Nekromanti Favoritkonstruktörer

Dharkos

Veteran
Joined
14 Feb 2010
Messages
35
Location
Göteborg
Fan, glömde ju Krille. Också alltid bra och intressant att läsa.

Många svar här och många namn som jag inte ens känner till. Monte Cook brukar också skriva ganska bra saker, men Gygax vet jag inte om jag kan hålla med om. Visst har han många bra idéer, men gud så torrt han skriver.

Sedan så känns det som om en hel del namn på den här listan är, om än bra, så bara bra ibland. Det jag letade efter var väl framför allt konstruktörer/författare som hade en konstant hög nivå.

Kult är ju tex en skitbra setting, men därifrån till att Michael och Gunilla bara skriver bra saker?

/Dharkos (får börja googla namn)
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Först beror det på vad man lägger i definitionen av bra spelkonstruktör. För mig personligen är ett språk som engagerar mig viktigare än bra spelkonstruktion. Så med det sagt så är mina favoriter:

Ed Greenwood
Hans Forgotten Realmsrollspelsböcker (dvs exkluderande hans romaner som jag inte läst) är skrivna på ett sätt att det blir roligt och intressant att läsa.
Bra exempel är Volo's Guide to Waterdeep och 3rd Editiongrundboken till FR som han skrev med Sean K Reynolds, Skip Williams och Rob Heinsoo.

Frank Mentzer
Han skrev den 4:e utgåvan av OD&D, den som har regler för graderna 1-36, plus några grader som odödlig. Fascinerande nog så speltestade han få eller inga regler själv av dem han skrev utan skrev bara på och funderade genom det i huvudet medans.

Mark Rein*Hagen
Mannen bakom Vampire och andra spel från White Wolf. Just Vampire skrevs tillsammans med Graeme Davis, Tom Dowd, Lisa Stevens och Stewart Wieck.

Michael Alyn "Mike" Pondsmith
Ytterligare en spelförfattare som gör det lätt att läsa spelet. Han har gjort mer men jag är främst familjär med hans Castle Falkenstein.

Douglas Niles
En till TSR-spelförfattare får jag plats med. Doug skrev bland annat Dungeoneer's Survival Guide som förutom att den detaljerade äventyrande i främst naturliga grottor också klämde in en litten setting och hade den första bra sektionen om äventyr och kampanj-skapande som jag känner till.

Det finns säkert en bunt till som jag bara inte lagt märke till.
 

Dharkos

Veteran
Joined
14 Feb 2010
Messages
35
Location
Göteborg
Det är helt sant. Absolut. Fast det jag huvudsakligen frågade efter var författare som skrev på ett sådant sätt att de alltid är intressanta att läsa, i princip oavsett vad de skriver.

Fast vid närmare eftertanke kanske det inte var helt uppenbart. Ursäkta mig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Dharkos said:
Sedan så känns det som om en hel del namn på den här listan är, om än bra, så bara bra ibland. Det jag letade efter var väl framför allt konstruktörer/författare som hade en konstant hög nivå.
Då har jag tyvärr inga att komma med. Alla spelmakare jag känner till är t.ex. ganska dåliga på att skriva regler i allmänhet. Där "bra" då är relaterat till "vad jag föredrar", såklart.
 

Dharkos

Veteran
Joined
14 Feb 2010
Messages
35
Location
Göteborg
Fast det man läser kan ju i och för sig vara genomgående bra utan att man för den delen håller med om allt som står där. Det kan ju vara inspirerande och tankvärt utan att för den delen vara det man faktiskt är ute efter.

/Dharkos
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Dharkos said:
Fast det man läser kan ju i och för sig vara genomgående bra utan att man för den delen håller med om allt som står där. Det kan ju vara inspirerande och tankvärt utan att för den delen vara det man faktiskt är ute efter.

/Dharkos
Då får Kenneth Hite vara den som står kvar på min lista. Har inte läst allt han gjort, men allt jag läst hittills har nog varit rätt intressant.
 

Dharkos

Veteran
Joined
14 Feb 2010
Messages
35
Location
Göteborg
Det känns på något sätt väldigt praktiskt med personer som man har en sådan relation till att man kan lite på att allt är av sådan kvalitet att man gillar det, oavsett ifall det gäller rollspåel, film eller litteratur.

Jag har till exempel både skönlitterära författare, skådespelare och regissörer som jag utan att tveka kan plocka upp vad som helst av och i förväg veta att jag kommer tycka att det är värt tiden jag lägger på det.

/Dharkos
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Dharkos said:
Jag har till exempel både skönlitterära författare, skådespelare och regissörer som jag utan att tveka kan plocka upp vad som helst av och i förväg veta att jag kommer tycka att det är värt tiden jag lägger på det.
Jag kan på rak arm bara komma på en enda författare som ännu inte gjort mig besviken på det viset, och det är Peter F. Hamilton. Det finns inga skådespelare, regissörer eller spelmakare jag vågar lita på på det viset.

(Hamilton har jag läst såpass många böcker av att jag med visst eftertryck kan säga att nej, det är inte bara en slump. Och alla andra har förr eller senare fallerat. Betyder inte att de är dåliga, bara att de inte alltid är bra/intressanta).
 
Top