Nekromanti Farghågor för nya Kult

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,084
Vad har ni för farhågor för nya kult:

Jag listar mina största farhågor:

* Att spelet blir för mjäkigt - Tycker den åmande tjejen på framsidan samt undertiteln "divinity lost" antyder att det kan bli nån mellanmjölksversion av orginalspelet.

* Att det blir en one-off - utan fler släpp efter crowdfundern
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Evokee;n161452 said:
* Att spelet blir för mjäkigt - Tycker den åmande tjejen på framsidan samt undertiteln "divinity lost" antyder att det kan bli nån mellanmjölksversion av orginalspelet.
Spelet är ju skrivet av Nallo och Marco, of Noir fame, vilket höjde en del ögonbryn när det släpptes (och inte bara för att det var ett väldigt stämningsfyllt spel), så jag tror inte du behöver oroa dig.

Det jag oroar mig med Kult är att det blir för stort så att Noir hamnar ännu längre bak i priolistan.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,084
Vad är det senaste om Noir? Ska det komma nytt meterial eller så till spelet? Hur bra är Noir förresten?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,004
Location
Ereb Altor
• Min enda och relativt stora farhåga är, givet hur lite jag spelar, att Kult kommer att adderas till den växande gruppen av "coola spel som jag gärna vill, men aldrig kommer att få, spela." :(
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,004
Location
Ereb Altor
Evokee;n161461 said:
Vad är det senaste om Noir? Ska det komma nytt meterial eller så till spelet? Hur bra är Noir förresten?
Ämne för en egen tråd men Noir är bra. Riktigt bra. Systemet är kanske inte riktigt min tekopp med både system och setting samverkar fint och stämningen är hög.

Noir är ganska Kult. Eller kanske en mer okult variant av Sin City.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag har inga större fargågor, reglerna gillar jag inte men det har aldrig varit ett problem då gruppen jag spelar med har våra egna regler.

Jag hoppas på mycket stämningstext som gör att Kult blir mer Kult än de äldre versionerna.

Sen så tycker jag att man som pledgar borde fått kanske lite mer av de olika goalsen utan att betala extra. Mem jag är fattig och snål och måste värna om min plånbok.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
I stället för en Svart Madonna på engelska så hade jag hellre sett en ny maffig kampanj.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Kan dock förstå att SM är nästa mål med tanke på hur saknad den varit bland spelare utanför Sverige. Jag tror dock att Helmgast blir tvungna att översätta SM även om kickstartern inte når till det delmålet.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Jag tror inte spelet kommer vara nedtonat. Om det alls finns någon risk för mellanmjölk är det isåfall att vi konsumenter blivit så mycket mer härdade.

(Inte då främst på grund av all internetcynism med alla världens nyheter, Flashback, hårdporr, Bestgore, Kent Ekeroth etc utan något mycket mycket farligare: att nya Kult kommer släppas i en värld där Kult redan finns och funnits i tjufem år :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Samma som för alla remakes och crowdfunders:

1. Att det är slut efter crowdfundern. Det kommer att bli några böcker över som kommer att säljas på diverse butiker i nått halvår efter, men sen tar de slut och då är det slut. Allt krut är bränt och det kommer liksom inte så mycket mer.

Min förhoppning* är här så klart att avsikten är att göra en levande produktlinje där regelböcker och dylikt görs i nya upplagor allt eftersom de säljer slut i åtminstone några år framåt.

2. Att det bara blir en massa gammalt i nytt format. Alltså att det bara (eller till största delen) blir de gamla äventyren om igen, men med nya bilder och lite lättare "förbättringar".

Min förhoppning* är här så klart att även om en del gamla klassiker kommer åter av rena nostalgiskäl så kommer det mesta som släpps vara nytt material specifikt framtaget för den här versionen av kult. Att man inte bara försöker göra "en ny XXX". Helt enkelt att även om man hedrar det gamla så försöker man inte "återskapa det gamla kult fast bättre" utan att göra "ett nytt kult med lärdomarna från det gamla och all utveckling som skett sen dess".

*Observera att jag personligen inte är intresserad av kult (inte riktigt min genre, har inga kopplingar till gamla spelet) men det här är allmänna farhågor och förhoppningar till just crowdfunders i allmänhet och remakes i synnerhet.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Vad mjäkighet beträffar kan jag säga att en av grejerna jag skrivit till nya Kult är så obehaglig att jag fick dåligt samvete över att ens komma på så sjuka tankar.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Min enda oro ligger hos Noir. Syndens diplomater ruttnar snabbare än en byråkrats hjärta i Sandukar...
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Ymir;n161630 said:
Vad mjäkighet beträffar kan jag säga att en av grejerna jag skrivit till nya Kult är så obehaglig att jag fick dåligt samvete över att ens komma på så sjuka tankar.
Fast beror inte det på vars ens gränser går?
Kult för mig var nefariter med köttkrokar i fejjan, stockholm, nittital, och så regnar det...
Betongförort, slitet folkhem, lukten av piss och gul blend i en trerummare med nikotingula tapeter och flimmriga porrfilmer på tv1000 på en tjocktv i fejkat träfaner.
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
Ymir;n161630 said:
Vad mjäkighet beträffar kan jag säga att en av grejerna jag skrivit till nya Kult är så obehaglig att jag fick dåligt samvete över att ens komma på så sjuka tankar.
Då blir jag ju förstås nyfiken på vad du har skrivit. ????
 

