär känna varandra bättre eller att drivern aktivt kommer försöka hålla ett avstånd emellan er.
Den ända sexmovet jag tycker illa om är battlebabe vars sexmove bara är "den andra karaktärens sexmove aktiveras inte". Det är tråkigt.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
511
kloptok;n260638 said:
Det är faktiskt därifrån det kommer, och inte Into the Odd som anth skriver. Vi använder oss av usage die i det ItO-hack som vi spelar för tillfället, därav förvirringen.
Kul! Ut mot skären, som finns som pdf, men blir bok nästa år är också inspirerat av ItO. Kör som sagt med usage die i det också.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,556
P.eLL.e;n260632 said:
Förbrukningstärning kör även Black Hack med, men då minskar resursen vid 1-2 på vilken tärning du än rullar om jag minns rätt. T8 blir T6 som blir T4 och tar slut. Rätt smidigt.
kloptok;n260638 said:
Det är faktiskt därifrån det kommer, och inte Into the Odd som anth skriver. Vi använder oss av usage die i det ItO-hack som vi spelar för tillfället, därav förvirringen.
Det funkar riktigt bra alltså? Jag har bara läst om det i Rad-Hack och inte testat på allvar. Funderar dock på att stjäla mekaniken, måhända med någon liten modifikation, till mitt Solfläckar som redan använder T4, T6, T8, T10 och T12 i andra sammanhang.
 
Top