Nekromanti favoriter alltime

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Isaac Asimov. Han skriver bra och med mycket politik (smaskens!). Har en mysig stämning med trevliga karaktärer

politik? aah då får jag nog ta mig en titt på denne
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
jag måste skaffa mig böcker av honom har inte läst dom ännu även om jag velat... suck
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
jag har faktiskt en Lord Dunnsay bok hemma :gremwink: har dock inte läst den ännu skriver han bra? den jag har är The King of Elflands Daughter
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Warren Ellis och John Courtenay Grimwood verkar intressanta, men gu va jag inte tycker om Gibson ush

vad är Tjuvstaden för något?
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Tjuvstaden, eller Thieves World som den heter, är en novellsamling där en del mer eller mindre kända författare medverkat. Tror att det finns 10 eller 12 böcker på engelska, tre av dom är översatta till svenska och utgivna i Äventyrsspels DoD-serie. Finns också en box utgiven av Chaosium med info och speldata för flera olika rollspel, denna box är dock bara baserad på de tre första böckerna (boxen står f.ö. i min bokhylla :gremsmile:

Novellerna utspelar sig i en stad som går under namnet Tjuvstaden eller Asyl (Sanctuary på engelska).
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Storm Constantine såg framsidan på en av hennes böcker i en av sfboks tidningar och det verka faktiskt intressant, uhm ja jag läser vad det står i texten också inte bara tittar på bilder, om jag inte var tvungen att ha Tad Williams Memory, Sorrow and Thorn(varför har jag inte honom på min lista? bästa att jag ändrar) och Fantasy masterworks böckerna i mitt senaste bokköp så skulle det bli henne jag hade köpte
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Köp nästa gång i stället! [NT]

NT = No Text (Ingen text)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Warren Ellis serie transmetropolitan är så bra att jag nästan... ja.. alltså. du vet. sådär riktigt jävla bra att man knappt tror det är sant. det har kommit sju samlingar ännu, antagligen kommer det 6 till innan serien är slut. Den är färdigskriven, men vill man inte köpa lösnummer så får man vänta.

de som kommit heter:

Back on the Street
Lust For Life
Year of the bastard
The New Scum
Lonely City
Gouge Away
Spiders trash

(i ordning)
sen finn samlingen Filt of the city som innehåller Spiders samlade kolumner. Läsvärd någon gån mellan gouge away och spiders trash tror jag, annars kan för mycket av handlingen avslöjas.
I HATE IT HERE är namnet på något jag hittade just nu. den ska köpas snarast tror jag...

John Courtenay Grimwood (sorteras vanligtvis under grimwood) har släppt böckerna:
Lucifers Dragon (inte läst)
neoAddix (inte läst)

reMix - När en hög fransk ämbetskvinne-dotter kidnappas sätter modern in flickans pojkvän och världskände remixaren Fixx Valmont på att leta reda på henne. problemet är bara att han är fängslad på hennes egna order. Han är dessutom cyborg (han plockade själv av sig det ena benet efter att ha förlorat det andra. För symmetrins skull) och en kvinnokarl :gremsmile: Samtidigt invaderas frankrike av Fjärde riket och hela Europa drabbas av ett muterat virus som äter all stål i sin väg.

redRobe - Påven Joan blir inför världens ögon söndersliten av sin egna armé av barn. En japansk kinderwhore blir kidnappad och förd till en rymdbas som används av FN för att dumpa flyktingar. Axl Borja, före detta yrkesmördare har precis gått med på ett sista jobb (utan att berätta det för sin pistol) när han kontaktas av kardinalen (redRobe, är ju kardinales klädsel...) i mexico.

Pashazade - the first Arabesk (fortsättning bör komma snart) - inleder en trilogi om Ahsraf Bey. Något så ovanligt som SF/Cyberpunk i afrika och den muslimska världen.
Här defineras dessutom Grimwoods värld tydligare än i de två andra jag läst. Tyskland vann första världskriget, ottomanska riket dominerar väst-asien och nordafrika.

Forstättningen heter Effendi. bör vara släppt nu, men eftersom min enda källa av hans böcker är pocket shop så kanske jag får vänta tills den släpps i pocket-form...

neoAddix och Lucifers Dragon ska dock inhandlas snarast

chrull
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
bpda låter, i brist på bättre ord, intressanta
får nog inskaffa böcker av båda snarast

//Netfeed, som precis ätit lunch, hamburgare och stekt potatis :gremsmile:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag kan tyvärr inte sluta prata om Transmetropolitan. Jag älskar den så...

