Nekromanti Faror

Fyaniz

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
51
Location
Stockholm, Sverige
Är det någon här på forumet som har använt sig av saker som bränder eller stormar? Att det börjar brinna i huset RP(eller nån annan) befinner sig i, eller en (naturlig) översvämning som hotar att spola bort hela byn? Är i sådana fall intresserad av att veta hur ni har burit er åt.

"There's nothin' as sure in the world as the glitter of gold and the treachery of Elves."
 

Kaoin

Veteran
Joined
8 Jan 2001
Messages
106
Location
Lund
Blivit utsatt för dylika sakor flertal gånger som spelare, och jag förstår inte riktigt problemet? =) Dock kan jag rekommendera lite tidspress. Vi var i strid, klart numerärt underlägnsa, på jakt efter en fångad person på ett värdshus samtidigt som värdshuset började brinna. Gav en stress som sällan setts :gremsmile: Tyvärr rök (pun not intended) en rollperson med när han höll tillbaka de anstormande horderna för resten skulle kunna fly.

--
[color:red]"Everyone else reeked of agitation. The Asha'man only smelled...ready."</font color=red>
 

Dart

Warrior
Joined
16 Aug 2000
Messages
227
Location
Sandviken
Det är sånt som är extremt coolt. Det är ett värdigt sätt att dör för en rollpersonen som man spelat med länge och som börjar bli lite väl bra. Förutsatt att rollpersonen är god/hjältemodig så kan man göra nått tufft och offra sig för resten av gänget.

"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
<EM>Tyvärr rök /---/ en rollperson med när han höll tillbaka de anstormande horderna för resten skulle kunna fly.</EM>
Hoppas att han belönades med att nästa gubbe fick lite plus. Sån't brukar jag köra med. Det är ju trots allt gott och hjältemodigt rollspelande som ska belönas.

Jag har aldrig använt naturkatastrofer annat en pest som kom från ett fjärran skepp. Hela staden blev satt i karaktän och RP:na var tvunga att på nå't sätt fly därifrån. De var dessutom jagade och var tvungen att undvika förföljarna.

/[color:green]Han</font color=green> som brukar belöna, om än osynligt, sina spelare för hjältedåd
 

Idmur

Veteran
Joined
5 Jan 2001
Messages
24
Hoppas att han belönades med att nästa gubbe fick lite plus.
Min åsikt är att det vore fel...
Det är ju alltid tråkigt när en RP dör, men inte ska en annan RP bli belönad för det...
 

Idmur

Veteran
Joined
5 Jan 2001
Messages
24
Re: Grönpest

annat en pest som kom från ett fjärran skepp.

Jag har spelat i ett äventyr som spelledaren döpte till grönpest...

Jag och de andra spelarna kom till en mindre by som drabbats av grönpest, sedan kan ni nog räkna ut vad de äventyret gick ut på... ;)
 
Joined
27 Nov 2000
Messages
936
Location
Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Belöna Rp efter död är...

...en bra sak som vi oxå lirar med, inget överdrivet som + 5 i alla grunegenskaper, utan något mindre som kan variera från allt möjligt. Men oofrar sig en RP på ett hjältemodigt sätt som leder till att den övriga gruppen överlever, eller räddar en by, stad eller dylikt, så bör hans nästa RP belönas lite. Tycker jag alltså...

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"
 

Idmur

Veteran
Joined
5 Jan 2001
Messages
24
Re: Belöna Rp efter död är...

Kan inte riktigt förstå vad den döde RP:n och den nye RP:n har gemensamt (mer än att det är samma spelare som styr honom) och därmed inte heller förstå varför en RP som aldrig träffat den hjältemodige skulle belönas...
Den enda belöningen som jag skulle kuna tänka mig är att spelaren som förlorar sin RP på ett hjältemodigt sätt kan få slippa vara SL ett varv...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
Re: Belöna Rp efter död är...

Tror du inte på reinkarnation? /images/icons/smile.gif

Allvarligt så fick jag idén både från äventyrsserien(?) maktens portar när spelaren får bonus på nästa gubbe när han dör hjältemodigt i slutet och från DoD Samurai där man kan omvandla Karma-poäng till höjning i grundegenskaper eller färdighetspoäng.

