Nekromanti Farghågor för nya Kult

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
CapnZapp;n171546 said:
Du har en poäng.
Poängen är att rollspel ska vara tydligt fokuserade; besvara frågan "vad är det tänkt att vi ska göra i världen"
Återigen; Nej, inte avsiktligt. Jag vet att det är populärt med den typen av fokuserade spel men jag finner dem ofta begränsade och begränsande. Om du med "rollspel" ovan menar "äventyr" håller jag däremot med till fullo.

CapnZapp;n171546 said:
Så om du befinner dig i situationen att du har två karaktärer utan någon gemensam drivkraft, då har något redan gått fel.
Och det är inte äventyrets fel. Alltså: det är inte beslutet att köra en köpemodul som är felet.
Karaktärerna hade många gemensamma drivkrafter men äventyret sket högaktningsfullt i dessa och dundrade på ändå eftersom dess skapare inte kunde veta dessa i förväg och därför fick skriva det på ett sätt att mål och drivkrafter inte egentligen spelade någon roll.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Jag har hågor inför KULT. Såhär:

Jag har aldrig spelat KULT men har läst lite om spelidén och uppslagen till gamla KULT och tyckt att, "hm, det här verkar jävligt coolt, det vill jag testa." Jag har också läst om kontoverserna kring KULT under nittiotalet och känt att jag vill spela KULT bara därför att det var kontroverser kring det, sån är jag.

Jag blev dock jävligt avtänd på spelet när omslaget presenterades, det har ni nog förstått, jag gillar fortfarande inte omslagsbilden av anledningar som jag redan presenterat i en annan tråd men det får ju stå för mig.
Däremot, så fick jag chans att prata lite om spelet med BigMarco på GotchCon och fick se några andra illustrationer som kommer att finnas i spelet (några har Helmgastarna publicerat i andra trådar här på forumet) och de illustrationerna var verkligen ashäftiga. Verkligen. Och gav mig så mycket mer feeling för vad det verkligen handlar om. Sen så verkar Marco van att sälja in saker till smått skeptiska "aldrig-spelat-KULT-men-vill-gärna-prova-fast-jag-tycker-ert-omslag-är-sunkigt"-personer (som jag) så nu vill jag testa och jag tror att det kommer att bli ett riktigt bra spel med riktigt bra stämning.
Att det är ett AW-hack gör mig ännu mer positiv till hela grejen, jag gillar verkligen det systemet, så det ska bli skitspännande.

Så många positiva förväntningar, min ända farhåga är nog att de coola illustrationerna på GothCon är de enda i mina ögon "coola" illustrationerna och att helmgastarna kommer falla tillbaka på lite sunkiga roller och vara lite oinkluderande i personporträtten. Jag hoppas inte det, jag hoppas att de gör ett spel som både är jävligt bra regelmässigt och stämningsmässigt samtidigt som det har en bred representation och inkludering i illustrationer och text.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Verkar som några av er är oroliga för att Noir's fortsatta utgivning ska senareläggas på grund av Kult? Är det någon mer än jag som ser Noir som det som Kult borde vara?
I mitt tycke var aldrig Kult något vidare rollspel. Det enda det egentligen gjorde var att flytta gränserna för vad man kunde göra med sex, våld & droger i rollspel på ett sätt som mest liknade att be Michelangello måla Sixstinska med roller.
 
Top