Nekromanti Favorit Class i 3ed?

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Vilken är just din favorit class i nya 3ed? Varför just denna klass? Vilken ras passar bäst till den tycker du?

Själv måste jag säga att jag gillar rouges, inte för alla speltekniska detaljer, utan mest för känslans skull. Även om evasion är användbart. Sneak-attack är kul, men var roligare då den hette backstab, men det är bara en språklig preferens från min sida. Ja, och vilken ras till detta...Tiefling såklart!

"When the DM laughs it is already to late"
 

Danno

Veteran
Joined
16 Sep 2000
Messages
118
Location
Göteborg, Sverige
Bard naturligtvis! Vem skulle inte vilja vara en karismatisk karl som vinner damernas hjärtan, kan slåss och tjuvas, kan magi av både arcane och divine natur och dessutom är mer lärd än den smartaste trollkarl. Ras? Människa känns bäst, men tiefling är en favorit även för mig.

/The Danno
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Sneak/ backstab

Enligt vad jag förstår så går det att göra en sneak attack efter att ha flankat en fiende. Stämmer det? I sådana fall så är en sneak attack rent strikt inte en backstab. Det är det jag personligen tycker om, att den extra förmågan hos rouges har blivit bredare...

"Slå en t4:a, det går bättre då..."
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Det kommer nog inte som en överraskning, men min favorit är nog Human eller halfelf Monk. Monken kan antingen vara en äckligt god sak som springer runt och dödar slemma troll och annat, eller en lawful evil assassin, av stuket Zhenthil Keep. Tycker jag om! Att deras unarmed damage faktiskt är att räkna med, att de har en hel del roliga special abilities, och att deras hp är helt ok är ju inte heller helt fel. De kanske inte är riktigt lika mångsidiga som rougen eller barden, men ändå, monken tilltalar mig.

"Slå en t4:a, det går bättre då..."
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Jag tycker att alla klasser har förbättrats till 3e men i slutänden så är jag nog ändå partisk till Fighter. Här är inget bestämt förutom att man antagligen inte lär sig magi. Man får verkligen fria händer att med hjälp av feats skapa en egen karaktär. Man kan vara bra med svärd eller båge eller yxa. Man kan ha höga attackvärden eller slåss deffensivt. Man kan slåss med råstyrka eller finess. Och i slutänden kan ingen påstå att en spelgrupp klarar sig sämmre för att man har med en fighter.
Vad det gäller rasen så föredrar jag människa. Lättare att tänka sig in i. Men halvorc och halvalv funkar också då de ändå inte skiljer sig så enormt från människorna själva.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Sneak/ backstab

Så länge som fienden inte har tillräckligt bra evasion, som innebär "cannot be flanked" :gremwink: Ahhh sånt kan få DM att skratta!

"When the DM laughs it is already to late"
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Visst kan munken ge mycket skada, så länge som monstret inte har damage resistance, så fungerar det bra. Munken har dock en nackdel då det gäller multi-classing, det går dock att lösa om man tillhör vissa speciella ordnar; se FR boken för mer om dessa! eller konsultera med mig senare Gabri;)

"When the DM laughs it is already to late"
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Re: Sneak/ backstab

Du lever ju för att låta som helveteskon: MUAHAHAHAHAHAHAHA!
Självklart tycker du att det är kul med sån´t!

"Slå en t4:a, det går bättre då..."
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Då det gäller fighters, så är de ganska roliga. Särskilt som de får så mycket feats (en anledning att äga Sword & Fist). Dock föredrar jag själv Dwarfs (eller humans) som fighters, de är liksom shablonbilden jag har av en fighter.

"When the DM laughs it is already to late"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,519
Location
Stockholm
Re: Sneak/ backstab

Jag gillar också nya sneak-attack. I 2nd edition gick det nästan aldrig att få in en backstab, men nu är förmågan faktiskt praktiskt användbar.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,519
Location
Stockholm
I Defenders of the Faith finns det ju en prestigeklass som heter "Sacred Fist". Denna är i princip en munk-wannabe (får många men inte alla av munkens förmågor) som kan kasta lite spells.

Jävligt tråkigt om jag får säga det själv. Varför göra en prestigeklass som efterapar en redan existerande klass?

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,519
Location
Stockholm
König, är du säker på att du menar "rouge" och inte "rogue"? :)

Har jag en favvoklass? Jag är inte helt säker på det. Hm.. om man tittar på de rollpersoner jag spelar nu i diverse kampanjer så har jag en rouge/sorcerer och en fighter (duellist-wannabe). Båda humans och lite Grey Mouser-inspirerade, om jag ska vara ärlig. Sedan 3E släpptes har jag även spelat en Wizard (human) och half-orc rogue. Av dessa har trollkarlen varit den roligaste att spela, men nu riskerar duellist-wannaben att utklassa honom.

Jag tror inte jag har en riktig favvoklass, utan mer en favvoritstil som lätt smittar av sig på mina rollpersoner, oavsett vilken klass jag väljer.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Dito, känns väldigt onödigt. Är Defenders of... något att ha?

"When the DM laughs it is already to late"
 

Danno

Veteran
Joined
16 Sep 2000
Messages
118
Location
Göteborg, Sverige
Varför? De får väl också använda smink? Annars tycker jag att kombinationen rogue/half-orc är mycket lyckad. De blir ruskiga lönnmördare.

/The Danno
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,519
Location
Stockholm
DoF

Postar en recce längre upp.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,519
Location
Stockholm
Hehe .. inte så märkvärdigt egentligen. Jag körde honom mer som en thug/rånare än en smygasmyga tjuv.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Instämmer! Det händer lätt att jag spelar smidiga snabba charaktärer, både fysiskt och mentalt (det senare i fallet att jag spelar wizard eller dylikt) Därför passar jag mig för att spela raser som är stora och råstarka. Så visst färgar det av sig. Men ibland försöker man ju bryta mönstret...

"Slå en t4:a, det går bättre då..."
 
Top