Nekromanti favoriter alltime

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
"Muahahaha, Croup och Vandemar! Mums!"

Där har vi två härligt elaka skurkar som verkligen njuter av att vara elaka. =^_^=
Menar, här är inget snack om taskig barndom eller annat tjafs, utan de vill helt enkelt vara onda, och de är bra på det..

Tycker videofilmen (tv-serien i 6 delar) är klart trevlig, men det är som andra sagt stark BBC-känsla över den. Anser dock att man bör både se filmen och läsa boken.

/Ulfgeir
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
En lista eller två. Utan inbördes ordning.

Fantasy:
Terry Pratchett för sin underbara skivvärld. Helt underbart hur han lyckas ta en modern företeelse, vrida och vända på den och få den att passa i en fantasyvärld.

Neil Gaiman både för den underbara Neverwhere och för serien Sandman samt Stardust. Han har ett underbart sinne för detaljer.

Wendy och Richard Pini för Elfquest. En bra story med utsökta bilder.

Tolkien för Bilbo och Sagan om Ringen eftersom de är klassiker. Resten förutom "Breven från jultomten" är dock oläsbart.

Inte riktigt fantasy, men nåväl: H.P. Lovecraft för sitt underbara mythos som har gett upphov till så mycket skräckfyllt trevligt spelande..


Science Fiction:
Flynn Connolly för sin underbara bok "The rising of the moon". Kunde inte släppa boken när jag väl hade börja läsa. Att jag vid det tillfället befann mig i Irland, vilket är platsen dit hon hade förlagt den gör ju inte saken sämre..

Isaac Asimov för Stiftelsetrilogin. Hur lyckas man bygga upp en sådan värld.

Douglas Adams sällan har någon lyckats få så många att skratta.

William Gibson både för Neuromancer som man nog får säga är THE Cyberpunk-novell, samt hans bok The Difference engine som han skrev tillsammans med Bruce Sterling. Boken visar en alternativ framtid/dåtid eftersom det är underbar steampunk med hålkortsprogrammerade ångdrivna datorer. Vore intressant att veta vem av dem som skrev vad, men jag misstänker att de partierna som inte funkar så bra är Sterlings...

Carl Sargent och Marc Gascoigne med boken "Black Madonna till Shadowrun". De twists som man får där är intressanta. Man bör dock känna till Shadowrunvärlden innan man läser den. De gjorde 2 andra böcker där en del av karaktärerna först dyker upp.

These lists has been approximated...

/Ulfgeir
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Guy Gavriel Kay

Det gör jag.

Hans meriter i övrigt är inte helt dåliga, heller. Att ha varit med och sammanställt 'Silmarrillion' väger rätt tungt i fantasyvärlden, va?

- Ymir, som förvisso tycker sig märka vissa likheter mellan Melkor och Rakoth Maugrim i 'Fionavars Vävnad'...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"är det inte han som är död?"

Men han rör ju på sig.


Storuggla, ger ett äpple till den som kan namnge komikern som just nu citeras
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Martin Ljung

"Storuggla, ger ett äpple till den som kan namnge komikern som just nu citeras"

Hit med äpplet! :gremwink:
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
är det inte han som är död?

Det är han väl inte ensam om, men, jo, tyvärr är han död. Han dog i tarmcancer sommaren 1995. :gremfrown: :gremfrown:

/Mikael
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Ja här är väl min lista då... Lite motvilligt svarar jag på detta då du vann får lilla kamp (först till 1k poster) :gremwink:

Men här kommer den... GRR Martin har jag i bokhyllan men oläst, så det får bli senare.

1: Neil Gaiman, Allt jag har läst av honom är jättebra, Neverwhere och American Gods står ut i mängden även om Sandman också är fantastiska verk.

2: Terry Goodkind: Nu var det ett tag sedab jag läste nått av honom (i sommras typ)... men Sword of truth är en väldigt bra serie med som du säger alldeles lagom med karaktärer. jag längtar efter nästa del i serien.

3:Rober Jordan: Har många karaktärer men skriver bra och har en väldigt bra värld. Vissa karaktärer är mycket bra. Tävlar om andraplatsen. Läser WoT just nu... Välsigt bra.

4: Raymond E. Feist: Tävlar med Goodkind om förstaplatsen. Magician är bland det bästa jag har läst. Shadow of a dark Queen är bra den med.