Belöningen kan vara ett litet magiskt vapen typ +1 dolk eller skor som gör att den som har skorna på sig inte gör ett ljud ifrån sig. Det bästa är att han/hon inte ens behöver veta om det. /images/icons/smile.gif
Påpekar spelarna att det var hjältemodigt så kan jag t.o.m. säga att de fick nå't. Andra saker jag gett är tatueringar, högre soc. stånd, mer EP e.t.c. Men dessa gåvor är trots allt rätt sällsynta, för mina spelare brukar inte dö hjältemodigt såå ofta (läs nästan aldrig).

/[color:green]Han</font color=green> som kanske skulle tala om att de får nå't extra för sin RP:s död
 
Joined
27 Nov 2000
Messages
936
Location
Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Re: Belöna Rp efter död är...

Okey, det kanske ser lite konstigt ut om en annan RP skulle få bonus bara för att den första dog h jältemodigt, men kom igen, är du helt inne i rollspelsvärlden eller? Klart son fan att en rollperson offrar sig för att rädda ett rike eller spelargrupp en om han vet, "ja, va fan jag kommer ju få en liten bonus"... =)

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Dvärgar

"There's nothin' as sure in the world as the glitter of gold and the treachery of Elves."

Eek = Dvärgiska för att stoppa handen i något kallt och slemmigt i mörkret.


/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Helt rätt att ge bouns till nästa RP. Viss ger ni bonus för gott spelande, det är ju inte heller något som RPn gör. Att offra sin karaktär för att ge äventyret den extra kryddan är i mitt tycke värt en hel del i form av gott spelande. Då den gamla rollpersonen inte kommer att få njuta av det, såvida man inte vill spela en odöd, så är det bara naturligt att det går vidare till nästa rollperson.
 

neuter

Swordsman
Joined
4 Dec 2000
Messages
451
Location
Valhalla
Det skulle ju vara tufft att spela en odöd RP. Ska nog pröva det någon gång. :)

"Soylent Green is people!"
 

Fyaniz

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
51
Location
Stockholm, Sverige
Re: Odöd...

Nej, man skall naturligvis vara hemligt odöd, à la Vampire - the Masquerade. Nä, just det... det är ju inte heller kul. ^_^

"There's nothin' as sure in the world as the glitter of gold and the treachery of Elves."
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,967
Location
Linköping
varulv då

Nej, man skall naturligvis vara hemligt odöd, à la Vampire - the Masquerade. Nä, just det... det är ju inte heller kul. ^_^

Hmm, man skulle kanske ta och spela en RP som blir varulv när månen går upp. Skulle vara kul... :)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
<EM>Det skulle ju vara tufft att spela en odöd RP. Ska nog pröva det någon gång. </EM>
Kanske inte i Dod, brukar själv köra med att de är hjärndöda.. eeeh, ja..

I Deadlands (westernhorror med lite "Wild, wild west") hör det till storyn att man kan bli odöd. Kostar <EM>bara</EM> 1500:- att för de vettigaste böckerna och tillbehören. * sarkastisk *

/[color:green]Han</font color=green> som kanske talar för mycket om Deadlands
 

Nerosuferoth

Swordsman
Joined
3 Dec 2000
Messages
409
Location
Menzoberranzan
Re: varulv då

Hmm, man skulle kanske ta och spela en RP som blir varulv när månen går upp. Skulle vara kul... :)

Här finns reglerna för varulvar. Jag orkar för tillfället inte ta reda på hur man länkar så om du är intresserad får du kopiera URL:en till adressfönstret. Mycket nöje:)

forum.rollspel.nu/showthreaded.php?Cat=&Board=DoD&Number=45616&Search=true&Forum=All_Forums&Words
=Nerosuferoth&Match=Username&Searchpage=3&Limit=25&Old=allposts&Main=45307

Nerosuferoth

Hail to the king, baby. - Bruce Campbell
 
Top