Karlakarlen

Veteran
Joined
11 Oct 2008
Messages
63
Jag hade hellre sett en tråd som hette förhoppningar om kult. Det jag hoppas är att det faktiskt finns kulter som spelarna kan interagera med på olika sätt kanske nån kult har fångat änglen på omslaget och plågar den för effekter till deras fördel tex. Det jag kan minnas av det gamla som jag gillade var de små stämningstexterna om heatseeker, rebecca och de andra två och var ganska besviken när äventyren inte alls handlade om sånt som de sysslade med. Men sen spelar ju alla på sitt sätt och kult var kanske inte spelet för mig då, men jag hoppas att det kan vara spelet för mig nu.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,899
Location
Nordnordost
När vi spelade Kult för länge sedan var det typ som DoD. Vi hade en grupp äventyrare som åkte runt och bankade monster.

När jag spelat apokalyps-spel så har dynamiken varit annorlunda. Varje spelares rollperson har sin egen handling, vilka sammanflätas och de är egentligen de viktiga sakerna i berättelsen. Spelledarens "äventyr" är mer av en bakgrund till rollpersonernas relationer.

Någon som vet hur nya Kult skall funka?
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
wilper;n161734 said:
När vi spelade Kult för länge sedan var det typ som DoD. Vi hade en grupp äventyrare som åkte runt och bankade monster.
Känner igen det där. Första gången vi startade upp Kult så hade vi spelat en hel del Mutant RYMD scifi, och det resulterade i en grupp av samlade oförmågor som vände upp och ner på halva Köpenhamn. Många halvdog på vägen. Äventyret blev aldrig färdigspelat. Det var runt 1993 tror jag.

Nästa försök gjordes flera år senare. Typ 10 år senare. Tyvärr dog även det äventyret i sin linda. Vi insåg nog att Kult inte var för oss.

Jag satt för några veckor sedan och pratade med en kompis angånde just Kult och vi kom fram till att det fungerar som en bra inspirationskälla till andra skräckspel. Orginalet byggde alldeles för mycket på att spelarna inte visste något om "sanningen". Det blev för mycket konspirationer och rollpersoner som lullade runt utan någon som helst vetskap. Det tar snabbt udden av spelintresset. Åtminstone hos mig.
Idag vet alla rollspelare hur spelet är uppbyggt och den bakomliggande sanningen. Så det känns nästan ännu mer lönlöst att starta upp ett spel igen. I alla fall i vår spelgrupp.

En annan sak jag tycker saknas med Kult är möjligheten att driva kampanjer där spelarna upplever flera äventyr stackade på varandra. Att vara SL för Kult kräver nog att man har en bra förmåga att skriva en lång bra kampanj med en uppsättning rollpersoner. Sen får man liksom börja om på nytt. Det är inte alla som vill spela så. Men det är nog det som passar Kultspelandet bäst tror jag.

Kan även nämna att vi spelade en lång kampanj som tog fart med Mutant RYMD och passerade en rad olika regelsystem. Vår SL lånade in en hel del från Kult i den kampanjen. Samt naturligtvis även Mutant Chronicles. Men känslan var mer Kult än MC. Så Kult behöver inte bara vara 90-talsångest eller 2010-tals nyuppvaknande/domedagsanda. Kult passar utmärkt i cyberpunk.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,550
Location
Rissne
Mina farhågor:
- För mycket spelardrivet. Jag föredrar ju traditionell SL-makt och traditionella mysterielösaräventyr framför spelardrivet drama. Jag har inget behov av att knyta äventyr till rollpersonernas bakgrunder till exempel, annat än att det väl är praktiskt om man har något sätt för dem att bli indragna i mysterierna.
- För mycket regelsystem. Jag har sett Noir och andra spel från det där gänget, och jag vet vad deras uppfattning om vad som är ett "lagom komplicerat" regelsystem är. Jag förutsätter nästan att jag kommer att finna nya Kults regelsystem alldeles för krångligt.
- För lite att utforska. Om spelet bygger på att spelarna redan kan en massa, så försvinner nästan allt jag är intresserad av. Hela poängen med att ha en mytisk metaplot i en nutida spelvärld är ju att låta spelarna UPPTÄCKA alltihop. Jag hatar när spelvärldar fläker upp sina hemligheter redan dag 1. Om spelarna redan kan "sanningen" så ser jag ingen anledning att spelleda överhuvudtaget. Men jag har förstått (om inte annat av PAX inlägg ovan) att andra inte ser samma tjusning med att undersöka konspirationer och mysterier och gradvis upptäcka sanningen.

Mina förhoppningar:
- Att spelet trots allt går att spela så som jag vill, dvs med SL-drivet mysterielösande där fokus ligger på utforskning, detektivarbete a' Gumshoe och gradvis upptäckande av Sanningen. Och att spelet rentav har regel/struktur/tipsstöd som hjälper mig som SL att skapa sånt.
- Att spelet fortfarande känns Clive Barker.
- Att det blir snyggt och inspirerande.
- Att det levererar på sina löften om att skapa samma känsla av bisarr skräck som originalet men i modern miljö.

Om regelsystemet inte levererar det jag vill ha, är jag inte det minsta främmande inför att skapa ett KranKult - alltså som Kutulu fast i modern tid.
 
Top