Nekromanti Favoritkonstruktörer

Dharkos

Veteran
Joined
14 Feb 2010
Messages
35
Location
Göteborg
En sak slog mig då jag läste Mekanurgs krönikor om åren med Äventyrsspel häromdagen. Efter lite bakåtkollande i mina Sinkadus insåg jag att han utgjorde minst tre-fyra stycken av mina favoritförfattare i tidningen... :gremwink:

Så jag började fundera lite på hur mycket av behållningen i ett rollspel som faktiskt utgörs av författaren/konströktören och hur mycket som utgörs av det faktiska innehållet, i den mån det nu går att skilja på.

Personligen gillar jag nästan allting jag har läst av Mekanurg och detsamma gäller Erik Granström. Det mesta som Krank skriver är intressant, om än kanske inte alltid relevant för mig personligen. Ed Greenwood har många coola ideér, men skriver som en riktig sopa.

I övrigt kan jag inte komma på så många som sticker ut.

Så vilka favoriter har ni och varför? Några tips på andra konstruktörer som man absolut bör titta på?

/Dharkos
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Greg Stafford. Mannen bakom saker som Glorantha, Pendragon, Prince Valiant... medförfattare till RQ och inblandad i HeroQuest. Fan vad tungt. Enligt min mening No1 (Sorry Gygax).
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Spontant:
Graeme Davies (Warhammer FRP, Vampire, etc)
Jonathan Tweet (Ars Magica, D&D, etc)
Mark Rein-Hagen (Ars Magica, Vampire, etc)
Greg Stafford (Pendragon, Runequest, etc)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Robin D Laws är en stående favorit. Jag gillade Greg Costikyan också, men jag vet inte vad han har gjort på senare tid. Sandy Petersen gillar jag också.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,506
Gary Gygax (Har du läst hans prosa nyligen? Spektakulär)

John Wick (Allt jag läst av Wick har antingen varit guld eller fullständigt fruktansvärt. Inga mellanting.)

Monte Cook (Kejsaren över 3.5)

Tracy Hickman och Margaret Weis (Skapade Dragon Lance och med det story inriktingen för D&D. Tack för Raistlin Majere och magikernas torn :gremsmile:. Vi ska försöka glöma att ni också skapade Kenders :gremwink: )
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
För mig är det Vincent Baker som gäller! (Vilket inte borde vara någon överraskning för någon som känner mig) Jag diggar alla hans spel och hans spelteori. Han har en ganska unik stil som gör det möjligt att vara ett fan på det sättet. Speciellt hans språk brukar älskas eller hatas.

På skoj gjorde jag en tabell över hans spel förra året.


Men ett annat sätt att karaktärisera dem vore kanske...

"spirituella spel, satta rakt i mitten av en väv av relationer mellan människor av kött och blod"
 

Attachments

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Fred Hicks och Rob Donoghue för jag är helsåld på Fate Core. (Synd bara att Don't Rest Your Head har en så jävla många tärningar.)

Shane Lacy Hensley för Deadlands Reloaded och till viss del då även Savage Worlds.

Erik Granström givetvis.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
De enda som jag tagit mig tid att kolla upp är Schwalb som gjorde SIFRP och Pulver som skrev några nördiga moduler till Gurps. Jag vet inte om SIFRPs system redan finns i någon tidigare version eller så, men det var i alla fall ett system som verkligen kändes som gjort för mig. Trots dice pool.
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
anth said:
Robin D. Laws är redan nämnd så jag säger Ken Hite
Damn it, ninja'd. Twice!

Tja, eftersom min rollspels konstruktörer redan är nämnda så tänker jag ta en rövare och säga Jervis Johnson eftersom Blow Bowl är ett av det mest briljanta spelen som någonsin skapats, fast det råkar vara ett brädspel.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Ken Hite, Bill Webb och Pete Nash. Inga långa namn här inte.


Storuggla, mer eller mindre demonterad
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
CJ Carella gör allt han petar på till guld; att lyckas göra ett briljant Buffy-rollspel var en prestation i sig, men sedan att göra Witchcraft, som essentiellt är ett WoD-rippoff-spel, men ändå ge det en helt annan känsla än WoD, och helt unika och extremt stämningsfulla vampyrer...fantastiskt.

