Min tanke är att det inte är det absoluta värdet hos skillnaden i resurser mellan "rika" och "fattiga" som skapar identiteten "fattig" utan snarare att det finns skillnader att tala om i möjlighet att konsumera ÖHT. Omfördelning i sig är bra men vägen till att utrota stigmat mot "fattiga" på den vägen är väldigt lång, går tvärs emot den globala utvecklingen och möter enormt hårt motstånd.Recca said:Med andra ord menar du att fattigdom är socialt konstruerat. Då vet vi vad du utgår från.Elmrig said:Det är bara synd om "fattiga" för att vi kontinuerligt stigmatiserar tillståndet och strävan mot att passa in i mallen för vad som ska konsumeras fördjupar ytterligare lidandet.
Det saknas förklaring till påståendet. Kan du utveckla hur du menar att omfördelning inte skulle kunna tjäna till att minska gapet mellan de som har pengar/resurser och de som saknar pengar/resurser?Omfördelning är bra men det är i den utsträckning det är realistiskt idag inte lösningen på problemet "relativ fattigdom" .
Recca said:Jag tror att ingen som läst tråden inte förstått vad du hela tiden menat. Men det du föreslår är tusenfallt svårare (läs; omöjligt) än att omfördela. I teori:Ta ut lidandet och utanförskapet ur "fattigdom" genom att stryka "normal konsumtion" som begrepp ur den mentala ordboken samt radera uppfattningen att pengar = lycka så tror jag att vi har kommit en bra bit på vägen.
Omfördelning: Vi tar alla inkomster och lägger i en stor hög och så delar vi ut relativt jämna högar till alla = superlätt.
Förändra normer: Vi försöker på nationell skala att förändra begreppen, undervisning och förändra hela det kapitalistiska systemet så att konsumtion av dyra saker, i strid med hur marknaden fungerar inte längre styr på något vis = Omöjligt.
Ja, här har vi olika idéer om vad som är möjligt och min teori är att det är lättare att ändra folks inställning för att bekämpa ett fenomen som i princip alla kan vara överens är dåligt än att försöka övertala dem att lämna ifrån sig sina resurser. Båda alternativen kan strävas mot samtidigt men omfördelningen bör inte åtföljas av ett "...för det är så synd om de som är fattiga" när vi pratar om Sverige (vänder vi oss globalt och mot människor som svälter är det IMO en annan sak då det problemet kan lösas mer direkt med pengar än det svenska ditot).
Recca said:Jag tycker inte att det problem du ställer upp, dvs att vi lever i ett konsumtionsbaserat samhälle som negativt påverkar människor som inte kan köpa alla statussymboler har något med fattigdom eller relativ fattigdom att göra.Kan vi inte hitta lycka utan att äga tre bilar och ett hemmabiosystem?
...och det är precis det jag anser att fattigdom i Sverige är, en dom över de som av en eller annan anledning inte kan följa mönstret och de som dömer dem genom att inte ifrågasätta det här mönstret det är vi. Problemet är inte att människor svälter eller fryser ihjäl i parti och minut, problemet är stigmatiseringen av fattiga.
Recca said:Däremot tycker jag absolut att du gör en god poäng i att kritisera det kapitalistiska samhället utifrån den konsumtionshierarki som existerar.
Fattigdom är dock ett annat samhällsproblem som är knutet till vår samhällsstruktur på ett plan som inte endast är socialt konstruerat. Alltså, den sociala konstruktion som du pratar om som du menar att fattigdom tar sig uttryck i är inte irrelevant, men eftersom fattigdom är ett reellt problem i Sverige, inte bara globalt, så medför den diskussion du för en risk att frågan förminskas, tror jag.
Jag skulle kalla det jag tror du pratar om här för "orättvisor" snarare än fattigdom. Att människor har olika mycket resurser ges av systemet (orättvisor) men att de måste må dåligt psykiskt över det, det för mig är "fattigdom".
Recca said:Den här typen av överdrifter sticker mig i ögonen.Det är synd om personer som mår dåligt, känner sig otillräckliga och utanför men det finns ingen naturlag som kopplar antalet hundralappar till hur lycklig någon är.
Det är klart att det inte finns någon naturlag som kopplar antalet hundralappar till hur lycklig någon är på det sätt som det finns naturlagar kring hur månens gravitation påverkar tidvattnet. I övrigt var ditt inlägg okay. Bara ett snedtramp och sedan har du ju åsikter som jag tycker är märkliga också.
Tycker du ja