Transmetropolitans huvudperson är Spider Jerusalem, journalist gone wild. Han skriver kolumner om de utsatta och om de korrumperade. Han lider av att ha en "Maker" (en sådan vill alla ha. ser ut som en diskmaskin men kan tillverka VAD som helst...) som går på droger. som den tillverkar själv. Resultatet blir att han inte altid får vad han ber om. Vilket förklarar hans glasögon...

Han är hårlös, tatuerad, försedd med en attityd värre än värst, beväpnad med en Bowel Disruptor (eeeeew) och en arsenal droger som slår det mesta. Även om att injicera sitt knark i tårkanalen verkar vara ett ganska komplicerat sett att få sina kickar...

Han har en katt med två ansikten som kedjeröker ryska cigaretter och har en vana att pissa i skor.

Han bor i en stad sjukare än sjukast. Och man kan inte göra annat än att älska den. Hur galen den är, hur mycket man själv skulle vilja ha delar av den och framförallt, hur mycket den skrämmer.

Serien är briljant tecknad, briljant skriven. Det enklaste sättet att beskriva den är EXTREM. på alla sätt. Tål du inte att huvudpersonen frossar i sälögon samtidigt som reklammer om klonat människokött som snabbmat blinkar förbi på TVn ska man inte bry sig om transmet. Förstår man inte det roliga i det kanske man inte heller ska bry sig. Men Transmet är fan det bästa jag läst... Kanske någonsin, men jag väntar med sådana lovprisningar tills jag avslutat serien...

chrull
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
1. Iain Banks- Skriver både SF och mainstream bätter än (nästan) alla andra. Läs "The Player of Games"!
2. Neal Stephenson- Ska få nobelpriset i litteratur så fort jag blir invald i svenska akademien. Läs "Snow Crash"!
3. Alan Moore- Världens utan tvekan bästa serieförfattare. Läs "Watchmen"!
4. Neil Gaiman- Skriver på ett unikt sätt om sina egna unika ämnen. Läs "Sandman"!
5. Guy Gavriel Kay- Världens bästa fantasyförfattare, inklusive Mr. T. Läs "Sailing to Sarantium"!

/tobias
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag blandar som vanligt mina favoriter eftersom ingen av dem stick ut eller är bättre än de andra, bara annorlunda.

James Ellroy - Så lömskt, så djävulskt lömskt. Vem behöver monster när det finns människor. Osympatiska men ack så mänskliga huvudpersoner.

Neil Gaiman(som jag tills helt nyligen trodde hette Neil Gainman) - Har bara läst "Neverwhere" och hans bok tillsammans med Pratchett men de var väldigt bra och synnerligen läsvärda.

Terry Pratchett - Fantasy och humor blandat tillsammans i en enda välsmakande kaka.

George R.R Martin - Min nya gud. Som jag älskat hans böcker. Hoppas att han fortsätter att undvika de traditionella fällorna som många fantasyförfattare gärna trillar ner i.

Observera att min lilla lista utsätts för ständiga förändringar och förbättringar. Dessutom har jag en tendens att gilla de författare som jag läst nyligen mer än de som jag redan har börjat glömma. Vem vet hur den kan se ut om ett år?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Neil Gaiman(som jag tills helt nyligen trodde hette Neil Gainman) - Har bara läst "Neverwhere" och hans bok tillsammans med Pratchett men de var väldigt bra och synnerligen läsvärda."

Muahahaha, Croup och Vandemar! Mums!


Storuggla, kortfaddad
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Vad jag förstår så var "Neverwhere" ursprungligen en engelsk tv-serie. Finns det någon som har sett den och kan berätta lite mer?
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,470
Location
Stockholm
Jag har den på VHS. Den är faktiskt inte så bra. Lite stel. Ser _jävligt_ BBC ut, om man säger så.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Neverwhere the TV series

Jepp, det var en tv-serie. Den hade samma budget som Star Wars Episode 1. Alltså sminkbudgeten. Alltså sminkösernas chipsbudget för vecka två. Osaltade chips endast.
Rent ut sagt, det är en intressant tv-serie men inget man tittar på för produktionen eller bildernas skull. Skådespeleriet är lite halvbra, men... boken är bättre.


Storuggla, pessimist
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Eftersom du bara hade med fyra författare och hyllade George R.R Martin speciellt, kan jag ju bidraga med hans gode vän och kollega, Roger Zelazny, författargudarnas övergud.

/Mikael
 
Top