Nekromanti favoriter alltime

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
är inte midkemia, världen allt utpspelar sig i, en fd rollspelsvärld?

Jo, och gavs ut av Midkemia Press en gång i tiden. Eftersom jag hade använt en del i min egen kampanj, blev jag lite förbluffad första gången jag läste Feist... :gremsmile:

/Mikael
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
asså finns det något som heter Midkemia Press med?
well, det står ju i hans "tackgrejs" att han tackar de övriga konstuktörerna till världen

/Netfeed som känner att han är den edna som läser "tackgrejset"
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jo, fast om jag förstått saken rätt så utspelar sig Feists böcker runt 500 år innan rollspelsvärlden. I alla fall enligt vad jag läste i en FAQ nån gång. Diskussionen gick visst något sånt här:
Feist: Jag funderar på om jag skulle skriva mig en fantasyroman.
Feists polare: Cool idé. Förresten, du skulle ju kunna skriva om hur "Greater Magic" kom till Midkemia.
Feist: Yay!
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
nu skulle vi kunna ha en diskussion om att det inte finns någon "greater" eller "lesser" magi i midkemia utan att det bara är en inbildad tanke hos magikerna utan att det egentligen handlar om att "de båda" arbetar i symbios :gremwink:

men det behöver vi ju inte ha hehe
 

Lontryuin

Veteran
Joined
3 May 2002
Messages
189
Location
Uppsala
Som jag har förstått dedikationerna så började världen som en kampnajvärld, men att Feist själv inte var med så mycket i den biten... Kan mycket, mycket väl ha väldigt fel förstås.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Ja men nu ville jag bara nämna honom, jag hade redan gett mina fantasyfavoriter (en lista som nu är ändrad) och passade på att nämna Nick, visst det kanske inte har med rollspelarkultur att göra, men herr Netfeed ville ha författare från alla genrer och jag gav honom en. Skadar det verkligen att jag skriver om en författare som inte har med fantasygenren att göra när jag redan gett fem stycken som har det? Hade jag bara skrivit om andra författare hade det varit en annan sak, men nu gjorde jag inte det...

/Balderk
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Herre Jösses! =)

Okej, då var det en annan sak :gremsmile:
Även om åtta böcker är rätt mycket det med :gremwink:

/Balderk, som är sur för att han bara fick två av de fyra böckerna han hade beställt från sfbok... :gremfrown:
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
klart det skadar
du kommer här med bli portad från detta forum
mwahahaha

/Netfeed som känner att han är ute och seglar i ot-träsket
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
/Netfeed som känner att han är den edna som läser "tackgrejset"

Nej det är du verkligen inte! Jag läser det alltid. IOfs finns det ibland två "tackgrejs"... En på bladet före boken börjar och en i slutet eller nått sådant. Jag läser den första. Ibland är det ganska roligt, men oftast står det ju bara att han tackar några personer man inte alls vet vilka det är...

Hur som helst är du inte ensam :gremsmile:

/Herr Balderk
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Våldsamt medhåll

Jag känner bara att jag måste hålla med, det kliar i fingrarna. Transmet är vild och fantastisk, och näst efter Sandman förmodligen den bästa serien någonsin. Warren Ellis är briljant. Blah, blah, o.s.v., men allvarligt, alla som inte läst Transmetropolitan borde göra det fort. Tack vare pengabrist och avstånd från seriebutiker har jag bara de två första albumen, men fler ska det bli.

Och du, katten har bara ett och ett halvt ansikte :gremgrin:

/Feliath - som är rubbat glad bara över att äntligen ha upptäckt någon annan som gillar Transmet
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Mina försenade favoriter

Jaja, tråden är död redan. So sue me. Jag känner ett behov av att skriva ner min lista ändå, jag hittade just tråden. Jag är inte härinne så ofta.

1: Lord Dunsany. Skrev noveller på 1910- och 20-talet. Han är så in i [CENSUR] bra! [CENSUR]! Och dessutom *beeeeeep*! Jag vet inte om jag ska skratta åt er som inte läst honom än eller vara avundsjuk. Time And The Gods är hursomhelst #2 i FM och King of Elfland's Daughter #14 eller något sådant, så åtminstone Netfeed lär få se snart.

2: Neil Gaiman. Alla har sagt allt redan. Jag nöjer mid med att konstatera att han är besatt av personifieringar av koncept samt asagudar, och att Sandman är historiens bästa serie.

3: Neal Stephenson. Jaha, alla har sagt allt igen. Jag har läst Snow Crash åtta gånger, sedan avled min pocket. Måste skaffa en ny.

4: Fritz Leiber. Fafhrd och Grey Mouser är tokigt bra. Särskilt första boken gillar jag skarpt. Tjuvgillet som företeelse i rollspel är Leibers fel/förtjänst. Och FM har samlat Leibers Nehwon-berättelser också.

5: Terry Brooks. Vadå? Sluta stirra på mig sådär! :gremcrazy: Jag gillar hans böcker, och försvarar mig med att han i alla fall är bättre än bilolyckan Eddings. :gremsmirk:

6: Gene Wolfe. Den Nya Solens Bok bör läsas på engelska och är helt underbar. Även den finns i FM; bok 1 resp. 12, tror jag.Terminus Est är <U>det bästa namnet på ett svärd någonsin</U>, och Ymir borde absolut läsa om torteraren Severian om det är mer ångest han vill ha :gremgrin:


Andra författare värda ett omnämnande (ett till, i de flesta fall) är Mervyn Peake för Gormenghast-böckerna, Jack Vance för Dying Earth och Warren Ellis för serien Transmetropolitan (längre ned i tråden får han det omnämnandet).

/Feliath - känner sig förutsägbar
 
Top