Nekromanti Favorit Class i 3ed?

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Re: Sneak/ backstab

Håller med där också. För att lyckas med back stab berodde allt på extremt mycket tur och omständigheter.(du skulle klara både stealth och attack-tests, och fienden skulle missa en perception test. En berusad vakt i ett kolmörkt rum är allt jag lyckats backstaba, och då hade jag Boots of Silence!) En rouge kan i 3rd lyckas med en sneak attack i strid på öppna ytor, i fullt dagsljus. Den är ju mer en teknik än en ren smyga-på-och-hugga-ryggen pryl...

"Slå en t4:a, det går bättre då..."
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Sneak/ backstab

Det krävs fortfarande att man lyckas med Move-Silently, och att det tilltänkta offret missar sin Spot-check. Om personen fråga inte har hamnat i en situation där den förlorar sin dex bonus till AC.

"When the DM laughs it is already to late"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,519
Location
Stockholm
Re: Sneak/ backstab

Och nu kan man t.o.m. använda avståndsvapen för att sneak-attacka fienden!

I 2nd Edition var backstab _bokstavligen_ ett hugg i ryggen. Tjuven var tvungen att smyga upp på fienden bakifrån och sätta dolken mellan skulderbladen. Nu, i 3E, handlar sneak-attack - som jag ser det - mer om att utnyttja de blottor folk lämnar när de är oförberedda och/eller distraherade. Super!

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Sneak/ backstab

Yupp! Särskilt eftersom man kan använda sneak-attack med distansvapen upp till ett avstånd på 30 feet.

"When the DM laughs it is already to late"
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Hah! Zez #&%#" Sacred Fists. I krusch zem under my fist, only zoze of who follow ze true paz vill survaiv!!

"Slå en t4:a, det går bättre då..."
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Sneak/ backstab

Du kan fortfarande ändra dig angående din kommande karaktär!

"When the DM laughs it is already to late"
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Re: Sneak/ backstab

Hmm... Jag måste erkänna att jag är otroligt lockad just nu. Tiefling Rouge, killer of the just and honourable, I only steal from the poor. And it´s not my fault, I had a tough upbringing. And I was brainwashed by roleplaying ;)

Nä, seriöst jag suger hårt på att göra det, mer anpassningsbart till din kampanj, kanske...

"Slå en t4:a, det går bättre då..."
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Sneak/ backstab

Ja en sådan passar nog in bättre. Vad sägs om att vara foe hunter: the other gamers at the table;)

"When the DM laughs it is already to late"
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Sneak/ backstab

Sneak all you want, I promise I'll Headbutt you to death!!

"When the DM laughs it is already to late"
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Re: Sneak/ backstab

Räcker med att du vinner Initiative så är motståndaren Flat-footed tills sin tur. Då får du göra Sneak Attacks också. Därför viktigt för Rogues att ha hög Initiative, då inleder de varje strid med Sneak Attack oavsett hur bra motståndaren är på Spot och Listen. Improved Initiative är given feat för en Rogue med andra ord. Så klart skadar det inte heller för en Rogue att överaska (surprise) motståndaren. Då blir det en till Partial Action som en Rogue får på sig för Move eller Attack, eller varför inte Partial Charge? :gremwink:
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Re: Sneak/ backstab

Min fru spelar en Ranger/Rogue med Point Blank Shot och Rapid Shot .... inte PH's idiotiska och kackiga Ranger som är konstruerad för att slåss med 2 vapen (vilket suger i 3rd edition), utan Monte Cook's Revised Ranger (finns på hans hemsida, gratis föresten).

I alla fall.. redan när hon bara var level 1/1 .. om hon överaskade motståndaren inom 30 feet och vann Initative: hann hon få iväg 3 pilar med extra Sneak Attack skada innan motståndaren fick göra något eller fick räkna med Dex till AC. Totalt 3 * (D8 + D6). Väldigt få CR 1-3 monster överlever ett sådant mombardermang. Snabb leveling karaktär ;)
 

humongos

Veteran
Joined
4 Jun 2000
Messages
195
Rogue gott folk, det heter... äsch, jag ger upp...

<I>König, är du säker på att du menar "rouge" och inte "rogue"? :)</I>

Ok, jag vet att jag besserwissrar nu, men eftersom du var först: lite senare skriver du...

<I>Jag är inte helt säker på det. Hm.. om man tittar på de rollpersoner jag spelar nu i diverse kampanjer så har jag en rouge/sorcerer och en fighter (duellist-wannabe). </I>

HA! Du föll på eget grepp. :)

Ok, nu ska jag försöka rädda det här inlägget till något vettigt.
Jag kan absolut tänka mig en halvorc som tjuv! Han har ju bättre mörkersyn så han borde trivas med ljusskygga aktiviteter. Och en halvorc som överlever bland trångsynta människor kan ju tänkas vara bra på att inte synas.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,519
Location
Stockholm
Re: Rogue gott folk, det heter... äsch, jag ger upp...

HA! Du föll på eget grepp. :gremsmile:

Ack! Jag skulle vilja säga att det var medvetet, men fan! Där gjorde jag bort mig. =) =)

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Je suis un rouge...

<I>König, är du säker på att du menar "rouge" och inte "rogue"? :)</I>

EEAAAÄUUUHH!!! (överfalls av traumatiska minnen)
Under alla år vår Rolemaster-kampanj pågick lyckades jag aldrig, <B>aldrig</B> övertyga de andra spelarna om att 'rogue' inte uttalades som "röd" på franska... Min enda RP av den klassen gick helt klädd i rött bara därför.

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Instämmer - att smyga och ha sig är roligare öän någonsin. Sneak attack beskriver ju vad det ÄR - man behöver inte hugga någon i ryggen för att få till det. Det är en mer generell och mer flexibel term. Fast det har folk reda sagt.

Fast jag önskar folk ville fatta att rogues inte nödvändigtvis är _tjuvar_ längre (och att vem som helst kan skaffa sig några ranks i vettiga skills... jag är dödförtjust i Fighters och Rangers med hög DEX numera...)

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Sneak/ backstab

Men det gäller väl bara första rundan?

"When the DM laughs it is already to late"
 
Top