Krille. Jag delar inte alls hans favoritteman, särskilt inte på sistone, men han är väldigt duktig på att fånga det han vill få fram och göra det fantastiskt spelbart, och utan hans tidiga bidrag till Eon hade det aldrig blivit mitt favoritspel. Krille inspirerade mig kring hur man tar inspiration från utanför lådan, när han använde scifi-koncept som vorloner och shadows och applicerade det på drakarna i Eon. Detta har varit en väldigt viktig lärdom för mig som skribent.

Peter Nallo och Dan Johansson är två andra snubbar som ofta skriver briljanta saker, och är en fröjd att samarbeta med; likaså Martin Fröjd (haha), och min partner in crime Frans Björkstam.

Jag har aldrig nån koll på vem som skrivit Vampire-böckerna jag diggar, men om en enskild person låg bakom Cairo by Night så är hen också värd en eloge. Överlag känner jag dock, som kanske framgått, att jag roas allra mest när jag får läsa texter och ta del av koncept från folk jag känner irl. Det är då det kreativa utbytet blir som allra mest givande, särskilt när vi kan bygga på varandras grejer för att skapa helt osannolik awesome.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Eric Wujick eller hur han nu stavade sitt namn var en stor favorit för mig. Tyvärr är han död i cancer.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,025
Location
Ereb Altor
Ron Edwards (för det var där det började)
Krank (rollspelspunk)
Järnringen (för deras världsbyggen)
Vincent Baker (bäst, helt enkelt)
Tomas/Fria Ligan (jag har läst nya Mutant, och sett framtiden)
Luke Crane (Burning Wheel är en milstolpe)

Bubblare:
Gillbrings
Michael och Gunilla
Krille
Marco
Erik Granström
James Wallis
Graeme Davis

Och jag har säkert glömt flera...
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,907
Location
Nordnordost
Martin Bull Gudmundsen och Ole Peder Giæver för Itras By. Det är helt enormt pedagogiskt skrivet.

John Wick är trevlig att läsa och har intressanta fungerande regelmekaniker.

Jason Morningstar för allt han gjort som inte är Fiasco.

--

Och jag själv, naturligtvis. Jag har en fantastisk förmåga att skriva spel som passar mina egna preferenser för stunden.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Tack för ditt betyg. (Jo, jag var känd under många namn.) :gremsmile:

Jag rekommenderar Greg Costikyan och Marc Miller. Två smarta uvar (Marc tillhör generationen före mig) som vet hur en slipsten ska dras.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Att jag får vara med i samma listor som Granström, Mekanurg och Ron Edwards är helt bisarro. Nå, jag ska väl gräva fram några egna favoriter...

Mekanurg och Arfert - Still going strong, och inte främmande för att förnya sig och ta in nya idéer. Sånt gillar jag.

Kenneth Hite - Grundtanken i Gumshoesystemet har revolutionerat hur jag tänker kring min favoritgenre.

Gunilla Jonsson och Mikael Petersén - Kult. Även om regelsystemet inte passar med spelvärlden så känns det här banbrytande och häftigt än idag.

Magnus Seter - utan Mutant Chronicles hade jag kanske inte spelat rollspel idag, och jag lär mig fortfarande av hur det spelet är upplagt. Framför allt första grundboken är mycket, mycket bra än idag.

Krille - för insikter kring vad som gör en setting spelbar. "Vad gör rollpersonerna" är en enormt grundläggande och självklar fråga när man väl formulerat den.

Fria Ligan - Sveriges mesta fackelupplockare. Nu har de Mutant, det närmaste gamla DoD man kommer, och Coriolis. Vad finns kvar? Kult?



EDIT: Och jag kan naturligtvis inte låta Wilper hota min status som sveriges mest självgode spelskapare:

Mig själv - för att jag ständigt ser till att utmana mig själv med mina spel, för att jag är en god och fin människa som släpper allt via creative commons, och för att jag släpper spel i en bisarrt hög takt.
 
Top