5: Två författare som skriver tillsammans, Margaret Weis och Tracy Hickam: Dragonlance Chronicles och legends är fantastiska böcker, mer stämning än så går helt enkelt inte. Många av karaktärerna är mycket bra de med.

6: J R R Tolkien: Ett måste att ha med. Hur kunde jag glömma honom? Jag älskar bara miljöerna i de böckerna, han skriver på ett sådant sätt att det känns riktigt verkligt, och det kan man inte säga om många författare i genren. Sedan är det en fängslande historia också

7: C. S. Lewis: Narnia är de böcker jag har att tacka för mitt fantasy intresse... De är väldigt bra och harmoniska. Stämningen är på topp.

8: Michael Moorcock: Mörkt och härligt... Elric är en väldigt bra karaktär...

9: Terry pratchet: har bara läst två av hans böcker, mycket bra! Härlig komik, och parodi. Rinswind är underbar!

Hittar faktiskt inte en tionde värd att nämna... det är underligt men sant... Robin Hobb platsar möjligtvis på listan...

Och en jag bara måste nämna: Nick Hornby: Har bara läst Fever Pitch, men det är verkligen en underbar bok.

Ja, det var väl allt från mig.

/Herr Balderk, som tycker att det var rätt svårt att göra listan...
 

Lontryuin

Veteran
Joined
3 May 2002
Messages
189
Location
Uppsala
1. George RR Martins. Händelserna, och framför allt de intelligenta "bad guys"...
2. Robert Jordan. Komplexitet here I come!
3. Janny Wurts. Hennes berättarstil är helt enkelt fantastisk!
4. Roger Zelazny. Man fattar ingenting... Helt underbar!
5. Raymond E. Feist. Framförallt Serpent War. Skulle ha blivit en riktigt bra SL... Samarbetet med Wurts är helt makalöst!
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Nick Hornby: Har bara läst Fever Pitch, men det är verkligen en underbar bok.

Fast det platsar väl inte på en fantasylista? Det är ju en självbiografi...
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
5. Raymond E. Feist. Framförallt Serpent War. Skulle ha blivit en riktigt bra SL.

Är (var) han inte det? Hans första böcker ("Magician", osv) baserades ju på samma kampanjvärld som Midkemia gav ut en gång.

/Mikael
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
det var därför jag inte satte honom på listan... Sa bara: En författare jag bara måste nämna... Sedan sa han väl alla kategorier?

Jaja, inte vet jag. Han var värd att nämna så jag nämnde honom, fast utanför listan.

/Balderk
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Herre Jösses! =)

Köpte du alla fantasymasterworks på en och samma gång? Det var som fan! Det är väl närmare 40 böcker iaf? :gremsmile:

Ett sådant bokköp vore trevligt att göra... Fast jag skule nog få rätt mycket åångest över pressen (som jag lägger på mig själv) att läsa alla böcker. Jag nöjer mig med ett femtal böcker åt gången...

/Herr Balderk, som fick ett paket ifrån sfbok idag han inte hämtat ut än... Synd bara att det kostade alldeles för lite pengar... Nånting följde inte med...
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Sedan sa han väl alla kategorier?

Nja, han ville ha fantasy masterworks, och Nick Hornbys Fever Pitch är inte fantasy, inte ens relaterat med rollspelskultur över huvud taget, så varför du och jag ens diskuterar saken övergår mitt förstånd...
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Herre Jösses! =)

nje fan
jag köpte bara en fjärdedel av alla böckerna... och de är 32 st :gremsmile:
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Jo, men de som inte ger dig rollspelskulturbaserad information skriver om sådant som man inte skall skriva om på det här forumet. Annars hade jag kunnat ge dig en hel hög med författare jag tycker du skall läsa. Mitt första råd hade faktiskt varit att inte läsa så mycket fantasy och science fiction, då många alldeles för enkelt fastnar i det facket och inte läser någonting annat.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
jo kanske det men du skulle ju kunna sätta ett [ot] i överskriftern :gremwink:

jag läser fantasy mest för att det är något annat än verkligheten, men jag kan nog erkänna att jag är insnöad i olika generer när jag väl börjat läsa... ett tag läste jag bara deckare, har som merit att jag läst alla beckböckerna, om det nu är en merit, och en hel drös med andra deckar, de flesta Agata Christie, stavas det så?, böckerna...

but i see your point
 
Top